קורקינט של בירד
צילום: נועם בראל

החל ממחר: קורקינטים שיתופיים בתל אביב יחויבו במספר רישוי

מעתה הציבור הרחב יוכל לצלם את עברייני התנועה במדרכות; החברות המפעילות יידרשו להטיל סנקציות על הרוכבים ותוקם יחידת אכיפה ייעודית לטיפול בנושא; סגנית ראש העיר: "המטרה היא להרתיע את הרוכבים המסכנים חיים"

מורן ישעיהו | (1)

בפתיחת שנת 2020, עיריית תל אביב מגבירה אכיפה נגד עבירות תנועה של אופניים וקורקינטים חשמליים במדרכה ובשבילים השמורים להולכי רגל. החל ממחר ייכנסו לתוקפן סנקציות על הרוכבים במקביל להקמת יחידה ייעודית שתמנה 22 פקחים למען טיפול בנושא.

מנתוני העירייה עולה כי מתחילת שנת 2019 חולקו כ-21 אלף דוחות בגין רכיבה אסורה במדרכה ומאמצע חודש מאי נמצאו כ-14 אלף כלים שיתופיים שהושארו במרחב הציבורי בניגוד לכללים. 

"כפועל יוצא של הניסיון שנצבר בנושא ועליה במספר הכלים הזעירים הפועלים בעיר, החליטה העירייה לעלות מדרגה באכיפה. האכיפה וההסדרה מבקשות לייצר איזון נכון בין הצורך בשמירה על הסדר במרחב הציבורי ושמירה על בטיחות כלל משתמשי הדרך מחד לבין הביקוש והיתרונות שבאמצעי התחבורה השיתופיים מאידך. העירייה מאמינה, כי תוצאה מיטבית תושג באמצעות רישוי כלי רכב דו גלגליים חשמליים ואכיפה אלקטרונית כנגד רוכבים אשר אינם מצייתים לחוק. העירייה עוקבת אחר קידום הנושא ברמה הארצית על ידי משרד התחבורה", נכתב בהודעת העירייה. 

מספרי זיהוי ומנגנון דיווח על מקרי רכיבה במדרכות לשימוש הציבור הרחב

כחלק מתנאי ההיתר להצבת כלים חשמליים להשכרה במרחב הציבורי, יידרש בעל ההיתר להתקין מספר זיהוי לכל כלי חשמלי המוצב על ידו בעיר. בנוסף, ועל מנת למגר את תופעת הרכיבה על המדרכות, תאפשר העירייה לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים אשר נוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני. התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועבר בתוך 24 שעות לבעל ההיתר הזמני שהכלי שלו נמצא נוסע על המדרכה.

החברות להן ניתנו היתרים להצבת כלים זעירים להשכרה במרחב הציבורי - בירד, ווינד וליים, התחייבו להפעיל סנקציות כנגד משתמשים שיתועדו רוכבים על המדרכות בניגוד לחוק באופן הבא: בפעם הראשונה הרוכב יקבל אזהרה, בפעם השנייה ייחסם למשך חודשיים מהשירות ובפעם השלישית הוא ייחסם למשך שנה מהשירות.  

אזורים מוגבלי חניה

העירייה מרחיבה את האזורים בהם נאסרה חניית כלים זעירים מחוץ לתאי חניה ייעודיים שנקבעו לטובת העניין. בנוסף לכ-220 תאי החנייה הייעודיים שסומנו ברובע 3, סומנו עוד כ-180 תאי חנייה ברובע 5 (דרומית לבוגרשוב). באזורים אלו לא תתאפשר סיום נסיעה ונעילת הכלים מחוץ לתאים. כמו כן, בימים אלה העירייה פועלת לסמן תאים ברובעים נוספים בעיר, כמו גם בתחנות הרכבת. 

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה: "המדיניות העירונית היא להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, לייצר תרבות רכיבה בטוחה, למתן ולהאט את תנועת הרכבים בעיר. כחלק מהסדרת פעילות הקורקינטים השיתופיים יצאנו למהלך שמטרתו להגביר את הבטיחות באמצעות פיקוח על רכיבה על פי חוקי התנועה, על ידי חיוב רישוי לכלים השיתופיים, במסגרת היתר ההפעלה שאנו נותנים לחברות.

קיראו עוד ב"בארץ"

"חובת הרישוי תושת בשלב ראשון על החברות המפעילות, במטרה להרתיע את הרוכבים שברובם הם מזדמנים מלבצע עבירות רכיבה שמסכנות את חייהם ואת חיי זולתם ולהגביר את יכולת הפיקוח שלנו על אופן הרכיבה. במקביל נמשיך לפעול מול הכנסת ומשרד התחבורה על מנת לקדם חקיקה ארצית, שתחייב את כלל האופניים והקורקינטים, פרטיים ומסחריים כאחד, בהתקנת מספר רישוי."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מרוח על המדרכה 01/01/2020 05:41
    הגב לתגובה זו
    נפגעים מקורקנטים ואופניים מתארגנים לתביעה ייצוגית נגד מפעילי האופניים והקורקינטים. נגד העיריות. נגד נושאי משרה בעיריות ובממשלה שנתנו להפקרות כזו להתרחש.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.