מניית אבן קיסר - הזדמנות או סכין נופלת?
אבן קיסר פרסמה דוחות חלשים לרבעון הרביעי, המניה נפלה ב-6% לשפל של כל הזמנים - נפילה של 95% מהשיא וכ-70% מתחת למחיר ההנפקה לפני 13 שנה; בקופה יש מזומנים בסך 102 מיליון דולר והחברה נסחרת ב-118 מיליון דולר; הבעיה הגדולה - תביעה משפטית גדולה
אבן קיסר שמייצרת משטחי קוורץ, פורצלן וחומרי חיפוי למטבחים, חדרי אמבטיה ושימושים נוספים, היתה חברה של מעל 2 מיליארד דולר, אך תחרות כבדה מסין לצד חשש מחומרי הגלם של החברה - הקוורץ שהפכו לפחות אהודים בקרב הציבור הפילו את המחזור ויצרו הפסדים כבדים. בשנים האחרונות החברה מנסה לצאת מהבוץ אך כל פעם מחדש מתברר שתוכנית הרה ארגון שהיא נקטה בה לא מספקת. החברה מתכווצת, יורדת במכירות ובפעילות, אך מצליחה לשמור ואף להגדיל את הרווחיות. בשורה התחתונה היא מפסידה, אבל לא באופן שמערער אותה, אלו הפסדים נשלטים ויש לה בקופה 101.8 מיליון דולר, כשהשווי שלה בשוק הוא 118 מיליון דולר.
למעשה, מי שקונה את המניה, רוכש אותה בשווי פעילות של כ-16 מיליון דולר שזה ההפרש בין שווי השוק למזומנים נטו, כששווי הפעילות היה לפני עשור מיליארדים. זו מחיקה של כמעט כל השווי. אתמול המניה ירדה לשפל של כל הזמנים - Caesarstone 4.07% והשאלה הגדולה מה יקרה מכאן? המשך התבססות בבוץ, הפסדים, איבוד מזומנים, או סוג של יציאה ממשבר.
גם אם תהיה יציאה ממשבר היא לא תהיה מחר בבוקר, הדוחות אתמול שידרו שהבעיות הולכות ללוות את החברה על פני זמן, ועדיין, זו חברה שמוכרת בקצב של 400 מיליון דולר ואמורה לייצר רווחיות סבירה למרות התחרות הסינית בזכות ערכים מוספים ואיכות השיש שהיא מספקת ללקוחות. היא גם עשויה ליהנות ממלחמת הסחר שתקשה על הסינים במכירות לארה"ב, אך זה רק אם המלחמה הזו אכן תתפתח. הנה הדוחות ומה שהנהלת החברה הציגה, ובהמשך שאלות האנליסטים ותשובות ההנהלה. אפשר להבין מזה שההנהלה עדיין משדרת אופטימיות. כך או אחרת, התמחור נמוך, אבל זו כמובן השקעה מסוכנת, וצריך לקחת בחשבון שלחברה יש תביעות משפטיות גדולות שיכולות לחסל את המזומנים שלה. היא הפרישה 50 מיליון דולר בשל תביעה גדולה על נזק משימוש בחומרי הגלם, אך זה עדיין לא מתבטא במזומנים, בפועל כשלוקחים את זה בחשבון המזומנים שלה הם סדר גודל של 52 מיליון דולר. החשש שהתביעה תיסגר על סכום גבוה יותר - זה נעלם גדול.
"אבן קיסר הציגה ביצועים סבירים ברווח המתואם (EBITDA) לכל אורך השנה, גם כאשר ההכנסות שלנו משקפות את האתגרים המתמשכים בשוק הגלובלי שמשפיעים על הענף שלנו", אמר, יוס שירן, מנכ"ל אבן קיסר, "לאורך 2024, התקדמנו משמעותית ביישום אסטרטגיית הטרנספורמציה שלנו, תוך התמקדות בחיזוק יכולות המחקר והפיתוח שלנו, הרחבת ההיצע של מוצרים ללא סיליקה קריסטלית ומוצרי פורצלן ברחבי העולם, ושיפור המבנה התפעולי שלנו.
