באפט החזיר את האמון לוול סטריט: הדאו ג'ונס הוסיף 1.1%

מנגד, הנאסד"ק סגר ללא שינוי. גורו ההשקעות הציע להבטיח את האג"ח המוניצפליות של מבטחות האג"ח הגדולות בארה"ב. עוד במוקד היום עמדה הודעת ענקיות המשכנתאות בדבר תוכנית נוספת לסיוע ללווים בעייתיים. בישראליות: הרמוניק איבדה 5.2%, קומברס התחזקה 2.5%

המדדים המובילים בוול סטריט נעלו את יום המסחר בעליות שערים מתונות יותר מאלה של אמצע היום. המשקיעים מבחינתם שאבו עידוד רב מדבריו של וורן באפט – סיפק הצעת רכש לערבות שהעניקו מבטחות האג"ח הגדולות, עבור נכסים הקשורים במשכנתאות סאב-פריים.

"אני חושב שארה"ב לא תיכנס למיתון", אמר פול, תוך שהוא מדגיש כי הכלכלה האמריקנית תסבול מהאטה כלכלית חריפה. חבר ה'פד' הדגיש כי הסיכויים למיתון גבוהים היום מכפי שהיו, אולם הוא הדגיש כי למרות זאת ולמרות הבעיות בשוק הדיור, הצריכה הפרטית לא נפגעה. באשר לאינפלציה, פול אמר כי תחזיות האינפלציה נותנות יציבות.

בצעד חסר תקדים הודיעו חברות המשכנתאות והבנקים הגדולים בארה"ב על תוכנית סיוע ללווים הבעייתים. כצעד ראשוני ידחו הפעולות כנגד לווים בעייתיים המפגרים בתשלומי המשכנתא 90 יום או יותר. מזכיר האוצר האמריקני, פולסון בירך על הצעד וציין שזהו עוד מהלך בכיוון הנכון, אולם באותה נשימה הזכיר כי חייבת להיות היענות כוללת בכדי שהמהלך יצליח.

כאמור במוקד היום עמד הפרסום של תחנת הטלוויזיה CNBC כי המשקיע המיליארדר וורן באפט הגיש בשבוע שעבר הצעה למבטחת האג"ח MBIA (סימול: MBI), בה הוא מציע להבטיח את כל אגרות החוב המוניציפליות אותן היא מבטחת. בנוסף, באפט שיגר הצעה דומה לשתי מבטחות אג"ח נוספות, אך אחת מהן דחתה את הצעתו המפתה.

"מבחינת הסנטימנט, ההצעה מפתה, ההצעה תספק נזילות לחברות המבטחות אגרות חוב והחשופות למכשיר ה-CDO, עם זאת ההצעה אינה פותרת את הבעיה המרכזית. הבעיה לא תיפתר כי אף אחד לא דאג בעניין אגרות החוב המוניציפליות" ציין פיטר בוקוואר, טסטרטג ב-Miller Tabek.

בחזית החברות הגנריות, חברת Schering-Plough, הודיעה היום על הפסד מאסיבי של יותר מ-3 מיליארד דולר, עם זאת ביצועי החברה הכו את חזיות האנליסטים. בנוסף, ענקית תרופות הישראלית, טבע, הציגה היום בדוחותיה רווחים אשר עקפו את תחזיות האנליסטים.

מדדים

אינדקס הנאסד"ק סגר ללא שינוי ברמה של 2,320 נקודות. מדד הדאו ג'ונס סגר בעלייה של 1.09% לרמה של 12,373 נקודות. בנוסף, אינדקס ה-S&P500 סגר בעלייה של 0.73% לרמה של 1,348 נקודות.

מאקרו

היום לא פורסמו נתוני מאקרו.

אמריקניות במרכז

ג'נרל מוטורס בלטה לאור הדוחות הכספיים. החברה דיווחה על רווח רבעוני נקי של 8 סנט למניה וצמיחה של 7% בהכנסות ל-46 מיליארד דולר - מעל לתחזיות האנליסטים. למרות אי הוודאות בשווקים, החברה צופה המשך צמיחה ברווחים השנה, בעיקר בגלל הפעילות בשווקים המתעוררים.

