UBER
צילום: UBER

מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?

מירי רגב, בדומה לשרי התחבורה הקודמים, מפחדת מעימות עם נהגי המוניות; הציבור יכול לחסוך 30% בנסיעה במונית, אבל זה לא מעניין את שרי התחבורה בעשור האחרון
דור עצמון | (25)

מחירי המוניות יעלו ב-1 באפריל, בשיעור של כ-3% כחלק ממנגנון אוטומטי ונוסחה שלוקחת בחשבון פרמטרים רבים לרבות מחירי הדלק. התעריף ההתחלתי של המונה יהיה כ-12.2, התעריף לכל דקה ולכל קילומטר של נסיעה יהיה 1.91 שקל בתעריף יום (שעות היום במשך השבוע - תעריף א'). 

בשעות הערב-לילה העלות באמצע השבוע תהיה 2.29 שקל לדקה או קילומטר. זה יהיה גם התעריף בשבת בבוקר (תעריף ב'), ובשעות הערת והלילה בסופ"ש התעריף יהיה 2.68 שקלים לדקה או קילומטר נסיעה (תעריף ג').

צריך כמובן להעלות את מחירי המוניות במקביל לעלייה בהוצאות הנהגים. אבל שוק המוניות לא תחרותי מספיק ולא מתחשב בעלויות הגבוהות של הנסיעות במונית. בעולם יש פתרונות זולים משמעותית.

 

למה אובר לא פועלת בארץ?

אפליקציית התחבורה הגדולה בעולם - אובר Uber פועלת בעשרות מדינות בעולם, כשהמודל שלה הוא פשוט - כמעט כולם יכולים להיות "נהגי מוניות".  הציבור יכול דרך האפליקציה להזמין נהג שיסיע אותו, זה לא חייב להיות נהג מונית. יש בשלב הראשון מסננת שבודקת ומאשראת את הנהגים האלו, רואים באפליקציה את ההיסטוריה שלהם וזה עובד בדומה לשירות מוניות, רק שזה זול יותר משמעותית. 

יש אפליקציות נוספות דומות כמו ליפט, כשבינתיים אובר היא המובילה העולמית. אם אובר היתה נוכחת כאן ואם היו מאפשרים לה לפעול בדומה לאיך שהיא פועלת בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם, המחירים היו נחתכים ב-30% לפחות. זו יכולה להיות בשורה גדולה לציבור, אבל הלובי של נהגי המוניות חסם אותה. 

אובר פעלה בארץ עד ללפני שנה, אבל זו היתה פעילות מינורית ומול נהגי המוניות ולא לשם פתיחת השוק לנהגים חדשים. אובר ניסתה להיכנס לשוק המקומי כבר לפני עשור. משרד התחבורה בראשותו של ישראל כ"ץ התנגד וקיבל את עמדת נהגי המוניות. החל מאבק משפטי שבסופו קבע בית המשפט שאובר לא יכולה לספק למפעילים שלה שכר  הוגן (מי קבע מה זה שכר הוגן?) ולא אישר את כניסתה. 

אובר המשיכה לפעול כאן תחת מודל חדש - שיתוף פעולה עם נהגי המוניות. האפליקציה בעצם הפכה לדרך להזמנת מונית. אלא שהקורונה, שינויים בהנהלה והפסדים שוטפ0ים גרמו לאובר העולמית להקפיא את הפעילות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אחרי הקפאה של כשנה נעשה ניסיון חוזר שנמשך כשנה בשיתוף עם יאנגו, אבל גם הוא לא התרומם. נהגי המוניות פשוט לא רוצים לעבוד עם אובר. מבחינתם היא סוג של מתחרה.

