המשקיעים בתל אביב זרקו סחורה: המעו"ף צנח 1.7%
הבורסה התל אביבית סגרה את יום המסחר בירידות שערים חדות. הירידות הלכו והתחזקו עם פתיחת המסחר בוול סטריט וזאת לאחר שענקית הפיננסים סיטיגרופ פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון הרביעי, מניית החברה יורדת כעת בשיעור של 5.5%.. כמו כן, מצפים המשקיעים לפרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר לאחר סגירת המסחר.
האווירה השלילית בבורסה המקומית נרשמה לאורך מרבית שעות המסחר, כאשר בתחילת היום עוד דישדשו המדדים סביב רמות הפתיחה עקב עליות השערים הנאות אמש בוול סטריט, מחד, וירידות השערים במזרח, מאידך. עם זאת, הטריטוריה האדומה החלה לשלוט במהרה במסכי הבורסה.
האינפלציה בישראל בשנת 2007 צפויה להסתכם ב-3.2%. כך מעריכים היום גורמים בשוק לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, אשר יפורסם היום ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וצפוי להצביע על עלייה של 0.3%-0.5% במחירים במשק בחודש החולף
מדד המעו"ף צנח 1.72% ונעל ברמה של 1,150 נקודות. מדד ת"א 100 איבד 1.71% לרמה של 1080 נקודות, מדד ת"א 75 ירד 1.80% לרמה של 908 נקודות ומדד התל טק נסוג 1.09% לרמה של 311 הנקודות.
מדדי אסיה: ביפן, מדד הניקיי 225 ירד 0.98%. בסין, מדד שנחאי השיל 0.99%. בהונג קונג, מדד האנג סנג ירד 2.38%.
מניות במרכז
מניות מכתשים אגן, אשר מרכזת תשומת לב רבה במהלך ימי המסחר האחרונים רשמה היום ירידה של כ-5.4% זאת בעקבות הורדת המלצה ל"נייטרלי" מצד מריל לינץ'. "כמו שאנחנו רואים את זה, אזהרת הרווח של מכתשים אגן לרבעון הרביעי של 2007 הינה אינדיקטיבית לשנת 2008", כתבו האנליסטים במחלקת המחקר של ענקית ההשקעות
ירידות השערים במניה, באות רק יום לאחר שקונצרן כור, בשליטת נוחי דנקנר, רכש 2.49 מיליון ממניות החברה בשווי כולל של כ-80 מיליון שקל.
מניית הפועלים נפלה 3.7%. גם כאן, בעלי העניין בלטו אתמול - שרי אריסון, הודיעה אתמול די אספה מיליון מניות, ממניות בנק פועלים בסכום כולל של 17.8 מיליון שקלים, אתמול. האנליסט יובל בן זאב, מכלל פיננסים בטוחה, התייחס למחיקות הבנק הצפויות ואמר, "האם זהו סוף פסוק? ככל הנראה לא".
מניות טבע ירדה 2.4%, זאת למרות הודעת החברה אמש, כי ה-FDA העניק לה אישור זמני לשווק תרופה גנרית לטיפול בחולי אלצהיימר, שהיקף מכירותיה השנתיות בארה"ב (נתוני מקור) בלבד נאמד ב-1.6 מיליארד דולר. מדובר בגרסה גנרית לתרופה, שפיתחה יצרנית התרופות Eisai, המשווקת תחת השם Aricept.
קרדן אן.וי ו-ג'י.טי.סי רשמו היום ירידות שערים חדות. "רוח קרה נושבת בענ"ף הנדל"ן באירופה ושולחת מניות רבות אל עומק תא ההקפאה. מגמה זו לא פסחה על ג'י.טי.סי וקרדן". כך פותח האנליסט יובל בן זאב מכלל פיננסים בטוחה את סקירתו המעודכנת על המניות, סקירה בה מוריד האנליסט את ההמלצה ל-ג'י.טי.סי ל"תשואת שוק" עם מחיר יעד של 64 שקל למניה, ובה בעת מותיר את ההמלצה לקרדן על "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 70 שקל למניה.
קבוצת קמן אחזקות, שבשליטת רוני אלרואי, פירסמה היום הצעת רכש לרכישת 3.4 מיליון מניות חברת ישאל במחיר של 16 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-54.4 מיליון שקל. קמן מחזיקה כיום בכ-76% מהון המניות של ישאל. המועד האחרון להיענות להצעה נקבע ליום-30 בינואר 2008. במקרה בו תתקבל הצעת הרכש באופן מלא, תרכוש קמן את כל אחזקות הציבור בחברה היא תחזיק ב-100% ממניותיה, וישאל תחדל מלהיות חברת ציבורית ומניותיה יימחקו מהמסחר בבורסה.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
