רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי | (4)
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.

כחלק מההיערכות למהלך, התכנית כוללת גם בחינה של שימוש במודל PPP (שותפות ציבורית-פרטית) עבור פרויקטי הקמה חדשים, מה שעשוי לשלב רכיבי הקמה עם תפעול או תחזוקה. מנגנון זה יכלול אבני דרך ברורות ומנגנוני תמרוץ חיוביים ושליליים כדי להבטיח עמידה ביעדים.

אחד הצעדים המיידיים והמשמעותיים ביותר בתכנית הוא הקפאה מוחלטת של מצבת כוח האדם ברכבת. מרגע אישור ההחלטה, החברה לא תוכל לגייס עובדים חדשים ללא אישור מיוחד. גיוס לתפקידים מרכזיים כמו נהגים, פקחים, דיילים ומנהלי תחנות יהיה מותנה באישור של אגף התקציבים, אגף השכר והסכמי עבודה ומשרד התחבורה.

קיראו עוד ב"בארץ"

עצירת גיוסי עובדים ברכבת

צעד זה מעלה שאלות קשות לגבי עתידם של אלפי העובדים הנוכחיים. בעוד שהתכנית לא מדברת במפורש על פיטורים, ברור שהעברת הפעילות לידיים פרטיות עלולה להוביל לצמצום משמעותי בכוח האדם. הניסיון מהפרטות קודמות במשק מלמד שזכיינים פרטיים נוטים לפעול עם מצבת כוח אדם רזה יותר ויעילה יותר.

המעבר למודל החדש לא יהיה פשוט. נדרשים תיקוני חקיקה משמעותיים, כולל תיקון פקודת מסילות הברזל משנת 1972, שכיום אינה מאפשרת מתן רישיון למפעיל פרטי של מסילת ברזל ארצית. בנוסף, יש צורך בתיקון הסכם ההפעלה הנוכחי בין המדינה לרכבת ובניסוח הסכם חדש שיתאים למציאות המשתנה.

אתגר נוסף הוא שמירה על האינטגרציה והתיאום בין הגורמים השונים. ניהול זמני המסילה, איזון בין עבודות הקמה להפעלה שוטפת, ושמירה על רצף השירות - כל אלה ידרשו תיאום הדוק בין רכבת ישראל כגוף מנהל לבין הזכיינים הפרטיים.

המגמה להפרדה בין תשתית להפעלה ברכבות אינה ייחודית לישראל. מדינות רבות באירופה עברו תהליכים דומים בעשורים האחרונים, עם תוצאות מעורבות. בבריטניה, ההפרטה הובילה בתחילה לבעיות קשות, אך לאחר התאמות הביאה לגידול משמעותי במספר הנוסעים. בגרמניה ובהולנד, המודל של תחרות מבוקרת בין מפעילים הביא לשיפור השירות תוך שמירה על פיקוח ממשלתי הדוק.

שאלה מרכזית שהתכנית אינה נוגעת בה במפורש היא השפעת ההפרטה על מחירי הנסיעה. הניסיון מהעולם מראה שהפרטה יכולה להוביל הן להוזלה והן להתייקרות, תלוי במודל שנבחר ובמידת הרגולציה הממשלתית. חשוב שהממשלה תבטיח שהמכרזים יכללו התחייבויות ברורות לגבי תעריפים ונגישות, כדי שהשיפור בשירות לא יבוא על חשבון הציבור הרחב, במיוחד אוכלוסיות חלשות התלויות בתחבורה הציבורית.

הצלחת המודל החדש תלויה במידה רבה ביכולת של רכבת ישראל למלא את תפקידה החדש כגוף מפקח ומנהל. זה יחייב בניית יכולות חדשות בתחומי הרגולציה, הפיקוח והאכיפה, וכן פיתוח מנגנונים אפקטיביים למדידת ביצועים ואיכות שירות. ללא מערכת פיקוח יעילה, קיים סיכון שהזכיינים הפרטיים יעדיפו רווחיות על פני איכות השירות ובטיחות.

הפרטת הפעלת הרכבת היא צעד חשוב שמבטא הכרה בכישלון המודל הנוכחי. השאלה הגדולה היא האם המודל החדש אכן יביא לשיפור המיוחל באיכות השירות, או שמא נגלה שהבעיות עמוקות יותר ונובעות מתת-השקעה כרונית בתשתיות ולא רק מבעיות ניהול. מעבר לכך, זאת הירייה הראשונה, התהליכים האלו ארוכים וצפויה התנגדות גדולה. 


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אין גבול להחרבה של הממשלה הזו (ל"ת)
    אנונימי 09/11/2025 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 09/11/2025 21:52
    הגב לתגובה זו
    כנראה בגלל זה יש עליה בעובדים וירידה בתפוקה לא מפתיע
  • 2.
    מירי רקבת 09/11/2025 21:36
    הגב לתגובה זו
    ויפה שנה אחת קודם
  • 1.
    אנונימי 09/11/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    זה רכבות בשבת.יעסיקו גוי של שבת ויפעילו אותן
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.