חדשות רעות נושכות את אחוריה של ענקית השבבים, INTEL CORP, בעוד הרגולטורים באירופה פשטו על החברה בחיפוש אחר הוכחות לשבירת חוק המונופול או הקרטל. בהמשך לחיפוש, הרשויות גם פשטו על ספקי המחשבים, כך הודיעה היום הועדה האירופאית.

במגזר הפיננסים, בית ההשקעות קרדיט סוויס (סימול: CS) דיווח היום על נפילה של 72% ברווח הנקי ברבעון החולף, וזאת בעיקר בגלל מחיקות הקשורות למשבר הסאב-פריים. בנוסף, הבנק הודיע כי ייתכן ולא יספיק להשלים את תכנית ה-BuyBack שלו השנה.

יאהו ממשיכה לככב בכותרות. לאחר שדחתה אתמול את הצעת הרכש של מיקרוסופט, דיווח היום העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי החברה מתכננת לפטר 1,000 עובדים. החברה, נציין, מעסיקה היום 14,300 עובדים. בנוסף, הודיעה היום ענקית האינטרנט על רכישת חברת המולטימדיה, Maven Networks, בעלות של 160 מיליון דולר.

ענקית הפיננסים UBS עדכנה היום מעלה את המלצותיה לגבי מניות חברת Weatherford (סימול: WFT ) מ"החזק" ל"קנייה", אך עם זאת, עדכנה מטה המלצותיה לגבי מניות חברת Baker Hughes, ( סימול: BHI ) ל"החזק" מ"קנייה". ב-USB הסביר כי חברת Baker Hughes מעלה סימני שאלה רבים בעניין חשיפתה באמריקה הלטינית ובחלק המזרחי של המוספירה.

ישראליות במרכז

טבע חו"ל ריכזה עניין על רקע פרסום דוחותיה הכספיים. החברה הציגה רווח רבעוני נקי של 69 סנט למניה, מעבר לתחזיות האנליסטים. שעות ספורות לאחר פרסום הדוחות, טבע שיגרה תחזיות לשוק אשר עקפו את תחזיות האנליסטים. המנכ"ל שלמה ינאי: "אנו אופטימיים מאוד בנוגע לשנה הקרובה".

חברת אורכית חו"ל דיווחה היום, על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2007 כולה, בהם היא מציגה כצפוי רווח של 38 סנט למניה ברבעון הרביעי על הכנסות של 1.8 מיליון דולר. כמו כן, לרבעון הראשון, צופה אורכית, כי תרשום הכנסות של 1.6 מיליון דולר והפסד המוערך ב-8.9 מיליון דולר, או 55 סנט למניה.

ישראליות נוספות שפרסמו היום את הדוחות הן אלוט תקשורת וקומטאץ'. אלוט הודיעה על קיטון של 9% בהכנסות הרבעוניות לרמה של 8.7 מיליון דולר, וכן על הפסד של 6 סנט למניה - מעבר לתחזיות האנליסטים. קומטאץ', לעומת זאת, דיווחה על צמיחה של 50% בהכנסות הרבעון הרביעי ל-3.3 מיליון דולר ורווח נקי (non-GAAP) של מיליון דולר לעומת 448 אלף דולר ברבעון המקביל.

גילת לוויינים ( גילת חו"ל ) ממשיכה ברצף החוזים שלה בהודו. כשבועיים לאחר שהודיעה על הזמנה של כ-13 אלף תחנות VSAT שהתקבלה מבהארטי איירטל ההודית, דיווחה היום גילת על הזמנה חדשה מהודו, והפעם מחברת טאטאנט (Tatanet), אחת מספקיות שירותי הלוויין המובילות בהודו. במסגרת העסקה, תספק גילת רשת לוויין מסוג SkyEdge.

ריטליקס חו"ל נסחרה על רקע התנועות האחרונות במניה, כאשר היום נודע כי קרן פימי, קרן ההשקעות הפרטית הגדולה בישראל בעלת הון של 1.25 מיליארד דולר, רכשה עוד ממניות החברה בבורסה. הקרן רכשה כ-12% ממניות ריטליקס בהשקעה של למעלה מ-35 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.