מנהל דסק הסחורות ב-IBI: מה צפוי במחירי הנפט והזהב?

רקפת גלילי | (2)

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למה אין תרגום לעברית (ל"ת)
    גדעון 16/03/2012 09:50
    הגב לתגובה זו
  • תרגמן 16/03/2012 19:54
    הגב לתגובה זו
    הזהב ב-2000 הנפט ב-150 שניהם קנייה
גז טבעי
צילום: טוויטר

עמק המעיינות ובית שאן מתחברים לגז הטבעי

משרד האנרגיה והתשתיות השקיע כ־10 מיליון שקל בהקמת קו חלוקה באורך 22 ק"מ, שיחבר מפעלים מרכזיים באזור לצריכת גז טבעי נקי וזול יותר

רן קידר |
נושאים בכתבה גז טבעי

משרד האנרגיה והתשתיות ממשיך להרחיב את פריסת הגז הטבעי גם באזורים מרוחקים מהמרכז: חברת סופר אנ.ג'י חדרה והעמקים מקבוצת שפיר הנדסה השלימה את הקמת קו חלוקה חדש לגז טבעי באזור עמק המעיינות ובית שאן. הקו, שאורכו 22 ק"מ, יוצא מאזור תל יוסף ומגיע עד למפעל פלציב בקיבוץ עין הנציב. המשרד תמך בהקמתו בהשקעה של כ-10 מיליון שקל. 

בשלב הראשון יחוברו שבעה מפעלים וצרכנים משמעותיים לרשת הגז: מפעלי האספלט בבית השיטה, בית אלפא ובית שאן, מפעל דשן הצפון, מפעל עוף טוב בבית שאן, מתקן הקוגנרציה של אלקטרה פאואר ומפעל פלציב. יחד צפויים המפעלים לצרוך למעלה מ-15 מיליון מ"ק גז טבעי בשנה. בהמשך, עד סוף 2025, צפוי להתחבר גם מפעל ניר עותק בקיבוץ ניר דוד, וברבעון הראשון של 2026 מתוכנן להתחבר מפעל חמוצי בית השיטה. 

המהלך משתלב במדיניות משרד האנרגיה והתשתיות לעודד מעבר לאנרגיה נקייה, תוך חיסכון בעלויות אנרגיה והפחתת זיהום אוויר גם בפריפריה. החיבור לאספקת גז טבעי מאפשר למפעלים ליהנות מתשומות זולות ויציבות יותר, תורם לחיזוק התעשייה המקומית ומספק תשתית לצמיחה כלכלית ארוכת טווח באזור.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "חיבור עמק המעיינות ובית שאן לגז טבעי הוא בשורה חשובה, שתאיץ את הפיתוח הכלכלי באזור, תחסוך בהוצאות האנרגיה עבור המפעלים, ותשפר את איכות האוויר לטובת בריאות התושבים. הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי עבור מדינת ישראל ואני מתכוון להמשיך לפעול לאספקת אנרגיה סדירה עבור כל אזרחי ישראל".

לפני ימים ספורים, אישר משרד האנרגיה את תוכנית הפיתוח המעודכנת למאגר לוויתן. התוכנית שאושרה תאפשר את הרחבת קצב ההפקה מהמאגר לכ-21 BCM מידי שנה, ובהמשך לכ-23 BCM; האישור מהווה צעד משמעותי נוסף לקראת קבלת החלטת השקעה סופית (FID) להרחבת המאגר. 

דלק בנזין תדלוק תחנה
צילום: Image by IADE-Michoko from Pixabay

מחיר הדלק מתייקר ל-7.16 שקלים לליטר - שיא מאז אפריל; וגם - איך חוסכים בהוצאות על דלק?

בלו גבוה יותר, ירידה בשער הדולר ועלייה במחירים בעולם דוחפים את הנהגים להוצאה גדולה יותר – חודש אחרי שהדלק ירד לשפל של שנה וחצי

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הדלק

הלילה בחצות, מחיר הדלק יתעדכן כלפי מעלה. ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי יעלה ב־9 אגורות ויעמוד על 7.16 שקלים לליטר. העדכון מגיע לאחר שבחודש שעבר נרשמה ירידה למחיר של 7.07 שקלים – השפל הנמוך ביותר מזה כשנה וחצי. כעת, המחיר חוזר למגמת עלייה ומשלים טיפוס לשיא מאז אפריל, אז עמד המחיר על 7.31 שקלים לליטר.

על פי הסבר משרד האנרגיה, ההתייקרות הנוכחית נובעת מכמה גורמים מצטברים: עליית מס הבלו העלתה את המחיר ב-6 אגורות לליטר, מחיר הדלק הבינלאומי הוסיף 3 אגורות לליטר, ירידה בשער הדולר קיזזה חלקית אך לא מנעה את ההתייקרות, ועדכון מרווח השיווק תרם לעלייה נוספת.

בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות, ציינה כי גם עליית שכר המינימום תרמה להעלאת תוספת השירות בתחנות מלאות ב-1 אגורה נוספת, ל-25 אגורות לליטר.

מחירי הדלק בישראל מתעדכנים אחת לחודש על פי פרמטרים בינלאומיים ומקומיים. מאז מאי נרשמה תנודתיות גבוהה: במאי המחיר עמד על 7.13 שקלים, ביוני ויולי נשמרה יציבות סביב רמה זו, באוגוסט נרשמה ירידה ל-7.07 שקלים - השפל של שנה וחצי, ועכשיו בספטמבר עלייה ל-7.16 שקלים. הציבור מקבל תחושה ברורה של חוסר יציבות, המחירים נעים מעלה ומטה, אך יוקר המחיה נותר גבוה וההוצאות על רכב פרטי אינן יורדות.

מס הבלו מהווה מעל שליש מהמחיר לצרכן. בכל עדכון חודשי, כמה אגורות נוספות בבלו מתגלגלות ישירות לנהגים. מעבר לכך, התייקרות הדלק משליכה על כלל המשק - מחירי הובלה, מוצרים ושירותים. המשמעות היא תרומה נוספת לאינפלציה שעלולה להכביד על מדד המחירים לצרכן בחודשים הקרובים.