
הכסף האמריקאי עובר לטוקיו: מדד הניקיי מכה את מדדי וול סטריט עם תשואה של 30% מתחילת השנה
משקיעים אמריקאים נוהרים לבורסה היפנית בקצב שלא נראה מזה עשור - הין מתחזק, הממשלה מזרימה תמריצים, ומניות יפניות הופכות לטרנד חם
משקיעים מארצות הברית מזרימים כספים לשוק המניות של יפן בעוצמה שלא נראתה מאז עידן ה"אבנומיקס" בתחילת העשור הקודם. ההשקעות האמריקאיות במניות יפניות נמצאות בעלייה חדה, במיוחד במניות טכנולוגיה ובינה מלאכותית, תחומים שזוכים לתשואות חריגות על רקע השינוי במדיניות הכלכלית ביפן. גם לוורן באפט יש "יד בדבר", אחרי שכבר לפני 3-4 שנים הוא הגדיר את השוק היפני כמעניין ומגדיל שם החזקות באופן שוטף - ההצלחה של באפט ביפן והאם השיאים ימשיכו להישבר?
התופעה של השנה האחרונהמגיעה אחרי שנים רבות שבהן שוק ההון היפני נחשב לשולי בתיק ההשקעות האמריקאי. המשקיעים האמריקאיים התייחסו אליו כאיטי, מסורתי ולא מתוחכם מספיק בהשוואה לשוק האמריקאי. אלא שהנתונים הטובים, הסיפורים ובעיקר התמחור הנוח, הופכים את יפן למעניינת. מדד הניקיי 225 זינק בכ-30% במונחי המטבע הדולרי, כמעט פי שניים ממדד S&P 500 שהניב עלייה של כ-14% בלבד.
מאחורי המספרים מסתתר שילוב של מספר מגמות - הין התחזק בכ-2.5% מול הדולר, המדיניות המוניטרית המרחיבה שמובלת על ידי ממשלת סנאה טאקאיצ'י מזרימה נזילות לשווקים, והתמיכה הממשלתית באפיקי השקעה חדשניים, בעיקר בתחומי AI וחדשנות תעשייתית, הופכת את טוקיו ליעד אטרקטיבי במיוחד בעיני משקיעים זרים.
המהפך שמובילה טאקאיצ'י
הממשלה היפנית הנוכחית, בראשות טאקאיצ'י, מקדמת שורת רפורמות שנועדו לשפר את השקיפות והמשילות התאגידית, לצד תמרוץ השקעות זרות והקלות מיסוי למיזמים טכנולוגיים. במקביל, הריבית האפסית ושוק העבודה היציב הופכים את יפן לחלופה מעניינת במיוחד למשקיעים שנרתעים מהתנודתיות הקיצונית בשווקים המערביים.
- טאקאיצ’י בדרך לראשות הממשלה ביפן - המניות מזנקות והין נופל
- יפן בשיא חדש, מגמה יציבה באסיה; עליות קלות בחוזים העתידיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ממשלת יפן גם קידמה שינוי מבני מקיף בבורסה של טוקיו, במטרה לעודד חברות לאמץ סטנדרטים גבוהים יותר של ניהול ומידע למשקיעים. המהלך הזה, שהחל כבר ב-2022, התחיל לתת פירות רק כעת נתפס בעיני מוסדות פיננסיים בינלאומיים כהזדמנות היסטורית לשוב לשוק היפני הבוגר.
במשך ארבע שנים ברציפות, מאז 2021, מניות ערך ביפן הובילו את הביצועים בבורסה המקומית. אך כעת מתחולל מפנה -: משקיעים זרים נוטים להעדיף באופן ברור מניות צמיחה, בעיקר בתחומים כמו AI, מוליכים למחצה, רובוטיקה ותעשיות מדויקות. המיקוד החדש הזה עשוי מחזיר למרכז הבמה את אותן חברות שבעבר נחשבו "יקרות מדי" או ספקולטיביות. אבל הכל יחסי. מניות הטכנולוגיה ביפן נסחרות במכפילי רווח נמוכים דרמטית לעומת מניות הטכנולוגיה בארה"ב. סדר גודל של לפחות 30%35% מתחת למכפילים בארה"ב, וזה נכון גם למניות הערך.
משקיעים זרים רכשו נטו (רכישות פחות פדיונות) מניות יפניות בשווי של כ-384 מיליארד ין (כ-2.5 מיליארד דולר) רק בשבועיים האחרונים של אוקטובר, זה מעל הממוצע של החודשים האחרונים וזה מעיד על כניסת כספים משמעותית מאוד.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
רמות החשיפה של משקיעים זרים עדיין נמוכות משמעותית ביחס לשיאים שנרשמו בעבר. המשמעות היא שיש עוד מרווח כניסה פוטנציאלי גדול, אך חשוב לזכור את הסיכונים. הניקיי נמצא כעת אחרי עלייה של 305 בתמחור יחסי גבוה לשנים האחרונות. רמת מכפילי הרווח גבוהה יחסית להיסטוריה של השוק (אם כי נמוכה ביחס לשווקים אחרים). צריך גם לזכור שיפן היא מדינה עם חוב מאוד גדול. נכון, זה המאקרו וזה של המדינה לא של חברות ספציפיות. אבל כשמדינות רוצות להוריד את החוב שלהן הם במקרים רבים מעלות מסים לפירמות ולאזרחים. ביפן זה לא קורה והחוב כבר גדול תקופה ממושכת.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)