מיקרוסופט אותתה לרגולטור לאשר את עסקת הענק; כדאי שיהיה חכם יותר
ענקית הטק MICROSOFT (MSFT) מאוד רוצה להשלים את עסקת 69 מיליארד הדולרים לרכישת חברת הגיימינג הגדולה ACTIVISION BLIZZARD (ATVI), וממשיכים לזרוק לנציבות הסחר הפדרלית בראשות לינה קאן בארצות הברית (ה-FTC, מקבילה של רשות התחרות) רמזים שירצו אותה כדי שלא תשים להם מקלות בגלגלים. לא בכדי הם בוררים מלים ולא מתחייבים יותר מדי לגבי העתיד – אבל בנציבות הסחר צריכים לחשוב יותר רחוק קדימה ולא להסתפק בדברים של מיקרוסופט.
קצת על יחסי הכוחות בזירה: מיקרוסופט היא יצרנית קונסולת המשחקים אקס בוקס, וגם מחזיקה בסטודיואים שמפתחים משחקים, כלומר היא מוכרת גם חומרה וגם תכנה. הקונסולה המתחרה פלייסטיישן שייכת לסוני, שגם היא מפתחת משחקים. לרוב, מי שמפתחת משחקים מוכרת אותם רק לקונסולות שלה. כך למשל, את משחקי מאריו, זלדה ועוד של נינטנדו, לא תמצאו בגרסה לפלייסטיישן או לאקס בוקס. הכותרים האלה פותחו בבית – זכותם. אבל כשבעלות החומרה, קרי הקונסולות, ממזגות לתוכן מפתחות משחקים, החשש של נציבות הסחר הוא שיהפכו אותם לבלעדיים לקונסולות שלהן, ובכך יפגעו בתחרות.
הצבענו כאן כבר על כך שכשבמיקרוסופט אומרים ש"יכבדו את ההסכמים הקיימים" לגבי יציאת משחקי היריות מסדרת "Call of Duty" הפופולרית (אלה מהם שכבר בפיתוח) גם לפלייסטיישן, הדבר ברור מאליו. צריך להבדיל, ישנם בתוך הסדרה הזו את המשחקים העיקריים, וספין-אופים פחות מלהיבים. אז באחרונה כפי שדווח בבלומברג מיקרוסופט זרקה עוד עצם לנציבות הסחר ואמרה פחות או יותר "בסדר, לא רק את החוזים הקיימים נכבד, גם שני המשחקים הבאים בליין המרכזי של Call of Duty יצאו לפלייסטיישן".
הימים חלפו וה"סטמפה" לעסקה לא הגיעה. הגיע הזמן לתשדורת נוספת: נשיא מיקרוסופט בראד סמית' פרסם פוסט ובו דיבר על כך שעוד כותרים של אקטיויז'ן-בליזארד יהיו זמינים לפלייסטיישן בעתיד, מעבר לחוזים הקיימים. "אנו מאמינים שזה הדבר הנכון לתעשייה וגם לעסקים שלנו". אז יש עוד מותגים, אין התייחסות אם מדובר על ספין-אופים או על "הדבר האמיתי".
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד המשחקים הבולטים שבבעלות מיקרוסופט הוא "Minecraft" שכבר הפך לתופעה. במקרה שלו נשבר מודל הבלעדיות ותמצאו אותו לכל הקונסולות. מיקרוסופט הבינה שכך היא תוכל להגדיל את המכירות ושזה עדיף לה. אלא שלא מן הנמנע שבתעשיית הגיימינג יאמצו את המודל של תעשיית הסטרימינג בסרטים ובסדרות – במקום שמשחק יהיה בלעדי לקונסולה מסויימת כדי לתמוך במכירות שלה, החברות יטפחו מאגר מתעדכן של משחקים, יגבו עליו דמי מנוי והוא יהיה זמין לכמה קונסולות.
מה זה אומר? שיכול להיות שכל המותגים שבבעלות מיקרוסופט, גם אחרי העסקה, יהיו זמינים לבעלי פלייסטיישן, רק שהם יצטרכו לשלם למיקרוסופט, כמו שמנויים משלמים לנטפליקס. וכאן נכנסת סוגיית כח התמחור. ככל שלחברה אחת בשוק יהיו יותר משחקים פופולריים, כך תוכל לגבות מחיר גבוה יותר על השירות.
