מודרנה מקבלת יותר מחצי מיליארד דולר מהממשל האמריקאי
בצל הירידה החדה בשווי החברה והצטמצמות יכולות הייצור, הממשל מזרים 590 מיליון דולר נוספים לפיתוח חיסון חדשני. המטרה: להבטיח מענה מהיר למגפה פוטנציאלית ללא תלות בשיטות ייצור מסורתיות
משרד הבריאות האמריקאי הודיע על הזרמת 590 מיליון דולר נוספים לחברת מודרנהModerna 6.08% , במטרה לקדם את פיתוח החיסון מבוסס RNA נגד שפעת העופות (H5N1). ההחלטה, שהתקבלה בשלהי כהונת ממשל ביידן, משקפת את הדאגה הגוברת מאפשרות של התפרצות מגפה עולמית.
המענק, שהוענק על ידי BARDA (סוכנות המחקר והפיתוח הביו-רפואי המתקדם), מצטרף ל-176 מיליון דולר שכבר הוקצו למודרנה בשנה שעברה. היקף ההשקעה חריג בנוף הסוכנות, שבדרך כלל מעניקה חוזים בסכומים נמוכים משמעותית.
סך ההשקעה הממשלתית בפרויקט מגיע כעת ל-766 מיליון דולר, סכום המתקרב להיקף המימון שהושקע בפיתוח חיסון הקורונה של החברה ב-2020 (995 מיליון דולר). נתון זה מדגיש את חומרת האיום הפוטנציאלי בעיני קובעי המדיניות בוושינגטון. משרד הבריאות האמריקאי מסר כי המימון נועד להאיץ את פיתוח החיסון כך שיתאים לזנים המדביקים כיום בקר ועופות בארצות הברית. במקביל, מודרנה תפתח גרסאות נוספות של החיסון המכוונות כנגד זני שפעת אחרים בעלי פוטנציאל פנדמי.
החברה השלימה ניסוי שלב ראשון באמצע יולי, על פי מאגר הניסויים הקליניים הממשלתי. אף שטרם פורסמו התוצאות המלאות, מודרנה דיווחה על "נתונים ראשוניים חיוביים" והתחייבה לשתף ממצאים מקיפים בכנס מדעי קרוב.
- מודרנה מתקרבת לאישור: חיסון השפעת שלה יעיל יותר מהקיים בשוק
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממשל הפדרלי מחזיק כבר במלאי של חמישה מיליון מנות חיסון המבוסס על טכנולוגיה מסורתית, וצפוי להכפיל את המלאי עד סוף הרבעון הנוכחי. במקביל, הוגדל המימון לחברות התרופות סנופי, GSK ו-CSL Seqirus לטובת הגברת כושר הייצור של חיסונים מסורתיים. בוול-סטריט מביעים חשש מהסתמכות על הטכנולוגיה המסורתית, שכן תהליך הייצור מבוסס על ביצי תרנגולות. זאת, בשעה שנגיף H5N1 ממשיך לפגוע בלהקות העופות בארצות הברית מאז 2022, מה שעלול לשבש את שרשרת האספקה.
שאיפת הממשל לקדם חיסונים מבוססי mRNA נתמכת בפעילות ענפה בתעשייה. ארבע חברות נוספות מלבד מודרנה - GSK, סנופי, פייזר וארקטורוס תרפיוטיקס - מנהלות כיום ניסויים קליניים בחיסוני mRNA נגד שפעת פנדמית. על אף שמודרנה נתפסת כמובילה בפיתוח חיסון H5N1 מבוסס mRNA, החברה ניצבת בפני אתגרים תפעוליים. קיבולת הייצור שלה הצטמצמה משמעותית בהשוואה לתקופת משבר הקורונה.
הירידה החדה במכירות מאז 2022, בעקבות התכווצות שוק חיסוני הקורונה, אילצה את החברה לבצע קיצוצים נרחבים במטרה לשמר את עתודות המזומנים ולהימנע מגיוס הון נוסף. לדברי מנהל הכספים ג'יימי מוק, מודרנה מחזיקה עדיין ברוב יכולות ייצור חומרי הגלם הנדרשות להיענות מהירה למגפה. הוא ציין כי שינויים בתהליכי האריזה יאפשרו להגדיל משמעותית את התפוקה בעת הצורך.
- פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
מודרנה נסחרת לפי שווי של 13.1 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה נפלה כבר ב-13% מתחילת השנה וב-66% ב-12 החודשים האחרונים.
- 1.מנשה קליימט 19/01/2025 19:26הגב לתגובה זומעביר כספי מיסים לחברות ואחר כל מעביר עוד כספי מיסים בשביל לשלם על מה שהוא מימן.כנראה למישהו ב BARDA יש אינטרס אישי והוא מאוד בעד להרוויח מכספי ציבור שבשליטתו

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
