UBER
צילום: UBER

מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?

מירי רגב, בדומה לשרי התחבורה הקודמים, מפחדת מעימות עם נהגי המוניות; הציבור יכול לחסוך 30% בנסיעה במונית, אבל זה לא מעניין את שרי התחבורה בעשור האחרון
דור עצמון | (25)

מחירי המוניות יעלו ב-1 באפריל, בשיעור של כ-3% כחלק ממנגנון אוטומטי ונוסחה שלוקחת בחשבון פרמטרים רבים לרבות מחירי הדלק. התעריף ההתחלתי של המונה יהיה כ-12.2, התעריף לכל דקה ולכל קילומטר של נסיעה יהיה 1.91 שקל בתעריף יום (שעות היום במשך השבוע - תעריף א'). 

בשעות הערב-לילה העלות באמצע השבוע תהיה 2.29 שקל לדקה או קילומטר. זה יהיה גם התעריף בשבת בבוקר (תעריף ב'), ובשעות הערת והלילה בסופ"ש התעריף יהיה 2.68 שקלים לדקה או קילומטר נסיעה (תעריף ג').

צריך כמובן להעלות את מחירי המוניות במקביל לעלייה בהוצאות הנהגים. אבל שוק המוניות לא תחרותי מספיק ולא מתחשב בעלויות הגבוהות של הנסיעות במונית. בעולם יש פתרונות זולים משמעותית.

 

למה אובר לא פועלת בארץ?

אפליקציית התחבורה הגדולה בעולם - אובר Uber פועלת בעשרות מדינות בעולם, כשהמודל שלה הוא פשוט - כמעט כולם יכולים להיות "נהגי מוניות".  הציבור יכול דרך האפליקציה להזמין נהג שיסיע אותו, זה לא חייב להיות נהג מונית. יש בשלב הראשון מסננת שבודקת ומאשראת את הנהגים האלו, רואים באפליקציה את ההיסטוריה שלהם וזה עובד בדומה לשירות מוניות, רק שזה זול יותר משמעותית. 

יש אפליקציות נוספות דומות כמו ליפט, כשבינתיים אובר היא המובילה העולמית. אם אובר היתה נוכחת כאן ואם היו מאפשרים לה לפעול בדומה לאיך שהיא פועלת בארה"ב ובמקומות נוספים בעולם, המחירים היו נחתכים ב-30% לפחות. זו יכולה להיות בשורה גדולה לציבור, אבל הלובי של נהגי המוניות חסם אותה. 

אובר פעלה בארץ עד ללפני שנה, אבל זו היתה פעילות מינורית ומול נהגי המוניות ולא לשם פתיחת השוק לנהגים חדשים. אובר ניסתה להיכנס לשוק המקומי כבר לפני עשור. משרד התחבורה בראשותו של ישראל כ"ץ התנגד וקיבל את עמדת נהגי המוניות. החל מאבק משפטי שבסופו קבע בית המשפט שאובר לא יכולה לספק למפעילים שלה שכר  הוגן (מי קבע מה זה שכר הוגן?) ולא אישר את כניסתה. 

אובר המשיכה לפעול כאן תחת מודל חדש - שיתוף פעולה עם נהגי המוניות. האפליקציה בעצם הפכה לדרך להזמנת מונית. אלא שהקורונה, שינויים בהנהלה והפסדים שוטפ0ים גרמו לאובר העולמית להקפיא את הפעילות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אחרי הקפאה של כשנה נעשה ניסיון חוזר שנמשך כשנה בשיתוף עם יאנגו, אבל גם הוא לא התרומם. נהגי המוניות פשוט לא רוצים לעבוד עם אובר. מבחינתם היא סוג של מתחרה.

