מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה מקבלת יותר מחצי מיליארד דולר מהממשל האמריקאי

בצל הירידה החדה בשווי החברה והצטמצמות יכולות הייצור, הממשל מזרים 590 מיליון דולר נוספים לפיתוח חיסון חדשני. המטרה: להבטיח מענה מהיר למגפה פוטנציאלית ללא תלות בשיטות ייצור מסורתיות

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מודרנה תרופות


משרד הבריאות האמריקאי הודיע על הזרמת 590 מיליון דולר נוספים לחברת מודרנהModerna -0.41%  , במטרה לקדם את פיתוח החיסון מבוסס RNA נגד שפעת העופות (H5N1). ההחלטה, שהתקבלה בשלהי כהונת ממשל ביידן, משקפת את הדאגה הגוברת מאפשרות של התפרצות מגפה עולמית.


המענק, שהוענק על ידי BARDA (סוכנות המחקר והפיתוח הביו-רפואי המתקדם), מצטרף ל-176 מיליון דולר שכבר הוקצו למודרנה בשנה שעברה. היקף ההשקעה חריג בנוף הסוכנות, שבדרך כלל מעניקה חוזים בסכומים נמוכים משמעותית.


סך ההשקעה הממשלתית בפרויקט מגיע כעת ל-766 מיליון דולר, סכום המתקרב להיקף המימון שהושקע בפיתוח חיסון הקורונה של החברה ב-2020 (995 מיליון דולר). נתון זה מדגיש את חומרת האיום הפוטנציאלי בעיני קובעי המדיניות בוושינגטון. משרד הבריאות האמריקאי מסר כי המימון נועד להאיץ את פיתוח החיסון כך שיתאים לזנים המדביקים כיום בקר ועופות בארצות הברית. במקביל, מודרנה תפתח גרסאות נוספות של החיסון המכוונות כנגד זני שפעת אחרים בעלי פוטנציאל פנדמי.


החברה השלימה ניסוי שלב ראשון באמצע יולי, על פי מאגר הניסויים הקליניים הממשלתי. אף שטרם פורסמו התוצאות המלאות, מודרנה דיווחה על "נתונים ראשוניים חיוביים" והתחייבה לשתף ממצאים מקיפים בכנס מדעי קרוב.


הממשל הפדרלי מחזיק כבר במלאי של חמישה מיליון מנות חיסון המבוסס על טכנולוגיה מסורתית, וצפוי להכפיל את המלאי עד סוף הרבעון הנוכחי. במקביל, הוגדל המימון לחברות התרופות סנופי, GSK ו-CSL Seqirus לטובת הגברת כושר הייצור של חיסונים מסורתיים. בוול-סטריט מביעים חשש מהסתמכות על הטכנולוגיה המסורתית, שכן תהליך הייצור מבוסס על ביצי תרנגולות. זאת, בשעה שנגיף H5N1 ממשיך לפגוע בלהקות העופות בארצות הברית מאז 2022, מה שעלול לשבש את שרשרת האספקה.


שאיפת הממשל לקדם חיסונים מבוססי mRNA נתמכת בפעילות ענפה בתעשייה. ארבע חברות נוספות מלבד מודרנה - GSK, סנופי, פייזר וארקטורוס תרפיוטיקס - מנהלות כיום ניסויים קליניים בחיסוני mRNA נגד שפעת פנדמית. על אף שמודרנה נתפסת כמובילה בפיתוח חיסון H5N1 מבוסס mRNA, החברה ניצבת בפני אתגרים תפעוליים. קיבולת הייצור שלה הצטמצמה משמעותית בהשוואה לתקופת משבר הקורונה.


הירידה החדה במכירות מאז 2022, בעקבות התכווצות שוק חיסוני הקורונה, אילצה את החברה לבצע קיצוצים נרחבים במטרה לשמר את עתודות המזומנים ולהימנע מגיוס הון נוסף. לדברי מנהל הכספים ג'יימי מוק, מודרנה מחזיקה עדיין ברוב יכולות ייצור חומרי הגלם הנדרשות להיענות מהירה למגפה. הוא ציין כי שינויים בתהליכי האריזה יאפשרו להגדיל משמעותית את התפוקה בעת הצורך.

קיראו עוד ב"גלובל"


מודרנה נסחרת לפי שווי של 13.1 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה כבר ב-13% מתחילת השנה וב-66% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מנשה קליימט 19/01/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    מעביר כספי מיסים לחברות ואחר כל מעביר עוד כספי מיסים בשביל לשלם על מה שהוא מימן.כנראה למישהו ב BARDA יש אינטרס אישי והוא מאוד בעד להרוויח מכספי ציבור שבשליטתו
אנבידיהאנבידיה

"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות

המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית

ליאור דנקנר |

מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. 0.86%   נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.

הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.

בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.

הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות

בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.

האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

סם אלטמן
צילום: ויקיפדיה - TechCrunch

openAI נלחמת על הבכורה ומכריזה על "קוד אדום" לשיפור ChatGPT

כשהמתחרות סוגרות פערים, המשתמשים מתלוננים והלחץ הפיננסי גובר,  סם אלטמן מפנה את כל המשאבים לשיפור חוויית המשתמש: "יש עוד הרבה עבודה"



הדס ברטל |

חברת openAI, המפתחת של ChatGPT, נמצאת באחת מנקודות המפנה הדרמטיות מאז הקמתה. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הכריז על "קוד אדום" פנימי, לצורך שדרוג ברמת הדחיפות הגבוהה ביותר, במטרה לשפר את הביצועים של המוצר המרכזי של החברה ולחזק את חוויית השימוש.

מדובר בצעד שמעיד על רמת הדחיפות שהחברה חשה, על רקע התחזקות גוגל עם מודל Gemini שעקף את openAI במדדים טכניים רבים, לצד האצה בכניסת מתחרות נוספות כמו Anthropic לשוק הארגוני.

יותר מדי השקעות, פחות מדי תוצאות

לפי המזכר הפנימי, החברה תשהה בינתיים פיתוחים נוספים שהיו בשלבים מתקדמים, כמו למשל: סוכני AI בתחומי בריאות, קמעונאות ואפילו פרויקט בשם Pulse שפותח כעוזר אישי. גם תכניות להכנסות מפרסום נדחות לעת עתה.

במקום זאת, כל הצוותים הרלוונטיים יתמקדו בשיפור ChatGPT בדגש על ביצועים, מהירות תגובה, אמינות והפיכת הממשק ליותר מותאם אישית ו"אינטואיטיבי". החברה מקיימת כעת שיחות עבודה יומיות בנושא ומעודדת מעבר זמני של עובדים בין מחלקות כדי לתגבר את המאמץ.

משתמשים פחות מרוצים, מתחרות מצמצמות פערים

גרסת GPT-5 שהושקה לאחרונה בקיץ זכתה לביקורות צוננות מצד חלק מהמשתמשים: הטון נתפס כקריר, המענה לשאלות פשוטות הפך מסורבל יותר, והאינטראקציה הפכה "טכנית מדי". לפני כחודש ביצעה החברה תיקונים, אך נראה שלא די בכך. במקביל, גוגל ממשיכה להתקדם במהירות. גרסת Gemini החדשה עקפה את מודל GPT במדדים סטנדרטיים בתעשייה, והציגה זינוק של 200 מיליון משתמשים חודשיים תוך שלושה חודשים בלבד. גם Anthropic מושכת יותר לקוחות עסקיים ומצטיירת כמתחרה אמינה. כיום גם דווח כי החברה שוקלת גם הנפקת ענק לפי שווי של 300 מיליארד דולר.