יוס שירן אבן קיסר
צילום: אתר החברה
דוחות

אבן קיסר שוקעת מתחת למזומנים - כמה היא צפויה לשרוף השנה?

אבן קיסר פרסמה שוב דוחות חלשים, שהראו כי המזומנים בקופה ירדו ל-89 מיליון דולר, כשהמניה נסחרת לפי שווי של 78 מיליון דולר; החברה שרפה 15 מיליון דולר ברבעון - זה מעמיד את קצב שריפת המזומנים על 60 מיליון דולר, וזה עוד לפני התוצאה של התביעות המשפטיות שצפויות להביא להפסד של 50 מיליון דולר, ואולי אפילו יותר

רוי שיינמן |

אבן קיסר Caesarstone 3.25%   מתקשה להרים את הראש. מניית החברה צנחה ב-8% בעקבות פרסום הדוחות לרבעון הראשון של 2025, והידרדרה לשפל חדש, וכעת היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-78 מיליון דולר בלבד. קופת המזומנים של החברה בסוף הרבעון הסתכמה ב-89 מיליון דולר, כלומר, השוק מתמחר את כלל הפעילות העסקית של אבן קיסר כלא רלוונטית ואף מזיקה. הסיבה לכך ברורה: המכירות ממשיכות להיחלש, ההפסדים הולכים ומתרחבים, ולכך מצטרף ענן משפטי כבד.


אבן קיסר מתמודדת כיום עם גל תביעות משפטיות הקשורות לשימוש בחומר סיליקה (Silica) במשטחי הקוורץ שהיא מייצרת. על פי הנתונים, קיימים כ-357 מקרים של עובדים או משתמשים שנטען כי נפגעו בריאותית כתוצאה מחשיפה לאבק סיליקה שנפלט במהלך חיתוך או עיבוד המשטחים. בתגובה לכך, החברה ביצעה הפרשה חשבונאית בהיקף של 50 מיליון דולר לכיסוי נזקים פוטנציאליים. עם זאת, הסכום טרם מומש בפועל ולא השפיע ישירות על קופת המזומנים, מה שמעלה את החשש מפני אפשרות שהנזק האמיתי יהיה חמור יותר מהצפוי.


האם אבן קיסר עלולה להיקלע למשבר נזילות?

אף אחד לא יודע בוודאות מה תהיה העלות הכוללת של הפרשות המשפטיות, מתי הן יסתיימו, או מה תהיה חומרת הפיצויים. נכון לסוף הרבעון הראשון, לאבן קיסר היו בקופה 89 מיליון דולר, אך התוצאות מצביעות על המשך שחיקה: המכירות צנחו ב-16% לעומת הרבעון המקביל, החברה רשמה הפסד נקי של 13 מיליון דולר, והמזומנים ששימשו לפעילות שוטפת עמדו על 15 מיליון דולר.


אם קצב זה יישמר, אבן קיסר צפויה לשרוף השנה כ-60 מיליון דולר. כאשר מוסיפים לכך את ההפרשה המשפטית של 50 מיליון דולר - מקבלים התחייבויות פוטנציאליות של כ-110 מיליון דולר, לעומת יתרה נוכחית של 89 מיליון דולר בלבד. התוצאה האפשרית: משבר נזילות כבר במהלך 2026, אם לא יתרחש שינוי דרמטי בפעילות או בגיוס ההון.


מהפסגה לתהום - הסיפור של אבן קיסר

אבן קיסר, שהייתה במשך שנים סיפור הצלחה ישראלי, הונפקה בנאסד"ק בשנת 2012. בשיאה, החברה נסחרה לפי שווי שוק מרשים של כ-2.5 מיליארד דולר, כשהקיבוץ ממנו צמחה, קיבוץ שדות ים, נהנה מהשגשוג יחד עם שותפתו להחזקות, קרן טנא. השתיים החזיקו יחד כ-40% מהמניות, ובכך הפכו את הקיבוץ לאחד העשירים והמבוססים בישראל. אלא שמאז האבן מתגלגלת. כיום, אבן קיסר נסחרת בשווי של כ-78 מיליון דולר בלבד, ירידה דרמטית של כ-97% מהשיא, התרסקות שממחישה את עומק המשבר.

