מערכת סולארית
צילום: depositphotos
ראיון

"המשברים הגיאו-פוליטיים נתנו תמריץ ליוזמות בתחום אנרגיה מתחדשת"

רו"ח דורון גבור, ראש מגזר נדל"ן ואנרגיות מתחדשות בפירמת היעוץ וראיית החשבון, דלויט: "בעולם אוטופי, גם רכבים חשמליים יהיו ספקי חשמל"; "הבעיה העיקרית עם הקמת טורבינות רוח בעומק הים היא שעדיין הטכנולוגיה מאוד יקרה"
הדס מגן | (1)

"בעולם אוטופי, גם רכבים חשמליים יהיו ספקי חשמל". כך אומר רו"ח דורון גבור, שותף ביקורת ומוביל מגזר הנדל"ן והאנרגיה המתחדשת בפירמת היעוץ וראיית החשבון, דלויט Dloitte ישראל, בהמשך לדו"ח שהוציאה דלויט באחרונה, על תחום האנרגיות המתחדשות. בשיחה עם ביזפורטל, עמד גבור על מאפייני תחום האנרגיות המתחדשות בכלל ובישראל בפרט, ולדבריו, על רקע הצורך להגדיל את ייצור האנרגיות המתחדשות, נבחנות אפשרויות שונות, שאחת מהן היא אף הפקת אנרגיה מסוללות של רכבים חשמליים. 

על אנרגיות מתחדשות ונושאים נוספים ידברו בוועידת ההשקעות באנרגיה - לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן. 

לדברי גבור, בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, הייתה פגיעה בענף האנרגיות המתחדשות בישראל, שכן רבים מהפרוייקטים של אנרגיות מתחדשות ממוקמים באיזור העוטף, ופעילותם נעצרה בשל המלחמה, וחודשה רק באחרונה. 

בישראל, לדבריו, אנרגיה מתחדשת תופסת נתח של פחות מ-20% בייצור החשמל, בעוד שבעולם, הצפי הוא כי התחום יתפוס כ-25% מייצור החשמל. למרות שהעולם פונה לכיוון הגדלת ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות, הרי שלא ניתן להסתמך רק על כך, אלא  העולם האנרגטי צריך להסתמך על ריבוי טכנולוגיות, שכל אחת נותן מענה היכן שהאחרת לא. 

בהמשך לדו"ח, ולפיו נושא הפקת אנרגיה מטורבינות רוח, לא מצליח להתרומם, אומר גבור כי בישראל הנושא רלבנטי לרמת הגולן, הודות למשטר רוחות מתאים, אלא שהנושא תקוע כעת, בשל פוליטיקה. 

גבור ציין, כי באחרונה היה הייפ בכל הנושא של הקמת טורבינות רוח בעומק הים, ואולם "הבעיה העיקרית היא, שעדיין הטכנולוגיה מאוד יקרה. למרבה האבסורד, החברות המובילות בתחום הזה הן חברות חיפושי הנפט, מאחר שהן מנוסות בהקמת תשתית בעומק הים, ומבחינתן העיסוק בכך מחפה על העיסוק המזהם בחיפושי נפט". 

באשר לפאנלים סולאריים, אומר גבור, כי בישראל התפתחה בשנים האחרונות הקמת פאנלים על גגות, בשל מצוקת קרקעות. כיום, לדבריו, נבחנת גם הקמת גדרות שהן למעשה פאנלים, וכן יש דיבור בנושא אגרו סולאר - ייצור חשמל לצד גידולים חקלאיים. "מדברים על זה הרבה זמן, אך דה פקטו זה לא מתרומם מספיק", הוא אומר.  

קיראו עוד ב"אנרגיה ותשתיות"

גבור אומר עוד, כי "החסם העיקרי בפני היזמים בתחום בישראל, הוא נושא רשת החלוקה, שהיא כיום ריכוזית ולא מבוזרת". לדבריו, בקשות בעניין זה המופנות לחברת החשמל, מקבלות מענה שלילי. 