בעצם אקטיויז'ן יכולה הייתה לומר בעצמה כי בכוונתה לפתח בשנים הבאות מודל של "VOD-משחקים" שכזה, וכך יכולות לעשות גם שאר השחקניות בשוק. בכלל לא צריך להיות יצרנית של קונסולה כדי לעשות זאת. ומכאן שהבעיה היא בכלל אחרת, והיא בעלות של שחקן בודד על יותר מדי קניין רוחני (כלומר מותגי משחקים). האמת היא, שמיקרוסופט בכלל מחווירה בהיבט הזה לעומת אקטיויז'ן-בליזארד, וכוונת המיזוג מעלה את השאלה איך קרה בכלל שהאחרונה הפכה למה שהפכה במרוצת השנים?
- עלייה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה בארה"ב
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
היום למיקרוסופט יש את הסטודיו בת'זדה אותו קנתה ב-2020, שבבעלותו Fallout, Doom ו-Quake בין היתר. הקניין הרוחני שהחזיקה קודם לכן לא היה לבדו כח שובר שוק – Halo שתמיד היה בלעדי לאקס בוקס ול-Windows (מיקרוסופט קנתה את הזכויות למותג, לא פיתחה אותו "בבית"), סדרת Age of Empires (שהמפתחת שלו גם נקנתה על ידי מיקרוסופט) ו-Mojang מפתחת מיינקראפט (גם היא נקנתה) הן העיקר. ישנו גם את סטודיו Rare שנרכש על ידי מיקרוסופט אבל מאז שדרך כוכבו בניינטיז דעך כוכבו עם תחילת המילניום.
ומה אצל הכלה? אקטיויז'ן כבר מיזגה לתוכה את חברת בליזארד, ויחדיו הן מחזיקות בסדרות כמו Call of Duty שהזכרנו (הוא-הוא "הגביע הקדוש", מהמשחקים הנמכרים ביותר בעולם), Diablo (שבליזארד קנתה), Overwatch, קראש בנדיקוט (שאקטיויז'ן קנתה), טוני הוק, ספיירו הדרקון (שגם כן אקטיויז'ן קנתה) ועוד.
כלומר, "חברות הגג" שצוינו כאן הן מיקרוסופט, אקטיויז'ן ובליזארד - ובדוגמאות שהבאנו ניתן לראות שרוב הקניין הרוחני לא פותח על ידן, אלא הגיע מרכישות של סטודיואים קטנים יותר. בשלב מוקדם יותר של חיי החברות הללו אין סיכון במיזוגים ורכישות שכאלה. אך כדור השלג שגדל וגדל מעסקה לעסקה הוא האיום על התחרות. ושוב, על טיפוח כשרונות אצלך בחברה, כאלה עם מחשבה מקורית על דמויות וסדרות חדשות שיסחפו אחריהן קהל, ועל יצירה באופן כזה של חברת ענק - על כך קשה לבוא בטענות. מאידך, ועם כל הקרדיט ליכולות ההשבחה של החברה הרוכשת, כשהגודל נוצר בעיקר דרך בליעה של מתחרה שכבר הצליח, כאן הדברים בעייתיים יותר.
מובן מאליו שכאי ליצור ספריית משחקים שמישהו יסכים לשלם בשבילה מדי תקופה דרוש יותר מכותר פופולרי אחד. במאגר שיכלול משחק מליגה א' ולצדו 20 מליגה ד' לא עשינו כלום. צריך גם לברך ולומר שמודל כזה יטיב עם הגיימרים, שלא יצטרכו יותר לשלם עשרות דולרים על משחק בודד. אגב, בדרך כלל הם גם "נתקעים" איתם, שכן רוב המשחקים נמכרים באפ-סטור כקובץ דיגיטלי מוגן, כזה שאי אפשר למכור למישהו כמשומש (בניגוד לדיסק), ואף לא להחזיר לחנות אחרי שסיימת את המשחק תמורת זיכוי.
- 4.לרון 16/02/2022 10:09הגב לתגובה זוכאילו שאין מה לעשות כבר אלא רק לשחק!?!?!?!?
- 3.לרון 16/02/2022 10:08הגב לתגובה זוכסף כמו זבל אתה עושה טעויות,הרכישה המגלומנית הזו אכן טעות ענקית,רישמו לפניכם ואם טעיתי הזכירו לי בכיף
- 2.שחקן 11/02/2022 07:11הגב לתגובה זובמשכנתא אתה בסוף הבעלים של הנכס, בכל המודלים האלה אתה גם משלם, גם אפשר לשנות לך את המחיר במהלך התקופה וגם אתה אף פעם לא תהיה בעלים של כלום.
