חיבור החשמל התת ימי בין ישראל לקפריסין ולאירופה יוצא לדרך
שר האנרגיה אלי כהן, נפגש אתמול עם שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו. במהלך הפגישה, סיכמו כי הקמת הכבל החשמלי התת ימי שיחבר בין ישראל לקפריסין וממנה יגיע לאירופה, יקודם בעדיפות גבוהה. השרים קיימו סיור בתחנת הכח רידינג בתל אביב יחד עם מנכ״ל משרד האנרגיה יוסי דיין, יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט ועם אנשי מקצוע נוספים מהמשרד ומרשות החשמל, על מנת לבחון אפשרות של הקמת החיבור התת ימי באתר. בנוסף, סיכמו לחזק את הברית האזורית בין המדינות ולהמשיך ולקדם פרויקטים משותפים בתחומי האנרגיה.
במסגרת הפגישה, דנו המשתתפים בנושא שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה הטומן בחובו פוטנציאל רב לשתי המדינות. בין היתר, דנו על האצת פרויקט הכבל החשמלי התת ימי (The Great Sea Interconnector) שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית. זאת, בהמשך לשיחה הטלפונית בין השרים לאחרונה ולשיחה של מנכ"ל המשרד, יוסי דיין ויו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, עם מנכ"ל חברת ניהול המערכת היוונית ,IPTO מאנוס מנוסאקיס, החברה שאמונה על הקמת הפרויקט.
נוסף לפרויקט הכבל, דנו השרים גם ביוזמות שונות לפיתוח תשתיות ההולכה של גז טבעי באזור מזרח הים התיכון, לרבות יוזמת Cyprus Gateway להעברת גז טבעי דרך קפריסין לאירופה, בין היתר ממאגרי גז טבעי ישראליים, וכן בצורך להתקדם למציאת פתרון בסוגיית מאגר הגז הטבעי חוצה הגבולות אפרודיטה-ישי.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "קפריסין היא בעלת ברית אזורית, ולשיתוף הפעולה בתחום האנרגיה פוטנציאל רב לשתי המדינות. חיבור כבל החשמל מישראל לאירופה דרך קפריסין מחזק את מעמדה של ישראל באיזור, תורם לעצמאות האנרגטית, ועונה על הצורך האירופי לגוון את מקורות האנרגיה בעיצומו של משבר אנרגיה. כבל החשמל התת ימי יאפשר גם למדינת ישראל לקבל גיבוי מרשתות החשמל באירופה בעתות חירום. אני מודה לקפריסין על התמיכה הרבה בישראל במלחמה".
- שר האנרגיה: "בזן תשוב לפעול תוך פחות מ־30 יום"
- שר האנרגיה: "האוצר הפגין חוסר אחריות עם שברון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר האנרגיה, המסחר והתעשייה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו: "קפריסין וישראל חולקות חזון משותף לאזור הים התיכון המזרחי, בו תחום האנרגיה יכול לקדם שלום, יציבות ושגשוג באזור. אני מודה לשר כהן וצוותו על האירוח ועל ההזדמנות להיפגש ולקדם את שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום החשמל והגז הטבעי. בין היתר, דיוננו הפורה התמקד בדרכים להבטיח תיאום מוחלט לקידום והשלמה מזורזת של פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי, המחבר את רשתות החשמל של ישראל, קפריסין ויוון. בכוונתנו להגיע בקרוב גם להסכם בסוגיית מאגר הגז הטבעי "אפרודיטה-ישי", וכן להמשיך בשיתוף פעולה לפיתוח משאבי הגז הטבעי באזור, תוך תיעול החיבוריות באנרגיה. קפריסין יכולה לשמש שער עבור מעבר של גז טבעי לשווקי אירופה, כחלק ממסדרון האנרגיה המהימן של מזרח הים התיכון שאנו בונים ביחד, במטרה לגוון את מקורות האנרגיה ונתיבי הייצוא והייבוא שלה".
- 5.לאיה הספק חשמלי מיועד הכבל התת ימי ? (ל"ת)08/04/2024 18:56הגב לתגובה זו
- 4.יש לוח זמנים? 01/04/2024 18:04הגב לתגובה זויש לוח זמנים או שזה סתם ספין מבית יאיר מחדליהו גיבור המקלדת ממיאמי ?
- 3.NSU4 30/03/2024 09:10הגב לתגובה זוחיבור חשמל כסימן למשהו רחב יותר? רואים שרוב רובם של הישראלים בעלי הדרכונים האירופים לא ממש זזים מישראל אבל חלקם משקיעים בכלכלות באירופה. מריח כמו קבלת ישראל לאיחוד האירופי בלי צורך בדרכון פולני,רומני...
- ברור שלא. גם אין סיכוי שנתקבל בטווח הנראה לעין (ל"ת)מ1. 01/04/2024 17:31הגב לתגובה זו
- 2.100 28/03/2024 17:08הגב לתגובה זולמה חשוב הכבל? במקום, להשקיע ביצירת מאגרי חשמל וייצור, מתחת האדמה, כך שבעת מלחמה, נוכל לשמור על קיום החשמל במדינה. את מי מעניין הקפריסאים.
- משה 04/04/2024 18:04הגב לתגובה זוהייתה תחנת כח תת קרקעית רידינג ג(326) שנסגרה לא בחכמה
- הצחקת אותי בזבזני (ל"ת)הארי פוטר 30/03/2024 02:25הגב לתגובה זו
- זו סתם תשובה מעליבה (ל"ת)מ1. 01/04/2024 17:32
- 1.עושה חשבון 28/03/2024 09:21הגב לתגובה זולא נראה בתקופה הקרובה פרויקטים עם תורכיה . לכן זה רק לצילומים ויחסי ציבור .

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?
בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי
הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.
על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.
בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.
מחירי הדלק בישראל מתעדכנים אחת לחודש על פי פרמטרים בינלאומיים ומקומיים. מאז מאי נרשמה תנודתיות גבוהה: במאי המחיר עמד על 7.13 שקלים, ביוני ויולי נשמרה יציבות סביב רמה זו, באוגוסט נרשמה ירידה ל-7.07 שקלים - השפל של שנה וחצי, ועכשיו בספטמבר עלייה ל-7.16 שקלים. הציבור מקבל תחושה ברורה של חוסר יציבות, המחירים נעים מעלה ומטה, אך יוקר המחיה נותר גבוה וההוצאות על רכב פרטי אינן יורדות.
- הדלק יוזל ב-8 אג׳; לרמה הנמוכה מאז תחילת 2024
- מחיר הדלק יעלה קלות בלילה שבין שבת לראשון ל-7.14 שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מס הבלו מהווה מעל שליש מהמחיר לצרכן. בכל עדכון חודשי, כמה אגורות נוספות בבלו מתגלגלות ישירות לנהגים. מעבר לכך, התייקרות הדלק משליכה על כלל המשק - מחירי הובלה, מוצרים ושירותים. המשמעות היא תרומה נוספת לאינפלציה שעלולה להכביד על מדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.