שר התקשורת: 287 אלף משקי בית בפריפריה יוכלו להתחבר לסיבים אופטיים
משרד התקשורת מפרסם היום (ב') את שמות האזורים בהם יפרשו חברות תקשורת שזכו במכרז התמרוץ, רשת מתקדמת מבוססת סיבים אופטיים. האזורים כוללים 287 אלף משקי בית מתוכם 29% מהמגזר הערבי, 37% מהמגזר החרדי ו-34% משקי בית יהודים לא חרדים ובערים מעורבות.
כלל האזורים שזכו במכרז הם אזורים בהם פרישת הסיבים לא כדאית כלכלית וחברת בזק בחרה שלא לפרוש בהם סיבים. לחברות הזוכות במכרז יינתן פרק זמן של שנה ושלושה חודשים מיום בו יתוקן רישיונן, להשלמת חובות הפרישה ולאספקת השירותים לכל דורש באזור, ולכן הצפי הוא לפרישה מאסיבית בשנת 2022, שתקרב את מדינת ישראל ליעד הנגשה של 70% ממשקי הבית, ומשאיר בקופת התמרוץ פחות מ-8% ממשקי הבית. משרד התקשורת יחייב את החברות הזוכות במכרז לספק למתחרותיהן שירות סיטונאי על גבי הרשת שתיפרש על ידן ולהציע שירותים לצרכנים, ובכך לקדם תחרות באזורי התמרוץ.
במסגרת מתווה הסיבים הקבוע בחוק שעבר בכנסת בדצמבר 2020 הוקמה קופת התמרוץ שאליה מופקדים 0.5% מהכנסות חברות התקשורת בשנה. בשנת 2021 הכנסות אלו עמדו על כ-84 מיליון שקלים. 98% מסכום זה יחולק לחברות הזוכות במכרז שיעמדו במחויבויותיהן כמענקים לסבסוד עבור פרישת הרשת המתקדמת באזורי התמרוץ (כל אזורי התמרוץ כוללים כ-18% ממשקי הבית בישראל ואזורי התמרוץ הזוכים מהווים כ-11%). האזורים הזוכים מהווים כ-60% מאזורי התמרוץ.
בין הישובים הזוכים: בני ברק, אום אל-פאחם, מודיעין עילית, אשדוד, רהט, ביתר עילית, קלנסווה, בית שמש, כפר קרע, אכסאל, ערערה, טבריה, ניצנה, ארז ועוד. 29% ממשקי הבית הזוכים הם ממגזר המיעוטים, 37% מהמגזר החרדי ו-34% משקי בית יהודים לא חרדים ובערים מעורבות. משקי הבית באזורים הזוכים יוכלו להתחבר לסיבים בעקבות מכרז התמרוץ של משרד התקשורת.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסך הכל נרשמו 10 מציעים שהגישו 1,800 הצאות בסך כולל של כשלושה מיליארד שקל.
במסיבת העיתונאים שקיים שר התקשורת יועז הנדל בזום, הוא אמר כי "המכרז מתקדם הרבה מעל המצופה - במגזר החרדי ובמגזר הערבי. אנחנו בקצב מטורף של פריסה - מ-2% מעבר אנחנו כעת על יותר מ-50% פריסה, ועד סוף השנה נעמוד על יותר מ-70%". לדבריו, "עיקר הגאווה שלנו זו היכולת לפרוס סיבים בפריפריה ולוודא שאנשים יכולים לעבוד וללמוד מרחוק, ולייצר תהליכים שמקדמים איכות חיים גבוה בכל מדינת ישראל".
לדבריו, "אנחנו שמחים לבשר היום על האזורים הזוכים במכרז קופת התמרוץ שהוקמה במסגרת מתווה הסיבים, כדי לדאוג שאף יישוב מרוחק, ואף מגזר לא יישאר מאחור. קופת התימרוץ היא הפרחת השממה ב-2022. תשתיות מתקדמות ואינטרנט מהיר ביישובי הפריפריה, במגזר החרדי ובמגזר הערבי קריטיות לסגירת הפערים, והשתלבות בחברה ובכלכלה הישראלית. תוצאות המכרז הן בשורה מדהימה לפריפריה: שליש מכלל האזורים הזוכים הם במגזר הערבי. במגזר החרדי אנחנו נראה מהפכה של ממש שתפתח אפשרויות תעסוקה, חינוך והשכלה חדשות. תוך כשנה 97% מבתי האב באזורי התמרוץ במגזר החרדי יהיו נגישים לאינטרנט מהיר. כמעט כל איו"ש תיפרש בעקבות המכרז, והפרישה שם תעמוד על 90% ממשקי הבית באזורי התמרוץ. במסגרת המכרז הייתה לי הסמכות לתת תעדוף לאזורים מסוימים והחלטתי לתת קדימות לאזורי הגבולות ובעקבות כך כ-70% מאזורי הגבולות ייפרשו. מדובר בלא לא פחות ממהפכה חברתית וכלכלית שתהווה מנוע צמיחה למשק כולו".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין הוסיפה: " בשנה וחצי האחרונות, שיחררנו את הפקקים הרגולטורים בפרישת התשתיות המתקדמות, החל מהעברת מתווה הסיבים לפני כשנה וחצי בכנסת, ועד המהלכים הרגולטורים שביצענו לאחרונה, והיום אנחנו קוצרים את הפירות. קופת התמרוץ שיוצאת היום לדרך מציגה תוצאה פנטסטית ומהווה בשורה לסגירת פערים חברתיים וכלכליים, ובפרט לאוכלוסייה החרדית והערבית. הקופה תסבסד פרישת סיבים בגבולות, במרחב הכפרי ובישובי הפריפריה. מעל למיליון משפחות בישראל כבר מונגשות לסיבים אופטיים בפריפריה ובמרכז, בעיר ובישובים קטנים. בקצב פרישה אדיר, מהגבוהים בעולם- המגיע עד כ-100 אלף בתי אב בחודש, אנחנו מצעידים את כלכלת ישראל קדימה ובתוך זמן לא רב ישראל תוביל את המדינות המערביות בכל הנוגע לתשתיות התקשורת."
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
