יוס שירן אבן קיסר
צילום: אתר החברה
דוחות

אבן קיסר שוקעת מתחת למזומנים - כמה היא צפויה לשרוף השנה?

אבן קיסר פרסמה שוב דוחות חלשים, שהראו כי המזומנים בקופה ירדו ל-89 מיליון דולר, כשהמניה נסחרת לפי שווי של 78 מיליון דולר; החברה שרפה 15 מיליון דולר ברבעון - זה מעמיד את קצב שריפת המזומנים על 60 מיליון דולר, וזה עוד לפני התוצאה של התביעות המשפטיות שצפויות להביא להפסד של 50 מיליון דולר, ואולי אפילו יותר

רוי שיינמן |

אבן קיסר Caesarstone -4.93%   מתקשה להרים את הראש. מניית החברה צנחה ב-8% בעקבות פרסום הדוחות לרבעון הראשון של 2025, והידרדרה לשפל חדש, וכעת היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-78 מיליון דולר בלבד. קופת המזומנים של החברה בסוף הרבעון הסתכמה ב-89 מיליון דולר, כלומר, השוק מתמחר את כלל הפעילות העסקית של אבן קיסר כלא רלוונטית ואף מזיקה. הסיבה לכך ברורה: המכירות ממשיכות להיחלש, ההפסדים הולכים ומתרחבים, ולכך מצטרף ענן משפטי כבד.


אבן קיסר מתמודדת כיום עם גל תביעות משפטיות הקשורות לשימוש בחומר סיליקה (Silica) במשטחי הקוורץ שהיא מייצרת. על פי הנתונים, קיימים כ-357 מקרים של עובדים או משתמשים שנטען כי נפגעו בריאותית כתוצאה מחשיפה לאבק סיליקה שנפלט במהלך חיתוך או עיבוד המשטחים. בתגובה לכך, החברה ביצעה הפרשה חשבונאית בהיקף של 50 מיליון דולר לכיסוי נזקים פוטנציאליים. עם זאת, הסכום טרם מומש בפועל ולא השפיע ישירות על קופת המזומנים, מה שמעלה את החשש מפני אפשרות שהנזק האמיתי יהיה חמור יותר מהצפוי.


האם אבן קיסר עלולה להיקלע למשבר נזילות?

אף אחד לא יודע בוודאות מה תהיה העלות הכוללת של הפרשות המשפטיות, מתי הן יסתיימו, או מה תהיה חומרת הפיצויים. נכון לסוף הרבעון הראשון, לאבן קיסר היו בקופה 89 מיליון דולר, אך התוצאות מצביעות על המשך שחיקה: המכירות צנחו ב-16% לעומת הרבעון המקביל, החברה רשמה הפסד נקי של 13 מיליון דולר, והמזומנים ששימשו לפעילות שוטפת עמדו על 15 מיליון דולר.


אם קצב זה יישמר, אבן קיסר צפויה לשרוף השנה כ-60 מיליון דולר. כאשר מוסיפים לכך את ההפרשה המשפטית של 50 מיליון דולר - מקבלים התחייבויות פוטנציאליות של כ-110 מיליון דולר, לעומת יתרה נוכחית של 89 מיליון דולר בלבד. התוצאה האפשרית: משבר נזילות כבר במהלך 2026, אם לא יתרחש שינוי דרמטי בפעילות או בגיוס ההון.


מהפסגה לתהום - הסיפור של אבן קיסר

אבן קיסר, שהייתה במשך שנים סיפור הצלחה ישראלי, הונפקה בנאסד"ק בשנת 2012. בשיאה, החברה נסחרה לפי שווי שוק מרשים של כ-2.5 מיליארד דולר, כשהקיבוץ ממנו צמחה, קיבוץ שדות ים, נהנה מהשגשוג יחד עם שותפתו להחזקות, קרן טנא. השתיים החזיקו יחד כ-40% מהמניות, ובכך הפכו את הקיבוץ לאחד העשירים והמבוססים בישראל. אלא שמאז האבן מתגלגלת. כיום, אבן קיסר נסחרת בשווי של כ-78 מיליון דולר בלבד, ירידה דרמטית של כ-97% מהשיא, התרסקות שממחישה את עומק המשבר.

מניית אבן קיסר ב-5 השנים האחרונות


בשנים האחרונות מיישמת החברה תוכנית אסטרטגית שמטרתה המרכזית היא להפחית עלויות ייצור. במסגרת התוכנית, אבן קיסר פעלה להעביר חלקים נרחבים מפעילות הייצור שלה ממדינות מערביות עם עלויות עבודה גבוהות, כמו ישראל וארה"ב, למדינות במזרח, שם עלויות התפעול זולות משמעותית. המהלך החל כבר בסוף 2022, אז פוטרו כ-200 עובדים, שהיוו כשליש מכוח האדם באותה תקופה. אולם הצעד המשמעותי ביותר הגיע כשנה לאחר מכן, כאשר החברה הודיעה על סגירת המפעל ההיסטורי בקיבוץ שדות ים, תוך פיטורי 150 עובדים נוספים. חלק מהפעילות הועבר למפעל אחר של החברה באזור התעשייה בר לב בצפון, בעוד שהיתר הוזז לאתרים באסיה כחלק מהתמקדות בייצור בינלאומי.

