משה אשר
צילום: יוני המנחם

רשות המיסים פרסמה טיוטת חוזר לחברות המנפיקות מטבעות דיגיטליים

חושבים להנפיק או להשתתף בהנפקת מטבע דיגיטלי? רשות המיסים תחייב אתכם באירועי המס הבאים
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה רשות המסים

קהילת המאמינים במטבעות הדיגיטליים הרימה הבוקר את הראש וראתה מסכים צבועים באדום, כאשר מרבית מטבעות הקריפטו צללו בעשרות אחוזים לאחר גל אזהרות מצד מדינות המזרח, ובראשן סין. הטרנד הלוהט בתחום המטבעות בשנה החולפת היה הנפקת מטבע ראשונית, או בקיצור ICO, שאפשרה לחברות לגייס הון על ידי הנפקת מטבעות בתמורה לשירותים עתידיים. כעת, רשות המיסים מבקשת למסות את התקבולים הן מצד המנפיקים והן מצד רוכשי המטבעות. 

ראשית, מבדילה רשות המסים בין אופני השימוש במטבעות, כאשר להגדרתה, טיוטת החוזר מתייחסת רק ל'אסימוני מוצרים ושירותים", כלומר רק לאסימונים המונפקים על ידי גורם מרכזי אחד המייצגים התחייבות מצד הגורם המנפיק לתת שירות או זכות למוצר עתידי בפיתוח למחזיק האסימון. המשמעות היא שטיוטת החוזר אינה מתייחסת למסחר במטבעות כגון ביטקוין או את'ריום, אלא רק למטבעות חדשים אשר מוצעים על ידי חברות בהקמה שמגייסות הון דרכם בתמורה למוצרים או שירותים עתידיים.

על פי טיוטת החוזר, התמורה המתקבלת מהנפקה תירשם כהכנסות נדחות או הכנסות מראש, שיחשבו למעין מקדמה מלקוח בחברה המנפיקה, ותרשם על פי שווי התקבולים שהתקבלו ביום ההנפקה. במידה והחברה מעניקה שירותים או מוכרת מוצרים בתמורה לאסימונים המונפקים, ההכנסות מראש תוכרנה כהכנסה בהתאם לקצב מתן השירותים או הספקת המוצרים.

לגבי מחזיקי האסימונים, היות ומנקודת מבטו של המחזיק מדובר ברכישה של זכות לקבל נכס או מוצר או שירות בעתיד, זכות המהווה נכס כהגדרת רשות המיסים, לא תותר הוצאה כלשהיא למחזיקי האסימונים במועד רכישתם. במועד מימוש האסימון בדרך של מסחר באסימונים, תוכר ההוצאה כעלות במחיר המקורי, כאשר במועד צריכת המוצר או השירות תוכר ההכנסה מהנכס או השירות ותוכר העלות. במידה והאסימונים מקנים זכות לקבלת שירות, עלות האסימונים תוכר כעלות השירות ותוכר כהוצאה, בהתאם לקצב קבלת השירות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 17/01/2018 14:50
    הגב לתגובה זו
    NOT
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

החברה שזינקה מ-650 מיליון ל-12 מיליארד דולר ביום אחד - בעזרת ה"שילוש הקדוש"

בשביל וול סטריט מספיקות שלוש מילים כדי להטיס מניה: קריפטו, בלוקצ'יין ו-AI; ב-QMMM הודיעו שיהפכו ל"חברת אוצר" וישקיעו 100 מיליון דולר ברכישת קריפטו אבל שכחו פרט קטן - בקופה יש רק מיליון דולר; היום ההייפ פוגש את קרקע המציאות והחברה נחתכת בחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קריפטו

ביום אחד בלבד הפכה חברת הפרסום הדיגיטלי ההונג־קונגית QMMM QMMM Holdings -3.33%   לתופעת שוק. המניית של החברה זינקה ביותר מ־1,700% וקפצה משווי של כ־650 מיליון דולר לכ־11.8 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק מילות מפתח שוול סטריט ממש אוהבת - קריפטו ו-AI. החברה שעוסקת בפרסום דיגיטלי הוציאה הודעה שבכוונתה להפוך ל"חברת אוצר" (Treasury Company) ולהשקיע 100 מיליון דולר ברכישת מטבעות קריפטו, בהם ביטקוין, את'ריום וסולנה.

אל תחבטו בעצמכם אם אתם לא מכירים את המינוח 'חברת אוצר' זה מונח די חדש וזה טייטל שמתאר חברה ציבורית שבוחרת להפוך החזקה של נכסים (בעיקר של קריפטו) לליבת הפעילות שלה. במקום לשמור מזומן או אג"ח כיתרות נזילות, היא מנתבת משאבים לרכישת ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים, ומציגה אותם כחלק מרכזי במאזן. הדוגמה הבולטת היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור, שביססה לעצמה תדמית של "קרן ביטקוין ציבורית" לאחר שרכשה מאות אלפי מטבעות. עבור המשקיעים מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי שוק הקריפטו דרך מניה סחירה, אבל המחיר הוא תנודתיות חריפה ותלות כמעט מוחלטת בערך המטבעות.

ונחזור להודעה שהקפיצה את החברה. עד לאותה הכרזה, מניית QMMM הייתה מניה מנומנמת למדי, שנסחרה במשך חודשים ארוכים בטווח מצומצם של 3 עד 12 דולר, כמעט בלי סיקור ובלי עניין מצד המשקיעים. פעילות החברה - פרסום דיגיטלי בהונג קונג - לא משכה אליה כמעט עניין, וגם הדו"חות האחרונים הצביעו על הפסדים ועל קופת מזומנים דלילה מאוד.

אבל אז הגיעה ההודעה: השקעה מתוכננת של 100 מיליון דולר בקריפטו, לצד שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות בלוקצ'יין כדי לפתח "מערכת אקולוגית קריפטו־אוטונומית". לא בטוח שוול סטריט בכלל הצליחה לפענח את המשמעות של המינוח הזה (וכאן וול סטריט צריכה לחבוט בעצמה) אבל עבור המשקיעים זה הספיק כדי להצית ראלי מטורף. בתוך יום אחד נרשמה קפיצה מסחררת במניה, עד לרמות שווי דמיוניות אם מנסים להשוות אותם לתוצאות של החברה.

 מי שנמצא קצת זמן בשוק מכיר את התופעה הזאת על בשרו בעיקר מבועת הדוט.קום חברות מאמצות מילות באזז כדי לתפוס עניין. חברות שצירפו לשם שלהן את המילה "אינטרנט" בגל העליות של תחילת שנות ה־2000, או אם מסתכלים קרוב יותר אז חברות קטנות שהכריזו על פעילות בתחום הקנאביס ב־2017–2018 וכל בועה ותקופתה, עד שהתנפצה אל גלי המציאות.