
למה מדינות מתחילות לעצור את התמיכה ברכבים חשמליים?
ישראל העלתה את מס הקנייה על רכבים חשמליים, אבל מסתבר שזו מגמה בכל העולם - הקטנת סובסידיות לרכבים חשמליים ונארגיה ירוקה; מה צפוי בהמשך?
הרכבים החשמליים תמיד היו סימן לעתיד ירוק יותר – פחות זיהום, פחות רעש, ואולי גם פחות הוצאות על דלק או חשמל. אבל עכשיו, אחרי שנים של התלהבות ותמיכה ממשלתית מסיבית, יש מדינות בעולם שהחליטו שהגיע הזמן לעצור, לחשוב מחדש ואפילו לחתוך את התקציבים. אם זה נשמע מפתיע, זה כנראה כי עד עכשיו שמענו רק על ההבטחות הגדולות. אז למה מדינות כמו בריטניה, סין וגרמניה עושות ברקס לרכבים החשמליים, ומה זה אומר לעתיד?
ארצות הברית: תמיכה יורדת והשפעת טראמפ
בארה"ב, בממשל הקודם של דונלד טראמפ ירדה התמיכה ברכבים החשמליים באופן משמעותי. הוא ביטל את הטבות המס בסך 7,500 דולר לרוכשי רכבים חשמליים, לצד הפסקת מימון להקמת עמדות טעינה ציבוריות. ממשל ביידן, החזיר תמיכות רבות, אבל ביידן התבטא נגד התמיכות הגדולות בתחום האנרגיה הירוקה.
השאלה אם אלו דיבורים בלבד או גם מעשים. צריך לזכור ש"המשנה" לנשיא - אילון מאסק בעד המשך סובסידיות לרכבים חשמליים, זה הרי העסקי העיקרי שלו - טסלה.
- רכבים חשמליים OUT - למה הציבור קונה פחות רכבים כאלה?
- טעינה חכמה, נסיעה נוחה: כך עמדות הטעינה משדרגות את חוויית הרכב החשמלי
אירופה: בלימה חלקית אחרי שנים של צמיחה
אירופה, שהובילה את מהפכת הרכבים החשמליים בעשור האחרון, מתחילה להראות סימני האטה. בגרמניה, לדוגמה, הממשלה הודיעה על קיצוץ בתמיכה לרוכשי רכבים חשמליים, בעיקר בדגמים היוקרתיים. למרות זאת, במדינות כמו נורווגיה, שוק הרכבים החשמליים עדיין מהווה מעל 80% מהמכירות החדשות, בזכות תמריצים אדירים כמו פטור ממע"מ ומסי רכב.
הסיפור מאחורי הברקס
בריטניה: החלום החשמלי מתנגש בתקציב - בריטניה הייתה אחת מהראשונות להכריז על מהפכת הרכבים החשמליים, עם הבטחות שאפתניות כמו איסור על רכבי בנזין ודיזל כבר ב-2030. אבל המציאות הכלכלית, עם אינפלציה גואה ומשברים כלכליים אחרי הברקזיט, לא ממש מאפשרת למדינה לעמוד בהבטחות שלה. הממשלה הבריטית התחילה לקצץ במענקים לרוכשים ולמשקיעים ברכבים חשמליים, מה שגורם להאטה בשוק.
סין: המעצמה שמחליטה להפסיק "להחזיק את היד"
סין השקיעה סכומים עצומים בעשור האחרון כדי להפוך למעצמה חשמלית. והצליחה! יצרניות כמו BYD ו-Nio הובילו את השוק, ורחובות סין התמלאו ברכבים ירוקים. אבל עכשיו, הממשלה הסינית אומרת לשוק: "עכשיו תסתדרו לבד." הקיצוצים בתמיכה הכספית והמעבר להשקעות בתשתיות טעינה הם סימן לכך שסין מאמינה שהשוק בשל להתמודד בעצמו.