מניית אבן קיסר ב-5 השנים האחרונות


בשנים האחרונות מיישמת החברה תוכנית אסטרטגית שמטרתה המרכזית היא להפחית עלויות ייצור. במסגרת התוכנית, אבן קיסר פעלה להעביר חלקים נרחבים מפעילות הייצור שלה ממדינות מערביות עם עלויות עבודה גבוהות, כמו ישראל וארה"ב, למדינות במזרח, שם עלויות התפעול זולות משמעותית. המהלך החל כבר בסוף 2022, אז פוטרו כ-200 עובדים, שהיוו כשליש מכוח האדם באותה תקופה. אולם הצעד המשמעותי ביותר הגיע כשנה לאחר מכן, כאשר החברה הודיעה על סגירת המפעל ההיסטורי בקיבוץ שדות ים, תוך פיטורי 150 עובדים נוספים. חלק מהפעילות הועבר למפעל אחר של החברה באזור התעשייה בר לב בצפון, בעוד שהיתר הוזז לאתרים באסיה כחלק מהתמקדות בייצור בינלאומי.

קיראו עוד ב"גלובל"


במקביל, החברה סגרה גם את המפעל שלה במדינת ג'ורג'יה שבארצות הברית, שבו הועסקו בעבר כ-124 עובדים. ההחלטה התקבלה כחלק מאותה מגמה לצמצם עלויות, אך בדיעבד, ייתכן שכיום בחברה מצטערים עליה. השוק האמריקאי, שהיה ונותר יעד מכירות מרכזי עבור אבן קיסר, הפך למאתגר הרבה יותר עבור יצרנים זרים בעקבות מדיניות המכסים הנוקשה של ממשל טראמפ. יצרנים שאינם מייצרים בתחומי ארה"ב נתקלים בקשיים ועלויות נוספות, מה שמקשה על התחרות. בהקשר זה, סגירת המפעל בארה"ב נראית כצעד שפגע ביכולת של אבן קיסר לשרוד ואולי אפילו לשגשג בשוק האמריקאי.


התוצאות מהרבעון הראשון

דו"ח הרבעון הראשון מצביע על המשך מגמת היחלשות. המכירות בארה"ב, השוק המרכזי של החברה, ירדו ב-19.4% והסתכמו ב-49.1 מיליון דולר. גם בקנדה נרשמה ירידה של 11.5% במונחי מטבע קבוע, ובאוסטרליה, שם מתמודדת החברה עם רגולציה מחמירה סביב סיליקה, נרשמה ירידה חדה של כ-28.2%. האזור היחיד שבו נרשמה צמיחה משמעותית הוא אזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA), עם עלייה של 16.4%, כאשר בישראל נרשמה עלייה של 13.2%, שתי נקודות אור בדו"ח.


שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד ברבעון על 21.3% בלבד, ירידה לעומת 24.5% ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות התפעוליות הסתכמו ב-35.9 מיליון דולר, 36.1% מההכנסות. בשורת הרווח התפעולי נרשם EBITDA מתואם שלילי בגובה 7.1 מיליון דולר, לעומת רווח חיובי של 0.6 מיליון דולר שנה קודם לכן. ההפסד הנקי המתואם למניה הגיע ל-0.29 דולר, כמעט פי שניים מההפסד של 0.13 דולר ברבעון המקביל.


על אף הקשיים, היו גם התפתחויות חיוביות מסוימות. החברה ציינה כי הצליחה להעביר כ-70% מהייצור למוקדים מחוץ למזרח, כחלק ממאמץ לשיפור הגמישות התפעולית. בנוסף, באוסטרליה - אחד השווקים הקשוחים ביותר מבחינת תקנות - ציינה החברה התקדמות בפיתוח והפצה של מוצרים חדשים שאינם מכילים סיליקה, מהלך שעשוי לצמצם חשיפות רגולטוריות ולפתוח פתח לצמיחה עתידית בשוק זה.


שאלות ותשובות משיחת הועידה

על הרקע הזה, עלו יוס שירן, מנכ"ל החברה, ונחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים, לשיחת הועידה אחרי הדוחות, הנה מה שהיה שם.

האם אתם מצפים לגידול בהכנסות בהמשך השנה, לאור התנאים המאקרו-כלכליים הנוכחיים?

נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "באופן היסטורי, הרבעון הראשון הוא החלש ביותר, ואנו מצפים לעלייה מסוימת בהכנסות בהתבסס על מגמות עונתיות והצעדים שאנו נוקטים, למרות התנאים המאקרו-כלכליים החלשים שממשיכים ללוות אותנו".


כיצד אתם מתמודדים עם המכסים החדשים בארה"ב, והאם הם משפיעים על ההחלטה שלכם לפתוח מחדש מתקנים בארה"ב? 