ברמה הגלובאלית, הוא אומר כי המשברים הגיאופוליטיים, ובמיוחד משבר הנפט בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה, הבהירו את הצורך של המדינות לייצר לעצמן חשמל באופן עצמאי ונתנו תמריץ ליוזמות השונות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה כל מה שצריך (ל"ת)
    10/04/2024 14:13
    הגב לתגובה זו
אנרג'יאן גז נפט
צילום: אנרג'יאן

אנרג'יאן חתמה על הסכם לייצוא גז דרך צינור ניצנה החדש

החברה תרכוש קיבולת בצינור שיחבר את רמת חובב לגבול מצרים ותוכל לייצא עד מיליארד מטר מעוקב גז בשנה למשך 15 שנים. ההסכם, בהיקף של כ־100 מיליון דולר, מסמן שלב חדש בפתיחת שוק הייצוא הישראלי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אנרג'יאן גז טבעי

אנרג'יאןאנרג'יאן 0.5%  , בעלת מאגרי הגז כריש, תנין וקטלן, חתמה על הסכם עם נתיבי הגז הטבעי לישראל לרכישת קיבולת בצינור ניצנה העתידי. ההסכם מאפשר לחברה לייצא עד מיליארד מטר מעוקב גז לשנה למשך 15 שנים דרך הצינור שיחבר את רמת חובב לגבול מצרים. זהו ההסכם הראשון מסוגו עבור החברה הבריטית-יוונית ומהווה צעד חשוב לקראת פתיחת שוק הייצוא הישראלי.

ההסכם מגיע במקביל לחתימה על מזכר הבנות עם לקוח מאגן הים התיכון לרכישת הגז שייוצא. העסקה משקפת את המדיניות הישראלית החדשה לעידוד ייצוא גז טבעי וחיזוק השיתוף באגן הים התיכון. הצינור החדש ייצור חלופה נוספת לייצוא הגז הישראלי מעבר לשוק המקומי ויפתח הזדמנויות עסקיות חדשות. השקעת אנרג'יאן בפרויקט צינור ניצנה תעמוד על כ-100 מיליון דולר, שיממן בעיקר בנק הפועלים במסגרת אשראי של 70 מיליון דולר לעשר שנים. 40% מהעלות ישולמו עם החתימה על ההסכם, והיתרה תועבר בהתאם להתקדמות הפרויקט. מבנה המימון הזה מאפשר לחברה להתחייב לפרויקט הגדול מבלי לפגוע בזרימת המזומנים הקיימת.


ההסכם כולל גם זכויות גישה זמניות לקיבולת פנויה בצינור "ירדן צפון" במהלך תקופת ההקמה, מה שמאפשר לאנרג'יאן להתחיל בייצוא עוד לפני שצינור ניצנה יושלם. הסדר הזה מקטין את הסיכונים העסקיים ומאפשר לחברה לבנות קשרים עם לקוחות פוטנציאליים במהלך הקמת התשתית.


מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן, הדגיש את החשיבות האזורית של הפרויקט: "חיבורי הגז האזוריים והבטחון האנרגטי לטווח ארוך במזרח הים התיכון הם בעלי חשיבות קריטית". לדבריו, אנרג'יאן היא שחקנית אזורית מרכזית עם פעילות במגוון מדינות באגן הים התיכון, והחברה ממשיכה להתמקד בקידום כל אפשרויות הייצוא מנכסיה בישראל.


הפרויקט תואם את המדיניות הישראלית התומכת בייצוא גז כאמצעי לחיזוק המשק המקומי ומעמדה האזורי של ישראל. ריגס ציין שלצד העובדה שעיקר תזרים המזומנים של החברה נשען על חוזים ארוכי טווח לשוק המקומי, חתימת ההסכם מהווה "אבן דרך משמעותית לקידום מכירות הגז השנתיות שלנו". העסקה מציבה את אנרג'יאן כשחקנית מובילה בשוק הייצוא הישראלי המתפתח ותורמת לביסוס מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית. הצלחת הפרויקט תלויה בהשלמת הקמת הצינור ובביסוס קשרים מסחריים יציבים עם הלקוחות במדינות השכנות.