חטיבת הרכב של אינטל. קרדיט: אינטלחטיבת הרכב של אינטל. קרדיט: אינטל

אינטל סוגרת את חטיבת הרכב ומפטרת מאות עובדים, במטה ובכלל

המהלך יחל ב-15 ביולי והוא חלק ממהלך אגריסיבי של "פחות זה יותר" שבמסגרתו סגירת פעילות, התייעלות והבראה, תחת המנכ"ל החדש 
רן קידר | (7)
נושאים בכתבה אינטל

ענקית השבבים אינטל, Intel Corp 7.38%  הודיעה על סגירת חטיבת הרכב שלה, יחידה קטנה יחסית, אשר סיפקה מעבדים למערכות מחשוב בכלי רכב. על אף שאינטל מציינת באתרה כי מוצריה מותקנים בכ-50 מיליון רכבים, בעיקר לצרכים כמו מערכות מידע ובידור, ניהול רכבים חשמליים ועזרי נהיגה, ההחברה אינה מדווחת בנפרד על תוצאות פעילות הרכב ואינה חושפת נתוני הכנסות או כוח אדם לחטיבה זו. ככל הנראה, לחטיבה מעולם לא הייתה תרומה מהותית להכנסות החברה, והיא נותרה קטנה יחסית לפעילויות האחרות של אינטל. 

סגירת החטיבה היא במסגרת גל פיטורין נרחב שיחל ב-15 ביולי, כחלק ממאמץ רחב לצמצום עלויות והתייעלות תפעולית. המהלך צפוי להתחיל במטה החברה בקליפורניה וימשיך ויכלול עובדים מדרגים שונים, החל במהנדסי חומרה, מומחי בינה מלאכותית וענן, וכלה במנהלים בכירים. סך כל הקיצוץ במשרות צפוי להגיע ל-20% מכוח האדם במפעלי החברה, כלומר כ-20,000 משרות. מדובר בהמשך לגל הפיטורים הקודם שבוצע באוגוסט 2024, בו קיצצה אינטל כ-15% מכוח העבודה שלה (כ-15,000 עובדים) ובשורה של גלי פיטורין קטנים יותר, כחלק מתוכנית התייעלות רחבה תחת מנכ"ל החברה החדש, ליפ-בו טאן. 

פיטורי ענק באינטל - מעל 700 עובדים יפוטרו בישראל החל מחודש הבא

אינטל שוב מפטרת: הפעם באתר הייצור המרכזי באורגון


עם זאת, באינטל מבהירים כי הסגירה לא צפויה להשפיע על פעילותה של מובילאיי Mobileye -2.04%  , שאינטל החזיקה בה שליטה מלאה עד שהנפיקה אותה ב-2023. אף שכיום מובילאיי פועלת כחברה ציבורית עצמאית, אינטל עדיין מחזיקה כמעט בכל זכויות ההצבעה שלה, והפעילות בתחום הרכב האוטונומי תימשך כסדרה.

אינטל ציינה כי היא תעמוד בהתחייבויות קיימות מול יצרני רכב וספקים והבהירה כי המהלך נועד לחדד את המיקוד בפעילויות הליבה של אינטל, ובראשן תחומי המחשוב האישי ומרכזי המידע. "אנו ממקדים מחדש את פעילותנו על מנת לחזק את ההיצע ללקוחותינו", נמסר מהחברה. "כחלק מכך החלטנו לסיים את פעילות תחום הרכב בתוך קבוצת המחשוב האישי".

פחות זה יותר, גירסת אינטל 

במקביל, אינטל מתכננת לקצץ בכ-1.5 מיליארד דולר מהוצאות התפעול שלה: 500 מיליון דולר ב-2025 ומיליארד דולר נוספים במהלך 2026. מהלך נוסף צפוי גםבמחלקת השיווק, בה תועבר מרבית הפעילות למיקור חוץ דרך Accenture, שתשתמש בכלים מבוססי בינה מלאכותית לניהול קמפיינים. גם שינוי זה צפוי לגרור פיטורים נוספים.

