למה מדינות מתחילות לעצור את התמיכה ברכבים חשמליים?
ישראל העלתה את מס הקנייה על רכבים חשמליים, אבל מסתבר שזו מגמה בכל העולם - הקטנת סובסידיות לרכבים חשמליים ונארגיה ירוקה; מה צפוי בהמשך?
הרכבים החשמליים תמיד היו סימן לעתיד ירוק יותר – פחות זיהום, פחות רעש, ואולי גם פחות הוצאות על דלק או חשמל. אבל עכשיו, אחרי שנים של התלהבות ותמיכה ממשלתית מסיבית, יש מדינות בעולם שהחליטו שהגיע הזמן לעצור, לחשוב מחדש ואפילו לחתוך את התקציבים. אם זה נשמע מפתיע, זה כנראה כי עד עכשיו שמענו רק על ההבטחות הגדולות. אז למה מדינות כמו בריטניה, סין וגרמניה עושות ברקס לרכבים החשמליים, ומה זה אומר לעתיד?
ארצות הברית: תמיכה יורדת והשפעת טראמפ
בארה"ב, בממשל הקודם של דונלד טראמפ ירדה התמיכה ברכבים החשמליים באופן משמעותי. הוא ביטל את הטבות המס בסך 7,500 דולר לרוכשי רכבים חשמליים, לצד הפסקת מימון להקמת עמדות טעינה ציבוריות. ממשל ביידן, החזיר תמיכות רבות, אבל ביידן התבטא נגד התמיכות הגדולות בתחום האנרגיה הירוקה.
השאלה אם אלו דיבורים בלבד או גם מעשים. צריך לזכור ש"המשנה" לנשיא - אילון מאסק בעד המשך סובסידיות לרכבים חשמליים, זה הרי העסקי העיקרי שלו - טסלה.
אירופה: בלימה חלקית אחרי שנים של צמיחה
אירופה, שהובילה את מהפכת הרכבים החשמליים בעשור האחרון, מתחילה להראות סימני האטה. בגרמניה, לדוגמה, הממשלה הודיעה על קיצוץ בתמיכה לרוכשי רכבים חשמליים, בעיקר בדגמים היוקרתיים. למרות זאת, במדינות כמו נורווגיה, שוק הרכבים החשמליים עדיין מהווה מעל 80% מהמכירות החדשות, בזכות תמריצים אדירים כמו פטור ממע"מ ומסי רכב.
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיפור מאחורי הברקס
בריטניה: החלום החשמלי מתנגש בתקציב - בריטניה הייתה אחת מהראשונות להכריז על מהפכת הרכבים החשמליים, עם הבטחות שאפתניות כמו איסור על רכבי בנזין ודיזל כבר ב-2030. אבל המציאות הכלכלית, עם אינפלציה גואה ומשברים כלכליים אחרי הברקזיט, לא ממש מאפשרת למדינה לעמוד בהבטחות שלה. הממשלה הבריטית התחילה לקצץ במענקים לרוכשים ולמשקיעים ברכבים חשמליים, מה שגורם להאטה בשוק.
סין: המעצמה שמחליטה להפסיק "להחזיק את היד"
סין השקיעה סכומים עצומים בעשור האחרון כדי להפוך למעצמה חשמלית. והצליחה! יצרניות כמו BYD ו-Nio הובילו את השוק, ורחובות סין התמלאו ברכבים ירוקים. אבל עכשיו, הממשלה הסינית אומרת לשוק: "עכשיו תסתדרו לבד." הקיצוצים בתמיכה הכספית והמעבר להשקעות בתשתיות טעינה הם סימן לכך שסין מאמינה שהשוק בשל להתמודד בעצמו.