- אבן קיסר: ההכנסות בירידה, 200 עובדים יפוטרו
- אבן קיסר שוקעת מתחת למזומנים - כמה היא צפויה לשרוף השנה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השיפורים שביצענו בפעילות החברה תרמו משמעותית להגדלת תזרים המזומנים שלנו ולייעול ההון החוזר, תוך מיצובנו להשגת רווחיות גבוהה יותר ככל שההכנסות יתאוששו. הצלחנו לבצע בהצלחה את תוכנית הרה-ארגון האסטרטגית שלנו, כפי שמשתקף בשיפור בשולי הרווח הגולמי. למרות שהתנאים בשוק עדיין מאתגרים, אנחנו בטוחים שהמהלכים האסטרטגיים שלנו והביצוע המדויק יצרו ארגון גמיש ויעיל יותר, שמוכן לנצל את ההזדמנויות בשוק במהלך 2025."
אבן קיסר: ירידה בהכנסות – אבל שיפור ברווחיות הגולמית ותוכנית ייעול מתמשכת
המכירות ירדו ב-24% ברבעון הרביעי, אבל ההנהלה בטוחה שהתוכניות החדשות יביאו לשיפור. האם הציפיות יתממשו? החברה ממשיכה להתייעל בתהליכי הייצור ולהתמקד בצמיחה בשוק הפורצלן. עם זאת, היא עדיין מתמודדת עם ירידה בביקושים, בעיקר בארה"ב ואוסטרליה, ועם השפעות מאקרו-כלכליות שמכבידות על הפעילות.
עיקרי הדוחות הכספיים
- הכנסות: 97.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי – ירידה של 23.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
- שולי הרווח הגולמי: עלייה ל-19.4% לעומת 18.1% ברבעון המקביל.
- הוצאות תפעוליות: 41.9 מיליון דולר, ירידה לעומת 56.5 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- רווח תפעולי מתואם (EBITDA): הפסד של 8 מיליון דולר, לעומת רווח של 1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- תזרים מזומנים תפעולי: חיובי – 31.9 מיליון דולר לשנת 2024.
- יתרת מזומנים נטו: 101.8 מיליון דולר, עלייה מ-83.5 מיליון דולר בסוף 2023.
- הפרשה לתביעות סיליקוזיס: 50 מיליון דולר נרשמו כהפרשה לחבות פוטנציאלית.
שאלות ותשובות מהשיחה עם האנליסטים
שאלה: איך אתם רואים את השווקים בהם אתם פועלים? האם יש סימנים להתייצבות
ואיך נראה הרבעון הראשון מהבחינה הזו?
נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים: "אנחנו רואים ברבעון הראשון מגמות דומות לאלו של הרבעון הרביעי. ההשפעות הכלליות עדיין ניכרות, אבל אנחנו מצפים לשיפור הדרגתי במהלך השנה, במיוחד ברבעון השני והשלישי.
אנחנו גם מציגים את קולקציית המוצרים החדשה שלנו באוסטרליה בסוף הרבעון הראשון, מה שעשוי לעזור לנו להחזיר את מעמדנו בשוק שם בשנים הקרובות. גם בישראל אנחנו רואים סימנים ראשונים לשיפור."
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- המתחרה של אנבידיה חושפת שבבי AI חדשים והפער בין סין לארה"ב מצטמצם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
שאלה: ההכנסות שלכם ירדו בשיעור דו-ספרתי גבוה ברבעונים האחרונים.
האם הירידה הזו תימשך גם ב-2025?
נחום טרוסט: "הרבעון הראשון ימשיך להציג דינמיקה דומה לרבעון הרביעי, עם השוואה קשה יחסית למחצית הראשונה של 2024. עם זאת, אנחנו מצפים לשיפור בהמשך השנה ככל שההשפעות המאקרו-כלכליות יתמתנו."
שאלה:
האם הירידה בהכנסות נובעת מהורדת מחירים או בעיקר מירידה בכמות המכירות?
נחום טרוסט: "אנחנו חווים לחץ מסוים על המחירים, במיוחד באוסטרליה, אבל זה לא הגורם המרכזי לירידה בהכנסות. הירידה קשורה בעיקר להאטה בשוק, לריביות הגבוהות ולעלויות
המחיה, שגרמו ללקוחות לדחות או להקטין פרויקטים."
שאלה: כמה חיסכון אתם צופים כתוצאה מהיוזמות שהפעלתם בשנה האחרונה?
נחום טרוסט: "בסך הכול, הצלחנו לחסוך למעלה מ-45 מיליון דולר לעומת 2022. ב-2025 אנחנו מצפים לחיסכון
נוסף של כ-10 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מסגירת המפעל בריצ'מונד היל."
שאלה: אילו צעדים אסטרטגיים ננקטו ומה ההשפעה שלהם לטווח הארוך?
