רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי | (18)
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.

כחלק מההיערכות למהלך, התכנית כוללת גם בחינה של שימוש במודל PPP (שותפות ציבורית-פרטית) עבור פרויקטי הקמה חדשים, מה שעשוי לשלב רכיבי הקמה עם תפעול או תחזוקה. מנגנון זה יכלול אבני דרך ברורות ומנגנוני תמרוץ חיוביים ושליליים כדי להבטיח עמידה ביעדים.

אחד הצעדים המיידיים והמשמעותיים ביותר בתכנית הוא הקפאה מוחלטת של מצבת כוח האדם ברכבת. מרגע אישור ההחלטה, החברה לא תוכל לגייס עובדים חדשים ללא אישור מיוחד. גיוס לתפקידים מרכזיים כמו נהגים, פקחים, דיילים ומנהלי תחנות יהיה מותנה באישור של אגף התקציבים, אגף השכר והסכמי עבודה ומשרד התחבורה.

קיראו עוד ב"בארץ"

עצירת גיוסי עובדים ברכבת

צעד זה מעלה שאלות קשות לגבי עתידם של אלפי העובדים הנוכחיים. בעוד שהתכנית לא מדברת במפורש על פיטורים, ברור שהעברת הפעילות לידיים פרטיות עלולה להוביל לצמצום משמעותי בכוח האדם. הניסיון מהפרטות קודמות במשק מלמד שזכיינים פרטיים נוטים לפעול עם מצבת כוח אדם רזה יותר ויעילה יותר.

המעבר למודל החדש לא יהיה פשוט. נדרשים תיקוני חקיקה משמעותיים, כולל תיקון פקודת מסילות הברזל משנת 1972, שכיום אינה מאפשרת מתן רישיון למפעיל פרטי של מסילת ברזל ארצית. בנוסף, יש צורך בתיקון הסכם ההפעלה הנוכחי בין המדינה לרכבת ובניסוח הסכם חדש שיתאים למציאות המשתנה.

אתגר נוסף הוא שמירה על האינטגרציה והתיאום בין הגורמים השונים. ניהול זמני המסילה, איזון בין עבודות הקמה להפעלה שוטפת, ושמירה על רצף השירות - כל אלה ידרשו תיאום הדוק בין רכבת ישראל כגוף מנהל לבין הזכיינים הפרטיים.

המגמה להפרדה בין תשתית להפעלה ברכבות אינה ייחודית לישראל. מדינות רבות באירופה עברו תהליכים דומים בעשורים האחרונים, עם תוצאות מעורבות. בבריטניה, ההפרטה הובילה בתחילה לבעיות קשות, אך לאחר התאמות הביאה לגידול משמעותי במספר הנוסעים. בגרמניה ובהולנד, המודל של תחרות מבוקרת בין מפעילים הביא לשיפור השירות תוך שמירה על פיקוח ממשלתי הדוק.

שאלה מרכזית שהתכנית אינה נוגעת בה במפורש היא השפעת ההפרטה על מחירי הנסיעה. הניסיון מהעולם מראה שהפרטה יכולה להוביל הן להוזלה והן להתייקרות, תלוי במודל שנבחר ובמידת הרגולציה הממשלתית. חשוב שהממשלה תבטיח שהמכרזים יכללו התחייבויות ברורות לגבי תעריפים ונגישות, כדי שהשיפור בשירות לא יבוא על חשבון הציבור הרחב, במיוחד אוכלוסיות חלשות התלויות בתחבורה הציבורית.

הצלחת המודל החדש תלויה במידה רבה ביכולת של רכבת ישראל למלא את תפקידה החדש כגוף מפקח ומנהל. זה יחייב בניית יכולות חדשות בתחומי הרגולציה, הפיקוח והאכיפה, וכן פיתוח מנגנונים אפקטיביים למדידת ביצועים ואיכות שירות. ללא מערכת פיקוח יעילה, קיים סיכון שהזכיינים הפרטיים יעדיפו רווחיות על פני איכות השירות ובטיחות.

