טראמפ מתעקש: "מתקיימות שיחות עם סין" - בעוד בייג'ינג מכנה זאת "פייק ניוז"
האם אנו עדים למשחק פוקר בין שתי המעצמות, או לחוסר תיאום בממשל האמריקני?
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ טוען כי כי מתקיימות שיחות בין ארה"ב לסין, בסתירה מוחלטת להכחשות נחרצות מצד בייג'ינג. ההצהרות הסותרות מציבות סימן שאלה לגבי השיחות ועתיד היחסים המסחריים בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. משהו ממש לא מסתדר - מי מדבר עם מי? האם יש בכלל דיבורים? מי אומר אמת ומי לא? איך זה יכול להיות שבממשל אומרים שהסינים מדברים והסינים אומרים שהם לא מדברים עם האמריקאים?
אולי מי שמדבר עם האמריקאים לא עדכן את הממשל הסיני הוא מדבר איתם? יש המון שאלות סביב סוגיה מאוד פשוטה - מדברים או לא מדברים, ויכול להיות שזה עניין של תדמית - יכול להיות שהממשל הסיני לא רוצה להודות בפני עמו שהוא מדבר עם הממשל האמריקאי בשעה שעוד לא הורדו המכסים. הרי הממשל הסיני ביקש כבוד וביקש שיורידו את המכסים אחרת הוא לא יבוא לדבר. דיבורים כבר עכשיו בזמן שאין עדיין הפחתת מכסים לא משדרת עוצמה וחוזק כפי שהוא רוצה לשדר מול העם שלו.
"הם קיימו פגישה הבוקר," אמר טראמפ בארוחת צהריים דיפלומטית עם ראש ממשלת נורבגיה, יונאס גאהר סטורה. כאשר נשאל על ידי כתב מיהם אותם "הם", ענה הנשיא בסגנונו האופייני: "לא משנה מי זה 'הם'. אולי נחשוף זאת מאוחר יותר. הם נפגשו הבוקר. ואנחנו מקיימים פגישות עם סין."
התבטאות זו חושפת דפוס מוכר בדיפלומטיה של טראמפ - נטייה להכרזות דרמטיות המותירות מרחב תמרון ונסיגה. מצד אחד, הצהרה על פגישות עם סין יכולה להרגיע את השווקים ולהציג את הנשיא כמי שמוביל מהלכים דיפלומטיים משמעותיים. מצד שני, העמימות לגבי זהות המשתתפים מאפשרת לטראמפ לסגת מהצהרותיו במידת הצורך, ללא אובדן אמינות משמעותי.
- טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד"
- ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין מכחישה בתוקף: "פייק ניוז"
בעוד טראמפ מספר על פגישות מסתוריות, בייג'ינג מכחישה בתוקף. "סין וארצות הברית לא קיימו התייעצויות או משא ומתן בנושא המכסים, קל וחומר שלא הגיעו להסכם כלשהו," הצהיר דובר משרד החוץ הסיני, גואו ג'יאקון, וכינה את הדיווחים על שיחות אמריקאיות-סיניות "פייק ניוז".
גואו קרא לטראמפ פשוט לבטל את המכסים על סין ללא תנאים מוקדמים. במקביל, דובר משרד המסחר הסיני הגדיר כל טענה על התקדמות במשא ומתן כ"חסרת בסיס". סגנון ההכחשה הסינית מעיד על תסכול עמוק בבייג'ינג. הסינים חוששים שטראמפ משתמש בהם ככלי במשחק תקשורתי פנים-אמריקאי, ובוחרים בקו תקיף כדי לא להשאיר מקום לפרשנויות. אולם מבחינה אסטרטגית, גם לסינים יש אינטרס ברור בהורדת המתח המסחרי, במיוחד לנוכח האטת הצמיחה הכלכלית בסין.
הפחתת מכסים משמעותית: בין הצהרות למציאות
למרות ההכחשות, כיוון ההתפתחות נראה ברור - ארה"ב בוחנת אפשרות להפחתה משמעותית במכסים על סחורות סיניות. הערכות מדברות על הורדת המכסים ל-50% עד 65%, לעומת הרמה הנוכחית של 145%. שר האוצר האמריקני, סקוט בסנט, התבטא מוקדם יותר השבוע כי רמת המכסים הנוכחית מהווה למעשה "אמברגו סחר" בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. אמירה זו משקפת הכרה בעלויות הכבדות שמשיתים המכסים על הכלכלה האמריקאית עצמה.
- המהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500
- קורוויב תגייס 2 מיליארד דולר בהנפקת חוב - המניה צונחת ב־6%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
מעבר למכוניות: משאיות כבדות במוקד
במקביל למתיחות סביב הדיפלומטיה המסחרית, ממשל טראמפ מרחיב את חזית המכסים לכיוון נוסף - משאיות בינוניות וכבדות. הממשל חוקר את ההשפעות של ייבוא כלי רכב אלה על הביטחון הלאומי, מהלך המרמז על כוונה להטיל עליהם מכסים בשיעור של 25%, בדומה למכסים שהוטלו לאחרונה על מכוניות.
מהלך זה עשוי להוביל לעלייה ניכרת במחירי ההובלה והלוגיסטיקה ברחבי העולם. העלויות הנוספות יגולגלו בסופו של דבר אל הצרכן הסופי, מה שעלול להוביל לעליית מחירים במגוון רחב של מוצרים.