יוס שירן, מנכ"ל: "רוב המתחרים מתמודדים עם אותם תנאי מכסים. אנו פועלים יחד עם שותפים כדי לצמצם את ההשפעה, ובוחנים העלאות מחירים קלות בארה"ב. נכון לעכשיו, אין לנו תוכניות לפתוח מחדש מתקנים בארה"ב, מאחר שרוב המוצרים מיובאים".


מה ההשפעה של הייצור בסין על המכירות שלכם בארה"ב? 

יוס שירן, מנכ"ל: "אנחנו מייצרים בסין בעיקר עבור אזורים אחרים, לא עבור השוק האמריקאי. הפעילות שלנו מגוונת כדי להתמודד עם תנודות במכסים, כך שאין השפעה ישירה של הייצור בסין על המכירות שלנו בארה"ב".


תוכלו להבהיר את סוגיית ההפרשה לתביעות הקשורות לחשיפה לאבק סיליקה? 

נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "יש לנו הפרשה של 50 מיליון דולר להפסדים שנראים סבירים, כשמתוכם אנחנו מצפים לקבל כ-31 מיליון דולר מחברות הביטוח. ההפרשה מתייחסת לתביעות בישראל, אוסטרליה ולחלק מהתביעות בארה"ב. רוב התביעות בארה"ב נמצאות בשלב מוקדם ולכן לא נכללו בהפרשה, בשל חוסר ודאות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?

"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות? 

רן קידר |

וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן.  הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.

זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.

בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%.  חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.  


באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.

העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כךאתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".  

רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה משיקה את הדור הבא של הנהיגה האוטונומית

טסלה משיקה היום את FSD v14, הגרסא החדשה למערכת הנהיגה ללא נהג שתהיה צעד נוסף לקראת נהיגה אוטונומית מלאה, אך עדיין החברה רחוקה מצי מוניות אוטונומיות לחלוטין

תמיר חכמוף |

טסלה Tesla -1.42%   צפויה לשחרר היום את גרסת Full Self Driving v14 (FSD), עדכון תוכנה מרכזי למערכת הנהיגה האוטונומית שלה. אילון מאסק, מנכ"ל החברה, הבטיח שמדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות התפיסה וההתנהלות של הרכב בסביבה מורכבת, ואף תיאר את הגרסה הבאה (14.2) ככזו שהרכב "ירגיש כמעט בעל תודעה". 



הציוץ של מאסק ברשת החברתית X

עם זאת ובפועל, גם השדרוג החדש ממשיך להיות מוגדר רגולטורית כרמה 2 (Level 2) מתוך 5, כלומר מערכת סיוע מתקדמת שעדיין מחייבת נהג עירני ומוכן להתערב בכל רגע.

בין החידושים שצפויים להיכלל ב-v14: רשת נוירונים גדולה בהרבה (פי 10 מפרמטרי הגרסה הקודמת), יכולות ראייה משופרות לזיהוי מצבים מורכבים כמו תנועה עירונית צפופה ומכשולים פתאומיים, תמיכה ראשונית בקלטי שמע חיצוניים, ושיפור בממשק ההתראות כך שהנהג יקבל פחות "הפרעות" במצבים בטוחים. מאסק הבהיר שהשחרור יהיה הדרגתי, תחילה למשתמשי בטא נבחרים, ובהמשך הרחבה לקהל רחב יותר, כנראה רק בחודשים הקרובים.

השקת v14 מגיעה על רקע החזון של מאסק וטסלה להפעיל רשת "רובוטקסי", צי מוניות אוטונומיות שישמשו להסעת נוסעים ללא נהג. כיום מספר רכבים פועלים באוסטין, טקסס, שירות ניסיוני מצומצם הכולל עשרות רכבים בלבד ובפיקוח מרחוק, אך מאסק הציב יעדים שאפתניים: אלף מוניות רובוטקסי בעיר בתוך חודשים ספורים, ובהמשך הרחבת הפעילות לערים נוספות ואף שילוב רכבים פרטיים ברשת השיתופית של טסלה. בטווח רחב יותר דיבר מאסק על פוטנציאל של מיליוני רכבים אוטונומיים פעילים עד סוף 2026, יעד שנתפס בשוק כהצהרה שאפתנית יותר משהיא ישימה בטווח הקצר.

מה עושות המתחרות?

בפועל, המעבר לרמה הבאה (3), שבה הרכב נוהג לבדו והנהג יכול להסיר את הידיים מההגה והעיניים מהכביש, עדיין רחוק עבור טסלה בעוד חברות אחרות כבר יכולות להתגאות בו.