גרמניה: התשתיות בראש
גרמניה, שעמדה בחזית המאבק לשמירה על הסביבה, בחרה גם היא להוריד הילוך. המדינה מתמקדת עכשיו בתשתיות טעינה ובתחבורה ציבורית ירוקה במקום בתמיכה ישירה לרכבים. זה לא אומר שהגרמנים ויתרו על החשמל, אבל הם רוצים שיצרניות הרכבים והצרכנים ייקחו אחריות גדולה יותר.
ישראל: שינויים במדיניות
בישראל, הממשלה הכריזה על העלאת המיסוי על רכבים חשמליים מ-45% ל-83% עד 2028. בנוסף, הפסקת התמיכה בהקמת עמדות טעינה עלולה לפגוע משמעותית באטרקטיביות התחום. כיום, חלק ניכר מהמכירות בישראל נובע מתמיכה ממשלתית ומהוזלות מחירים מצד יצרניות, אך השוק המקומי עשוי להיעצר אם השינויים ייכנסו לתוקף במלואם. למרות החששות צריך לזכור שהיקף המסירות של רכבים חדשים חשמליים ב-2024 היה 25% מסך המכירות בכלל. זה שיעור נאה.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- קיה סורנטו 2025 - פחות מושב והרבה יותר יקר
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מנגד, צריך גם לזכור שמתוכנן מס חדש - מס נסועה על רכבים חשמליים וזאת כדי לקזז את הירידה ממסי הדלק. המס הזה יהיה משמעותי והוא צפוי להיכנס ב-2026, אם כי יהיו עליו הרבה דיונים.
מדינות נוספות: בלבול ועצירה
- שווייץ: המדינה הודיעה כי היא שוקלת להעלות את מחירי החשמל לטעינה ציבורית, דבר שיפגע בצרכנים הפרטיים.
- אוסטרליה: תמיכה ממשלתית כמעט ואינה קיימת, והתחום נותר ברובו בידי חברות פרטיות.
- יפן: מתמקדת יותר בפיתוח טכנולוגיות מימן כתחליף, ופחות בקידום רכבים חשמליים.
האם השוק החשמלי ייעלם?
למרות סימני ההאטה, רכבים חשמליים ככל הנראה לא ייעלמו - ההיפך הם רק יעלו בנתח השוק שלהם. השוק משתנה ומסתגל למציאות חדשה. מדינות כמו שוודיה, הולנד ונורווגיה ממשיכות להוביל את הדרך, בעוד מדינות אחרות מנסות לאזן בין התמריצים לבין העלויות הגבוהות. זה לא יהיה הסוף של הרכבים החשמליים – זו רק ההתחלה החדשה. כן, הירידה בסובסידיות נשמעת דרמטית, אבל עצירת התמיכה לא אומרת שהרכבים החשמליים הולכים להיעלם. אלא שמדובר במעבר לשוק יותר עצמאי, שפחות תלוי בכספי מדינה. החברות הגדולות מבינות את זה ומשקיעות בטכנולוגיות חדשות כדי להוריד מחירים ולשפר את היעילות. ואכן, המחיירם בירידה, הם תחרותיים למחירי הרכבים על בנזין ונזכיר שההחזקה השוטפת שלהן זולה יותר ממשעותית.
שאלות ותשובות בנושא הרכבים החשמליים
למה חלק מהמדינות מפסיקות את התמיכה ברכבים חשמליים?
התמיכה ברכבים חשמליים כרוכה בעלויות גבוהות מאוד למדינות. בנוסף, עם עליית
הביקוש, ממשלות רואות פחות צורך בעידוד אקטיבי ומנסות להפנות תקציבים לנושאים אחרים, כמו תשתיות אנרגיה או חינוך סביבתי.
מה המשמעות של עליית המיסוי בישראל?
עליית המיסוי תייקר משמעותית את רכישת הרכבים החשמליים ותפגע באטרקטיביות שלהם מול רכבי בנזין ודיזל. היא עלולה גם לעכב את המעבר של ישראל לתחבורה בת-קיימא.
