מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה מקבלת יותר מחצי מיליארד דולר מהממשל האמריקאי

בצל הירידה החדה בשווי החברה והצטמצמות יכולות הייצור, הממשל מזרים 590 מיליון דולר נוספים לפיתוח חיסון חדשני. המטרה: להבטיח מענה מהיר למגפה פוטנציאלית ללא תלות בשיטות ייצור מסורתיות

אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה מודרנה תרופות


משרד הבריאות האמריקאי הודיע על הזרמת 590 מיליון דולר נוספים לחברת מודרנהModerna -7.53%  , במטרה לקדם את פיתוח החיסון מבוסס RNA נגד שפעת העופות (H5N1). ההחלטה, שהתקבלה בשלהי כהונת ממשל ביידן, משקפת את הדאגה הגוברת מאפשרות של התפרצות מגפה עולמית.


המענק, שהוענק על ידי BARDA (סוכנות המחקר והפיתוח הביו-רפואי המתקדם), מצטרף ל-176 מיליון דולר שכבר הוקצו למודרנה בשנה שעברה. היקף ההשקעה חריג בנוף הסוכנות, שבדרך כלל מעניקה חוזים בסכומים נמוכים משמעותית.


סך ההשקעה הממשלתית בפרויקט מגיע כעת ל-766 מיליון דולר, סכום המתקרב להיקף המימון שהושקע בפיתוח חיסון הקורונה של החברה ב-2020 (995 מיליון דולר). נתון זה מדגיש את חומרת האיום הפוטנציאלי בעיני קובעי המדיניות בוושינגטון. משרד הבריאות האמריקאי מסר כי המימון נועד להאיץ את פיתוח החיסון כך שיתאים לזנים המדביקים כיום בקר ועופות בארצות הברית. במקביל, מודרנה תפתח גרסאות נוספות של החיסון המכוונות כנגד זני שפעת אחרים בעלי פוטנציאל פנדמי.


החברה השלימה ניסוי שלב ראשון באמצע יולי, על פי מאגר הניסויים הקליניים הממשלתי. אף שטרם פורסמו התוצאות המלאות, מודרנה דיווחה על "נתונים ראשוניים חיוביים" והתחייבה לשתף ממצאים מקיפים בכנס מדעי קרוב.


הממשל הפדרלי מחזיק כבר במלאי של חמישה מיליון מנות חיסון המבוסס על טכנולוגיה מסורתית, וצפוי להכפיל את המלאי עד סוף הרבעון הנוכחי. במקביל, הוגדל המימון לחברות התרופות סנופי, GSK ו-CSL Seqirus לטובת הגברת כושר הייצור של חיסונים מסורתיים. בוול-סטריט מביעים חשש מהסתמכות על הטכנולוגיה המסורתית, שכן תהליך הייצור מבוסס על ביצי תרנגולות. זאת, בשעה שנגיף H5N1 ממשיך לפגוע בלהקות העופות בארצות הברית מאז 2022, מה שעלול לשבש את שרשרת האספקה.


שאיפת הממשל לקדם חיסונים מבוססי mRNA נתמכת בפעילות ענפה בתעשייה. ארבע חברות נוספות מלבד מודרנה - GSK, סנופי, פייזר וארקטורוס תרפיוטיקס - מנהלות כיום ניסויים קליניים בחיסוני mRNA נגד שפעת פנדמית. על אף שמודרנה נתפסת כמובילה בפיתוח חיסון H5N1 מבוסס mRNA, החברה ניצבת בפני אתגרים תפעוליים. קיבולת הייצור שלה הצטמצמה משמעותית בהשוואה לתקופת משבר הקורונה.


הירידה החדה במכירות מאז 2022, בעקבות התכווצות שוק חיסוני הקורונה, אילצה את החברה לבצע קיצוצים נרחבים במטרה לשמר את עתודות המזומנים ולהימנע מגיוס הון נוסף. לדברי מנהל הכספים ג'יימי מוק, מודרנה מחזיקה עדיין ברוב יכולות ייצור חומרי הגלם הנדרשות להיענות מהירה למגפה. הוא ציין כי שינויים בתהליכי האריזה יאפשרו להגדיל משמעותית את התפוקה בעת הצורך.

קיראו עוד ב"גלובל"


מודרנה נסחרת לפי שווי של 13.1 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה כבר ב-13% מתחילת השנה וב-66% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מנשה קליימט 19/01/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    מעביר כספי מיסים לחברות ואחר כל מעביר עוד כספי מיסים בשביל לשלם על מה שהוא מימן.כנראה למישהו ב BARDA יש אינטרס אישי והוא מאוד בעד להרוויח מכספי ציבור שבשליטתו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.