המפולת בנפט - שימו לב להוזלה הצפויה השבוע במחיר הדלק

מערכת Bizportal | (19)
נושאים בכתבה דלק תחנת דלק

מחיר הנפט שוב במהלך מפולת. בשבועות האחרונים נסחר הנוזל השחור תחת לחץ מכירות כבד וזאת ברקע לחששות מעודף היצע מסביב לעולם. ביום רביעי האחרון נגע הנפט במחיר של 42.5 דולר לחבית בלבד, שפל של שנה. הדבר (בשקלול שער הדולר) צפוי  לבוא לידי ביטוי בעדכון הקרוב של מחיר הדלק בתחנות בישראל לחודש יולי (שייכנס לתוקף במוצ"ש).

לפי הערכות שהגיעו לידי Bizportal, ירידה מחיר הנפט צפויה להביא להוזלה של 24 אגורות לליטר בעדכון הקרוב.  כלומר הוזלה ממחיר של 5.99 שקל לליטר בשירות עצמי, למחיר של 5.75 שקל לליטר (הוזלה של 4%). מדובר במחיר הנמוך מאז אוגוסט 2016, כלומר המחיר הנמוך מזה כמעט שנה. 

כאמור, הסיבה המרכזית לירידה במחיר הנפט היא עודף ההיצע. היקף ההפקה בארה"ב הגיע לאחרונה ל-9.33 מיליון חביות ביום, קצב שכבר כמעט ועוקף את היקף ההפקה היומי בסעודיה (9.88 מיליון חביות ביום). זו היא תעשיית פצלי הנפט בארה"ב שדוחפת בצורה מהירה את היקף ההפקה היומי. בתוך כך, ההסכם להמשך הקפאת התפוקה מצד מדינות אופ"ק ורוסיה עד לסוף הרבעון הראשון של 2018 לא מצליח להוות גורם מאזן.    

עם זאת, מרכיב הנפט מתוך סך מחיר הדלק בתחנות מהווה כ-24.5% בלבד ולכן ירידה חדה בנפט באה לידי ביטוי בצורה של ירידה מתונה בהרבה במחיר הדלק בתחנות. נציין כי מרכיב המס מהווה קצת מעל 50% ממחיר הדלק ועל זה יש להוסיף עוד 14.5% שזה מרכיב המע"מ. כלומר כאשר אתם מתדלקים מיכל ב-300 שקלים (מיכל מלא של מכונית משפחתית ממוצעת), כמעט 200 שקלים זה תשלום מיסים. כיוון שהירידה בנפט משפיעה רק על 24.5% ממחיר הדלק בתחנות, ההשפעה על המחיר הכללי של הדלק היא מתונה מאוד. 

מרכיבי מחיר הדלק בישראל:

