מיטב: מדד הקרנות איבד 2.9% בינואר; קרנות המניות בישראל איבדו כ-12%

הקרנות המתמחות במניות חו"ל ירדו ב-16.4%. "נובה סטאר אופציות" הניבה תשואה של 90.7% ואריגטו גמישה במקום שני עם תשואה של 16.7%. הקרן המדממת ביותר הינה "מגדל דקלה תורכיה" עם תשואה שלילית של 28.7%
שי טופז |

בבית ההשקעות מיטב מסכמים היום את תשואת קרנות הנאמנות לחודש ינואר. בשורה התחתנונה מסכמים בבית ההשקעות כי המדד של כלל קרנות הנאמנות רשם ירידה של 2.9%, הקרנות המתמחות במניות חו"ל ירדו ב-16.4%, הקרנות המתמחות במניות בישראל איבדו 11.8% והקרנות הגמישות רשמו ירידה של 10.6%, על רקע ירידות השערים החדות בבורסות הארץ והעולם. עם זאת, הקרנות המנייתיות המקומיות היכו בחודש האחרון את מדדי הבורסה וגם את תעודות הסל באופן בולט.

הקרנות המתמחות באג"ח חו"ל איבדו 4.5% והקרנות הכספיות הדולריות ירדו ב- 4.1%, על רקע חולשתו של המטבע האמריקאי, הקרנות המתמחות באג"ח כללי ירדו ב- 1.2%, בעוד שהקרנות המתמחות באג"ח מדינה הוסיפו 0.4%, עוצמתו של השקל חילצה אמנם את הקרנות השקליות מהטריטוריה השלילית, אך באה לידי ביטוי בתשואתן באופן מתון בלבד, כך שהקרנות השקליות עלו ב- 0.5% והכספיות השקליות עלו ב- 0.4%.

במיטב מדגישים את הרפורמה החדשה בקרנות הנאמנות, שיצאה לדרך עם פתיחת 2008, ובמרכזה עומדים שני נושאים עיקריים: האחד, סיווג מחדש של קרנות נאמנות ושינוי אופן הצגתן במערכות הייעוץ הבנקאיות, בבורסה ובאמצעי התקשורת, והשני, פיתוח קרנות נאמנות מסוגים חדשים שלא היו קיימים עד כה.

באמצעות הסיווג המחודש והגדרת אופן הצגת הקרנות, עושה הרפורמה סדר בשמות הקרנות, באופי החשיפה שלהן למניות ולמט"ח וברמת הסיכון שלהן. הקרנות מסווגות על פי כותרות קבועות וברורות, כאשר כל קרן מופיעה תחת כותרות מאפיינות שמתחלקות לכותרת על, כותרת ראשית וכותרת משנית. כותרות אלו משקפות את הנכסים המוחזקים בקרן ואת מדד היחס שעל פיו הן משקיעות. בנוסף, נקבעמפתח מספרי שלפיו ניתן יהיה להשוות בין הקרנות ביתר קלות.

בעקבות הרפורמה פותחו מוצרים חדשים, כשבין הבולטים ביניהם נזכיר את הקרנות הכספיות, שמשכו תשומת לב רבה עוד לפני שהחלו להיסחר, אגד קרנות, קרן ייחודית, קרן מחקה וקרן ממונפת. מנהלי הקרנות נדרשים להגביר את השקיפות, ולפרט את מסגרת מדיניות ההשקעות של הקרנות שבניהולם, וכאמור, גם את שיעור החשיפה/הסיכון המרבי למניות ולמט"ח.

זאת ועוד, הרפורמה מגבירה את התחרות בשוק ההון, ומרחיבה את היצע המוצרים הפיננסיים בתחום, דבר שיתרום רבות למשקיעים ויגדיל את מגוון אפשרויות ההשקעה המוצעות להם. בין המוצרים החדשים יהיו אף כאלה המתגברים על חסמים שעד כה הקשו על הפעילות בענף והגבילו את אפשרויות ההשקעה.

להלן: 10 הקרנות הטובות ביותר –ינואר 2008

להלן: 10 הקרנות הגרועות ביותר – ינואר 2008

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.