רשות המסים
צילום: רשות המסים

מס הכנסה שילם מענקים ביתר - דורש 1 מיליארד שקל מעסקים

מענקרים לעסקים בגין הוצאות קבועות הסתכמו ב-12 מיליארד שקל, כ-1 מיליארד שקל מתוכם לגישת מס הכנסה אלו תשלומים ביתר
נושאים בכתבה מס הכנסה

לפני שנה התחילו במס הכנסה לתת מענקים לעסקים. המתווה של הענקת המענקים הוא עקום - לא בוחנים לפי הרווח אלא לפי הירידה בהכנסות. אבסורד - יש חברות שהפסידו ובזכות המענקים של האוצר ומס הכנסה עברו לרווח.

יש גם עסקים ששיחקו במספרים ולא באמת מגיע להם. הן הגישו מה שהגישו וקיבלו מה שיקבלו - לא צודק. מס הכנסה בעקבותיהם. על פי ההערכות יש כ-1 מיליארד שקל של כספים שחולקו ביתר לגופים שונים. זאת הערכה שמרנית - יש רואי חשבון שמעריכים שזה פי כמה מהסכום הזה.

על פי הבדיקה של מס הכנסה עצמו בהינתן החומרים והמסמכים של העסקים, שולמו ביתר מעל 800 מיליון שקל. זה מה שנמצא מתחת לפנס, יש עוד הרבה כסף שמסתתר לא מתחת לפנס. 

התשלום ביתר הוא תשלום שנובע מהתייחסות ליברלית של החברות לסעיף הוצאות קבועות, ודחיפה של הוצאות נוספות לסעיף זה. המתווה של המענקים תלוי בקשר ישיר להוצאות הקבועות בעסק אז חברות ניפחו את ההוצאות הקבועות תחת לכאורה פרשנות לא נכונה. מס הכנסה יודע בדיוק מה זו הוצאה קבועה (שאי אפשר לחסוך אותה כאשר העסק בדעיכה - כמו במצב של קורונה) והוא לא מתכוון לוותר בעניין. 

וכך מתקבל שחלק גדול מהחברות בעצם קיבלו יותר מדי וזה עוד לפני העסקים שנבדקו באופן יזום על ידי רשות המסים.

כך או אחרת, הסוגיה הזו לא פשוטה - הוצאות קבועות הוא מונח אקדמי שמתייחס ל"שטח", אבל מי קבע מה על בעל הבית לעשות כאשר העסק בדעיכה? מי קבע מה נכון לו לעשות ועל איזה הוצאות לוותר ועל איזה לא? יש הוצאות שהוא רואה אותן כקבועות למרות שעל פי התיאוריה הן לא קבועות. 

הסוגיה הזו רחוקה להיפתר, גם בגלל גודלה - מדובר על רבבות עסקים כאלו וגם בשל מהותה והשלכותיה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הרבה כסף שחור תתחילו לבדוק (ל"ת)
    ים שחור 10/05/2021 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מי יפצה עסק שהוקם ב2019 (ל"ת)
    X 10/05/2021 12:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אף איזה כיף תקבלו עכשיו את בנט ולפיד מגיע לעם הזה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/05/2021 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ביבי הקמצן 10/05/2021 03:19
    הגב לתגובה זו
    שצריך לבדוק טוב טוב את הכיסים . תראו למשל גן חינם לגיל 3 לכאורה נתן משהו בתמורה העלה מס בורסה לכל החיים וכעת החינם של ביבי עלה ביוקר . כל שקל שנחסך ביבי הרויח
  • עוד בכיין קטן עכשיו תקבל את לפיד ובנט הגאונים פפפחחח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 10/05/2021 09:09
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".