בזן מפעל מידן נפט זיקוק
צילום: פנחס מועלם
ניתוח

E ירוק: כך מודדים חברות שעומדות בתנאים לשיפור הקיימות ב-ESG

ב-MSCI הרכיבו את המדדים המרכזיים על פיהם כדאי לשפוט השקעות בחברות שפועלות להפחתת טביעת הרגל הפחמנית ועמידה בתקנים הרגולטוריים. הנה מה שצריך לדעת
ארז ליבנה | (8)
נושאים בכתבה ESG

בניגוד לסברה המקובלת, השקעה בחברה המוגדרת בקטגוריית ESG – ראשי התיבות באנגלית של "סביבה, חברה ומנהל תאגידי" – אינה בהכרח אומרת שהחברה לכשעצמה "נקייה" או "ירוקה", לפחות בשלב זה של חייה העסקיים. מה זה כן אומר? זה אומר שמודדים את הפעולות שהחברה לוקחת על עצמה, ביוזמתה, כדי לעמוד ביעדים אלה בעתיד ומשווים אותה לחברות אחרות בהן היא מתחרה.

 

על אף שזה נשמע לא הגיוני, גם חברות נפט, או כורות מתכות יכולות להיחשב להשקעות ESG. במגזין הנשחב האקונומיסט קוראים לזה "גרין וושינג" - כמו שמלבינים פעולה כדי שתהפוך ל"חוקית", ככה גורמים לחברה להיות "ירוקה" ו"לעמוד בתנאים הירוקים" ובכך לפתות משקיעים לשים את כספם על מניותיה. בסוף, צריך לזכור שמדובר בתהליך. כמו שסין הודיעה כי בכוונתה להפוך לכלכלה של 0% פליטות פחמן עד 2060 – יעד שאפתני מאוד – כך חברה מסחרית אינה יכולה להחליף את כל הפורטפוליו המזהם שלה בן לילה או לבצע שינוי של 180 מעלות בממשל התאגידי.

 

קחו לדוגמה את כורת הברזל נוקור (NUE) האמריקאית. במדד של MSCI, היא מדורגת בדרגת BBB, כלומר בדרגה הממוצעת, שקובע כי החברה עושה פעולות לשיפור הממשל התאגידי וההתנהגות התאגידית, פועלת לשמור על בריאות וביטחון עובדיה ולהפחתת פליטות מזהמים וטיפול בשפכים ובפסולת. ירוקה היא לא, אבל היא עושה מאמצים. אגב, מתחילת השנה המניה עלתה כמעט ב-100%, מרמה של כ-52 דולר למניה לכ-100 דולר למניה, כשהיא רוכבת על מחירי הסחורות המאמירים ושווי השוק שלה קפץ ל-29.9 מיליארד דולר.

 

באופן כללי, למדד MSCI לבחינת השקעות ESG ישנן 3 דרגות מרכזיות: חברה בפיגור, חברה ממוצעת וחברה מובילה. הדירוגים הללו מחולקים בתוכם. הדירוג הוא כמו הדירוג שחברות הדירוג הבינ"ל נותנות לחברות. מ-CCC, שזהו הדירוג הנמוך ביותר ועד AAA שנחשב לדירוג הגבוה ביותר. כל חברה נמדדת ביחס לחברות האחרות בסקטור בו היא פועלת.

 

בנושא הסביבה, ב-MSCI הגדירו 4 קטגוריות מרכזיות, המורכבות מ-13 נושאים שבהם נמדדות החברות סביב התמודדות אקלימית והפחת הזיהום והפסולת שהן מייצרות. הקטגוריות הן: שינוי אקלים, קפיטל טבעי, זיהום ופסולת והזדמנויות סביבתיות.

שינוי אקלים:

פליטות פחמן (CE) – מדובר כאמור בשימוש של חברה בדלקים מזהמים, כמו נפט או פחם, שגורמים לה לייצר יותר או פחות פליטות פחמניות במהלך פעילותה. במהלך ועידת קיוטו ולאחר מכן בוועידת פריז, מדינות העולם לקחו על עצמן את האחריות להורדת פליטות הפחמן במטרה להימנע מעליית הטמפרטורות ב-2 מעלות צלזיוס, זאת כדי להסיר את הסכנה של אסון אקלימי עקב התממות. כחלק מהסכמות הוועידה, כל מדינה לקחה על עצמה לחוקק חוקים נוקשים יותר בנוגע לפליטות פחמן והגיעו להסכם קטוביץ' שאותו ניתן למצוא כאן.