לאורך התקופה ניסו באובר להציג את היתרון הכלכלי ואת התועלת הצרכנית בשירות שלהם, אבל כל שרי התחבורה בתקופה זו - ישראל כ"ץ, מירב מיכאלי ומירי רגב נמנעו ואפילו פחדו מעימות עם הלובי החזק והמיליטנטי של נהגי המוניות. אבל הגיע הזמן להפסיק לפחד ולעזור לציבור לחסוך בהוצאות התחבורה שלו. מי רגב, יכולה לעשות זאת כשרת התחבורה, הסיכויים לכך לא גבוהים. 

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    מה זה ההפקרות הזו להעלים מס להטיל עונשים כבדים . (ל"ת)
    להטיל קנסות למעלימים 28/11/2025 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    נהג מונית 25/03/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    לכותב הכתבה אין מושג מה העלויות של נהג המונית. וכמה ימים ושעות הנהג צריך לעבוד בשביל להגיע לשכר מינימום. אז בוא תהיה נהג מונית למשך שנתיים ואז תכתוב שוב. כי רק לאחר שנתיים אתה מבין שאתה עובד בחינם. ואתה כנהג מונית אתה עבד.
  • מדה 27/03/2024 14:56
    הגב לתגובה זו
    שיחלוף מקצוע. בדיוק כמו סנדלרים, חנויות צילום, דיסקים, וידאו וכו..
  • 20.
    חיים 24/03/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
    נהג מונית עובד מעל 12 שעות בקושי סוגר את החודש.סולר יקר .מוניות יקרות שכירות מס או קניה יקרים.ברגע שהובר יכנסו המס למונית יהיה מיותר שזה הפנסיה של הנהגים
  • 19.
    אם אין אובר - לא אעלה על מונית פה!! רק אובר!!!!!!! (ל"ת)
    חחחחחחחחחחחחחח 24/03/2024 11:14
    הגב לתגובה זו
  • לך ברגל. חחח (ל"ת)
    יוס 25/03/2024 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    אולגה 24/03/2024 10:41
    הגב לתגובה זו
    יוביל לאסון, ומסוכן לביטחון האישי של נהגי המוניות. חייבים להוריד מחיר.
  • 17.
    ארקדי 24/03/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
    ממליץ למי שיכול
  • 16.
    fd 24/03/2024 09:39
    הגב לתגובה זו
    נהג מוניות עובד 12 שעות ביום ומרוויח 800 שקל ברוטו בממוצע תורידו דלק ביטוח עלות השכרת מספר ולפעמים גם רכב שזה 1500-1800 שקל בשבוע ותגיעו למסקנה שהנהג נשאר עם 300-350 שקל נטו על 12 שעות עבודה עם 0 זכיות סוציאליות
  • 15.
    אורן 24/03/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    רק בהתחלה מחירים זולים מאוד ואחרי שזורקים את שוק המוניות והופכים למונופול הם מעלים מחירים. גם לא רשאים לנסוע בנת"צ ,ללא נת"צ בתל אביב בשעות העומס ממש לא ממולץ.
  • 14.
    יאיר 24/03/2024 08:45
    הגב לתגובה זו
    במקרה של תאונה, אובר לא מכוסה ביטוחית וזאת משתי סיבות עיקריות:1. רשיון הפעלת מונית או בשמו הידוע מספר למונית, הוא רשיון עסק ממדינת ישראל שעולה הרבה כסף ואז יש מונה עם קופה רושמת, עסק רשמי!אובר זאת נסיעה שיתופית בסגנון טרמפ.2. ביטוח למונית עולה סביב 17 אלף ש"ח בשנה מפני שמדובר ברכב ציבורי!אובר עושה שימוש ברכב פרטי, כך שהביטוח לא יכסה ברגע שתהיה תאונה!כלומר אובר עוברים על החוק במדינת ישראל גם מבחינת הסעת נוסעים בתשלום וגם מבחינת הביטוח!בנוסף, נהג מונית עובר הכשרה ובדיקות התאמה, במיוחד מוודאים שהוא ללא עבר פלילי ועומד בבדיקות בריאות!אובר לא בודקים כלום!הכתבה כאן מגמתית ומוטה מאוד כלפי אובר!
