הדולר מתחזק קלות בצל ההתנתקות - עולה ב-0.15%
הדולר האמריקני פותח את יום המסחר בעליות שערים קלות של 0.15% ונסחר סביב רמת 4.533 שקל. ברקע, היום ההתנתקות יוצאת לדרך והמשקיעים ממתינים להתפתחויות טרם יחליטו על כיוון ברור. מנגד לדולר, פותח האירו בירידה של 0.58% ונסחר סביב רמת 5.615 שקל.
בעולם
מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי, הדולר נסחר הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות סביב 1.2418 וממשיך את המומנטום החיובי שהחל ביום שישי לאחר פרסום המאזן המסחרי של ארה"ב .
המאזן שלא בישר על שינוי מהותי בגרעון המסחרי של ארה"ב והמשיך מגמה של התרחבות גדולה יותר ביבוא מאשר ביצוא וזאת על רקע המשך עליות מחירי הנפט .
הנפט נסחר סביב רמות של 66 דולר וסוחרים רבים מוטרדים בעיקר מקצב העליות המהיר בשבועות האחרונים, דבר שממשיך להקשות על המטבע והכלכלה אמריקאית.
אנליסטים רבים טוענים שעליות מחירי הנפט כבר צפויים להשתקף במדד המחירים לצרכן האמריקאי שאמור להתפרסם מחר בשעות הצהרים, וישנו חשש להתגברות האינפלציה בחודשים הבאים. חשש זה עולה בקנה אחד עם מדיניות העלאות הריבית של הנגיד האמריקאי ועל כן צפויה להראות תמיכה בהמשך התחזקות הדולר.
היום לא צפויים פרסומים מהותיים בזירה האירופאית, אולם בהמשך השבוע ממתינים הסוחרים לפרסום מדד המחירים ליצרן בגרמניה. פרסום מדד מחירים חזק בגרמניה יכול לשים קץ, לפחות באופן זמני, לחששות האנליסטים בשוק מהורדת ריבית בגוש האירופאי, וכתוצאה מכך תתכן תמיכה במגמת התחזקות האירו. לקראת סוף השבוע צפוי לפרסום מדד המחירים לצרכן של מדינות הגוש האירופאי, אשר גם הוא יוכל לעזור ולתמוך בהפגת החששות ממדיניות מוניטרית מתירנית. כעת נסחר האירו אל מול הדולר סביב 1.2396.
היין נסחר סביב 109.55 לאחר שנע סביב 109.40 במרבית שעות המסחר בסוף השבוע האחרון. היין שהתחזק מול הדולר ב-2.3% בשבוע שעבר, כבר הגיע לרמתו הגבוהה מזה 7 שבועות ונהנה מרצף של נתונים חיוביים בנוגע למשק היפני .
השבוע לא צפויים לפרסום נתונים מהותיים על המשק היפני ולכן עיקר ההתמקדות תהיה בנתונים חיצוניים שיתקבלו בעיקר מארה"ב ואירופה.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