- 1.נ.ש. 10/02/2022 20:46הגב לתגובה זוכי זה שקול לניסיון התאבדות של ארה"ב בתחום הגיימינג. כי האיום היא ממש לא סוני אלא הסינים והם לא יושבים בשקט. ולכן כל ביטול עסקה כזו תוביל בעצם את סין לפתוח פער בעולם הגיימינג
מחשוב קוונטי400 אלף דולר הכנסות - והמניה זינקה ב-16%: ברוכים הבאים לבועת המחשוב הקוונטי
המשקיעים מהמרים על עתיד קוונטי פורץ דרך, למרות הכנסות זניחות, הפסדים מתמשכים וסימני אזהרה שמרמזים על בועה מתעצמת בשוק המחשוב הקוונטי
חברת Quantum Computing Quantum Computing 8.49% דיווחה על הכנסות זעומות של פחות מ-400 אלף דולר, אבל המשקיעים בוול סטריט כבר רואים את המהפכה הבאה. בפועל, זה מייצר תחושה עמוקה של בועה. זהנשמע כמו בדיחה של וול סטריט: חברה מדווחת על הכנסות רבעוניות זניחות והמניה שלה מזנקת ב-16% בבורסה. אבל זו המציאות של שוק המחשוב הקוונטי כיום.
חברת Quantum Computing הצליחה להלהיב את המשקיעים כשדיווחה במקביל למכירות על ההזמנה המסחרית הראשונה שלה מאחד מחמשת הבנקים הגדולים בארה"ב עבור פתרונות אבטחה קוונטיים. מה שעוד יותר מעניין: החברה דיווחה על רווח נקי של 2.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.7 מיליון דולר אשתקד. אבל - הרווח נבע בעיקר מרווח חשבונאי של 9.2 מיליון דולר ממכשירים נגזרים, לא מפעילות עסקית אמיתית. הוצאות התפעול של החברה זינקו ל-10.5 מיליון דולר מ-5.4 מיליון דולר, כשהחברה מסבירה שמדובר ב"השקעות במחקר ופיתוח לצמיחה ארוכת טווח".
הפרדוקס הקוונטי: אף חברה לא רווחית, כולם מתלהבים
העובדה המדהימה היא שאף אחת מחברות המחשוב הקוונטי הציבוריות - לא Quantum Computing, לא Rigetti Computing, לא D-Wave Quantum ולא IonQ - מרוויחה. רובן אפילו לא מתקרבות לרווחיות, רובן גם מכניסות סכומים זניחים. ובכל זאת, המניות שלהן נסחרות בשווי של מיליארדי דולרים רבים קוואנטם שהיא "הזולה" מכולן נסחרת ב-2 מיליארד דולר.
המשקיעים לא מסתכלים על ההווה אלא על העתיד. בעולם שבו נתונים הם הנכס החשוב ביותר, מחשוב קוונטי צץ ככוח שמשנה את כללי המשחק. הטכנולוגיה הזו, המבוססת על עקרונות הפיזיקה הקוונטית, מבטיחה חישובים מהירים פי מיליונים בהשוואה למחשבים הקלאסיים. זה אומר שרתים קטנים ומהירים לאחסון הנתונים וזה רק חלק קטן מהיתרונות הענקיים.
- ריגטי הציגה הפסד נמוך מהצפוי - אבל ההוצאות ממשיכות לגדול והמניה נופלת ב־8%
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות ענק כמו IBM, גוגל ואמזון משקיעות מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה, בעוד סטארטאפים מתחילים לנגוס בשוק.
הבסיס למחשוב קוונטי נעוץ בקיוביטים, יחידות מידע שיכולות להיות במצב 0 ו-1 בו זמנית, תופעה הנקראת סופרפוזיציה. בניגוד לביטים הרגילים, קיוביטים מאפשרים אלגוריתמים מקביליים שפותרים בעיות מורכבות תוך שניות. דוגמה בולטת: בעיית הנסיעה המסחרית (TSP), שמחשב רגיל ייקח לו שנים לפתור, נפתרת בקלות על ידי מחשב קוונטי. IBM כבר השיקה את Quantum System One, מערכתמסחרית ראשונה, והיא זמינה לעסקים דרך הענן. גוגל, מצדה, הכריזה לפני מספר שנים על "עליונות קוונטית" חישוב שלוקח אלפי שעות במחשב על, לקח דקות במחשב קוונטי.
