מדדי אסיה חתמו במגמה מעורבת: שנחאי הוסיפה 0.79%

סקטור יצרניות כלי הרכב, מניות מפעלי השבבים וסקטור ההובלה הימית בלטו בירידות שערים. עם זאת, מפיקות הנפט בסין רשמו עליות חדות. מניית PetroChina זינקה 6.1% ו-Cnooc המריאה 5.3%
שי טופז |

המדדים המובילים באסיה סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת בנטיה לעליות שערים. סקטור יצרניות המכוניות ביפן ומניות מפעלי השבבים הובילו את יפן לטריטוריה האדומה. זאת, לאחר שירידה במכירות הרכבים בארה"ב הגבירה את החששות כי עוצמת הצריכה של הצרכנים בכלכלה הגדולה בעולם אינה יציבה וישנו חשש להאטה בביקושים.

שנחאי התחזקה 0.79%, מדד הקוספי הוסיף 0.6%, הניקיי היפני התרסק 4.03%, האנג סנג בהונג קונג עלה 2.35% ובומביי הוסיפה 1.24%

"המשקיעים מתרכזים במחירי השיא של הנפט ומיתון אפשרי בארה"ב", כך אמר Nasu Chunsom, מנהל כספים בבנגקוק. "השווקים המקומיים לא מנותקים ממה שקורה בעולם", הוסיף Chunsom.

מניית Nissan, יצרנית המכוניות השלישית בגודלה ביפן אשר שני שליש ממכירותיה השנה התבצעו מחוץ לתחומי יפן, התרסקת 9.2%, הירידה החדה ביותר מאז ספטמבר 2001. מניית Toyota, אשר עקפה את פורד והתמקמה במקום השני בהיקף מכירות כלי רכב בארה"ב, נסוגה 4.3%. כמו כן, מניית Hyundai, יצרנית המכוניות הגדולה בדרום קוריאה, השילה 0.4%.

"נתון מכירות כלי הרכב בארה"ב הינו אינדיקטור חשוב למדידת העוצמה של הוצאות הצרכן", כך אמר Kwak Tai Ho, מנהל כספים בסיאול. "שוק זה צריך להראות מכירות של לפחות 16 מיליון מכוניות בשנה וכנראה שזה לא יקרה ב-2008", הוסיף Tai Ho.

מניית Nippon Yusen, חברת ההובלה הימית הגדולה ביפן, איבדה 6.3%. מניית Mitsui O.S.K. Lines, השניה בגודלה, השילה 5.4% ומניית Hanjin Shipping, חברת ההובלה הימית הגדולה בדרום קוריאה, ירדה 1.6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקימתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקי

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"

שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה

תמיר חכמוף |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר.

במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".

בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".

על מערכת הבנקאות אמר סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".

בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.