וול סטריט עברה לעליות נאות לאחר יום של דשדוש
מדדי וול סטריט עברוש בשעות אלה לעליות קלות. מחירי הנפט מנהלים מסחר זיגזג סביב רמות המחירים של 65-66 דולר ומבלבלים את הסוחרים. נתון מטעם הסוכנות לענייני תקציב של הקונגרס האמריקני הקשה גם הוא על השווקים. נתון מאקרו שהתפרסמו לפני פתיחת המסחר וחדשות בנוגע לנזקי ההוריקן לכלכלה האמריקנית מטילים את מלוא השפעתם על המסחר. הנתונים שהתפרסמו מדאיגים חלק מהאנליסטים על רקע החששות מהאטה בצמיחה של הכלכלה האמריקנית.
מדד הנאסד"ק עולה ב-0.11% לשער של 2,169 נקודות. מדד הדאו עולה ב-0.28% לשער של 10,619 נקודות.
מוקדם יותר דיווחה הסוכנות לענייני תקציב של הקונגרס האמריקני כי סופת ההוריקן קתרינה עלולה לגרום לאובדן 400 אלף מקומות עבודה בחודשים הקרובים. מעבר לכך העריכו בוועדה כי ייתכן ותקטן הצמיחה בארה"ב במחצית השנייה של 2005 בשיעור של 0.5% עד 1%.
מחירי הנפט שירדו היום והגיעו לרמות נמוכות מ-65 דולר לחבית שבו לעלות והגיעו לרמות מחירים הגבוהים מ-66 דולר, אך בשעות אלה שוב נרגעים המחירים. אתמול ירדו המחירים בשיעורים הגבוהים מ-2% על רקע חזרתם לשיגרה של מספר מזקקות שהושבתו בעקבות ההוריקן שהכה את דרום ארה"ב בשבוע שעבר והחדשות מצד מספר מדינות מתועשות שהסכימו לפגוע ברזרבות שלהם על מנת להוריד את הלחץ על המחירים. חבית נפט נסחרת בשעה זו במחיר של 65.05 דולר לחבית.
מאקרו אמריקני
נתון שהתפרסם כשעה לפני פתיחת המסחר בנוגע ליעילות המשק ולעלויות העבודה הצביע על עלייה של 1.8% ביעילות הייצור ועלייה בעלויות העבודה של 2.1% ביחס ל-1.5% לפי צפי האנליסטים. הדעה הרווחת ברחוב הייתה לעלייה של 2.2% ביעילות הייצור של מוצרים שאינם קשורים לחקלאות במחצית השנייה של שנת 2005. הנתונים הללו כאמור מאכזבים אל מול תחזיות האנליסטים.
אמריקניות במרכז
חברת Apple computers (שסימול: AAPL) חשפה היום את מוצר ה-Ipod החדש שלה. החברה, שמכרה מעל ל-21 מיליון מוצרי ipod רגילים מאז השקתם בשנת 2001 שילבה במוצר החדש את ה-ipod הישן יחד עם טלפון אלחוטי. מניות החברה יורדות ב-0.86% לשער של 48.38 דולר.
יצרנית השבבים Altera (שסימולה: ALTR) יורדת ב-7.06% לשער של 20.26 דולר. החברה פרסמה מוקדם יותר אזהרת רווח הנוגעת לשולי הרווח. החברה הודיעה כי שולי הרווח ברבעון הנוכחי יהיו כנראה נמוכים מאלו שחזו האנליסטים.
מניות חברת התעופה Northwest Airlines (שסימולה: NWAC)ממשיכות לרכז עניין בוול סטריט. היום נסחרת מניית החברה על רקע הורדת דירוגה על ידי חברת הדירוג - Standard & Poor's. בחברת הדירוג הסבירו את החלטתם בכך שמלבד הפגיעה שספגה החברה מעליית מחירי הנפט, סובלת החברה גם מבעיות פנימיות עם ועד העובדים. מניות החברה יורדות ב-11.98% לשער של 3.16 דולר
חברת Albertsons (שסימולה: ABS) מרכזות היום עניין. רשת הקמעונאות הגדולה, שלא מזמן הציעה את עצמה למכירה הודיעה היום כי רווחיה ברבעון השני אמנם עלו אך פספסו את תחזיות האנליסטים. רווחי החברה עלו ל-107 מיליון דולר הרבעון אל מול 104 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה דיווחה כי היא מנסה למכור חלק מנכסיה שאינם מניבים תשואות מספקות. מניות החברה נסחרות בירידה של 1.15% לשער של 23.13 דולר.
מניות ענקית הבנקאות morgan Stanley (שסימולה: MWD) נסחרות היום על רקע התפתרותו של מנהל בכיר בדירקטוריון שלה. ההתפתרות מגיעה לאחר סדרת מאבקי כח בדירקטוריון בעקבותיה התפטר יו"ר הדירקטוריון בחודש יוני האחרון. לאחר בחירת יו"ר חדש ושלושה חברי דירקטוריון חדשים החליט חבר הדירקטוריון מייקל מיילס להגיש את התפתרותו. מניות החברה עולות ב-0.13% לשער של 52.00 דולר.
ישראליות במרכז
קומברס (שסיומלה: CMVT) צפוייה לפרסם את דו"חותיה הרבעוניים היום לאחר המסחר. לדעת אנליסטים צפוי הרווח לעלות ב-88% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברהץ מכירות הרבעון השני צפויות לעמוד על 280 מיליון דולר ביחס ל-233 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. מניות החברה נסחרות בירידה של 1.08% לשער של 25.55 דולר.
מניות אופטיבייס (שסימולה: OBAS) נסחרות על רקע הודעת החברה כי חתמה על הסכם עם אקוסטיק טכנולוג'י למכירת זכויות של קניין רוחני תמורת מיליון דולר במזומן. באופטיבייס ציינו, כי הזכויות העולמיות לפתח ולמכור מוצרים חדשים אשר מבוססים על אותו קניין רוחני נשמרו בידיה. מנכ"ל אופטיבייס, עוזי ברייר מסר, כי "הערך המוסף של קניין רוחני זה, המהווים חלק ממכלול קניינה הרוחני של אופטיבייס משתקף היטב בהסכם זה". מניות החברה יורדות ב-2.75% לשער של 4.95 דולר.
מניות אקס.טי.אל (שסימולה: XTLB) יסחרו על רקע פרסום תוצאותיה הפיננסים של החברה. מדיווחי החברה עולה כי ההפסד הנקי נחתך לחצי במחצית הראשונה של השנה והסתכם בכ-5 מיליון דולר, בעקבות ירידה חדה של 50% בהוצאות ל-5 מיליון. ההכנסות של מפתחת התרופות לצהבת נגיפית זינקו בלמעלה מפי 3 ל-2.6 מיליון דולר באותה העת. מניות החברה נסחרות בירידה של 3.68% לשער של 11.00 דולר.
ורינט (שסימולה: VRNT) צפוייה לפרסם היום דו"חות לאחר סגירת המסחר בניו יורק. ורינט שינה חטיבת בת של ענקית התוכנה והחומרה קומברס העוסקת בפיתוח תוכנות לצורך ציתות דיגיטלי לאבטחה ומעקב, ומודיעין עסקי לחברות. ורינט דיווחה בשבוע שעבר על רכישתה של קבוצת OPUS הרכישה כנראה לא תכנס לחישובים של הרבעון השני וככל הנראה לא תשפיע על תוצאות השנתיות. מניות ורינט יורדת ב-1.17% לשער של 38.07דולר.
ראדא (שסימולה: RADI) הודיעה היום כי חתמה על חוזה חדש עם חטיבת "להב" של התעשייה האווירית. החברה צפוייה לבפק לתעשייה האווירית מצלמות מתקדמות כחלק מתוכנית שדרוג המטוסים שלה. החוזה נאמד בסכום של 444 אלף דולר. מניות ראדא יורדות ב-0.74% לשער של 1.34 דולר לאחר שכבר הספיקו לעלות 7% בפתיחה.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?