המבקר הוציא צו הגנה נגד פיטורי זליכה

מבקר המדינה לינדנשטראוס הוציא צו הגנה זמני נגד פיטוריו של החשב הכללי, המונע משר האוצר רוני בר-און לסיים את כהונתו ולמנות לו מחליף. "מאבקו של זליכה בשחיתות חשוב ביותר"

כמי שבעבר נאמר עליו שהוא נהנה לחשוף ליקויים ולפרסם אינספור דוחות, ממשיך מבקר המדינה להעניק גב חזק ויציב לחשב הכללי באוצר, שחשף את מעורבותו לכאורה של ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בפרשת בנק לאומי. הערב העביר השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, מכתב לשר האוצר, בו הודיע כי "אסור לפטר את זליכה".

בכך למעשה העניק לינדנשטראוס לזליכה צו הגנה זמני של "חושף שחיתות", בניגוד לעמדת משרד המשפטים. כמו כן, הודעה זו מרוקנת מתוכן את החלטתו של שר האוצר, רוני בר-און, להחליף את החשב הכללי, ועל-פי ההערכות ייאלצו במשרד לבטל את מינוי של שוקי אורן לחשכ"ל, שהיה אמור להתבצע בשבוע הבא.

"שר האוצר קיבל את ההחלטה לסיים את כהונתו של זליכה מבלי ששקל את כל השיקולים הרלוונטיים לנושא", כתב לינדנשטראוס בהחלטתו. "יתרה מזאת, התברר גם שמדיניות הרוטציה שעליה מכריז שר האוצר, לא הוחלה על בעלי תפקידים במעמד דומה בשירות הציבורי ובמשרד האוצר".

זליכה, לדברי המבקר, מבקש להמשיך בתפקידו לתקופה קצרה בלבד, כדי להשלים רפורמות משמעותיות בהן החל בחודשים האחרונים, שמטרתן שמירה על מינהל תקין, ניהול נכסי המדינה בצורה מסודרת, שקיפות והעשרת הקופה הציבורית, משמע - שמירה על טוהר המידות ומאבק בשחיתות. מכיוון שמאבק זה הינו חשוב ביותר, החליט המבקר להעניק לזליכה צו זמני של "חושף שחיתויות".

"לא אניח לחשודים בפלילים לעצור אותי"

בחודש שעבר הודיע שר האוצר, בר-און, כי תקופת מינויו של החשב הכללי באוצר הסתיימה, וכי בכוונתו למנות אדם אחר בתפקיד. בר-און ציין כי מאחורי החלטה זו עומדת הכוונה לבצע רוטציה וגיוון בתפקיד. בעקבות כך פנה זליכה לפרקליט המדינה, ערן שנדר, בדרישה שימנע את החלפתו משום שהסיבה היחידה לכך, לטענתו, היא שהתלונן נגד אולמרט.

אולם במשרד המשפטים לא השתכנעו, ושנדר ציין כי עצם הגשת תלונתו של זליכה אינה אומרת שאסור יהיה להחליפו לעולם. שנדר ציין כי מדובר במשרת אמון, וכי כעבור ארבע שנים בתפקיד הוא אינו יכול למנוע מינוי של אדם חדש במקומו.

"הניסיון לסיים את כהונתי נעשה בחוסר סמכות, איננו חוקי ולכן גם אינו מחייב אותי", אמר זליכה בעבר בראיון ל-nrg מעריב. "לא אניח לחבורה של חשודים בפלילים להרתיע אותי ממשימתי לשמור על הקופה הציבורית".

זליכה לא ויתר, וחברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואריה אלדד הגישו ללינדנשטראוס בקשה שיעניק לזליכה הגנה של חושף שחיתויות לפי החוק, כך שלא ניתן יהיה למנות אדם אחר לתפקיד. המבקר נענה לקריאה והעביר לשר האוצר מכתב בו דרש ממנו שלא לפעול נגד החשב הכללי באוצר.

"מן הראוי שלא תעשה כל פעולה המשנה את המצב הקיים בכל הקשור לזליכה", כתב המבקר לשר. במכתב הדגיש לינדנשטראוס כי לשר האוצר אסור לנקוט כל מהלך בנושא, "עד שמבקר המדינה ייתן את החלטתו בפרשה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.