יוס שירן, מנכ"ל החברה: "האסטרטגיה שלנו מתמקדת בשלושה מהלכים עיקריים: ייעול
הייצור והפחתת עלויות, הרחבת פורטפוליו המוצרים עם דגש על מוצרים ללא סיליקה ופיתוח הפורצלן, ושיפור התזרים והניהול הפיננסי. אנחנו רואים כבר עכשיו שיפור בתזרים המזומנים, וגישה חכמה יותר להון החוזר שתסייע לנו להשיג רווחיות
גבוהה יותר ככל שההכנסות יתאוששו."
שאלה: האם אתם רואים אפשרות לחזור לרווחיות בקרוב?
יוס שירן: "השיפור שאנחנו מבצעים בתמהיל הייצור ובניהול השוטף בהחלט יכול להוביל אותנו חזרה לרווחיות. נמשיך ליישם את תוכניות ההתייעלות
שלנו, ואנחנו מאמינים שעם ההתאוששות הכלכלית והצמיחה הצפויה במכירות פורצלן, נוכל לשפר את התוצאות במהירות."
שאלות ותשובות על אבן קיסר?
מה אבן קיסר עושה?
אבן קיסר (Caesarstone) היא אחת החברות המובילות בעולם בייצור ומשווקי משטחי קוורץ, פורצלן וחומרי חיפוי למטבחים, חדרי אמבטיה ושימושים נוספים בתחום עיצוב הפנים. החברה הוקמה בישראל בשנת 1987 ומחזיקה במפעלי ייצור בישראל, ארה"ב ובמדינות נוספות. מוצרי החברה נמכרים ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם, עם נוכחות חזקה במיוחד בשוקי צפון אמריקה, אוסטרליה ואירופה.
אבן קיסר ידועה בעיקר בזכות משטחי הקוורץ שלה, שהפכו לפופולריים מאוד בשל עמידותם הגבוהה, מגוון העיצובים הרחב ותחזוקה נוחה יחסית לעומת משטחי גרניט ושיש טבעיים. בשנים האחרונות, החברה הרחיבה את פעילותה גם לשוק הפורצלן, מתוך מטרה לגוון את מוצריה ולהתאים אותם לדרישות רגולטוריות חדשות. הקוורץ מאבד כוח בגלל חשש מחומרים מסוכנים והרגולציה בעולם די מוציאה אותו משווקים רבים.
הבעיות המרכזיות שהתמודדה איתן בשנים האחרונות
ירידה בביקושים בשוקי היעד - אבן קיסר נפגעה מירידה חדה בביקושים למשטחי עבודה, בעיקר בארה"ב ואוסטרליה, שני השווקים העיקריים שלה. הסיבות לכך הן: עליית הריביות בארה"ב ובמדינות נוספות, שהאטה משמעותית את שוק הבנייה והשיפוצים; האינפלציה הגבוהה שגרמה למשקי בית לצמצם הוצאות על שדרוגים ועיצוב פנים; העדפת צרכנים לחומרים חלופיים, כמו פורצלן ומשטחי גרניט מוזלים וגם - רגולציה מחמירה על מוצרי קוורץ
בשנים האחרונות החלה להופיע ביקורת חריפה על השימוש בקוורץ בשל סיכוני בריאות הקשורים לשאיפת אבק סיליקה במהלך העיבוד שלו. באוסטרליה, למשל, החלו להחמיר את הרגולציה על מכירת מוצרים המכילים סיליקה, ואף עלתה דרישה לאיסור מוחלט על חיתוך קוורץ בשטחי עבודה. בתגובה לכך, החברה החלה לפתח ולהשיק קולקציות ללא סיליקה, במיוחד בשוק האוסטרלי, כדי לשמור על מעמדה בשוק ולמנוע פגיעה חמורה יותר במכירות.
אבן קיסר נמצאת בתקופה של שינוי והתאמות, כשהיא מחפשת דרכים להתמודד עם השפעות המאקרו ולהגביר את צמיחתה בתחומים אסטרטגיים כמו פורצלן וחומרים ללא סיליקה. למרות הירידה בהכנסות, השיפור בשולי הרווח והתייעלות בתהליכים הפנימיים מצביעים על התאוששות אפשרית, אבל כל זה נעשה תוך כדי תחרות גדולה ובמקביל להאטה בעולם. ככל שהיא תצליח לשנות את המשוואה ותמהיל המכירות יהיה מופנה ליותר פורצלן כך הסיכוי שלה להצליח גדל. האיוים הגדולים הם כמובן חוסר יכולת להגיע לשלב הרווחיות בזכות מעבר ושינוי בתמהיל והתביעות המשפטיות.
