מיטב: מדד הקרנות איבד 2.9% בינואר; קרנות המניות בישראל איבדו כ-12%
בבית ההשקעות מיטב מסכמים היום את תשואת קרנות הנאמנות לחודש ינואר. בשורה התחתנונה מסכמים בבית ההשקעות כי המדד של כלל קרנות הנאמנות רשם ירידה של 2.9%, הקרנות המתמחות במניות חו"ל ירדו ב-16.4%, הקרנות המתמחות במניות בישראל איבדו 11.8% והקרנות הגמישות רשמו ירידה של 10.6%, על רקע ירידות השערים החדות בבורסות הארץ והעולם. עם זאת, הקרנות המנייתיות המקומיות היכו בחודש האחרון את מדדי הבורסה וגם את תעודות הסל באופן בולט.
הקרנות המתמחות באג"ח חו"ל איבדו 4.5% והקרנות הכספיות הדולריות ירדו ב- 4.1%, על רקע חולשתו של המטבע האמריקאי, הקרנות המתמחות באג"ח כללי ירדו ב- 1.2%, בעוד שהקרנות המתמחות באג"ח מדינה הוסיפו 0.4%, עוצמתו של השקל חילצה אמנם את הקרנות השקליות מהטריטוריה השלילית, אך באה לידי ביטוי בתשואתן באופן מתון בלבד, כך שהקרנות השקליות עלו ב- 0.5% והכספיות השקליות עלו ב- 0.4%.
במיטב מדגישים את הרפורמה החדשה בקרנות הנאמנות, שיצאה לדרך עם פתיחת 2008, ובמרכזה עומדים שני נושאים עיקריים: האחד, סיווג מחדש של קרנות נאמנות ושינוי אופן הצגתן במערכות הייעוץ הבנקאיות, בבורסה ובאמצעי התקשורת, והשני, פיתוח קרנות נאמנות מסוגים חדשים שלא היו קיימים עד כה.
באמצעות הסיווג המחודש והגדרת אופן הצגת הקרנות, עושה הרפורמה סדר בשמות הקרנות, באופי החשיפה שלהן למניות ולמט"ח וברמת הסיכון שלהן. הקרנות מסווגות על פי כותרות קבועות וברורות, כאשר כל קרן מופיעה תחת כותרות מאפיינות שמתחלקות לכותרת על, כותרת ראשית וכותרת משנית. כותרות אלו משקפות את הנכסים המוחזקים בקרן ואת מדד היחס שעל פיו הן משקיעות. בנוסף, נקבעמפתח מספרי שלפיו ניתן יהיה להשוות בין הקרנות ביתר קלות.
בעקבות הרפורמה פותחו מוצרים חדשים, כשבין הבולטים ביניהם נזכיר את הקרנות הכספיות, שמשכו תשומת לב רבה עוד לפני שהחלו להיסחר, אגד קרנות, קרן ייחודית, קרן מחקה וקרן ממונפת. מנהלי הקרנות נדרשים להגביר את השקיפות, ולפרט את מסגרת מדיניות ההשקעות של הקרנות שבניהולם, וכאמור, גם את שיעור החשיפה/הסיכון המרבי למניות ולמט"ח.
זאת ועוד, הרפורמה מגבירה את התחרות בשוק ההון, ומרחיבה את היצע המוצרים הפיננסיים בתחום, דבר שיתרום רבות למשקיעים ויגדיל את מגוון אפשרויות ההשקעה המוצעות להם. בין המוצרים החדשים יהיו אף כאלה המתגברים על חסמים שעד כה הקשו על הפעילות בענף והגבילו את אפשרויות ההשקעה.
להלן: 10 הקרנות הטובות ביותר –ינואר 2008
להלן: 10 הקרנות הגרועות ביותר – ינואר 2008

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.
