האם קיבלת את טופס 5329 מאגף המודיעין של רשות המסים ?

עו"ד ורו"ח רמי אריה, עו"ד שחר נח

אסור לזלזל במילוי הטופס, שכן למרות שהוא נשלח בדואר רגיל ולאו דווקא בדואר רשום, הוא מעיד כי המקבל אותו נמצא כבר במעקב ובבדיקה של רשות המסים. אי מילוי נכון של הטופס או אי הגשתו מהווים עברה פלילית שדינה מאסר בפועל.

דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות ההכנסה

כמאה אלף אזרחים קיבלו בימים אלו מכתב מרשות המסים בישראל ובתוך המעטפה מצאו את טופס 5329, אשר כותרתו: "דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל".

בטופס מתבקש האזרח למלא את מקורות הכנסותיו, פרטי חשבונות הבנקים שלו, לדווח אם הוא בעל מניות בחברה או שותף בעסק, לפרט את כל נכסי הנדל"ן והדירות שיש לו או לאשתו ועוד פרטים אשר ישמשו את רשות המסים כדי לקבוע אם מדובר במעלים הכנסות שיש מקום לפתוח לו תיק שומה ולחייבו במס ואולי גם לזמנו לחקירה פלילית.

לפי הידוע, מקבלי הטופס מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים:

הסוג הראשון - אלו שיש להם יותר מדירה אחת ולכן הם חייבים ברוב המקרים בדיווח ובמס על הכנסותיהם משכר הדירה.

הסוג השני - אלו ששוהים בחו"ל מעל 90 יום בשנת כספים ולכן הם חשודים בכך שיש להם עיסוקים, הכנסות ונכסים בחו"ל, אשר עליהם לא דיווחו לרשות המסים.

הסוג השלישי - אלו שנעשו בחשבונם בבנק פעולות של הפקדות ומשיכות "חשודות", שאין להם תיק במרשמי רשות המסים ואינם מדווחים כעובדים שכירים.

עוד סוג של אזרחים "בסיכון" הוא כאלו שנתקבל עליהם מידע במסגרת "קו הצדק" הידוע בכינויו "המלשינון" והמידע עליהם אינו מתאים לדיווחים על ההכנסות שלהם לרשות המסים.

אסור לזלזל במילוי הטופס, שכן למרות שהוא נשלח בדואר רגיל ולאו דווקא בדואר רשום, הוא מעיד כי המקבל אותו נמצא כבר במעקב ובבדיקה של רשות המסים. אי מילוי נכון של הטופס או אי הגשתו מהווים עברה פלילית שדינה מאסר בפועל.

חשוב למלא את הטופס בזהירות ובקפידה תוך קבלת ייעוץ ממומחה לענייני מסים, ולוודא את כל היבטי המיסוי הנובעים ממנו - הן באופן רטרואקטיבי עד עשר שנות מס לאחור, והן לשנות המס הבאות. אנו עומדים לרשותכם לפגישת ייעוץ בטרם מילוי הדוח.

הכותבים: רמי אריה - מומחה לדיני מיסוי ומנהל מקצועי של אתר האינטרנט מסים ועסקים www.ralc.co.il;

שחר נח - ממשרד רמי אריה ושות' - עורכי דין, רואי חשבון ויועצי מס

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה: "כדי לשחרר תקציבים - לפעמים צריך להיות ערס"

הוא מדבר על תחבורה ציבורית, על הרובוטקסי של טסלה שיגיע לכאן בקרוב, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו עם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״ משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה שום דבר בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אך לא מתכחש למציאות הקשה שמחכה לרבים מדי על הכבישים בכל בוקר. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות ברורות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק אלא גם רכבים קלים ללא נהג. בן זקן מגלה כי משרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את רכבם האוטונומי כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם כאן, לדבריו, יש חידוש: חידוש הקשרים מול החברה וניסיון למצוא נוסחה שתאפשר את הפעלתה בישראל – בלי לפגוע בנהגי המוניות.


ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?

לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.

הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?