הבוקר במט"ח: הדולר עולה ב-0.2%, האירו משיל 0.12%
המטבע האמריקני פתח הבוקר בעליה של 0.2% ונסחר סביב מחיר של 4.6654 שקל, זאת לאחר שאתמול רשם הדולר ירידה חדה של 0.81% ושערו היציג נקבע בשער של 4.656 שקל - שער הפקיעה לאופציות על הדולר לחודש נובמבר. מנגד, האירו פתח הבוקר את המסחר בירידה של 0.07% ונסחר סביב מחיר של 5.4998 שקל, אתמול אחה"צ עלה האירו ב-0.12% ושערו היציג נקבע על רמת 5.503 שקל.
בעולם
אנליסטית המטבעות, שרית ולדימירסקי מבית ההשקעות פינוטק, מציינת כי לאחר היחלשות המטבע ביום שני מתאושש הדולר כנגד העיקריים, כאשר במהלך היממה הפגין התחזקות של יותר מחצי אחוז אל מול המטבעות המובילים. כעת נסחר הדולר סביב הרמה של 1.1785 כנגד האירו, סביב הרמה של 119.30 כנגד היין וסביב הרמה של 1.7190 כנגד הסטרלינג.
אתמול, מוסיפה ולדימירסקי, פורסם מידע כלכלי חיובי שנתן סיבה לניתור הדולר. סקר ביטחון הצרכן הצביע על עלייה של 13.77 נקודות לרמה של 98.9 נקודות, לעומת ציפיות השוק ל-90 נקודות בלבד. נתוני הזמנות למוצריים ברי-קיימא עלו ב-3.4% בחודש אוקטובר, לעומת נתון שלילי של 2.4% בחודש ספטמבר.
כמו כן, סקטור הבתים חדשים רשם עלייה במכירת הבתים ל-1,400 אלף בתים חדשים. טריידרים מוסרים כי הנתונים החיובים שהתפרסמו מנטרלים במעט את החשש מהתפוצצות בועת הנדל"ן ומעלים את הציפיות להעלאות ריבית נוספות כבר בתקופה הקרובה.
גם היום היומן הכלכלי האמריקני עמוס במידע כלכלי בעל חשיבות רבה. בין הנתונים הצפויים להתפרסם ישנו את התמ"ג (שיעור הצמיחה) לרבעון השלישי של 2005, הצפוי להצביע על צמיחה של 4.1%. סקר PMI (מדד מנהלי הרכש) בשיקאגו וסקר ספר הבג' של ה-FED הסוקר את פגישת ה-FOMC ב-13 לדצמבר. כמו כן, ימתינו המשקיעים לנאומו של בכיר ה-FED, ביאס, הצפוי לנאום היום ב-17:30 GMT.
האירו
אתמול בלילה התחזק קלות האירו אל מול הדולר, ואילו נחלש אל מול היין. כעת נסחר האירו סביב רמה של 140.66 אל מול היין וסביב הרמה של 0.6850 כנגד הסטרלינג.
בעוד שהשוק מתכונן להודעת הריבית בגוש האירו מחר, מסר אתמול נגיד ה-ECB, טרישה, לעיתונות כי "לאחר שנתיים וחצי של שמירה של שער הריבית ברמה הנוכחית, מוכן כעת הבנק המרכזי האירופאי לבצע העלאות ריבית".
היום צפויים להתפרסם נתונים רבים באירופה, כאשר העיקרי שבהם הינו התמ"ג (GDP) לרבעון השלישי של 2005, בעוד שהשוק מגלם עלייה בתוצר. התחזקות נוספת של האירו עשויה לבוא היום מכיוון נתוני אקלים העסקים ונתוני הסנטימנטים הכלכליים. יחד עם זאת, סוחרים מעריכים כי לפרסומים של היום תהיה השפעה מינורית לנוכח העובדה כי המשקיעים מתייחסים יותר למידע כלכלי של ארה"ב.
היין
ביממה האחרונה נסחר היין ברמותיו הנמוכות אל מול המטבעות העיקריים. כעת נסחר היפני סביב הרמה של 119.30 כנגד הדולר וסביב הרמה של 140.70 כנגד האירו. למרות היחלשותו בימים האחרונים, הבוקר מתקן מעט היפני עקב עלייה בסקטור הנדל"ן.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
