טראמפ מתעקש: "מתקיימות שיחות עם סין" - בעוד בייג'ינג מכנה זאת "פייק ניוז"
האם אנו עדים למשחק פוקר בין שתי המעצמות, או לחוסר תיאום בממשל האמריקני?
הנשיא האמריקני דונלד טראמפ טוען כי כי מתקיימות שיחות בין ארה"ב לסין, בסתירה מוחלטת להכחשות נחרצות מצד בייג'ינג. ההצהרות הסותרות מציבות סימן שאלה לגבי השיחות ועתיד היחסים המסחריים בין שתי המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. משהו ממש לא מסתדר - מי מדבר עם מי? האם יש בכלל דיבורים? מי אומר אמת ומי לא? איך זה יכול להיות שבממשל אומרים שהסינים מדברים והסינים אומרים שהם לא מדברים עם האמריקאים?
אולי מי שמדבר עם האמריקאים לא עדכן את הממשל הסיני הוא מדבר איתם? יש המון שאלות סביב סוגיה מאוד פשוטה - מדברים או לא מדברים, ויכול להיות שזה עניין של תדמית - יכול להיות שהממשל הסיני לא רוצה להודות בפני עמו שהוא מדבר עם הממשל האמריקאי בשעה שעוד לא הורדו המכסים. הרי הממשל הסיני ביקש כבוד וביקש שיורידו את המכסים אחרת הוא לא יבוא לדבר. דיבורים כבר עכשיו בזמן שאין עדיין הפחתת מכסים לא משדרת עוצמה וחוזק כפי שהוא רוצה לשדר מול העם שלו.
"הם קיימו פגישה הבוקר," אמר טראמפ בארוחת צהריים דיפלומטית עם ראש ממשלת נורבגיה, יונאס גאהר סטורה. כאשר נשאל על ידי כתב מיהם אותם "הם", ענה הנשיא בסגנונו האופייני: "לא משנה מי זה 'הם'. אולי נחשוף זאת מאוחר יותר. הם נפגשו הבוקר. ואנחנו מקיימים פגישות עם סין."
התבטאות זו חושפת דפוס מוכר בדיפלומטיה של טראמפ - נטייה להכרזות דרמטיות המותירות מרחב תמרון ונסיגה. מצד אחד, הצהרה על פגישות עם סין יכולה להרגיע את השווקים ולהציג את הנשיא כמי שמוביל מהלכים דיפלומטיים משמעותיים. מצד שני, העמימות לגבי זהות המשתתפים מאפשרת לטראמפ לסגת מהצהרותיו במידת הצורך, ללא אובדן אמינות משמעותי.
- טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד"
- ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סין מכחישה בתוקף: "פייק ניוז"
בעוד טראמפ מספר על פגישות מסתוריות, בייג'ינג מכחישה בתוקף. "סין וארצות הברית לא קיימו התייעצויות או משא ומתן בנושא המכסים, קל וחומר שלא הגיעו להסכם כלשהו," הצהיר דובר משרד החוץ הסיני, גואו ג'יאקון, וכינה את הדיווחים על שיחות אמריקאיות-סיניות "פייק ניוז".
גואו קרא לטראמפ פשוט לבטל את המכסים על סין ללא תנאים מוקדמים. במקביל, דובר משרד המסחר הסיני הגדיר כל טענה על התקדמות במשא ומתן כ"חסרת בסיס". סגנון ההכחשה הסינית מעיד על תסכול עמוק בבייג'ינג. הסינים חוששים שטראמפ משתמש בהם ככלי במשחק תקשורתי פנים-אמריקאי, ובוחרים בקו תקיף כדי לא להשאיר מקום לפרשנויות. אולם מבחינה אסטרטגית, גם לסינים יש אינטרס ברור בהורדת המתח המסחרי, במיוחד לנוכח האטת הצמיחה הכלכלית בסין.
הפחתת מכסים משמעותית: בין הצהרות למציאות
למרות ההכחשות, כיוון ההתפתחות נראה ברור - ארה"ב בוחנת אפשרות להפחתה משמעותית במכסים על סחורות סיניות. הערכות מדברות על הורדת המכסים ל-50% עד 65%, לעומת הרמה הנוכחית של 145%. שר האוצר האמריקני, סקוט בסנט, התבטא מוקדם יותר השבוע כי רמת המכסים הנוכחית מהווה למעשה "אמברגו סחר" בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. אמירה זו משקפת הכרה בעלויות הכבדות שמשיתים המכסים על הכלכלה האמריקאית עצמה.
- SpaceX מתקרבת לשווי של 800 מיליארד דולר ומאותתת על הנפקה אפשרית ב־2026
- מטא רוכשת את Limitless, המפתחת מוצרי AI לבישים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
מעבר למכוניות: משאיות כבדות במוקד
במקביל למתיחות סביב הדיפלומטיה המסחרית, ממשל טראמפ מרחיב את חזית המכסים לכיוון נוסף - משאיות בינוניות וכבדות. הממשל חוקר את ההשפעות של ייבוא כלי רכב אלה על הביטחון הלאומי, מהלך המרמז על כוונה להטיל עליהם מכסים בשיעור של 25%, בדומה למכסים שהוטלו לאחרונה על מכוניות.
מהלך זה עשוי להוביל לעלייה ניכרת במחירי ההובלה והלוגיסטיקה ברחבי העולם. העלויות הנוספות יגולגלו בסופו של דבר אל הצרכן הסופי, מה שעלול להוביל לעליית מחירים במגוון רחב של מוצרים.
המהלכים של טראמפ בחזית המכסים מעלים דילמה אסטרטגית מורכבת. מצד אחד, המכסים מעניקים לארה"ב כוח מיקוח משמעותי מול סין והגנה לתעשיות מקומיות מסוימות. מצד שני, הם גובים מחיר כבד מהצרכנים האמריקאים, מובילים לעליית מחירים ופוגעים ביצואנים אמריקאים כתוצאה מצעדי תגמול של מדינות אחרות.
- 5.בא 25/04/2025 04:37הגב לתגובה זוכדר שיוכלו להקטין אותם ולהכניס לקופסה ..שם מקומם של קומוניסטים.הם זאב בעור כבש.
- 4.אנונימי 24/04/2025 23:21הגב לתגובה זולא לקום בבוקר אמן
- 3.עושה חשבון 24/04/2025 22:13הגב לתגובה זוסין ורוסיה במלחמה עם המערב וארהב בפרט. סין רוצה הגמוניה ורוסיה טריטוריה .
- 2.צרנוחה 24/04/2025 22:06הגב לתגובה זוהוא הולך לרסק את אמריקה והכלכלה העולמית
- 1.אנונימי 24/04/2025 21:55הגב לתגובה זוטראמפ משחק לכולם בראש ובסופו של דבר משיג את מה שהוא רוצה.אין שקרנים גדולים יותר מהסינים לא לשכוח שמדובר בדיקטטורה והגיע הזמן שארהב תגיע איתם להסדר סחר הוגן ולא לא עשוקים בפני הסינים.
- יוצי 25/04/2025 06:39הגב לתגובה זוואפשר לסמוך על הפטפטן שלא יתאפק לגלות סודות
- דיקטטורה...אין הבדל בין קומוניזם לפאשיזם!! ! (ל"ת)בא 25/04/2025 03:15הגב לתגובה זו
שבבי AI (AI)המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון
גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר
מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול.
אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות -
מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר).
הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות.
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