  • 13.
    רפול 24/03/2024 08:12
    הגב לתגובה זו
    באיטליה היא יותר יקרה. לדעתי אין מה לנהגי המוניות לפחד
  • 12.
    נעים 24/03/2024 06:39
    הגב לתגובה זו
    אנח מקוה שאתה תשתמש לא באובר אלה בדריורים שיש וגם תעלה עם נהג שיקלל אותך ויצעק עלייך אז תבין מה זה נהג מוניות ואני לא מדבר על נהגים של אובר בעולם שיכולים לחטוף אותך חסר כאן בעיות באמת בגלל יוקר המחייה חיי האדם יקרים וחשובים כאן מאוד וזאת הסיבה למה באמת אין בארץ אובר
  • הסיבה היחידה היא המאפיה של נהגי המוניות (ל"ת)
    אמיר1 24/03/2024 08:54
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רמי 24/03/2024 05:27
    הגב לתגובה זו
    הנהגים לא מבקשים העלאה אלא שיחזירו את חישוב הנסיעות במונה לפי מה שהיה לפני ארבע שנים לערך שאז החליטו לשנות את חישוב הנסיעה ונתנו יותר משקל לזמן הנסיעה מה שגרם לנסיעה בפקקים בעיר להיות הרבה יותר יקרה ולנסיעות בין עירוניות ללא כלכלית לנהג.ומה שהנהגים מבקשים שיחזירו את שיטת החישוב הישנה וזהו ולא מבקשים שום תוספת.
  • 10.
    אמרתם מירי רגב אמרתם הכל ???? (ל"ת)
    יציק 24/03/2024 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אולי יש מניעה ביטחונית? (ל"ת)
    לירור 23/03/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יהווית 23/03/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
    להתגבר על הפחד
  • 7.
    נוסע מתמיד חדש 23/03/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    פשוט תומכת בנהגי המוניות. מביאים לה תוצאות מעולןת במרכז הליכוד. מירב מיכאלי סתם לקקנית
  • 6.
    שני 23/03/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    מדינת עולם 3 לבנתיים נהגי המוניות בוכים דמעות תנין
  • 5.
    ביטוח המונית עלה ב-45% הרכב עלה 25% , הזכות הציבור 23/03/2024 16:49
    הגב לתגובה זו
    ביטוח המונית עלה ב-45% הרכב עלה 25% , הזכות הציבורית שרכשו מהמדינה עולה מעל 260000 ש״ח, המוסכים עולים המון מי כמוכם יודעים, ביטוח מונה, צמיגים, קצין בטיחות, אובר זה לא מונית ז ה חברת הסעות לכל דבר, והם צריכים לשלם לנהג תנאים סוצייאלים ככה בכל מדינה מתוקנת, ומחיר הנסיעה במונית בארץ זול מאוד
  • 4.
    רון 23/03/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
    למה בישראל משלמים על זכות ציבורית 1500 שח מה שאין באובר.איך אובר גובים 30% פחות פשוט לאורך השנים הם שרפו 32 מיליארד דולר.וכמובן ידוע שנהגי מוניות הם מעשירי המשקכאדם שמתעסק בתחום לא הייתי מצפה מכתב לכתוב בצורה כל כך שטחית.
  • 3.
    אובר זה חאפר (ל"ת)
    רטוק 23/03/2024 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג׳קו 23/03/2024 14:13
    הגב לתגובה זו
    בכל תחום קיימת מאפיה שנתמכת ע״י בעלי כוח בממשלות לסוגיהן ששומרות שחס וחלילה הקרטל לא יפורק. רכבים, מוניות, מזון, דיור שכירות רפואה…. המדינה הכי מושחתת ולראיה המחירים היקרים
  • 1.
    נמאס כבר 23/03/2024 13:27
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל אין אובר!!! הכל מושחת מהיסוד
ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה



ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה