אלון ליאל: "הגז הישראלי מאוד חשוב לטורקיה - נפילת ארדואן תהיה לטובתנו"

שגריר ישראל לשעבר בטורקיה ל-Bizportal: "טורקיה במשבר הכלכלי החמור ביותר מ-2001, הפעם הראשונה שיש איום ממשי על ארדואן"
אמיר נהרי | (20)

לפני כשבוע התפוצצה פרשת שחיתות גדולה בטורקיה. מקורבים לארדואן וחברים בממשלתו התפטרו בזה אחר זה והכלכלה ספגה זעזוע קשה. השיא הגיע כאשר מהומות פרצו באיסטנבול והחלו להישמע קריאות הדורשות גם מארדואן להתפטר. Bizportal שוחח על הנושא עם דר' אלון ליאל, לשעבר שגריר ישראל בטורקיה ומנכ"ל משרד החוץ:

מה קורה לארדואן?

"יש לארדואן קרע בתוך המשפחה האיסלמית. בניגוד למהומות לפני שנה של הציבור החילוני, הפעם מדובר באופוזיציה מהבית - אוכלוסיה איסלאמית מתונה - בראש האופוזיציה עומד האימאם סלן גולון (Selen Gülün), החי בארה"ב ומהווה בסיס תמיכה חשוב לארדואן. הקרע בניהם התחיל דווקא על רקע המרמרה - גולון התנגד למשט. ארדואן עלה לשלטון בשנת 2002 וזו הפעם הראשונה שיש משבר המאיים על המשך שלטונו. אם ארדואן יפול הדבר דווקא ייטיב עם ישראל משום שמחליפו מתוך המפלגה צפוי להיות מתון יותר."

הבורסה הטורקית חוותה ירידות השנה בעוד רוב הבורסות הגדולות פרחו, האם ארדואן טוב היום לכלכלה הטורקית?

"מה שטוב לכלכלה של טורקיה זה קודם כל יציבות פוליטית - ארדואן מבין כלכלה ויודע לנהל מדינה. במשך 11 שנות שלטונו נהנתה טורקיה מיציבות שלטונית כמעט טוטאלית והכלכלה פרחה. אני לא רואה כרגע רגיעה וחזרה ליציבות פוליטית ומעניין לראות מה זה יעשה לכלכלה ולמשקיעים. עם המצב יתייצב - הנזק משני. אם לאו - הנזק עשוי להיות גדול. זהו המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז 2001".

גם הלירה הטורקית חוטפת חזק בימים אלו וייבוא הנפט-גז מתייקר, האם הדבר עשוי להועיל לישראל?

"טורקיה היא 'מדינת מעבר' מאוד גדולה. מדינת מעבר איננה מפיקה אנרגיה אך היא מעבירה אנרגיה מהספק לצרכן, וגובה דמי תיווך בדמות גז ונפט. בנוסף, היא מזקקת נפט וגז ומעבירה אותם מאסיה לאירופה. לכן, הפגיעה של היחלשות הלירה על שוק האנרגיה פחות מורגשת. ובכל זאת הגז הישראלי מאוד חשוב לטורקיה. כרגע היחסים המדיניים לא מאפשרים דיבורים על בניית צינור אבל הטורקים מאוד מעוניינים. טורקיה ערוכה לייצוא והיא לא רוצה שהגז הישראלי יעבור דרך קפריסין. החלופה היא טורקיה עצמה, גם כאן החלפת השלטון בטורקיה תועיל לישראל."

