הבינ"ל: הדולר בשל לתיקון אך זמני בלבד
הדולר נסחר הבוקר בהחלשות קלה של 0.07%, סובב סביב שער של 4.5896 שקל, לאחר שאתמול התחזק ב-0.24% ושערו היציג נקבע בגובה 4.593 שקל. האירו נותר הבוקר ללא שינוי למן שערו היציג מאתמול - 5.4648 שקל (אתמול נחלש המטבע האירופי אל מול השקל ב-1.1%).
מחדר העסקאות של הבנק הבינ"ל נמסר, כי המסחר בשוק המט"ח המקומי שקט הבוקר והסוחרים ממתינים שובם של המשקיעים האמריקנים מחופשת סוף שבוע ארוכה לרגל חגיגות יום העצמאות ה-229 בכלכלה החזקה בעולם.
אתמול, מספרים לנו בבינ"ל, אחרי שבחן את רמת ה-4.6 שקל, תיקן הדולר מטה, בעקבות מכירות מרובות. "אנו בשלים לתיקון", אומרים בבינ"ל, אם כי, הם מדגישים, "הכיוון בעולם ובמיוחד בארץ הוא עדיין פרו דולר ובמוקדם או במאוחר נגיע לרמת ה-4.62 שקל".
העולם בעיניים של פינוטק
ירון וייס יודע לספר, כי הדולר ממשיך להיסחר סביב רמות גבוהות ובטווחים צרים למול העיקריים על רקע הגדלת פערי הריביות בין ארה"ב לאירופה ויפן. אמש היו השווקים האמריקאים סגורים לרגל יום העצמאות.
היום תתפרסמנה בארה"ב ההזמנות למוצרים ברי קיימא. בשעה זו נסחר הדולר סביב רמה של 1.1909 למול האירו לאחר שאמש קבע שיא שנתי חדש ב-1.1888. הסטרלינג תיקן מעט למול הדולר במהלך הלילה ונסחר בשעה זו סביב רמה של 1.7605. למול היין נסחר הדולר סביב רמה של 111.64 כאשר השיא השנתי נקבע אמש בלילה ברמה של 111.87.
ביום חמישי הקרוב צפוי הבנק האירופאי המרכזי להותיר ללא שינוי, אך הערכות כי בהמשך השנה תורד הריבית ממשיכות להכביד על האירו. אמש נאם טרישה וחזר שוב ושוב על דבריו כי אין בכוונתו לקצץ את הריבית כדי לעורר את הכלכלה מתרדמתה ובכך לפתוח פחח לסיכוני אינפלציה. גם הבנק האנגלי המרכזי צפוי להותיר את הריבית בשיעור של 4.75% ביום חמישי הקרוב, אולם סקר רויטרס בקרב כלכלנים מעלה כי בתקופת החודשים אוגוסט-נובמבר השנה צפוי להיכנס הבנק לתהליך קיצוץ ריבית. זו הסיבה להתרסקות הסטרלינג למול הדולר בשבוע האחרון.
היום צפויים להתפרסם באנגליה וגרמניה נתוני תפוקה תעשייתית וייצור עם צפי להרעה. בשעה זו נסחר האירו סביב רמה של 132.98 למול היין.
ובמזרח. בהמשך היום צפויה להתקיים בפרלמנט היפני הצבעה בנוגע להפרטת גופים ציבוריים שונים. היוזמה היא של ראש הממשלה ופרשנים טוענים כי אם לא תעבור עשוי הדבר להיתפרש כאי אמון בממשלה ולהוביל לבחירות בזק במדינה. תרחיש זה עשוי לגרור מכירות יינים נוספות, בעיקר למול הדולר ולגרום להחלשות נוספת של היין.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