קיראו עוד ב"גלובל"

ניתן לומר שסגירת חטיבת הרכב אינה רק צעד טקטי אלא סימן לבהירות אסטרטגית שהייתה חסרה באינטל לאורך תקופה ארוכה. למרות שלחברה היו רעיונות מעניינים סביב התאמה לעולם הרכב הקיים, כולל פיתוח שבבים מותאמים ייעודיים (SoCs), אינטל לא הצליחה להתקדם מספיק ולייצר רווחים שיצדיקו את ההשקעה המתמשכת. 

עם יציאתה מתחום הרכב, אינטל מאותתת לשוק שהיא מתכוונת להתמקד אך ורק במה שהיא רואה כמרכזי לעתידה: מחשוב לקוחות, מרכזי נתונים, תחרות בתחום ה-AI שתתמקד בעיקר בגירסות בסיסיות של מעבדים גרפיים (GPU) ומעגלים משולבים (ASCI), ואולי בעתיד גם בפיתוח לקוחות אסטרטגיים לפעילות ה-Foundry שהקימה לאחרונה, שמייעדת למקם את החברה כיצרנית שבבים לא רק עבור החטיבות הפנימיות של החברה אלא גם עבור חברות חיצוניות, תוך שימוש בידע ובנסיון שצברה וכן בטכנולוגיות AI. המהלכים האחרונים של אינטל, שהואצו מאז כניסתו של המנכ"ל החדש לתפקיד, באפריל השנה, מכוונות לכך שאינטל תוכל להיות רלבנטית ולהשתתף במשחק ה-AI. 

על רקע השינויים, מניית אינטל רשמה עלייה עם התחזקות כללית במניות הסקטור, מה שמעיד על תמיכה מסוימת מצד השוק ביישום המדיניות החדשה. מתחילת 2025 מניית אינטל עלתה ב-12.5% ומראה סימני התאוששות מסוימים, לאחר שבשנים האחרונות ירדה משיא של כ-65 דולר למנייה באפריל 2021, צנחה והתאוששה שוב לרמות של כ-50 בתחילת 2024 ואיבדה ערך והגיעה לשפל של כ-17.7 דולר למנייה באפריל. 

אינטל עם תחזית מאכזבת - נופלת ב-6% באפטר

אינטל מנסה להציל את עצמה: מנהלים חדשים, תכנית ישנה

אינטל מפטרת עובדי ייצור ומגייסת בכירים בעלות של פי עשרות; המטרה להרים את פעילות שבבי ה-AI

אינטל מצמצמת פערים מול אנבידיה ו-AMD ומשיקה GPU חדשים

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אחד מבפנים 02/07/2025 02:11
    הגב לתגובה זו
    יש בעיה בניהול .במיוחד בניהול הקטן החל מ gl.יש גם מנהלים שנמצאים יותר מדי זמן במקום אחד ורק שורדים ולא מועילים לכלום.חבל
  • 4.
    גונסון 26/06/2025 04:56
    הגב לתגובה זו
    כל הטובים כבר ברחו מזמן.נשארו הבינוניים מינוס מינוס
  • 3.
    בסוף המנכל יישאר עם עובד אחד . (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מפטרים מהנדסים טובים ומשארים מנהלים כושלים (ל"ת)
    חיליק 25/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    3 יחידות 25/06/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
    איכשהו לא משנה מה אינטל עושה היא תמיד עם 100000 עובדים
  • אכן 3 יחידות הוא שם המצדיק את יכולות ההסקה שלך (ל"ת)
    מהנדס 25/06/2025 13:43
    הגב לתגובה זו
  • מה לא בסדר מתמטית במה שכתב אתה רומז שפיטרו 15 ושכרו מיד במקומם אחרים (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 19:19
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.