גרמניה: התשתיות בראש
גרמניה, שעמדה בחזית המאבק לשמירה על הסביבה, בחרה גם היא להוריד הילוך. המדינה מתמקדת עכשיו בתשתיות טעינה ובתחבורה ציבורית ירוקה במקום בתמיכה ישירה לרכבים. זה לא אומר שהגרמנים ויתרו על החשמל, אבל הם רוצים שיצרניות הרכבים והצרכנים ייקחו אחריות גדולה יותר.
ישראל: שינויים במדיניות
בישראל, הממשלה הכריזה על העלאת המיסוי על רכבים חשמליים מ-45% ל-83% עד 2028. בנוסף, הפסקת התמיכה בהקמת עמדות טעינה עלולה לפגוע משמעותית באטרקטיביות התחום. כיום, חלק ניכר מהמכירות בישראל נובע מתמיכה ממשלתית ומהוזלות מחירים מצד יצרניות, אך השוק המקומי עשוי להיעצר אם השינויים ייכנסו לתוקף במלואם. למרות החששות צריך לזכור שהיקף המסירות של רכבים חדשים חשמליים ב-2024 היה 25% מסך המכירות בכלל. זה שיעור נאה.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מנגד, צריך גם לזכור שמתוכנן מס חדש - מס נסועה על רכבים חשמליים וזאת כדי לקזז את הירידה ממסי הדלק. המס הזה יהיה משמעותי והוא צפוי להיכנס ב-2026, אם כי יהיו עליו הרבה דיונים.
מדינות נוספות: בלבול ועצירה
- שווייץ: המדינה הודיעה כי היא שוקלת להעלות את מחירי החשמל לטעינה ציבורית, דבר שיפגע בצרכנים הפרטיים.
- אוסטרליה: תמיכה ממשלתית כמעט ואינה קיימת, והתחום נותר ברובו בידי חברות פרטיות.
- יפן: מתמקדת יותר בפיתוח טכנולוגיות מימן כתחליף, ופחות בקידום רכבים חשמליים.
האם השוק החשמלי ייעלם?
למרות סימני ההאטה, רכבים חשמליים ככל הנראה לא ייעלמו - ההיפך הם רק יעלו בנתח השוק שלהם. השוק משתנה ומסתגל למציאות חדשה. מדינות כמו שוודיה, הולנד ונורווגיה ממשיכות להוביל את הדרך, בעוד מדינות אחרות מנסות לאזן בין התמריצים לבין העלויות הגבוהות. זה לא יהיה הסוף של הרכבים החשמליים – זו רק ההתחלה החדשה. כן, הירידה בסובסידיות נשמעת דרמטית, אבל עצירת התמיכה לא אומרת שהרכבים החשמליים הולכים להיעלם. אלא שמדובר במעבר לשוק יותר עצמאי, שפחות תלוי בכספי מדינה. החברות הגדולות מבינות את זה ומשקיעות בטכנולוגיות חדשות כדי להוריד מחירים ולשפר את היעילות. ואכן, המחיירם בירידה, הם תחרותיים למחירי הרכבים על בנזין ונזכיר שההחזקה השוטפת שלהן זולה יותר ממשעותית.
שאלות ותשובות בנושא הרכבים החשמליים
למה חלק מהמדינות מפסיקות את התמיכה ברכבים חשמליים?
התמיכה ברכבים חשמליים כרוכה בעלויות גבוהות מאוד למדינות. בנוסף, עם עליית
הביקוש, ממשלות רואות פחות צורך בעידוד אקטיבי ומנסות להפנות תקציבים לנושאים אחרים, כמו תשתיות אנרגיה או חינוך סביבתי.
מה המשמעות של עליית המיסוי בישראל?
עליית המיסוי תייקר משמעותית את רכישת הרכבים החשמליים ותפגע באטרקטיביות שלהם מול רכבי בנזין ודיזל. היא עלולה גם לעכב את המעבר של ישראל לתחבורה בת-קיימא.
האם יש עדיין מדינות שתומכות משמעותית ברכבים חשמליים?
בהחלט. מדינות כמו נורווגיה, הולנד ושוודיה ממשיכות
להעניק הטבות מס, פטורים על מע"מ ותמריצים לרכישת רכבים חשמליים, מתוך כוונה להוביל את התחום ברמה העולמית.
האם הטכנולוגיה החשמלית תמשיך להתפתח למרות השינויים?
כן, תעשיית הרכבים החשמליים משקיעה רבות בפיתוח טכנולוגיות חדשות, כמו סוללות יעילות יותר וטעינה מהירה יותר. גם אם השוק יאט, הטכנולוגיה תמשיך להשתפר ולשפר את חוויית המשתמש
- 8.יניב 28/01/2025 12:37הגב לתגובה זואני אישית חושב ששינוי יחל רק ב2030 לא ליפני..מכיוון שיצטרכו שפע של תחנות עגינה חשמליות כמו תחנות הדלק. וכמובן שצריכה להיות מהיפכה רצינית גם בתחבורה הציבורית רק כך יחל השיני. ללא תחנות עגינה חשמליות חוץ מפרטיות לא יהיה משתלם להחזיק רכב חשמלי. עניין הטעינה מאוד חשוב בעניי. שפע מכוניות החשמל לא אומר כלום צריך תשתיות לעגינה חשמלית רבות.
- 7.אבי 27/01/2025 08:13הגב לתגובה זוכל העולם מתבסס על גילויי נפט ואם זה יירד ממה יתפרנסו המעצמות מאנרגית השמש . לא במקרה נחתכים המחירים של רכבים חשמליים זו המצאת המילניום.
- 6.בלוף ירוק 26/01/2025 20:43הגב לתגובה זומיחזור בעייתי.לא חוסך חשמל.תקלות בקור ובחום קיצוניים תרמית המילניום.
- 5.יוסף 26/01/2025 20:38הגב לתגובה זועל הסביבה יש פער עצום סתם פמפום של כלום ושום דבר אני נוסע על טסלה אחלה רכב אבל לא ידידותי לסביבה כמו שמנסים לצייר אותו
- שרון 28/01/2025 08:33הגב לתגובה זוהנהג לא יכול לדעת את זה. חשמל ניתן לייצר בשיטה פחות מזהמת. המאזן ידוע רק למומחים.
- 4.דר דום 26/01/2025 19:49הגב לתגובה זומומנט מיידי כוח זמין של רכבי על בלי שימוש בבלם בלי מים שמן מסננים ועצירה לתדלוק בלי טיפולים ובלאי מרכז כובד ברצפה בלי רעש ורעד. חווית נהג של פרארי בעשירית עלות ובלי רעש וצלצולים
- 3.יסמין 26/01/2025 19:13הגב לתגובה זואוטובוס אחד חוסך 50 מכוניות על הכביש עם האנרגיה שלהם.בישראל מפספסים את הנקודה מתעללים בתחצ וגם ברכב הפרטי במקביל.
- אבי 28/01/2025 07:43הגב לתגובה זותבדוק במה כרוך לייצר אוטובוס ותבין שהייצור שלו גורם לזיהום יותר מ100 רכבים
- 2.טראמפ הפושע 26/01/2025 18:40הגב לתגובה זומה עם התחממות כדור הארץ נפסקה בגלל שלנשיא ארהב לא איכפת שאחריו המבול
- יסמין 26/01/2025 19:14הגב לתגובה זוראה שריפות ענק בקליפורניה בתור דוגמה ויש כמה איים ששקעו מעבר ליכולת לגור עליהם. המצב רק ידרדר בעתיד הקרוב. אל תשקיעו בדירות על קו החוף.
- 1.חיים 26/01/2025 17:57הגב לתגובה זויצרני ויבואני הרכב גוזרים קופון שמן מיצרים יותר בזול ומוכרים במחיר גבוהה בזכות מס מופחת. אין לזה הצדקה

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