קיראו עוד ב"גלובל"

אגב, בפליטות פחמן מתכוונים לא רק ל-CO2, אלא לכל המזהמים המקבילים כמו מתאן (CH4), חמצן דו חנקני (N2O) ועוד, שלהם גם השפעות סביבתיות מרחיקות לכת.

 

טביעת אצבע פחמנית במוצר (PCF) – היא מתודה לקבוע את ההשפעה האקלימית של מוצר לכל אורך מחזור חייו, מהכרייה, הייצור, השינוע, זמן השימוש ועד המחזור או סיום מחזור החיים. המתודה נועדה לזהות, לנתח ובאמצעות האמצעים המתאימים להפחית או להימנע לחלוטין מהאימפקטים הללו. תת קטגוריה היא טביעת פחמן תאגידית (CCF) שבוחנת את האימפקט הפחמני של חברה.

 

מימון אימפקט סביבתי (FEI) – מימון האימפקט הסביבתי הוא בעצם הכלכלה שמאחורי השינוי באימפקט הסביבתי. ההגדרה שלו היא: הכלכלה וניתוחי השוק הקשורים לפיננסים לשימוש למימון יוזמות לשימור סביבתי, שיפור ההשפעה של עסק על הסביבה, מבלי להקריב את הרווחיות ותוך כדי שיפור איכות חיי הקהילה. בחסות הגלובלציה, ה-FEI מוביל שינוי מרגולציות מקומיות ומבודדות לשווקים בינ"ל מבוססים כלכלית.

 

רגישות לשינוי אקלים (VCC) – זו הדרגה שבה חברה או מערכת מסוגלת להתמודד או שלא עם תנאים פוטנציאליים שמתרחשים בעקבות שינויים אקלימיים, כולל מצבי קיצון. מדובר בפונקציה של האופי, ההיקף והמהירות של השינוי האקלימי ומידת חשיפת  ורגישות המערכת אליו, לצד היכולת להתאימה עצמה לשינוי זה.

 

קפיטל טבעי

מתח מים (Water Stress) – ההגדרה של מתח מים היא שהביקוש למים עובר את הכמות הקיימת לאורך תקופה, או כשמים באיכות נמוכה מגבילים את השימוש במשאב. מתח מים לרוב גורם לירידה בכמות של מקורות מים נקיים, כמו ניצול יתר של אקוויפרים, ייבוש נהרות - אבל גם באיכות, כמו המלחה והזרמת שפכים למקורות המים.

 

גיוון ביולוגי ושימוש בשטח – ככל שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, כך השימוש בשטח ופגיעה במערכות אקולוגיות גוברות, בשל השימוש בשטחים גדולים יותר לחקלאות, אבל גם פגיעה ביערות בשל שימוש בחומרים מהן וכריתת עצים לשימוש לשטח חקלאי. כלומר, הקטגוריה הזו מתייחסת לשימוש המסחרי בשטח והיכולת לא לפגוע במרקם החיים בו, כדי לשמר את האקוסיסטם. רק לשם ההבנה, הסקטור החקלאי אחראי ל-23% מכל פליטות גזי החממה וההתרחבות אחראית ל-73% מכריתת העצים בעולם. השימוש הנכון בקרקע אמור להעניק ערך ארוך טווח לחברות ולאנושות.

 

מיקור חומרי גלם – הכוונה היא מהיכן חברות מביאות את חומרי הגלם. האם הן רוכשות מתכת שיצאה ממכרה, או שתרכוש מתכת ממחזור, מה שמפחית את הצורך להשקיע כסף בכריית המתכות והמשך פגיעה נוספת במשאבים הטבעיים – אבל גם משפיע על השורה התחתונה של החברה, מאחר ורכישת חומרים ממחזור זולה יותר.

 

זיהום ופסולת

פליטות רעלניות ופסולת – מתייחס לזיהום האוויר הנוצר בעקבות שפיכה של רעלנים בנקודות שפיכתם או במזבלות. המטרה היא למנוע כמה שיותר שפיכת מזהמים, על מנת לשמור על איכות האוויר לפי הרמה שקבעו הרגולטורים כדי לא לפגוע במארג החיים מסביב, הן של בני האדם והן של בעלי החיים. בארץ, ניתן למצוא זאת בדרום, היכן שמפעלי ברום וים המלח נפטרים משפכים, שלעיתים קרובות מביאים לריח רע בטווח של עשרות קילומטרים בשל הכמיקלים הרעילים, דבר שמפעם לפעם מצריך פינוי האוכלוסייה שחיה מסביב למפעלים, בייחוד באזור רמת חובב.

