חטיבת הרכב של אינטל. קרדיט: אינטל
חטיבת הרכב של אינטל. קרדיט: אינטל

אינטל סוגרת את חטיבת הרכב ומפטרת מאות עובדים, במטה ובכלל

המהלך יחל ב-15 ביולי והוא חלק ממהלך אגריסיבי של "פחות זה יותר" שבמסגרתו סגירת פעילות, התייעלות והבראה, תחת המנכ"ל החדש 
רן קידר | (7)
נושאים בכתבה אינטל

ענקית השבבים אינטל, Intel Corp -4.24%  הודיעה על סגירת חטיבת הרכב שלה, יחידה קטנה יחסית, אשר סיפקה מעבדים למערכות מחשוב בכלי רכב. על אף שאינטל מציינת באתרה כי מוצריה מותקנים בכ-50 מיליון רכבים, בעיקר לצרכים כמו מערכות מידע ובידור, ניהול רכבים חשמליים ועזרי נהיגה, ההחברה אינה מדווחת בנפרד על תוצאות פעילות הרכב ואינה חושפת נתוני הכנסות או כוח אדם לחטיבה זו. ככל הנראה, לחטיבה מעולם לא הייתה תרומה מהותית להכנסות החברה, והיא נותרה קטנה יחסית לפעילויות האחרות של אינטל. 

סגירת החטיבה היא במסגרת גל פיטורין נרחב שיחל ב-15 ביולי, כחלק ממאמץ רחב לצמצום עלויות והתייעלות תפעולית. המהלך צפוי להתחיל במטה החברה בקליפורניה וימשיך ויכלול עובדים מדרגים שונים, החל במהנדסי חומרה, מומחי בינה מלאכותית וענן, וכלה במנהלים בכירים. סך כל הקיצוץ במשרות צפוי להגיע ל-20% מכוח האדם במפעלי החברה, כלומר כ-20,000 משרות. מדובר בהמשך לגל הפיטורים הקודם שבוצע באוגוסט 2024, בו קיצצה אינטל כ-15% מכוח העבודה שלה (כ-15,000 עובדים) ובשורה של גלי פיטורין קטנים יותר, כחלק מתוכנית התייעלות רחבה תחת מנכ"ל החברה החדש, ליפ-בו טאן. 

פיטורי ענק באינטל - מעל 700 עובדים יפוטרו בישראל החל מחודש הבא

אינטל שוב מפטרת: הפעם באתר הייצור המרכזי באורגון


עם זאת, באינטל מבהירים כי הסגירה לא צפויה להשפיע על פעילותה של מובילאיי Mobileye -4.1%  , שאינטל החזיקה בה שליטה מלאה עד שהנפיקה אותה ב-2023. אף שכיום מובילאיי פועלת כחברה ציבורית עצמאית, אינטל עדיין מחזיקה כמעט בכל זכויות ההצבעה שלה, והפעילות בתחום הרכב האוטונומי תימשך כסדרה.

אינטל ציינה כי היא תעמוד בהתחייבויות קיימות מול יצרני רכב וספקים והבהירה כי המהלך נועד לחדד את המיקוד בפעילויות הליבה של אינטל, ובראשן תחומי המחשוב האישי ומרכזי המידע. "אנו ממקדים מחדש את פעילותנו על מנת לחזק את ההיצע ללקוחותינו", נמסר מהחברה. "כחלק מכך החלטנו לסיים את פעילות תחום הרכב בתוך קבוצת המחשוב האישי".

פחות זה יותר, גירסת אינטל 

במקביל, אינטל מתכננת לקצץ בכ-1.5 מיליארד דולר מהוצאות התפעול שלה: 500 מיליון דולר ב-2025 ומיליארד דולר נוספים במהלך 2026. מהלך נוסף צפוי גםבמחלקת השיווק, בה תועבר מרבית הפעילות למיקור חוץ דרך Accenture, שתשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית לניהול קמפיינים. גם שינוי זה צפוי לגרור פיטורים נוספים.

קיראו עוד ב"גלובל"

ניתן לומר שסגירת חטיבת הרכב אינה רק צעד טקטי אלא סימן לבהירות אסטרטגית שהייתה חסרה באינטל לאורך תקופה ארוכה. למרות שלחברה היו רעיונות מעניינים סביב התאמה לעולם הרכב הקיים, כולל פיתוח שבבים מותאמים ייעודיים (SoCs), אינטל לא הצליחה להתקדם מספיק ולייצר רווחים שיצדיקו את ההשקעה המתמשכת. 

עם יציאתה מתחום הרכב, אינטל מאותתת לשוק שהיא מתכוונת להתמקד אך ורק במה שהיא רואה כמרכזי לעתידה: מחשוב לקוחות, מרכזי נתונים, תחרות בתחום ה-AI שתתמקד בעיקר בגירסות בסיסיות של מעבדים גרפיים (GPU) ומעגלים משולבים (ASCI), ואולי בעתיד גם בפיתוח לקוחות אסטרטגיים לפעילות ה-Foundry שהקימה לאחרונה, שמייעדת למקם את החברה כיצרנית שבבים לא רק עבור החטיבות הפנימיות של החברה אלא גם עבור חברות חיצוניות, תוך שימוש בידע ובנסיון שצברה וכן בטכנולוגיות AI. המהלכים האחרונים של אינטל, שהואצו מאז כניסתו של המנכ"ל החדש לתפקיד, באפריל השנה, מכוונות לכך שאינטל תוכל להיות רלבנטית ולהשתתף במשחק ה-AI. 

על רקע השינויים, מניית אינטל רשמה עלייה עם התחזקות כללית במניות הסקטור, מה שמעיד על תמיכה מסוימת מצד השוק ביישום המדיניות החדשה. מתחילת 2025 מניית אינטל עלתה ב-12.5% ומראה סימני התאוששות מסוימים, לאחר שבשנים האחרונות ירדה משיא של כ-65 דולר למנייה באפריל 2021, צנחה והתאוששה שוב לרמות של כ-50 בתחילת 2024 ואיבדה ערך והגיעה לשפל של כ-17.7 דולר למנייה באפריל. 

אינטל עם תחזית מאכזבת - נופלת ב-6% באפטר

אינטל מנסה להציל את עצמה: מנהלים חדשים, תכנית ישנה

אינטל מפטרת עובדי ייצור ומגייסת בכירים בעלות של פי עשרות; המטרה להרים את פעילות שבבי ה-AI

אינטל מצמצמת פערים מול אנבידיה ו-AMD ומשיקה GPU חדשים

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אחד מבפנים 02/07/2025 02:11
    הגב לתגובה זו
    יש בעיה בניהול .במיוחד בניהול הקטן החל מ gl.יש גם מנהלים שנמצאים יותר מדי זמן במקום אחד ורק שורדים ולא מועילים לכלום.חבל
  • 4.
    גונסון 26/06/2025 04:56
    הגב לתגובה זו
    כל הטובים כבר ברחו מזמן.נשארו הבינוניים מינוס מינוס
  • 3.
    בסוף המנכל יישאר עם עובד אחד . (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפטרים מהנדסים טובים ומשארים מנהלים כושלים (ל"ת)
    חיליק 25/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    3 יחידות 25/06/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    איכשהו לא משנה מה אינטל עושה היא תמיד עם 100000 עובדים
  • אכן 3 יחידות הוא שם המצדיק את יכולות ההסקה שלך (ל"ת)
    מהנדס 25/06/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
  • מה לא בסדר מתמטית במה שכתב אתה רומז שפיטרו 15 ושכרו מיד במקומם אחרים (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 19:19
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.