E ירוק: כך מודדים חברות שעומדות בתנאים לשיפור הקיימות ב-ESG
בניגוד לסברה המקובלת, השקעה בחברה המוגדרת בקטגוריית ESG – ראשי התיבות באנגלית של "סביבה, חברה ומנהל תאגידי" – אינה בהכרח אומרת שהחברה לכשעצמה "נקייה" או "ירוקה", לפחות בשלב זה של חייה העסקיים. מה זה כן אומר? זה אומר שמודדים את הפעולות שהחברה לוקחת על עצמה, ביוזמתה, כדי לעמוד ביעדים אלה בעתיד ומשווים אותה לחברות אחרות בהן היא מתחרה.
על אף שזה נשמע לא הגיוני, גם חברות נפט, או כורות מתכות יכולות להיחשב להשקעות ESG. במגזין הנשחב האקונומיסט קוראים לזה "גרין וושינג" - כמו שמלבינים פעולה כדי שתהפוך ל"חוקית", ככה גורמים לחברה להיות "ירוקה" ו"לעמוד בתנאים הירוקים" ובכך לפתות משקיעים לשים את כספם על מניותיה. בסוף, צריך לזכור שמדובר בתהליך. כמו שסין הודיעה כי בכוונתה להפוך לכלכלה של 0% פליטות פחמן עד 2060 – יעד שאפתני מאוד – כך חברה מסחרית אינה יכולה להחליף את כל הפורטפוליו המזהם שלה בן לילה או לבצע שינוי של 180 מעלות בממשל התאגידי.
קחו לדוגמה את כורת הברזל נוקור (NUE) האמריקאית. במדד של MSCI, היא מדורגת בדרגת BBB, כלומר בדרגה הממוצעת, שקובע כי החברה עושה פעולות לשיפור הממשל התאגידי וההתנהגות התאגידית, פועלת לשמור על בריאות וביטחון עובדיה ולהפחתת פליטות מזהמים וטיפול בשפכים ובפסולת. ירוקה היא לא, אבל היא עושה מאמצים. אגב, מתחילת השנה המניה עלתה כמעט ב-100%, מרמה של כ-52 דולר למניה לכ-100 דולר למניה, כשהיא רוכבת על מחירי הסחורות המאמירים ושווי השוק שלה קפץ ל-29.9 מיליארד דולר.
באופן כללי, למדד MSCI לבחינת השקעות ESG ישנן 3 דרגות מרכזיות: חברה בפיגור, חברה ממוצעת וחברה מובילה. הדירוגים הללו מחולקים בתוכם. הדירוג הוא כמו הדירוג שחברות הדירוג הבינ"ל נותנות לחברות. מ-CCC, שזהו הדירוג הנמוך ביותר ועד AAA שנחשב לדירוג הגבוה ביותר. כל חברה נמדדת ביחס לחברות האחרות בסקטור בו היא פועלת.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנושא הסביבה, ב-MSCI הגדירו 4 קטגוריות מרכזיות, המורכבות מ-13 נושאים שבהם נמדדות החברות סביב התמודדות אקלימית והפחת הזיהום והפסולת שהן מייצרות. הקטגוריות הן: שינוי אקלים, קפיטל טבעי, זיהום ופסולת והזדמנויות סביבתיות.
שינוי אקלים:
פליטות פחמן (CE) – מדובר כאמור בשימוש של חברה בדלקים מזהמים, כמו נפט או פחם, שגורמים לה לייצר יותר או פחות פליטות פחמניות במהלך פעילותה. במהלך ועידת קיוטו ולאחר מכן בוועידת פריז, מדינות העולם לקחו על עצמן את האחריות להורדת פליטות הפחמן במטרה להימנע מעליית הטמפרטורות ב-2 מעלות צלזיוס, זאת כדי להסיר את הסכנה של אסון אקלימי עקב התממות. כחלק מהסכמות הוועידה, כל מדינה לקחה על עצמה לחוקק חוקים נוקשים יותר בנוגע לפליטות פחמן והגיעו להסכם קטוביץ' שאותו ניתן למצוא כאן.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
אגב, בפליטות פחמן מתכוונים לא רק ל-CO2, אלא לכל המזהמים המקבילים כמו מתאן (CH4), חמצן דו חנקני (N2O) ועוד, שלהם גם השפעות סביבתיות מרחיקות לכת.
