TSMC
צילום: אתר החברה

האטה בקצב המכירות של TSMC: האם הצמיחה מתמתנת?

TSMC ממשיכה לצמוח באופן דרמטי אבל פחות - האם זו בעיה בביקושים או בעיה ביכולת אספקת הביקושים? וגם - ממה חוששים חלק מהאנליסטים בוול סטריט?

מנדי הניג | (1)
נושאים בכתבה TSMC שבבים

ענקית השבבים הטייוואנית TSMC דיווחה על עלייה של 16.9% בהכנסות אוקטובר ביחס לאוקטובר אשתקד. מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מתחילת 2024, אם כי עדיין מדובר בצמיחה מרשימה. הנתון, שעדיין מייצג עלייה דו-ספרתית, הספיק כדי לזרוע פאניקה בשווקים האסיאתיים וגרר ירידות חדות במניות הטכנולוגיה. בחודשים הקודמים הצמיחה בהכנסות היתה בין 30% ל-40%. 

ההאטה מצטרפת לאזהרות של מנהלי השקעות בכירים בוול סטריט, כולל פוזיציות שורט של קרן סקיון של מייקל ברי נגד אנבידיה. השאלה המרכזית: האם מדובר בתחילת תיקון משמעותי או שהעסקים כרגיל? 

מנכ"ל TSMC, סי.סי וויי, טוען שהחברה מתמודדת עם ביקוש עודף וקיבולת "מתוחה מאוד", ושהאתגר המרכזי הוא לספק את ההזמנות ולא לייצר אותן. החברה עדיין צופה צמיחה שנתית של כ-16% ברבעון הרביעי, ומניותיה עלו ב-37% מתחילת השנה. אלא שקיים פער בולט בין האופטימיות של ההנהלה לבין התגובה העצבנית של השוק. המשקיעים חוששים שהביקוש העודף שעליו מדבר וויי הוא למעשה תוצאה של הצטיידות יתר מצד חברות הטכנולוגיה, שבנו מלאים עצומים מחשש למחסור עתידי. אם התרחיש הזה נכון, אנו עשויים לראות בחודשים הקרובים ירידה חדה בהזמנות החדשות.

ענקיות הטכנולוגיה עד כה הגדילו הימור על ה-AI.  גוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט הודיעו על הגדלת ההשקעות ב-AI ביותר מ-20% ב-2025, לסכום מצטבר של מעל 400 מיליארד דולר. ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, חיזק את המסר בביקורו האחרון בטייוואן ודרש מ-TSMC להאיץ את אספקת השבבים.

TSMC משרתת את כל השחקנים הגדולים - אנבידיה, AMD, קוואלקום ואפל, כולם תלויים בקיבולת הייצור המוגבלת שלה. המפעלים בחינצ'ו שבטייוואן עובדים בתפוקה מלאה, והחברה מתקשה לעמוד בביקוש הגואה. כלומר, לא מדובר בירידה בביקושים אלא בקשיים באספקת כל הביקושים. בעיות בהיצע בשוק ולא בעיות בביקוש. ולכן, על פניו מדובר בהמשך צמיחה מרשים. 

עם זאת, אנליסטים מזהירים שמרוץ ההצטיידות המהיר עלול ליצור עודפי מלאי בטווח של שנה-שנתיים, במיוחד אם יידרש זמן עד שהשימושים ב-AI יבשילו לקנה מידה מסחרי רחב.

צוואר בקבוק טייוואני והחשש מסין

TSMC קובעת בעצם את קצב ההתפתחות וההתקדמות של אסקפת השבבים ומירוץ ה-AI בפרט והטכנולוגיה בכלל. היא מספקת את רוב השבבים ויש לכך סיכון גדול. כל תקלה במפעלי TSMC, בין אם מדובר באסון טבע, מתיחות גיאופוליטית או בעיה טכנית, עלולה לשתק את כל תעשיית הטכנולוגיה העולמית. ארצות הברית והאיחוד האירופי משקיעים עשרות מיליארדים בניסיון לבנות קיבולת ייצור מקומית, אך התהליך איטי ויקר, והפער הטכנולוגי של TSMC נראה בלתי ניתן לגישור בטווח הקצר.

קיראו עוד ב"גלובל"

החשש הגדול הוא ממלחמה מול סין שמאיימת באופן שוטף על טיוואן. סין רואה בטיוואן חלק מהאימפריה הסינית ומאיימת כי תכבוש את האי הקטן. ארה"ב משדרת שהיא לא תיתן לזה לקרות ותתערב לטובת טיוואן. אבל החשש ממלחמה קיים ומסכן את שווקי הטכנולוגיה.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בשניה שסין נכנסת לטיוואן אינטל קופצת 400%! (ל"ת)
    ספי 10/11/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.