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    בושה וחרפה לתת לשרלטן במה באתר מכובד!!!!! (ל"ת)
    רואה 27/12/2013 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מ.אריאל 27/12/2013 14:30
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ארדואן שולט בה.רק סמרטוטים חסרי כבוד לאומי עושים עסקים עם טורקיה בימים אלה."אנשים" אלה ראויים לבוז.
  • לימבו 28/12/2013 02:17
    הגב לתגובה זו
    אין יום שאין לפחות אונית סוחר טורקית אחת בנלי חיפה או אשדוד. הלילה עושה דרכה האוניה ZINNET METE הטורקית לנמל אשדוד
  • 17.
    ישראל 27/12/2013 13:21
    הגב לתגובה זו
    יו"ר התנועה לשלום ישראל-סוריה, שתחזיותיו אחת לאחת התבדו בשנים האחרונות, שמאלן קיצוני, שאשתו מנכ"לית הקרן לישראל חדשה, לא מתבייש לכתוב תחזיות נוספות. לא יאומן.
  • 16.
    כמו כל שמאלני- הופך דעתו בלי למצמץ וממשיך לטעות (ל"ת)
    חפש מי שינענע אותך 27/12/2013 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    רגע! לא אתה קראת לישראל לרדת על הבירכיים לפני ארדואן? (ל"ת)
    עדיף היה שתשתוק- לא 27/12/2013 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    חנוך11 27/12/2013 10:41
    הגב לתגובה זו
    טאיפ ארדואן בא ממשפחה "טובה". על פי פרסומים טורקים, בני משפחתו של ארדואן התנדבו בשנות ה-40 לשרת בגייסות המוסלמים הפשיסטיים שעזרו לצבא הגרמני ללכוד יהודים בצפון אפריקה ולהילחם ברחבי הבלקן נגד הפרטיזנים של טיטו ביוגוסלביה. ‏בשנת 1974 ארדואן כתב וביים מחזה אנטישמי קיצוני בשם MAS KOM YA. ‏ההצגה הורדה מהבימות, מחשש שזה יגרום להוצאת המפלגה שהוא היה חבר בה אל מחוץ לחוק. המחזה הזה מתאר את היהודים בדיוק כפי שהיטלר תיאר במשנתו ובנאומיו. ‏בשנות ה-70 וה-80 ארדואן חבר למסדר מוסלמי קיצוני בשם נקשיבנדי שדוגלת בג'‏יהאד עולמי. לפני 20 שנה, בנאומיו, הוא כבר הצהיר לא פעם שמטרתו היא השמדת מדינת ישראל. טאיפ ארדואן הוא ראש הממשלה הטורקי הראשון שמאפשר גיוס כספים לחמאס ואף מעודד זאת. ב 1988 הוא נשלח למאסר של 10 חודשים בגלל פעילות קיצונית והסתה כנגד המערב והיהודים. ‏ארדואן הודה יותר מפעם אחת שלולא תמיכתה של ארצות הברית הוא היה כבר מזמן מתגייס לחיסולה של ישראל.
  • 13.
    להזמין שגריר שיגרור 27/12/2013 09:17
    הגב לתגובה זו
    האיש שהפך מומחה בעיני עצמו ובעיני חלק מהתקשורת תמך בארואדן בפרשת מרמרה . איש שמאל כמו רבים מחבריו שמשנים דעותיהם לפי כיוון הרוח. תמיכתו נבעה משנאתו לביבי ולממשלת הליכוד. כרגיל האיש מקבל כותרת בתקשורת רק בגלל יחצנותו ולא בכגלל חוכמתו.
  • 12.
    עוד "מומחה" 27/12/2013 01:40
    הגב לתגובה זו
    ולפני זה תמכת גם באסאד
  • 11.
    ראוה 27/12/2013 00:22
    הגב לתגובה זו
    ליאל טועה ונופל טועה ונופל ולא לומד.
  • 10.
    יוסי לוי 26/12/2013 23:35
    הגב לתגובה זו
    בהנאדם מחליף דעות כמו גרביים. היזהרו מעצותיו
  • 9.
    מומחה מטעם עצמו לטורקיה שעוד לא אמר דבר אחד נכון (ל"ת)
    דור 26/12/2013 23:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 26/12/2013 22:12
    הגב לתגובה זו
    וגם מתעלם שהשחקן המרכזי נובל הוציא כרטיס אדום לברוקרטיה הביביסטית.
  • 7.
    אורי 26/12/2013 21:59
    הגב לתגובה זו
    אולי גם נפל לך האיסמוןתמיד האשמתה אותונו שאנחנו לא בסדר תראה מה נעשה מסביב
  • 6.
    אנונימי 26/12/2013 20:48
    הגב לתגובה זו
    עם פנטזיה אפשר ללכת רק לישון.
  • 5.
    דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.מניות גז על הפנים (ל"ת)
    Saaandra 26/12/2013 20:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכותב שינה דעותיו ב180 ,אינו אמין (ל"ת)
    יוסי 26/12/2013 20:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציון 26/12/2013 19:33
    הגב לתגובה זו
    אני מיחל ומקווה שבזמן הקרוב העם הטורקי יוכל לברך ברוך שפטרנו מעונשו של זה הרשע
  • 2.
    מ.אריאל 26/12/2013 19:26
    הגב לתגובה זו
    לא לנפוש בקלאבים,לא לייבא מכוניות ,מוצרי חשמל טקסטיל ומזון תוצרת טורקיה כל עוד האיסלם הקיצוני המטורף שולט בטורקיה.
  • 1.
    דוד 26/12/2013 18:29
    הגב לתגובה זו
    אותי לימדו ששכן קרוב יותר טוב מאח רחוק . טורקיה מיצריים ירדן קפריסין אירופה . בהצלחה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.