המהלכים של טראמפ בחזית המכסים מעלים דילמה אסטרטגית מורכבת. מצד אחד, המכסים מעניקים לארה"ב כוח מיקוח משמעותי מול סין והגנה לתעשיות מקומיות מסוימות. מצד שני, הם גובים מחיר כבד מהצרכנים האמריקאים, מובילים לעליית מחירים ופוגעים ביצואנים אמריקאים כתוצאה מצעדי תגמול של מדינות אחרות.
- 5.בא 25/04/2025 04:37הגב לתגובה זוכדר שיוכלו להקטין אותם ולהכניס לקופסה ..שם מקומם של קומוניסטים.הם זאב בעור כבש.
- 4.אנונימי 24/04/2025 23:21הגב לתגובה זולא לקום בבוקר אמן
- 3.עושה חשבון 24/04/2025 22:13הגב לתגובה זוסין ורוסיה במלחמה עם המערב וארהב בפרט. סין רוצה הגמוניה ורוסיה טריטוריה .
- 2.צרנוחה 24/04/2025 22:06הגב לתגובה זוהוא הולך לרסק את אמריקה והכלכלה העולמית
- 1.אנונימי 24/04/2025 21:55הגב לתגובה זוטראמפ משחק לכולם בראש ובסופו של דבר משיג את מה שהוא רוצה.אין שקרנים גדולים יותר מהסינים לא לשכוח שמדובר בדיקטטורה והגיע הזמן שארהב תגיע איתם להסדר סחר הוגן ולא לא עשוקים בפני הסינים.
- יוצי 25/04/2025 06:39הגב לתגובה זוואפשר לסמוך על הפטפטן שלא יתאפק לגלות סודות
- דיקטטורה...אין הבדל בין קומוניזם לפאשיזם!! ! (ל"ת)בא 25/04/2025 03:15הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
תחנת מכירה של קארוונה. קרדיט: רשתות חברתיותהמהפך של קארוונה: מכמעט מחיקה ממסחר לכניסה ל-S&P 500
אחרי חשש לחדלות פירעון, צניחה של 99% במניה וביקורת חריפה מצד שורטיסטים, קארוונה הצליחה לייצב את פעילותה, להפחית חוב, לשפר רווחיות ולזנק באלפי אחוזים עד להפיכתה לחברה במדד היוקרתי
קארוונה Carvana 13.74% מציגה בימים אלה אחד מסיפורי המהפך הבולטים בוול סטריט: חברה שכמעט נמחקה מהמסחר לאחר קריסה של יותר מ־99% במניה והתרסקות בביקושים, הצליחה בתוך שלוש שנים להתייצב, לצמצם חוב, לשפר רווחיות ולהשיב לעצמה את אמון השוק עד לכדי הכללה במדד S&P 500 וזינוק של אלפי אחוזים בשווייה.
בסוף 2022 קארוונה עברה מירידה הדרגתית במכירות וחולשה בביקושים להתמוטטות מהירה בסנטימנט המשקיעים. המניה, שהייתה מהמובילות בגל הטכנולוגי־צרכני של תקופת הקורונה, הידרדרה למחירים שאיימו למחוק את שווייה כמעט לחלוטין מהמסחר. שילוב של ריביות גבוהות, האטה בשוק הרכב ומשבר תפעולי פנימי יצרו תחושה שהחברה לא תשרוד. המשבר נבע בין היתר מהתרחבות מהירה שבוצעה בשנים שלפני כן. בתקופת הקורונה, שבה שיבושי ייצור פגעו קשות בשוק הרכבים החדשים, לקוחות פנו בהמוניהם לשוק המשומשים. קארוונה נהנתה מזינוק בביקושים ומדפוסי רכישה מקוונים שהתאימו למודל שלה. אך במקביל, החברה הגדילה משמעותית את ההוצאות, לקחה חוב בהיקפים גדולים והרחיבה מלאים, צעדים שהפכו לבעייתיים כששוק הרכב החל להתייצב.
במקביל לנפילה בביקושים ולעלייה בעלויות המימון, החברה הוצפה בביקורת מצד אנליסטים ומשקיעים. אחת התקיפות המשמעותיות הייתה של חברת המחקר הינדנבורג, שהאשימה את קארוונה בהתנהלות חשבונאית בעייתית ובחיתום רשלני. הדו"ח גרם לתנודתיות חריפה נוספת במניה, והגביר את החשש שהחברה מצויה במסלול לחדלות פירעון. בשלב זה, מניית קארוונה נפלה לשפל של 3.72 דולר, מחיר שהעלה ספק לגבי יכולת ההישרדות של חברה שהייתה עד לא מזמן חלק מגל ההתלהבות סביב מסחר מקוון בענף הרכב. רבים בוול סטריט כבר ראו את החברה כ"זומבי", עסק שחי רק בזכות חוב חדש שמממן חוב ישן.
תוכנית ההבראה
על רקע המשבר העמוק שחוותה, קארוונה פתחה ב־2023 במהלך הבראה רחב שבא לייצב את פעילותה. החברה
צמצמה הוצאות, ביצעה פיטורים והתמקדה בהפחתת פעילויות שלא תרמו לליבה העסקית. במקביל, היא ניהלה מגעים עם נושיה שהסתיימו בהסדר חוב משמעותי, שאיפשר לדחות תשלומים ולהקטין את הלחץ הפיננסי בטווח הקצר. השילוב בין התייעלות תפעולית לבין התאמות מבניות בחוב יצר בסיס לתחילת
ההתאוששות.
