מודי'ס: הסכם הפסקת האש מקטין את הסיכונים לכלכלה הישראלית
לפי סוכנות הדירוג, ההסכם צמצם את סיכוני הטווח הקצר למשק הישראלי ולכלכלה האזורית, וצפוי להקטין את הוצאות הביטחון ואת הנזקים הכלכליים הנלווים לסכסוך ממושך. עם זאת, בדו"ח מודגש כי תנאי ההסכם מוגבלים בהיקפם ובאורכם, והשלמתו תלויה במגעים נוספים להארכת הפסקת
האש
חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס פרסמה דו"ח מפורט המנתח את ההשפעות הכלכליות והגיאופוליטיות של הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס. בדו"ח צוין כי ההסכם מפחית את הסיכונים הכלכליים בטווח הקצר, אך עדיין קיימים אתגרים משמעותיים להמשך היציבות באזור.
לפי מודי'ס, ההסכם, שנכנס לתוקפו ב-19 בינואר 2025, צמצם את סיכוני הטווח הקצר למשק הישראלי ולכלכלה האזורית. הסכם זה גם צפוי להקטין את הוצאות הביטחון הגבוהות ואת הנזקים הכלכליים הנלווים לסכסוך ממושך. עם זאת, בדו"ח מודגש כי תנאי ההסכם מוגבלים בהיקפם ובאורכם, והשלמתו תלויה במגעים נוספים להארכת הפסקת האש. "על אף ההתקדמות, ישנן מגבלות ברורות הנובעות מחוסר ודאות לגבי השלב הבא", נכתב בדו"ח.
הדו"ח גם כולל כמה נתונים כלכליים מעניינים וחשובים:
תוצר מקומי גולמי (תמ"ג): ב-2024 נרשמה ירידה של 2.4% בתמ"ג הריאלי מהרבעון השני ועד הרביעי, לעומת עלייה שנתית ממוצעת של 4.7% ב-2023.
גירעון פיסקלי: הגירעון הממשלתי
הגיע ל-5%-6% מהתמ"ג מאז תחילת הסכסוך, ונצפתה הרעה במדדים הפיסקליים לעומת 2023-2022.
- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פעילות ימית: ההפרעות בים האדום בעקבות העימות גרמו לירידה של כ-80% בתנועת הספינות עד סוף 2023 - מה שהוביל לעלייה משמעותית
בעלויות ההובלה והביטוח.
ייתכנו קשיים במגעים להארכת ההסכם
בדו"ח צוין גם שהפסקת האש מפחיתה את הסיכון להסלמה רחבה יותר, בייחוד מול איראן והארגונים והמדינות שנתמכים על ידה. עם זאת, הסכם הפסקת האש הקודם בנובמבר 2023, ששרד זמן קצר בלבד, מלמד כי ייתכנו קשיים במגעים להארכת ההסכם הנוכחי. "ההסכם הנוכחי מתמודד עם אתגרים כמו מעורבות כוחות צה"ל ברצועה, שאלת החטופים, ואתגרים פוליטיים פנימיים וביטחוניים", נכתב. בנוסף, חידוש הלחימה או הסלמה בין ישראל לאיראן עלולים להחזיר את הסיכון הכלכלי והגיאופוליטי למוקד.
הדו"ח סוקר גם השפעות אפשריות על מדינות נוספות באזור:
לבנון: המצב הכלכלי בלבנון נותר קשה, למרות הפסקת האש בין ישראל לחיזבאללה ומינויים
חדשים בפרלמנט הלבנוני.
- הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
- העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
מצרים וירדן: פעילות תיירותית ומקורות הכנסה מרכזיים כמו תעלת סואץ הושפעו באופן זמני מהמלחמה, אך חזרו כבר לפעילות יציבה.
תימן: פעולות
המורדים החות'ים בים האדום הובילו להפרעות משמעותיות בסחר הימי העולמי.
הדו"ח מדגיש כי הפסקת האש היא צעד חיובי שיכול לתרום ליציבות כלכלית בטווח הקצר, אך כדי לממש את הפוטנציאל שלה, יידרשו צעדים נוספים להארכת ההסכם ולשיקום הביטחון והכלכלה
באזור כולו. "שיתוף פעולה אזורי ואכיפת ההסכם יפחיתו את הסיכונים הגיאופוליטיים ואת העלויות הפיסקליות עבור ישראל", סיכמה מודי'ס.
- 1.מדהים . איך הם הגיעו למסקנה הזאת (ל"ת)ליאור 21/01/2025 13:07הגב לתגובה זו
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
