המבקר הוציא צו הגנה נגד פיטורי זליכה
כמי שבעבר נאמר עליו שהוא נהנה לחשוף ליקויים ולפרסם אינספור דוחות, ממשיך מבקר המדינה להעניק גב חזק ויציב לחשב הכללי באוצר, שחשף את מעורבותו לכאורה של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת בנק לאומי. הערב העביר השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, מכתב לשר האוצר, בו הודיע כי "אסור לפטר את זליכה".
בכך למעשה העניק לינדנשטראוס לזליכה צו הגנה זמני של "חושף שחיתות", בניגוד לעמדת משרד המשפטים. כמו כן, הודעה זו מרוקנת מתוכן את החלטתו של שר האוצר, רוני בר-און, להחליף את החשב הכללי, ועל-פי ההערכות ייאלצו במשרד לבטל את מינוי של שוקי אורן לחשכ"ל, שהיה אמור להתבצע בשבוע הבא.
"שר האוצר קיבל את ההחלטה לסיים את כהונתו של זליכה מבלי ששקל את כל השיקולים הרלוונטיים לנושא", כתב לינדנשטראוס בהחלטתו. "יתרה מזאת, התברר גם שמדיניות הרוטציה שעליה מכריז שר האוצר, לא הוחלה על בעלי תפקידים במעמד דומה בשירות הציבורי ובמשרד האוצר".
זליכה, לדברי המבקר, מבקש להמשיך בתפקידו לתקופה קצרה בלבד, כדי להשלים רפורמות משמעותיות בהן החל בחודשים האחרונים, שמטרתן שמירה על מינהל תקין, ניהול נכסי המדינה בצורה מסודרת, שקיפות והעשרת הקופה הציבורית, משמע - שמירה על טוהר המידות ומאבק בשחיתות. מכיוון שמאבק זה הינו חשוב ביותר, החליט המבקר להעניק לזליכה צו זמני של "חושף שחיתויות".
"לא אניח לחשודים בפלילים לעצור אותי"
בחודש שעבר הודיע שר האוצר, בר-און, כי תקופת מינויו של החשב הכללי באוצר הסתיימה, וכי בכוונתו למנות אדם אחר בתפקיד. בר-און ציין כי מאחורי החלטה זו עומדת הכוונה לבצע רוטציה וגיוון בתפקיד. בעקבות כך פנה זליכה לפרקליט המדינה, ערן שנדר, בדרישה שימנע את החלפתו משום שהסיבה היחידה לכך, לטענתו, היא שהתלונן נגד אולמרט.
אולם במשרד המשפטים לא השתכנעו, ושנדר ציין כי עצם הגשת תלונתו של זליכה אינה אומרת שאסור יהיה להחליפו לעולם. שנדר ציין כי מדובר במשרת אמון, וכי כעבור ארבע שנים בתפקיד הוא אינו יכול למנוע מינוי של אדם חדש במקומו.
"הניסיון לסיים את כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי ולכן גם אינו מחייב אותי", אמר זליכה בעבר בראיון ל-nrg מעריב. "לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית".
זליכה לא ויתר, וחברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואריה אלדד הגישו ללינדנשטראוס בקשה שיעניק לזליכה הגנה של חושף שחיתויות לפי החוק, כך שלא ניתן יהיה למנות אדם אחר לתפקיד. המבקר נענה לקריאה והעביר לשר האוצר מכתב בו דרש ממנו שלא לפעול נגד החשב הכללי באוצר.
"מן הראוי שלא תעשה כל פעולה המשנה את המצב הקיים בכל הקשור לזליכה", כתב המבקר לשר. במכתב הדגיש לינדנשטראוס כי לשר האוצר אסור לנקוט כל מהלך בנושא, "עד שמבקר המדינה ייתן את החלטתו בפרשה".

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
