הצבע הירוק שולט במסכי אירופה: לונדון מתחזקת 1.4%

ציפיות המשקיעים להורדת ריבית ה'פד' ב-0.5% והמלצת JPMorgan על השקעה במניות אירופאיות, מחזירה את רגליהם לבורסה. מניית Anglo American מטפסת 4% ו-Norsk Hydro מתחזקת 4.3%
שי טופז |

המדדים המובילים באירופה נסחרים כעת בעליות שערים על רקע המתנת המשקיעים וציפייתם כי ועדת השוק הפתוח אשר תתכנס היום בארה"ב תחליט על הורדת ריבית ה'פד' מחר בשיעור נוסף של 0.5% לרמה של 3.5%. כמו כן, בבנק ההשקעות, JPMorgan, ממליצים על קניית מניות והחוזים העתידיים אשר מראים על יציבות בפתיחת המסחר בארה"ב מעודדים את הלך רוח המשקיעים.

מדד MSCI העולמי מוסיף 0.7% במסחר בלונדון. הדקס הגרמני מטפס 1.07%, מדד הפוטסי הבריטי עולה 1.37%, מדד הקאק הצרפתי מתחזק 1.48%, אמסטרדם עולה 1.57% ומילנו מטפסת 1.04%.

"השווקים ממתנים להורדת ריבית נוספת", אמר פרנקויס צ'אולט, מנהל כספים ב-Montsegur Finance שבפריס.

החוזים העתידיים על הריבית בארה"ב אשר מראים על סיכוי של 86% להורדה של 0.5% בריבית ה'פד' מחזקת את בטחונם של המשקיעים לחזור לשוק המניות, זאת בנוסף להורדה אשר בוצעה ב-22 לינואר בשיעור של 0.75% לרמה של 3.5%.

"הפד יכול באופן ברור לתמוך בשוק המניות ולמנוע ממנו להגיע לרמות נמוכות יותר", אמר אנטוינה ביאוג'נדרה, אסטרטג השקעות ב-Societe Generale SA.

מדד ה-Stoxx 600 התנדנד החודש בין עליות לירידות ברקע לחששות המשקיעים כי ארה"ב תגלוש לידיי מיתון וכנגד ציפיות כי עלויות ההלוואה יירדו. אינדקס זה רשם את הירידה החדה ביותר שלו ב-21 בינואר זאת מאז מתקפת הטרור בארה"ב ב-11 בספטמבר. כמו כן, רשם את העלייה החדה ביותר שלו ב-24 לינואר, מאז 2003.

המניות האירופאיות קיבלו היום זריקת עידוד חיובית מצד בנק ההשקעות JPMorgan, אשר העלה המלצתו למניות ל"משקל יתר" כי התמורה הצפויה עבור הסיכון הנלקח השתפרה באופן משמעותי.

מניית Moeller-Maersk, חברת השינוע הימי הגדולה בעולם, מוסיפה 2.7%. ב-ING Groep העלו המלצתם למניה ל"החזק" מ"מכירה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.