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    ניסים במיסים 28/06/2017 12:55
    הגב לתגובה זו
    אפשר להתנחם בנדל"ן שם המיסים הם רק 60% מהדירה.
  • 16.
    אגד 26/06/2017 16:32
    הגב לתגובה זו
    במקום לשלם כ"כ הרבה מיסים נסו להשתמש באוטובוס בכל פעם שתוכלו. אתם קולטים שעם חופשי חודשי במאתיים שקל אתם יכולים לנסוע כמה שמתחשק לכם כל החודש? מי שמשתמש גם באוטובוס גם מצמצם את הקילומטראג' באוטו, וכך אח"כ יהיה לכם גם קל יותר להפטר מהאוטו. זה רלוונטי לעלות ירידת הערך, שהיא עלות אסטרונומית! חוץ מזה תפטרו מהצורך לחפש חניה. נעים לכם להסתובב ברחובות כדי לחפש מקום חניה?
  • 15.
    עופר 26/06/2017 15:55
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק לצרכן בארץ,לא משלמים אגורה על תידלוק המכונית הצמודה שלהם, אלא שוב אנו
  • 14.
    הוזלה מצחיקה,בארה"ב ב-8 ש"ח 4 ליטר(=1 גלון) (ל"ת)
    שמואל 26/06/2017 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יעקב 26/06/2017 05:09
    הגב לתגובה זו
    כדהנפט עולה היא עולה הרבה פחות וכדהיא יורדת אז היאניורדת הרבה הרבה יותר
  • 12.
    על כל 1ש"ח דלק5מיסים (ל"ת)
    גדי 25/06/2017 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    david farkash 25/06/2017 12:58
    הגב לתגובה זו
    ולכן מה שנרשם בכתבה לא מדוייק
  • 10.
    דוד 25/06/2017 12:57
    הגב לתגובה זו
    כאשר מחיר הדלק יורד יורדים באופן יחסי המיסים הנילווים אשר מחושבים על בסיס מחיר הדלק את המעמ בטוח לא משנים כל חודש ולכן ירידה במחיר הדלק משפיעה גם על הסכום האבסולוטי של המעמ שאנו משלמים לפיכך אנחנו נהנים נחלק זה בהפחתה לגבי הבלו על הדלק הממשלה משחקת עם זה וכאשר יש תנודות קיצוניות במחיר ל 2 הכיוונים היא מעלה או מורידה את הבלו וכך היא ממתנת את התנודות
  • 9.
    אישהו חייב להרים מחאה אלימה רק כוח מבינים פה (ל"ת)
    שועלי 25/06/2017 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    איתן 25/06/2017 12:42
    הגב לתגובה זו
    מי שזוכר תחילת מרוץ מחירי הדלק החל עם דרישות השותפים החרדים לקואליציה עם ביבי ארדואן. ככל שהדרישות גברו, מיד ביבי רץ להעלות את מיסי הדלק. עוד סיבה להעיף את האיש הבזוי הזה מחיינו.
  • אנטישמי מודרני. לא פחות. (ל"ת)
    אייל 25/06/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גדי 25/06/2017 12:24
    הגב לתגובה זו
    פחות מ1 ש"ח מתוך ה 6 הם מחיר הדלק.
  • 6.
    באוצר ינצלו את זה בשביל להעלות את המס. (ל"ת)
    חיים 25/06/2017 11:18
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיכאל 25/06/2017 11:14
    הגב לתגובה זו
    עליה של הדולר מגדילה את רכעב הנפט שנסחרים בדולר, טירידה מגבירה את ירידת מחיר הנפט. בכל אופן ההערכה כנראה חובבנית, כי לא מופיע בכתבה מי המעריך!
  • 4.
    במדינה של מושחתים גנבים הכנסת גונבת האזרחים (ל"ת)
    תום 25/06/2017 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משהו חייב לשלם הוצאות ראש הממשלה, אנחנו (ל"ת)
    יוסי 25/06/2017 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הרוזן 25/06/2017 11:04
    הגב לתגובה זו
    גם לאחר שמחיר הנפט יוזל, גם אז נשאר כמדינה היקרה בעולם בכל התחומים
  • חחח 25/06/2017 15:09
    הגב לתגובה זו
    יקרים יקרים לנפי נהיה יקרים גם אחרי.
  • 1.
    מבין עניין 25/06/2017 10:51
    הגב לתגובה זו
    מדינת אוינק אוינק
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות

מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם פרילנסרים, מי אחראי על החוב לביטוח לאומי אם אתם שכירים?  

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי

ישראלים רבים מקבלים מכתבים מפתיעים מהביטוח הלאומי, שבהם נרשמים חובות של אלפי שקלים לתקופות עבודה ישנות. אך מה שרבים לא יודעים: אם עבדתם כשכירים באותה תקופה - החוב בכלל לא שלכם.

לפי החוק, כאשר אדם מועסק כשכיר, האחריות לדיווח ותשלום דמי הביטוח הלאומי חלה אך ורק על המעסיק. בפועל, הביטוח הלאומי לא תמיד יודע אם עבדתם כשכירים או לא, ואם המעסיק לא דיווח, החוב פשוט "נדבק" על שמכם. איך זה שביטוח לאומי לא יודע? המערכות לא מסונכרנות, הדטהבייס לא מעודכן. הביטוח הלאומי היה צריך לייצר ממשק מול משרד התעסוקה או רשות המסים ולקבל את המידע הזה בקלות, אבל בפועל זה לא קורה ויש רבבות אנשים שמקבלים הודעה על חוב. 

אם גם אתם בקבוצה הגדולה הזו ואתם הייתם שכירים בתקופה הזו, אז לפחות תוכלו לבטל את רישום החוב בקלות. הביטוח הלאומי מאפשר באופן דיגיטלי לבטל את החוב, ללא בירוקרטיה מסורבלת, בלי להגיע לסניף ואפילו בלי שיחת טלפון אחת.