האם יש עדיין מדינות שתומכות משמעותית ברכבים חשמליים?
בהחלט. מדינות כמו נורווגיה, הולנד ושוודיה ממשיכות
להעניק הטבות מס, פטורים על מע"מ ותמריצים לרכישת רכבים חשמליים, מתוך כוונה להוביל את התחום ברמה העולמית.
האם הטכנולוגיה החשמלית תמשיך להתפתח למרות השינויים?
כן, תעשיית הרכבים החשמליים משקיעה רבות בפיתוח טכנולוגיות חדשות, כמו סוללות יעילות יותר וטעינה מהירה יותר. גם אם השוק יאט, הטכנולוגיה תמשיך להשתפר ולשפר את חוויית המשתמש
- 8.יניב 28/01/2025 12:37הגב לתגובה זואני אישית חושב ששינוי יחל רק ב2030 לא ליפני..מכיוון שיצטרכו שפע של תחנות עגינה חשמליות כמו תחנות הדלק. וכמובן שצריכה להיות מהיפכה רצינית גם בתחבורה הציבורית רק כך יחל השיני. ללא תחנות עגינה חשמליות חוץ מפרטיות לא יהיה משתלם להחזיק רכב חשמלי. עניין הטעינה מאוד חשוב בעניי. שפע מכוניות החשמל לא אומר כלום צריך תשתיות לעגינה חשמלית רבות.
- 7.אבי 27/01/2025 08:13הגב לתגובה זוכל העולם מתבסס על גילויי נפט ואם זה יירד ממה יתפרנסו המעצמות מאנרגית השמש . לא במקרה נחתכים המחירים של רכבים חשמליים זו המצאת המילניום.
- 6.בלוף ירוק 26/01/2025 20:43הגב לתגובה זומיחזור בעייתי.לא חוסך חשמל.תקלות בקור ובחום קיצוניים תרמית המילניום.
- 5.יוסף 26/01/2025 20:38הגב לתגובה זועל הסביבה יש פער עצום סתם פמפום של כלום ושום דבר אני נוסע על טסלה אחלה רכב אבל לא ידידותי לסביבה כמו שמנסים לצייר אותו
- שרון 28/01/2025 08:33הגב לתגובה זוהנהג לא יכול לדעת את זה. חשמל ניתן לייצר בשיטה פחות מזהמת. המאזן ידוע רק למומחים.
- 4.דר דום 26/01/2025 19:49הגב לתגובה זומומנט מיידי כוח זמין של רכבי על בלי שימוש בבלם בלי מים שמן מסננים ועצירה לתדלוק בלי טיפולים ובלאי מרכז כובד ברצפה בלי רעש ורעד. חווית נהג של פרארי בעשירית עלות ובלי רעש וצלצולים
- 3.יסמין 26/01/2025 19:13הגב לתגובה זואוטובוס אחד חוסך 50 מכוניות על הכביש עם האנרגיה שלהם.בישראל מפספסים את הנקודה מתעללים בתחצ וגם ברכב הפרטי במקביל.
- אבי 28/01/2025 07:43הגב לתגובה זותבדוק במה כרוך לייצר אוטובוס ותבין שהייצור שלו גורם לזיהום יותר מ100 רכבים
- 2.טראמפ הפושע 26/01/2025 18:40הגב לתגובה זומה עם התחממות כדור הארץ נפסקה בגלל שלנשיא ארהב לא איכפת שאחריו המבול
- יסמין 26/01/2025 19:14הגב לתגובה זוראה שריפות ענק בקליפורניה בתור דוגמה ויש כמה איים ששקעו מעבר ליכולת לגור עליהם. המצב רק ידרדר בעתיד הקרוב. אל תשקיעו בדירות על קו החוף.
- 1.חיים 26/01/2025 17:57הגב לתגובה זויצרני ויבואני הרכב גוזרים קופון שמן מיצרים יותר בזול ומוכרים במחיר גבוהה בזכות מס מופחת. אין לזה הצדקה