סקר: מצוקת האשראי בעסקים הקטנים - מעכבת הצמיחה

חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים" חושפת נתונים לפיהם הגורם הראשי המונע את צמיחת העסקים הקטנים והבינוניים הוא מצוקת האשראי ובעיות בתזרים המזומנים
חזי שטרנליכט |

הגורם הראשי המונע את צמיחת העסקים הקטנים והבינוניים הוא מצוקת האשראי ובעיות בתזרים המזומנים. כך עולה מסקר שערכה חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים". מהסקר שנערך ע"י קבוצת Profit לייעוץ שיווקי וקד"מ, בקרב 185 עסקים בכל רחבי הארץ, עולה כי 48% מבעלי העסקים טענו כי הבעייה המרכזית המעכבת את צמיחת העסק היא בעיית התזרים והאשראי.

בחברת הפקטורינג מעריכים, 16% ציינו כי הבעיה המרכזית היא מחסור בכח אדם מקצועי, 13% ציינו כי הבעיה המעכבת את הצמיחה היא חוסר ביקוש מספק למוצר אותו הם מייצרים ו-5% טענו כי אין כל בעייה.

54% מבעלי העסקים טענו כי העסק שלהם סובל בפועל ממצוקת אשראי ומבעייה בתזרים המזומנים. על הנזק הנגרם לעסק כתוצאה מבעיות התזרים והאשראי ציינו 43% מהעסקים הסובלים מבעייה זו כי מצוקת האשראי והתזרים גרמה להם לאבד לקוחות בפועל כתוצאה מכך.

עוד עולה מהסקר כי 62% מהעסקים לא הצליחו למצוא פתרון למצוקת האשראי והתזרים, 23% ציינו כי הם נוטלים הלוואות גישור מהבנקים, 10% קיצצו בהוצאות ו-5% נאלצו להפסיק להעניק אשראי ללקוחותיהם. 28% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר טענו כי האשראי המוענק להם מהבנקים הוגבל.

עוד עולה מהסקר כי מתוך בתי עסק הסובלים מבעיות תזרים: כ-73% מהווים בתי עסק קטנים (עד 50 עובדים). 27% חברות בינוניות (51-100 עובדים). מתוך בתי עסק הסובלים מבעיות תזרים: כ-90% מהווים בתי עסק המספקים שירותים וכ-10% מהווים בתי עסק יצרניים.

לדברי מנכ"ל חברת הפקטורינג "פנינסולה פיננסים", עו"ד מיכה אבני, העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה של המשק והם הספקים הראשיים של מקומות התעסוקה. מהסקר עולה כי הבעיה המרכזית המונעת את הגדילתם של העסקים הללו היא מצוקת האשראי ובעיית התזרים. בעלי העסקים נאלצים להעניק אשראי ארוך ללקוחותיהם, ולספוג בינתיים את העלויות של משכורות, חומרי גלם, הוצאות ייצור ועוד.

הבעיה קשה במיוחד בקרב עסקים שעיקר ההוצאה בהם מבוססת על משכורות: חברות שליחויות, חברות כח אדם, חברות שמירה, נקיון, הובלות וכו', אשר נאלצות לשלם לעיתים 3-5 משכורות לעשרות עובדים, בטרם יקבלו תשלום מלקוחותיהם.

בעיית התזרים מונעת מהעסק לקבל על עצמו פרוייקטים נוספים. מציאת פתרון לבעיות התזרים והאשראי של העסקים הקטנים היא המפתח לגדילתם וכתוצאה מכך לצמיחתו של המשק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.