מה צריך לעשות? לכאורה, פשוט מאוד, בפועל גם זה לא טריוויאלי. אם קיבלתם הודעה על חוב לתקופה שבה הייתם שכירים – גשו לחפש תלושי עבר או את טופס 106 השנתי, והעלו את המסמכים דרך שירות שליחת המסמכים באתר הביטוח הלאומי. המערכת תזהה את העובדה שהייתם שכירים והחוב יבוטל. תוך ימים ספורים, תשוחררו מהחיוב. אבל, למי יש את התלושים לפני 4-5 שנים? 

אם זה המצב תצטרכו לנסות לאתר תלושים כאלו, לדרוש ממקום העבודה הקודם, יש גם אפשרות להצהיר מול ביטוח לאומי. אבל זה תהליך יותר מסורבל. 

אם אתם באמת חייבים, כלומר לא עבדתם במקום עבודה אחר, תנסו להגיע לסוג של פשרה מול ביטוח לאומי. ראשית, נזכיר שכן - גם אנשים שלא עובדים, בין עבודות, סטודנטים ועוד משלמים ביטוח לאומי. גם עצמאיים, פרילנסרים ועוד משלמים ביטוח לאומי. החוב הזה לא צץ מאין. שנית, מדובר על חוב עם הצמדה, ריבית, קנסות ועוד. כדי לבטל את הקנסות צריך להגיש בקשה.  

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הקרטל של תנובה ושטראוס - סמוטריץ' נלחם במחירי החלב

על הפער בין מחירי הגבינה הצהובה של תנובה לגבינה צהובה מיובאת, על השליטה של תנובה ושטראוס בשוק החלב, ועל הרפורמה של סמוטריץ'

רן קידר |

תנובה ושטראוס מתנהלות כמו סוג של קרטל. הן כמעט ושולטות בשוק החלב ומוצריו, ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ' נערך למלחמה מולם לטובת הצרכנים. לא בטוח שזה יצליח, חבל שזה רק עכשיו לקראת סיום הקדנציה שלו. חבל שהוא רק מדבר נגד רווחי הבנקים ועושק הציבור ולא באמת פועל. "אני פותח היום במהלך כלכלי וחברתי שאני לא מתכוון לוותר עליו - רפורמת החלב. רפורמה טובה, אחראית, ובעיקר כזו שמציבה את הציונות ואת האזרח הישראלי במרכז. אנחנו באנו לעבוד בשבילכם, ולא בשביל אף אינטרס אחר". אמר סמוטריץ' והמשיך - "בניגוד לקמפיין הדמגוגי ועתיר המשאבים נגדי, רפורמת החלב שלי שומרת על היצור המקומי, שומרת על החקלאות, שומרת על החקלאים, וכן, גם פותחת את השוק לתחרות בריאה שתגדיל את ההיצע ותוריד את המחירים לעם ישראל.

"המטרה הראשונה והחשובה ביותר של רפורמת החלב היא פשוטה וברורה: להוריד את יוקר המחיה. אין כאן קיצורי דרך, אין קסמים, יש עבודה מקצועית, יש אחריות, ויש נחישות שלא להסיט את העיניים מהמטרה המרכזית: להפחית את מחירי מוצרי היסוד לכל משפחה בישראל.


"כדי להבין המהלך הזה צריך קודם כל להפנים: שוק החלב בישראל נשלט שנים רבות על ידי שתי מחלבות ענק , תנובה ושטראוס, שהוכרזו רשמית כמונופולים. כל מי שמבין בכלכלה יודע שאין דרך להתמודד עם יוקר מחיה בלי לפרק מונופולים, ודרך אחת לפרק אותם זה ליצור תחרות אמיתית. תחרות שמייצרת מחיר הוגן, איכות טובה יותר, ושוק שמשרת את הצרכן ולא את הרווח של תאגידים.


"התחרות הזו תגיע באמצעות פתיחת השוק ליבוא, במינון נכון, בזהירות ובאחריות. אנחנו לא פוגעים בייצור המקומי, אלא מגדירים מחדש את האיזון: 80% ייצור ישראלי, ו־20% פתיחה לתחרות. זהו שינוי היסטורי. זה שומר על העצמאות והחוסן החקלאי שלנו, אבל גם יוצר לחץ תחרותי שמונע מהמונופולים להמשיך לייצר רווחי עתק על חשבונכם.

ואם כבר מדברים על אינטרסים זרים, תנובה נמצאת בבעלות סינית. אז לפני שמספרים לכם כל מיני אגדות על מי ייהנה מהמהלך הזה, כדאי לזכור מי נהנה כיום מהריכוזיות הזו, ובעיקר מי משלם עליה: הציבור הישראלי.