רגע לפני ועידה פסגה נוספת באירופה, אגרות החוב של ספרד שוב מעל ל-7%

המדדים ביבשת נוטים לירידות שערים. אלכס זבז'ינסקי: "הורדת הריבית בגוש האירו - הדבר הכי פחות יעיל בנסיבות הנוכחיות. המרכיב ההכרחי לייצוב הוא מנגנון לרכישת אג"חים ומעורבות ה-ECB בלתי נמנעת"
ג'וש דוקרקר | (2)

הבורסות ביבשת אירופה פתחו את שבוע המסחר ביציבות מסוימת, רגע לפני פתיחת ועידת גוש האירו ולאחר הורדת ריבית של הבנק האירופי המרכזי (ECB) והתערבויות נוספות של בנקים בעולם.

בבריסל יפתחו היום דיונים נוספים של מדינות גוש האירו בהמשך ישיר לוועידה הקודמת בה הוחלטו העקרונות להחזרת אמון המשקיעים לאירופה. הפעם צפויים שרי האוצר לדון בפרטים מעשיים של התוכנית להזרמת הון לבנקים דרך קרן היציבות הפיננסית (ESM) ללא רישומם במאזן של המדינות. בשוק מצפים לשמוע מה היקף הסיוע שיוענק לבנקים.

"הורדת הריבית ע"י ה-ECB נראית כדבר הכי פחות יעיל בנסיבות הנוכחיות" הסביר את המצב בשוק אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות, "אנו נשארים עם אותה הבעיה שעלולה להכשיל את כל המאמצים להרגעת המשבר. המרכיב ההכרחי לייצוב הוא מנגנון זמין ומשמעותי שיוכל לרכוש אג"ח בשווקים עד להתייצבותם. כספי קרנות החילוץ אינם זמינים בינתיים ואינם מספיקים, ולכן מעורבותו של ה-ECB הכרחית ובלתי נמנעת".

בבדיקה אחרונה, מדד הדאקס יציב, מדד הפוטסי הלונדוני מאבד 0.26% ובפריז מדד הקאק משיל 0.18%. הבורסה הספרדית נופלת 1.1% ומילנו מטפסת 0.3%.

בתוך כך, תשואות האג"ח של המדינות הבעייתיות ממשיכות לטפס ומעידים על סירוב המשקיעים להאמין שהתוכניות שנרקמות בבריסל יעזרו לספרד ואיטליה. תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד מטפסות ב-1.63% ל-7.067% - מעל לרף ה-7% שנחשב כנקודת ה'אל חזור' (מעל לרף זה עלויות גיוס החוב של ספרד מתייקרות לנקודה שבה יקשה עליה לצאת ממצבה הקשה). התשואה על אגרות החוב של איטליה עולה ב-1.43% ל-6.112, גם כאן מעבר לרף פסיכולוגי חשוב.

נתוני מאקרו

בצרפת פורסם היום מדד ביטחון העסקים שנפל לשפל של 3 שנים. המדד ירד ל-91 נק' לעומת תחזיות ל-92 נק'. כמו כן הבנק המרכזי של צרפת תיקן את תחזית הצמיחה לרבעון השני מטה ומשער שהמשק יתכווץ ב-0.1%.

הייצוא של גרמניה בחודש מאי עלה בשיעור הגדול ביותר מאז מארס - 3.9%, בעיקר הודות למכירות למדינות מחוץ לגוש האירו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פיצוץ הבועה 09/07/2012 12:37
    הגב לתגובה זו
    ושום דבר לא עוזר. תבינו לבד לאן הולכים. ביי ביי בועת הנדלן ישראל 2012
  • 1.
    כלכלן 09/07/2012 11:34
    הגב לתגובה זו
    שום צעד של המנהיגים כבר לא עוזר ברחו מהבורסות חבל שהכסף יתאדה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.