 

חומרי אריזה ופסולת – מתייחס לכמות האריזות שחברה מייצרת והופכות לפסולת לאחר מכן. ב-2018 ממוצע פסולת האריזות לאדם באיחוד האירופאי עמד על 174 קילוגרם לתושב. מ-2008 ועד 2018, מרבית הפסולת הייתה מורכבת מנייר וקרטון שהצטברו לכדי קרוב ל-32 מיליון טונות של פסולת בסוף התקופה. הבאים בתור היו פלסטיק וזכוכית, שהיוו 14.5 מיליון טונות של פסולת. הקטגוריה הזו מתייחסת לאופן שבו חברות מפחיתות את השימוש באריזה, על מנת להוריד את טביעת האצבע הזיהומית לכל הסייקל של חיי המוצר.

 

פסולת אלקטרונית – באנגלית קוראים לזה בקיצור E-Waste, כשהכוונה היא לכמה פסולת אלקטרונית חברה מייצרת ואיך היא נפתרת מהפסולת הזו, אבל גם איך חברה מפחיתה את האפשרות לזיהום מהמוצרים שהיא מייצרת. מאחר ומכשירים אלקטרוניים מורכבים מעשרות חומרים, שאת חלקם ניתנים למחזור ואת חלקם לא. אגב, הזיהום האלקטרוני בארה"ב קפץ פי 5 מ-2010 ל-2017 בתעשייה שנאמדת ב-71 מיליארד דולר.

 

הזדמנויות סביבתיות

קלינטק – מדובר על חדשנות בתחום הטכנולוגי, שכולל מוצרים, תהליכים ושירותים, שמפחיתים את האימפקט השלילי על הסביבה באמצעות שיפור היעילות האנרגטית, שימוש בר קיימא במשאבים או מאמצים להגנה על הסביבה. בין היתר, מדובר על תחום המחזור, אנרגיה מתחדשת, תחבורה, מנועים אלקטרוניים, כימיה ירוקה, תאורה ומים אפורים.

 

בנייה ירוקה – שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה בתהליך הבנייה וכאלה שיחזיקו זמן רב יותר לאורך חיי המבנה. כמו כן מדובר ביעילות והפחתה בשימוש בחומרים מזהמים בתהליך הבנייה עצמה, הפחתת תלות אנרגטית של מבנים, כמו באמצעות קולטני שמש לייצור אנרגיה. מדובר גם בדרך בה מתוכננים מבנים כדי שיפריעו כמה שפחות לסביבה הטבעית וכזו שמאפשר להתאים מבנים לשינויים סביבתיים.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ברכה 17/06/2021 17:56
    הגב לתגובה זו
    מרכיב חשוב ביותר במזון ירקות ןפירות ומיותר לציין זאת . תפקיד הממשלה וכל שריה לדאוג למחירים עממיים שכל משפחה יכולה לעמוד בהם ולאכול אוכל בריא .
  • 5.
    דרור 17/06/2021 16:18
    הגב לתגובה זו
    ממשלה חדשה עם שר חקלאות ובריאות חדשים חייבים לעשות הכל ולדאוג למחירי ירקות ופירות עממיים וסבירים לכל נפש כי מדובר בבריאות הציבור .המצב בשוק המזון לא יתכן וחייב להשתנות .
  • 4.
    דרור 17/06/2021 16:13
    הגב לתגובה זו
    מפעלים כמו כימיכלים לישראל , בז"ן , קצא"א ואחרים . פתרונות קנסות ופיצוי המדינה בנזקים . מעבר לאנרגיה ירוקה מה שיותר מהר ובגדול . העדפת רכבים חשמליים וחיוב חברות האוטובוסים להחלפת הציים לחשמליים ועוד .
  • 3.
    במדינת ישראל זה נמדד על ידי מעטפות כסף (ל"ת)
    אפק 17/06/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    (ל"ת)
    17/06/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה שצריך לדעת שהאנרגיה הירוקה זה בלןף אחד גדול הן 17/06/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    מה שצריך לדעת שהאנרגיה הירוקה זה בלןף אחד גדול הן במחיר ברמת המכפילים כמו אוכל אורגאני והתועלת השולית אם בכלל ליקום לעתים מזיקה יותר לכן תדחוף ל... את הכתבה שלך לפח האשפה של ההסטוריה
  • יאיר 17/06/2021 17:58
    הגב לתגובה זו
    מה הפיתרון ? לאכול לחם שחור עם בצל ? חייבים להוריד מחירים .
  • הדג מסריח מהראש 17/06/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    לחם ובצל ? אין בעל בית ואפשר אחרת . חייבים לשנות את טרוף המחירים מיד .
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.