טביעת אצבע פחמנית במוצר (PCF) – היא מתודה לקבוע את ההשפעה האקלימית של מוצר לכל אורך מחזור חייו, מהכרייה, הייצור, השינוע, זמן השימוש ועד המחזור או סיום מחזור החיים. המתודה נועדה לזהות, לנתח ובאמצעות האמצעים המתאימים להפחית או להימנע לחלוטין מהאימפקטים הללו. תת קטגוריה היא טביעת פחמן תאגידית (CCF) שבוחנת את האימפקט הפחמני של חברה.
מימון אימפקט סביבתי (FEI) – מימון האימפקט הסביבתי הוא בעצם הכלכלה שמאחורי השינוי באימפקט הסביבתי. ההגדרה שלו היא: הכלכלה וניתוחי השוק הקשורים לפיננסים לשימוש למימון יוזמות לשימור סביבתי, שיפור ההשפעה של עסק על הסביבה, מבלי להקריב את הרווחיות ותוך כדי שיפור איכות חיי הקהילה. בחסות הגלובלציה, ה-FEI מוביל שינוי מרגולציות מקומיות ומבודדות לשווקים בינ"ל מבוססים כלכלית.
רגישות לשינוי אקלים (VCC) – זו הדרגה שבה חברה או מערכת מסוגלת להתמודד או שלא עם תנאים פוטנציאליים שמתרחשים בעקבות שינויים אקלימיים, כולל מצבי קיצון. מדובר בפונקציה של האופי, ההיקף והמהירות של השינוי האקלימי ומידת חשיפת ורגישות המערכת אליו, לצד היכולת להתאימה עצמה לשינוי זה.
קפיטל טבעי
מתח מים (Water Stress) – ההגדרה של מתח מים היא שהביקוש למים עובר את הכמות הקיימת לאורך תקופה, או כשמים באיכות נמוכה מגבילים את השימוש במשאב. מתח מים לרוב גורם לירידה בכמות של מקורות מים נקיים, כמו ניצול יתר של אקוויפרים, ייבוש נהרות - אבל גם באיכות, כמו המלחה והזרמת שפכים למקורות המים.
גיוון ביולוגי ושימוש בשטח – ככל שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, כך השימוש בשטח ופגיעה במערכות אקולוגיות גוברות, בשל השימוש בשטחים גדולים יותר לחקלאות, אבל גם פגיעה ביערות בשל שימוש בחומרים מהן וכריתת עצים לשימוש לשטח חקלאי. כלומר, הקטגוריה הזו מתייחסת לשימוש המסחרי בשטח והיכולת לא לפגוע במרקם החיים בו, כדי לשמר את האקוסיסטם. רק לשם ההבנה, הסקטור החקלאי אחראי ל-23% מכל פליטות גזי החממה וההתרחבות אחראית ל-73% מכריתת העצים בעולם. השימוש הנכון בקרקע אמור להעניק ערך ארוך טווח לחברות ולאנושות.
מיקור חומרי גלם – הכוונה היא מהיכן חברות מביאות את חומרי הגלם. האם הן רוכשות מתכת שיצאה ממכרה, או שתרכוש מתכת ממחזור, מה שמפחית את הצורך להשקיע כסף בכריית המתכות והמשך פגיעה נוספת במשאבים הטבעיים – אבל גם משפיע על השורה התחתונה של החברה, מאחר ורכישת חומרים ממחזור זולה יותר.
זיהום ופסולת
פליטות רעלניות ופסולת – מתייחס לזיהום האוויר הנוצר בעקבות שפיכה של רעלנים בנקודות שפיכתם או במזבלות. המטרה היא למנוע כמה שיותר שפיכת מזהמים, על מנת לשמור על איכות האוויר לפי הרמה שקבעו הרגולטורים כדי לא לפגוע במארג החיים מסביב, הן של בני האדם והן של בעלי החיים. בארץ, ניתן למצוא זאת בדרום, היכן שמפעלי ברום וים המלח נפטרים משפכים, שלעיתים קרובות מביאים לריח רע בטווח של עשרות קילומטרים בשל הכמיקלים הרעילים, דבר שמפעם לפעם מצריך פינוי האוכלוסייה שחיה מסביב למפעלים, בייחוד באזור רמת חובב.
