הבורסה בת"א: קודם כל הפקיעה - אחר כך המסחר

אתמול ריכזו האופציות על המעו"ף מחזור עתק של 415 מיליון שקל, עדות אפשרית לגודל הפקיעה שתהיה הבוקר. מניות דסק"ש יתעניינו בהשלמת הגיוס הגדול בתולדות הבורסה אתמול. מניות הארביטראז' דהויות בפערים לא מהותיים
חזי שטרנליכט |

הבורסה בתל אביב תחווה הבוקר פקיעה שצפויה להיות סוערת באופציות לחודש יוני. עד השעה 9:45 ירכזו פעילי השוק את המחזורים שיקבעו את המדד לפיו תפקענה האופציות, ובהנתן העובדה שאתמול רוכז מחזור עתק של 415 מיליון שקל באופציות, ייתכן כי גם הבוקר צפויה פקיעה במחזורים היסטוריים.

זה היה שבוע של מחזורים גדולים מאוד. מיליארדי שקלים מדי יום, ברקע היתה ההתחממות הבטחונית, המימושים של הזרים ושל קרנות הנאמנות, והחשש שהדולר ימשיך לעלות, והבורסה תמשיך לרדת. החל מפתיחת המסחר, ייבחנו המדדים לגבי השאלות הללו.

פערי הארביטראז' הבוקר: טבע תפתח בפער שלילי של 0.76%-, אלביט מערכות ב-0.48%-, מנגד פותחות פריגו בפער חיובי קל של 0.16%+, וליפמן עם 0.11%+.

נזכיר כי אתמול ירד מדד ת"א 25 בכ-0.55% לרמה של 660.25 נקודות. מדד ת"א 100 השיל ב-0.01% לרמה של 672.47 נקודות. מנגד, מדד התל טק 15 עלה ב-1.11% לרמה של 412.47 נקודות.

עובדי הבנקים, או יותר נכון, נציגיהם - יו"ר הועדים, פתחו במסע הפחדה נגד מכירת קופות הגמל, כך חושפים הבוקר ב"ידיעות אחרונות". מדובר בישורת האחרונה לקראת העברה אפשרית של חקיקת רפורמת בכר בכנסת. מניות הבנקים עשויות להמשיך ולהתעניין במהלך.

סאדנלי דסק"ש. איך אפשר בלי הגיוס הגדול ביותר בתולדות הבורסה המקומית שאירע - אתמול. 2.2 מיליארד שקל בהנפקת זכויות שבוצעה על ידי דסק"ש, שבעלת השליטה בה היא אי.די.בי פיתוח, כלומר - איש העסקים נוחי דנקנר. המהלך מבוצע כחלק מההכנות להשתלטות דסק"ש על סלקום, בעסקה לרכישת הבעלות עליה מקבוצת ספרא. המניות הקשורות עשויות להגיב היום: דסק"ש, קבוצת אי.די.בי, פרטנר (המתחרה של סלקום), ואחרות.

בזק: ב"מעריב" מדווחים הבוקר כי כ-20 אלף מנויי כבלים הצטרפו לשירותי הטלפונייה הקווית של HOT. הטלפון האדום עשוי לצרף אליו עד כ-80 אלף לקוחות עד תום השנה. בכל מקרה מדובר בתחילתה של תחרות מול ענקית הטלקום הישראלית. מניות בזק ומת"ב עשויות להגיב.

עוד בענייני בזק, המדינה צפויה לקחת כ-10 מיליון שקל מבזק עקב הזרמות ההון שלה ל-YES. מנכ"ל משרד התקשורת, אבי בלשניקוב, החליט לממש את הסכום מהערבויות שהפקידה החברה לזכות המדינה.

המיזוג הבטחוני הגדול, עבר פניית פרסה. כעת מדובר על כך שאלביט מערכות תרכוש את אלישרא דרך האחזקות של כור בחברה, ולא באמצעות תדיראן קשר. כור מחזיקה בכ-70% מאלישרא, ואלביט מערכות פתחה בבדיקת נאותות. המניות של תדיראן קשר ואלביט מערכות עלו אתמול, לאחר הירידה של המהלך הקודם מהפרק, האם גם היום הן תמשכנה להגיב?

טרה צפויה להפסיד השנה כ-10 מיליון שקל. כזכור, החברה למשקאות קלים, או "קוקה קולה", בפי הציבור, רכשה את החברה וציפתה לסיים את 2005 ברווח, אבל ב"ידיעות אחרונות" מציינים כי המחלבות צפויות להפסיד, לאחר שב-2004 הפסידו 15 מיליון שקל. איטס נוט איזי פור מוזי. מניות המתחרה שטראוס-עלית עשויות להתעניין בידיעה.

בתי הזיקוק רכשו ביטוח נגד אירועי טרור, כך מגלה הבוקר "מעריב". בין אם המהלך נועד להגביר אבטחה או להעלות אתה חשש, המשקיעים במניות החברה לישראל שעדיין מחזיקה בחלק מבז"ן, עשויים להתעניין.

חברת פוקס טוענת כי משרד הבטחון מעדיף חברות טקסטיל זרות על פני הישראליות. הרשת מתמודדת במכרז לאספקת מדים לאנשי קבע והיא פנתה לבית המכרז שיקפיא את המכרז. מה שהוביל לזעמה של החברה הוא התבססות הצבא על מותגים זרים במכרז. מניות פוקס עשויות להגיב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".