- 4.אנונימי 06/03/2025 17:04הגב לתגובה זוהנייר הזה ימחק מה יש לכם בכלל לחפש במניה כזו.
- 3.אנונימי 06/03/2025 12:11הגב לתגובה זונחמד לדעת שהם עוד קיימים שיהיה בהצלחה
- 2.א 06/03/2025 12:03הגב לתגובה זותשמעוחברה שמייצרת שיש למטבחים לא תהיה שווה מיליארדים גם אם ימציאו את השיש מחדש פעם נוספת.המצאת משטחי הקוורץ היא גאווה ישראלית אבל אי אפשר למכור גאווה לאומית בכסף.
- 1.הישראלים יודעים להמציא דברים מדהימים אבל בניהול ורווחיות הם טובים רק בנדלן ובנקים... (ל"ת)זורזיניו 06/03/2025 11:55הגב לתגובה זו
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה
למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים
מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93% נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.
התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.
היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.
במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.
רחפן נגד רחפנים (טיטאן)הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
מלחמת אוקראינה שמה את הרחפנים במרכז, סין דוחפת ייצור והוזלה בקנה מידה תעשייתי, וארה"ב מנסה להדביק קצב עם תוכניות מאוחרות ותלות רכיבים בעייתית
המאבק בין ארה"ב לסין על עליונות צבאית מתנקז יותר ויותר לשאלה מי שולט בשמיים הנמוכים. הרחפנים משנים את אופי הלחימה, לא רק ככלי איסוף מודיעין אלא כמערכת נשק שמחליפה חלק מהיכולות שפעם היו שמורות למטוסים מאוישים, לטילים ולמערכי ארטילריה.
מלחמת אוקראינה מדגימה את זה בשטח, עם השמדת אלפי טנקים ומערכות ארטילריה באמצעות רחפנים, שתרמו ל-60-70% מהנזק לציוד רוסי מתחילת השנה. במקביל, שילוב בינה מלאכותית דוחף את המהפכה קדימה, עם יכולת פעולה אוטונומית, זיהוי מטרות בטווחים של מאות ק"מ ותקיפה מדויקת.
תעשייה מול מערכות, סין בונה יתרון סדרתי
סין משקיעה מעל 20 מיליארד דולר בפיתוח רחפנים צבאיים ב-2025, ומפעילה כ-300 חברות בתחום שמייצרות לפי ההערכות כ-70% מהשוק העולמי. זה לא רק עניין של נתח שוק, אלא גם של יכולת ייצור תעשייתית, שרשרת אספקה ורכיבים שמגיעים מהר. בארה"ב התמונה הפוכה יותר, עם תקציבים נמוכים יחסית, ריבוי ספקים קטנים וקצב ייצור איטי, שמקשה לעבור מתוכניות פיתוח לסדרות גדולות בקנה מידה של אלפי יחידות.
רחפני התאבדות חושפים פער. הסוויץ'בלייד 300 האמריקאי פועל בטווח 10 ק"מ עם מטען 5 פאונד, בעוד ה-CH-901 הסיני מגיע ל-20 ק"מ עם מטען כפול, ובקצב ייצור שמגיע ל-10,000 יחידות בשנה. בדצמבר, ארה"ב פרסה את לוקאס, רחפן התאבדות זול שפותח בהנדסה הפוכה מדגם שאהד 136 האיראני, בעלות 35 אלף דולר ליחידה וטווח 2,000 ק"מ. כפי שפורט בארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים, השינוי מאפשר תקיפות המוניות זולות, בהשראת השימוש הרוסי באוקראינה וההתקפות החות'יות.
- ארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רחפני "לווין נאמן" כמו אקס קיו 58א ואלקירי האמריקאי פועלים לצד אף 35, אבל ה-GJ-11 הסיני נכנס לאותה משבצת עם טווח של 4,000 ק"מ ושילוב בינה מלאכותית שמאפשר זיהוי מטרות בצורה עצמאית. בסין מדברים פחות על פלטפורמה בודדת ויותר על תפיסה תעשייתית של קנה מידה, וכאן מגיע הניסוי המעשי. במהלך השנה, סין הדגימה נחילים של 100 יחידות בדיוק 95%. כפי שתואר בהכטב"ם הסיני שמפחיד את המערב- "אם כל הכטב"מים", Jiutian משגר נחילי התאבדות ללא מקבילה מבצעית מערבית.
