עמדת החלפת סוללות של NIO. צילום NIOעמדת החלפת סוללות של NIO. צילום NIO

ניו מבטלת הטבות ללקוחות בסין עקב שימוש לרעה

ניו, יצרנית רכבי הפרימיום החשמליים, מבטלת הטבות של החלפת סוללות ללא הגבלה, עקב שימוש לרעה. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה NIO ניו

אם אנחנו רגילים לראות בישראלים טוענים לכתר באולימפידת הקומבינות, ככל הנראה שיש לנו עוד הרבה מה ללמוד מהסינים.

ניו (NIO) יצרנית הפרימיום החשמלי הסינית הודיעה ללקוחותיה על ביטול הטבת החלפת הסוללות בחינם, עקב ניצול לרעה של ההטבה.

ליצרנית הפרימיום הסינית ניו טכנולוגיה של החלפת סוללות בעמדות שירות הפזורות במקומות שונים. כן, בדיוק הרעיון של אגסי ו'בטר-פלייס'. החברה העניקה ללקוחותיה בסין הטבה לכל החיים של החלפת סוללות בחינם. כלומר הלקוח מגיע עם הרכב לעמדת שירות של ניו, הרכב מכניס את עצמו לבד לעמדה, סוללה טעונה כבר מוכנה מראש והעמדה מחליפה בדקות ספורות את הסוללה של הרכב.

לרכבי ניו, כמו גם דגמים של יצרנים אחרים יכולות שנקראות V2L המאפשרות להוציא חשמל מהסוללה לצרכנים חיצוניים. סוללה של רכב חשמלי יכולה להחזיק חשמל בבית מודרני לשעות ארוכות, ובית פחות מודרני לימים שלמים. אגב, זו אחת הסיבות לגניבות של כלי רכב חשמליים בעלי יכולות V2L בישראל לשטחים, שם החשמל פחות יציב, ורכב חשמלי גנוב יכול לספק חשמל לימים שלמים.


NIO EL6. צילום יצרן


מספר לקוחות של החברה דיווחו כי קיבלו הודעה מהיצרנית על ביטול ההטבה עקב שימוש לרעה. על פי החברה, ההטבה ללקוחות הוענקה לשימוש פרטי, ואילו מספר לקוחות ביצעו בה שימושים מסחריים. בין השימושים החריגים שציינה החברה אותרו לקוחות שהשתמשו ברכב כמונית, לקוח אחר השתמש ברכב כמקור חשמל לאתר בניה, לרבות תאורת לילה. לקוח נוסף על פי ניו השתמש בחשמל מסוללת הרכב לטובת הפעלת שישה מקררים, שני מזגנים ומערכת מצלמות במעגל סגור בסופרמרקט שברשותו, ובכך חסך חשמלי בשווי של כ 280$ מדי חודש, כך הודעת החברה.

עם השנים שינתה ניו מדי פעם את מדיניות ההחלפה חינם והגבילה אותה, תחילה לשש החלפות בחודש, לאחר מכן הופחתה ההטבה לארבע החלפות בחודש. בהמשך הפחיתה החברה את ההטבה ל 15Kw לחודש, (חשמל שמספיק לכ – 100 ק"מ בלבד).  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ללקוחות הראשונים של ניו הציעה החברה את ההחלפה ללא הגבלה, אולם לא העריכה כי ההטבה תנוצל לרעה, כפי שארע בפועל.

האירוע אינו רלוונטי לשוק הישראלי בו משווקים דגמי ניו על ידי 'דלק מוטורס', ומהלך הקמת עמדות החלפת נמצא כרגע בעיצומו.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?

מס נסועה אמור להיכנס לתוקף ב-2026 - האם זה יקרה, ומה צפוי שיקרה במס קנייה ובשווי השימוש של רכבים חשמליים?

רן קידר |

משרד האוצר עומד בפני דילמה מורכבת. מצד אחד, הצורך הדחוף לפצות על אובדן הכנסות ממיסי דלקים שנשחקות בקצב מואץ. מצד שני, הרצון לעודד מעבר לתחבורה חשמלית כחלק מהתחייבויות סביבתיות בינלאומיות. ובאמצע? שנת בחירות שמתקרבת במהירות ומסכלת אפשרות של מיסוי משמעותי, אם בכלל. בשנת בחירות מספקים לרוב לציבור סוכריות ומתנות ובטח שלא מעלים מסים. כתוצאה מכך, רפורמות מס בתחום הרכב החשמלי שתוכננו להיכנס לתוקף בינואר, נמצאות כעת בסימן שאלה גדול.

ברקע, ירידה דרמטית של מעל 20% במסירות רכבים חשמליים מתחילת השנה. צרכנים מתלבטים בין חשמלי לבנזין; יש פחות עסקאות; התמריץ הכלכלי בעד חשמלי - הופחת מאוד; וגם רוכשים פוטנציאלים חוששים מהעלאות מס עתידיות, ובעיקר ממס נסועה שאמור היה להיות משמעותי  (מס על נסיעה לפי קילומטראז' ברכב חשמלי - כ-15 אגורות לקילומטר). במקביל, יבואנים נתקעו עם מלאי גדל, ומפת הביקושים וההיצעים הובילה לרידיות מחירים ומבצעים ועדיין - קונים פחות רכבים חשמליים, לכאורה בניגוד לרציונל ולמטרות הממשלה.

במקביל, חוקי הבחירות בישראל יוצרים מציאות ייחודית: תקופת הקפאה של 90 יום לפני בחירות שבה אסור לבצע שינויי מס משמעותיים. בבחירות צפויות להיות בכל נקות זמן מאוד 6 חודשים ועד אוקטובר 2026, והחלון להעברת רפורמות המס נסגר במהירות. מעבר לכך, האוצר יכול לקצות להעביר רפורמות, אבל השר ובכלל, הממשלה, לא בעניין של העלאות מס לציבור. הם בעניין של להיבחר ורוצים נקודות זכות אצל הבוחרים.  

מס הנסועה: החלום שהתנפץ על סלע המציאות

הרעיון של מס נסועה נשמע פשוט - גביית מס על כל קילומטר נסיעה. חמש עשרה אגורות לקילומטר, חישוב פשוט שיכול להכניס לקופת המדינה כשני מיליארד שקל בשנה. אבל בין החזון למציאות, קיים פער גדול. התשתית הטכנולוגית הנדרשת למעקב אחר נסועה פשוט לא קיימת. המערכות הדיגיטליות שיכולות לעקוב אחר כל רכב בזמן אמת מעלות שאלות של פרטיות שאף אחד לא ממהר להתמודד איתן. האלטרנטיבה של בדיקות במכוני רישוי מסורבלת ויקרה. 

במקביל, יש ההתנגדות הציבורית למס חדש, במיוחד כזה שנתפס כפגיעה ישירה במי שכבר השקיע סכומי עתק ברכב חשמלי. כל אלו ובעיקר הבחירות מביאים  לכך שסיכוי מאוד טוב שלמרות שהוא כבר הוגדר כחלק מהתקציב ל-2026, מס נסועה לא ייכנס לתוקף. האוצר כבר מתחיל לבחון חלופות יצירתיות - אולי מס על טעינה ביתית, אולי היטלים על תשתיות טעינה ציבוריות. אבל אלה פתרונות חלקיים שלא יפצו על ההכנסות האבודות.