הפרטת הפעלת הרכבת היא צעד חשוב שמבטא הכרה בכישלון המודל הנוכחי. השאלה הגדולה היא האם המודל החדש אכן יביא לשיפור המיוחל באיכות השירות, או שמא נגלה שהבעיות עמוקות יותר ונובעות מתת-השקעה כרונית בתשתיות ולא רק מבעיות ניהול. מעבר לכך, זאת הירייה הראשונה, התהליכים האלו ארוכים וצפויה התנגדות גדולה. 


תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אנונימי 11/11/2025 14:15
    הגב לתגובה זו
    הדבר הכי גרוע שיכולים לעשות זה להפריט את הרכבת!ולכל החוכמולוגים שחושבים שרק עובדי רכבת ידפקו אתם טועים האזרחים שמשלמים נסיעה ידפקו המחירים יעלו ויהיה פה בלגן אטומי אסור לתת לזה לקרות
  • 16.
    וזה יופרט למקורבים ויהלומים (ל"ת)
    אזרח 10/11/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    לא אתפלא אם אוצר בוחן להפריט את צהל (ל"ת)
    אנונימי 10/11/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימיYL 10/11/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    תראו כמה שבויים יש בתעשיה האווירית לא מעיזים להרים ראש למה הדף קטן מ להחיל את הסיבות
  • אנונימי 10/11/2025 16:23
    הגב לתגובה זו
    צודק 100%
  • 13.
    פרוסטולה 10/11/2025 10:34
    הגב לתגובה זו
    ועד עובדי הרכבת חברי מרכז הליכוד פקדו אלפי עובדי רכבת לליכוד לכן השרה רגב לא תיפגע ביהלומים שלה אז מה אם הציבור מקבל שירות גרוע ועוד מממן מאות משרות מיותרות. אכן רק הליכוד יכול!
  • 12.
    אנונימי 10/11/2025 10:14
    הגב לתגובה זו
    שהשרה רקב מתייחסת אליה כמו אל רכבת בגרב
  • 11.
    אנונימי 10/11/2025 08:50
    הגב לתגובה זו
    סמוטריץ יש לך עוד כמה חודשים אתם גם ככה לא עוברים את אחוז החסימה תייעל בכל המיליארדים שאתם מעבירים לשטחים.מנותק קשר הלווו.רק רכבת ישראל בראש שלךהמדינה למופת. המדינההיותר גרועה ממקסיקו.
  • 10.
    ביבי הבטיח להוריד את מספר העובדים במגזר הציבורי ומאז מספרם רק עלה כרגיל בינוקיו סיפורי סבתא (ל"ת)
    עוז 10/11/2025 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    בוקר טוב אליהו בכל חברה ממשלתית מעל 30% מיותרים תודות למינויים הפוליטים והגובים של הפוליטיקאים המו (ל"ת)
    אייל 10/11/2025 08:35
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 10/11/2025 07:54
    הגב לתגובה זו
    לחברות פרטיות..
  • 7.
    עמית 10/11/2025 07:35
    הגב לתגובה זו
    כל מה שבניהול המדינה ובעיקר של השרה כאלק רקב הוא כישלון מוחלט. זו בושה ענקית לישראל שאין רכבת תחתית. בקהיר למשל כבר היה ב 1908.
  • 6.
    שיסימו כבר עם מסילה מזרחית (ל"ת)
    אנונימי 10/11/2025 06:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 10/11/2025 01:27
    הגב לתגובה זו
    צריך שאיזה טייקון יממן את המסילות לאילת ולקריית שמונה. לא מהתקציב של המדינה. שהוא יקבל את ההפעלה ל10 שנים יעשה בוכטות אבל לנו האזרחים תהיה רכבת לאילת ולקריית שמונה באופן מיידי במקום לחכות 20 שנה עד שיהיה תקציב להקים אותה!!!!
  • 4.
    אין גבול להחרבה של הממשלה הזו (ל"ת)
    אנונימי 09/11/2025 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 09/11/2025 21:52
    הגב לתגובה זו
    כנראה בגלל זה יש עליה בעובדים וירידה בתפוקה לא מפתיע
  • 2.
    מירי רקבת 09/11/2025 21:36
    הגב לתגובה זו
    ויפה שנה אחת קודם
  • 1.
    אנונימי 09/11/2025 21:19
    הגב לתגובה זו
    זה רכבות בשבת.יעסיקו גוי של שבת ויפעילו אותן
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.