לאורך התקופה ניסו באובר להציג את היתרון הכלכלי ואת התועלת הצרכנית בשירות שלהם, אבל כל שרי התחבורה בתקופה זו - ישראל כ"ץ, מירב מיכאלי ומירי רגב נמנעו ואפילו פחדו מעימות עם הלובי החזק והמיליטנטי של נהגי המוניות. אבל הגיע הזמן להפסיק לפחד ולעזור לציבור לחסוך בהוצאות התחבורה שלו. מי רגב, יכולה לעשות זאת כשרת התחבורה, הסיכויים לכך לא גבוהים. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מה זה ההפקרות הזו להעלים מס להטיל עונשים כבדים . (ל"ת)
    להטיל קנסות למעלימים 28/11/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    נהג מונית 25/03/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    לכותב הכתבה אין מושג מה העלויות של נהג המונית. וכמה ימים ושעות הנהג צריך לעבוד בשביל להגיע לשכר מינימום. אז בוא תהיה נהג מונית למשך שנתיים ואז תכתוב שוב. כי רק לאחר שנתיים אתה מבין שאתה עובד בחינם. ואתה כנהג מונית אתה עבד.
  • מדה 27/03/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    שיחלוף מקצוע. בדיוק כמו סנדלרים, חנויות צילום, דיסקים, וידאו וכו..
  • 20.
    חיים 24/03/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    נהג מונית עובד מעל 12 שעות בקושי סוגר את החודש.סולר יקר .מוניות יקרות שכירות מס או קניה יקרים.ברגע שהובר יכנסו המס למונית יהיה מיותר שזה הפנסיה של הנהגים
  • 19.
    אם אין אובר - לא אעלה על מונית פה!! רק אובר!!!!!!! (ל"ת)
    חחחחחחחחחחחחחח 24/03/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
  • לך ברגל. חחח (ל"ת)
    יוס 25/03/2024 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    אולגה 24/03/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    יוביל לאסון, ומסוכן לביטחון האישי של נהגי המוניות. חייבים להוריד מחיר.
  • 17.
    ארקדי 24/03/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
    ממליץ למי שיכול
  • 16.
    fd 24/03/2024 09:39
    הגב לתגובה זו
    נהג מוניות עובד 12 שעות ביום ומרוויח 800 שקל ברוטו בממוצע תורידו דלק ביטוח עלות השכרת מספר ולפעמים גם רכב שזה 1500-1800 שקל בשבוע ותגיעו למסקנה שהנהג נשאר עם 300-350 שקל נטו על 12 שעות עבודה עם 0 זכיות סוציאליות
  • 15.
    אורן 24/03/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    רק בהתחלה מחירים זולים מאוד ואחרי שזורקים את שוק המוניות והופכים למונופול הם מעלים מחירים. גם לא רשאים לנסוע בנת"צ ,ללא נת"צ בתל אביב בשעות העומס ממש לא ממולץ.
  • 14.
    יאיר 24/03/2024 08:45
    הגב לתגובה זו
    במקרה של תאונה, אובר לא מכוסה ביטוחית וזאת משתי סיבות עיקריות:1. רשיון הפעלת מונית או בשמו הידוע מספר למונית, הוא רשיון עסק ממדינת ישראל שעולה הרבה כסף ואז יש מונה עם קופה רושמת, עסק רשמי!אובר זאת נסיעה שיתופית בסגנון טרמפ.2. ביטוח למונית עולה סביב 17 אלף ש"ח בשנה מפני שמדובר ברכב ציבורי!אובר עושה שימוש ברכב פרטי, כך שהביטוח לא יכסה ברגע שתהיה תאונה!כלומר אובר עוברים על החוק במדינת ישראל גם מבחינת הסעת נוסעים בתשלום וגם מבחינת הביטוח!בנוסף, נהג מונית עובר הכשרה ובדיקות התאמה, במיוחד מוודאים שהוא ללא עבר פלילי ועומד בבדיקות בריאות!אובר לא בודקים כלום!הכתבה כאן מגמתית ומוטה מאוד כלפי אובר!
  • 13.
    רפול 24/03/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
    באיטליה היא יותר יקרה. לדעתי אין מה לנהגי המוניות לפחד
  • 12.
    נעים 24/03/2024 06:39
    הגב לתגובה זו
    אנח מקוה שאתה תשתמש לא באובר אלה בדריורים שיש וגם תעלה עם נהג שיקלל אותך ויצעק עלייך אז תבין מה זה נהג מוניות ואני לא מדבר על נהגים של אובר בעולם שיכולים לחטוף אותך חסר כאן בעיות באמת בגלל יוקר המחייה חיי האדם יקרים וחשובים כאן מאוד וזאת הסיבה למה באמת אין בארץ אובר
  • הסיבה היחידה היא המאפיה של נהגי המוניות (ל"ת)
    אמיר1 24/03/2024 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רמי 24/03/2024 05:27
    הגב לתגובה זו
    הנהגים לא מבקשים העלאה אלא שיחזירו את חישוב הנסיעות במונה לפי מה שהיה לפני ארבע שנים לערך שאז החליטו לשנות את חישוב הנסיעה ונתנו יותר משקל לזמן הנסיעה מה שגרם לנסיעה בפקקים בעיר להיות הרבה יותר יקרה ולנסיעות בין עירוניות ללא כלכלית לנהג.ומה שהנהגים מבקשים שיחזירו את שיטת החישוב הישנה וזהו ולא מבקשים שום תוספת.
  • 10.
    אמרתם מירי רגב אמרתם הכל ???? (ל"ת)
    יציק 24/03/2024 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אולי יש מניעה ביטחונית? (ל"ת)
    לירור 23/03/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יהווית 23/03/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
    להתגבר על הפחד
  • 7.
    נוסע מתמיד חדש 23/03/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    פשוט תומכת בנהגי המוניות. מביאים לה תוצאות מעולןת במרכז הליכוד. מירב מיכאלי סתם לקקנית
  • 6.
    שני 23/03/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    מדינת עולם 3 לבנתיים נהגי המוניות בוכים דמעות תנין
  • 5.
    ביטוח המונית עלה ב-45% הרכב עלה 25% , הזכות הציבור 23/03/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    ביטוח המונית עלה ב-45% הרכב עלה 25% , הזכות הציבורית שרכשו מהמדינה עולה מעל 260000 ש״ח, המוסכים עולים המון מי כמוכם יודעים, ביטוח מונה, צמיגים, קצין בטיחות, אובר זה לא מונית ז ה חברת הסעות לכל דבר, והם צריכים לשלם לנהג תנאים סוצייאלים ככה בכל מדינה מתוקנת, ומחיר הנסיעה במונית בארץ זול מאוד
  • 4.
    רון 23/03/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    למה בישראל משלמים על זכות ציבורית 1500 שח מה שאין באובר.איך אובר גובים 30% פחות פשוט לאורך השנים הם שרפו 32 מיליארד דולר.וכמובן ידוע שנהגי מוניות הם מעשירי המשקכאדם שמתעסק בתחום לא הייתי מצפה מכתב לכתוב בצורה כל כך שטחית.
  • 3.
    אובר זה חאפר (ל"ת)
    רטוק 23/03/2024 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג׳קו 23/03/2024 14:13
    הגב לתגובה זו
    בכל תחום קיימת מאפיה שנתמכת ע״י בעלי כוח בממשלות לסוגיהן ששומרות שחס וחלילה הקרטל לא יפורק. רכבים, מוניות, מזון, דיור שכירות רפואה…. המדינה הכי מושחתת ולראיה המחירים היקרים
  • 1.
    נמאס כבר 23/03/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל אין אובר!!! הכל מושחת מהיסוד
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.