חומרי אריזה ופסולת – מתייחס לכמות האריזות שחברה מייצרת והופכות לפסולת לאחר מכן. ב-2018 ממוצע פסולת האריזות לאדם באיחוד האירופאי עמד על 174 קילוגרם לתושב. מ-2008 ועד 2018, מרבית הפסולת הייתה מורכבת מנייר וקרטון שהצטברו לכדי קרוב ל-32 מיליון טונות של פסולת בסוף התקופה. הבאים בתור היו פלסטיק וזכוכית, שהיוו 14.5 מיליון טונות של פסולת. הקטגוריה הזו מתייחסת לאופן שבו חברות מפחיתות את השימוש באריזה, על מנת להוריד את טביעת האצבע הזיהומית לכל הסייקל של חיי המוצר.
פסולת אלקטרונית – באנגלית קוראים לזה בקיצור E-Waste, כשהכוונה היא לכמה פסולת אלקטרונית חברה מייצרת ואיך היא נפתרת מהפסולת הזו, אבל גם איך חברה מפחיתה את האפשרות לזיהום מהמוצרים שהיא מייצרת. מאחר ומכשירים אלקטרוניים מורכבים מעשרות חומרים, שאת חלקם ניתנים למחזור ואת חלקם לא. אגב, הזיהום האלקטרוני בארה"ב קפץ פי 5 מ-2010 ל-2017 בתעשייה שנאמדת ב-71 מיליארד דולר.
הזדמנויות סביבתיות
קלינטק – מדובר על חדשנות בתחום הטכנולוגי, שכולל מוצרים, תהליכים ושירותים, שמפחיתים את האימפקט השלילי על הסביבה באמצעות שיפור היעילות האנרגטית, שימוש בר קיימא במשאבים או מאמצים להגנה על הסביבה. בין היתר, מדובר על תחום המחזור, אנרגיה מתחדשת, תחבורה, מנועים אלקטרוניים, כימיה ירוקה, תאורה ומים אפורים.
בנייה ירוקה – שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה בתהליך הבנייה וכאלה שיחזיקו זמן רב יותר לאורך חיי המבנה. כמו כן מדובר ביעילות והפחתה בשימוש בחומרים מזהמים בתהליך הבנייה עצמה, הפחתת תלות אנרגטית של מבנים, כמו באמצעות קולטני שמש לייצור אנרגיה. מדובר גם בדרך בה מתוכננים מבנים כדי שיפריעו כמה שפחות לסביבה הטבעית וכזו שמאפשר להתאים מבנים לשינויים סביבתיים.
- 6.ברכה 17/06/2021 17:56הגב לתגובה זומרכיב חשוב ביותר במזון ירקות ןפירות ומיותר לציין זאת . תפקיד הממשלה וכל שריה לדאוג למחירים עממיים שכל משפחה יכולה לעמוד בהם ולאכול אוכל בריא .
- 5.דרור 17/06/2021 16:18הגב לתגובה זוממשלה חדשה עם שר חקלאות ובריאות חדשים חייבים לעשות הכל ולדאוג למחירי ירקות ופירות עממיים וסבירים לכל נפש כי מדובר בבריאות הציבור .המצב בשוק המזון לא יתכן וחייב להשתנות .
- 4.דרור 17/06/2021 16:13הגב לתגובה זומפעלים כמו כימיכלים לישראל , בז"ן , קצא"א ואחרים . פתרונות קנסות ופיצוי המדינה בנזקים . מעבר לאנרגיה ירוקה מה שיותר מהר ובגדול . העדפת רכבים חשמליים וחיוב חברות האוטובוסים להחלפת הציים לחשמליים ועוד .
- 3.במדינת ישראל זה נמדד על ידי מעטפות כסף (ל"ת)אפק 17/06/2021 14:45הגב לתגובה זו
- 2.(ל"ת)17/06/2021 14:31הגב לתגובה זו
- 1.מה שצריך לדעת שהאנרגיה הירוקה זה בלןף אחד גדול הן 17/06/2021 14:31הגב לתגובה זומה שצריך לדעת שהאנרגיה הירוקה זה בלןף אחד גדול הן במחיר ברמת המכפילים כמו אוכל אורגאני והתועלת השולית אם בכלל ליקום לעתים מזיקה יותר לכן תדחוף ל... את הכתבה שלך לפח האשפה של ההסטוריה
- יאיר 17/06/2021 17:58הגב לתגובה זומה הפיתרון ? לאכול לחם שחור עם בצל ? חייבים להוריד מחירים .
- הדג מסריח מהראש 17/06/2021 16:24הגב לתגובה זולחם ובצל ? אין בעל בית ואפשר אחרת . חייבים לשנות את טרוף המחירים מיד .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