קיראו עוד ב"גלובל"


במקביל, החברה סגרה גם את המפעל שלה במדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית, שבו הועסקו בעבר כ-124 עובדים. ההחלטה התקבלה כחלק מאותה מגמה לצמצם עלויות, אך בדיעבד, ייתכן שכיום בחברה מצטערים עליה. השוק האמריקאי, שהיה ונותר יעד מכירות מרכזי עבור אבן קיסר, הפך למאתגר הרבה יותר עבור יצרנים זרים בעקבות מדיניות המכסים הנוקשה של ממשל טראמפ. יצרנים שאינם מייצרים בתחומי ארה"ב נתקלים בקשיים ועלויות נוספות, מה שמקשה על התחרות. בהקשר זה, סגירת המפעל בארה"ב נראית כצעד שפגע ביכולת של אבן קיסר לשרוד ואולי אפילו לשגשג בשוק האמריקאי.


התוצאות מהרבעון הראשון

דו"ח הרבעון הראשון מצביע על המשך מגמת היחלשות. המכירות בארה"ב, השוק המרכזי של החברה, ירדו ב-19.4% והסתכמו ב-49.1 מיליון דולר. גם בקנדה נרשמה ירידה של 11.5% במונחי מטבע קבוע, ובאוסטרליה, שם מתמודדת החברה עם רגולציה מחמירה סביב סיליקה, נרשמה ירידה חדה של כ-28.2%. האזור היחיד שבו נרשמה צמיחה משמעותית הוא אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA), עם עלייה של 16.4%, כאשר בישראל נרשמה עלייה של 13.2%, שתי נקודות אור בדו"ח.


שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד ברבעון על 21.3% בלבד, ירידה לעומת 24.5% ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-35.9 מיליון דולר, 36.1% מההכנסות. בשורת הרווח התפעולי נרשם EBITDA מתואם שלילי בגובה 7.1 מיליון דולר, לעומת רווח חיובי של 0.6 מיליון דולר שנה קודם לכן. ההפסד הנקי המתואם למניה הגיע ל-0.29 דולר, כמעט פי שניים מההפסד של 0.13 דולר ברבעון המקביל.


על אף הקשיים, היו גם התפתחויות חיוביות מסוימות. החברה ציינה כי הצליחה להעביר כ-70% מהייצור למוקדים מחוץ למזרח, כחלק ממאמץ לשיפור הגמישות התפעולית. בנוסף, באוסטרליה - אחד השווקים הקשוחים ביותר מבחינת תקנות - ציינה החברה התקדמות בפיתוח והפצה של מוצרים חדשים שאינם מכילים סיליקה, מהלך שעשוי לצמצם חשיפות רגולטוריות ולפתוח פתח לצמיחה עתידית בשוק זה.


שאלות ותשובות משיחת הועידה

על הרקע הזה, עלו יוס שירן, מנכ"ל החברה, ונחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים, לשיחת הועידה אחרי הדוחות, הנה מה שהיה שם.

האם אתם מצפים לגידול בהכנסות בהמשך השנה, לאור התנאים המאקרו-כלכליים הנוכחיים?

נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "באופן היסטורי, הרבעון הראשון הוא החלש ביותר, ואנו מצפים לעלייה מסוימת בהכנסות בהתבסס על מגמות עונתיות והצעדים שאנו נוקטים, למרות התנאים המאקרו-כלכליים החלשים שממשיכים ללוות אותנו".


כיצד אתם מתמודדים עם המכסים החדשים בארה"ב, והאם הם משפיעים על ההחלטה שלכם לפתוח מחדש מתקנים בארה"ב? 

יוס שירן, מנכ"ל: "רוב המתחרים מתמודדים עם אותם תנאי מכסים. אנו פועלים יחד עם שותפים כדי לצמצם את ההשפעה, ובוחנים העלאות מחירים קלות בארה"ב. נכון לעכשיו, אין לנו תוכניות לפתוח מחדש מתקנים בארה"ב, מאחר שרוב המוצרים מיובאים".


מה ההשפעה של הייצור בסין על המכירות שלכם בארה"ב? 

יוס שירן, מנכ"ל: "אנחנו מייצרים בסין בעיקר עבור אזורים אחרים, לא עבור השוק האמריקאי. הפעילות שלנו מגוונת כדי להתמודד עם תנודות במכסים, כך שאין השפעה ישירה של הייצור בסין על המכירות שלנו בארה"ב".


תוכלו להבהיר את סוגיית ההפרשה לתביעות הקשורות לחשיפה לאבק סיליקה? 

נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "יש לנו הפרשה של 50 מיליון דולר להפסדים שנראים סבירים, כשמתוכם אנחנו מצפים לקבל כ-31 מיליון דולר מחברות הביטוח. ההפרשה מתייחסת לתביעות בישראל, אוסטרליה ולחלק מהתביעות בארה"ב. רוב התביעות בארה"ב נמצאות בשלב מוקדם ולכן לא נכללו בהפרשה, בשל חוסר ודאות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר,עלייה של כ-0.8%.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

בהונג קונג, גם נרשמות ירידות כאשר ההאנג סנג צלל כ-1.6% בפתיחה עם מכות כואבות לבעלת הבית של ה-AI הסיני, באידו, לצד שיאומי וטנסנט. גם מניות הרכב החשמלי ספגו לחץ נוסף, כש-BYD, נייו ולי אוטו איבדו גובה.