צי צבא סין, קרדיט: גרוקלראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
לאחר שראש ממשלת יפן הצהירה כי תקיפה סינית על טייוואן עלולה להצדיק תגובה צבאית יפנית, שרת החוץ הסינית הבהירה כי תקיפה כזו תגרור "מכה החלטית" מצד סין
לראשונה זה עשורים: אפשרות ממשית להסלמה בין שתי אויבות היסטוריות. בשבוע שעבר התבטאה
ראש ממשלת יפן,סנאא טקאיצ'י, באופן חריג ואמרה בוועדה פרלמנטרית כי אם יתפתח מצב חירום בטייוואן עם שימוש "בספינות מלחמה ושימוש בכוח, אז זה עלול להוות מצב המאיים על הישרדותה של יפן, לא משנה איך מסתכלים על זה. המצב בטייוואן הפך להיות כה חמור שעלינו לצפות לתרחיש
הגרוע ביותר." מדובר בשבירה של מדיניות עמימות אסטרטגית שהחלה ביפן במשך עשורים, מהלך שמעורר תגובות זועמות מצד סין ומעצים את החששות מפני התנגשות אזורית שיכולה לערער את היציבות במזרח אסיה כולו. כעת עולה כי סין אינה מתכוונת להישאר אדישה למה שהיא תופסת כפרובוקציה
יפנית מסוכנת. משרד ההגנה הסיני הזהיר במפורש כי יפן תיתקל בניצחון מוחץ אם תתערב בסוגיית טאיוואן.
סין, כידוע, רואה בטייוואן כשטח שלה ואינה מכבדת את הריבונות הטייואנית באי. טייוואן היא מדינת אי דמוקרטית עם תעשיית שבבים, מהגדולות בעולם, וכעת עומדת בפני איום
ממשי של סין לכיבוש האי. סין הבהירה כי לא תהסס להשתמש בכוח כדי לכבוש את האי, למרות איומי הנשיא טראמפ על ההשלכות שתספוג אם תתקוף.
לאור ההסלמה ביחסה של סין כלפי טייוואן, יפן משנה את גישתה ולא בהצהרות בלבד. דוח ההגנה היפני האחרון מזהה את הפעילות הצבאית הסינית המואצת סביב טאיוואן כאיום מרכזי, ומצהיר כי האזור נכנס לעידן משברי חדש. בקרב הציבור היפני ישנה תמיכה גוברת בעמדה הנחרצת הזו, כאשר כמעט מחצית האזרחים תומכים בהתערבות יפנית במקרה של עימות סביב טאיוואן. אך ההתפתחות המדאיגה ביותר היא ההצעה מטוקיו לבחון רכישת צוללות מונעות גרעינית, צעד שמסמן אולי שינוי אמיתי במדיניות האנטי-גרעינית הקדושה שמחזיקה יפן מאז תום מלחמת העולם השנייה. שר הביטחון שינג'ירו קוימזומי הצהיר בגלוי כי כל האופציות פתוחות, כולל שימוש בכוח גרעיני לצוללות, מהלך שעורר גל של זעם בבייג'ין.
התגובות אינן נשארות במישור המילולי בלבד, שכן הצי הסיני מגביר את שליחת ספינות משמר לחופי האיים היפניים השנויים במחלוקת, והפעילות האווירית סביבן מתגברת. מצב זה מעיד על כך שהמשבר נתפס על ידי שני הצדדים לא כהצהרות תקשורתיות בלבד אלא כבעל פוטנציאל ממשי לפעולה צבאית, והופך את יפן לאחד השחקנים המרכזיים בזירת המתח המחמירה עם סין.

- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- סין מתריעה בפני סטודנטים לדחות תכניות לימודים ביפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אויבות היסטוריות שהפכו לבעלות ברית כלכליות
היחסים בין יפן לסין נושאים עד היום את צלקות העבר הטראומטי של מלחמת העולם השנייה, שבמהלכה ביצעה יפן הקיסרית פלישה אכזרית לסין והותירה אחריה מיליוני הרוגים ופצועים. ההערכות מדברות על כשבעה עד עשרים מיליון הרוגים סינים במהלך התקופה הקולוניאלית היפנית. זיכרון הזוועות הללו חרוט עמוק בתודעה הסינית, ובייג'ין לא מהססת להשתמש בו ככלי פוליטי בכל פעם שהיחסים עם טוקיו מתחממים.
