קובי בנטקובסקי מנכל אימפקס
צילום: יחצ
ראיון

"מקווים שהמוצר יבשיל בשנה הקרובה ויביא להזמנות בסוף השנה"

אחרי שדיווח על הסכם מסחרי ראשון עם חברת המשקאות הגדולה בעולם, פפסיקו, מייסדי חברת אימפקס מסבירים על המשמעות של ההסכם ועל העתיד של החברה בשנים הקרובות: "העסקה עם פפסיקו היא מהפכה בתחום של אריזות ומוצרים חכמים"
איתן גרסטנפלד | (1)

מניית חברת האריזות החכמות אימפקס החלה להיסחר בבורסה בתל אביב בחודש ספטמבר האחרון, כחלק מגל ההנפקות ששטף את הבורסה המקומית. אלא שבניגוד למרבית החברות הללו, שזכו לכתף קרה מצד המשקיעים, אימפקס דווקא זכתה לתמיכה מצד המשקיעים, ששלחו את המניה לעלייה של כ-41% מאז ההנפקה, ולשווי שוק של כ-140 מיליון שקל.

אתמול (א'), דיווחה החברה על כך, שחתמה על הסכם עם תאגיד המשקאות והמזוןPEPSICO INC, המחזיק בשורה של מותגי משקאות מוכרים ובראשם גטורייד ופפסי. במסגרתו, תספק בשנה הקרובה מאות אלפי יחידות אלקטרוניות של המוצר שפיתחה, תמורת סכום כולל של כ-2.7 מיליון דולר. הדיווח, והעובדה שבחברה האמריקאית מערכים, כי בשנת 2023 ההסכם עשוי להכפיל את עצמו, הביאו לזינוק של 21% במחיר מניית החברה. בראיון לביזפורטל מסבירים מייסדי החברה, קובי בנטקובסקי, המשמש כמנכ"ל ויואב חושן סמנכ"ל המכירות של החברה, על המשמעות של ההסכם ועל העתיד של החברה בשנים הקרובות.

"פפסיקו חתמה איתנו על חוזה לרכישה של טכנולוגיה לבקבוקים חכמים מתוך כוונה לשחרר לשוק בקבוקים חכמים רב פעמים, מהם יוכלו לקבל הלקוחות חוויה דיגיטלית ואישית. צריך לזכור, החברות האלו מייצרות מיליארדים של מוצרים, ועכשיו הן רוצות לתמוך בשלושה דברים: מוצרי צריכה פרסונלים וחכמים, לייצר חוויות אישיות עבור הלקוח כולל שיתוף מידע מצד הלקוח, ולבסוף כל מה שקשור לקיימות, קרי הפחתה של כמויות הפלסטיק".

"הבקבוק ממליץ ללקוח כמה הוא צריך לשתות במהלך היום, ועוכב אחרי כמויות השתייה, באמצעות האפליקציה. המטרה היא לשנות הדרך בה אנשים שותים, באמצעות בקבוקים שמאפשרים קשר ישיר בין המותג ללקוח, הפחתה של פלסטיק, והוספת ערך ללקוחות הקצה בדמות המלצות בזמן אמת. כיום מוכרת פפסיקו, תחת המותג גטורייד בקבוקים רב פעמים רגילים, ובאמצעות הטכנולוגיה שלנו היא תוכל להתחיל למכור בקבוקים חכמים".

כיצד יראה המוצר והקשר בין הלקוחות לחברה?

יש כאן מודל עסקי רחב ופורץ דרך, שקשור למשקאות ולאופן בו הלקוחות ימשיכו לקבל את המשקאות של פפסיקו, שיתברר לאחר שהמוצר יושק. אנחנו מאמינים שהאפקט של המהלך על שוק המשקאות יהיה גדול מאד, ומעריכים שבחודשים הקרובים יהיה אפשר לראות את המוצר בשוק גם בקרב לקוחות נוספים.

למה שאנשים ירצו לשתף את המידע שלהם עם חברות מסחריות?

המודל הוא מודל אישי, הלקוח יכול לבחור שלא לשתף את המידע שלו עם החברה, כשהחלטה היא של הלקוח בלבד. במידה והלקוח מחליט שהוא רוצה לשתף את הנתונים הפרטים שלו כמו גובה גיל משקל וכו' עם החברה, הוא יקבל יותר המלצות. זה לא שונה מלשתף את המידע שלך עם אפליקציית ספורט או עם שעון/צמיד חכם, אלו אותם נתונים.

עשינו מחקרי שוק יחד עם חברות גדולות אחרות בעולם, בנוגע לשתייה חכמה. ראינו עליה בצריכה של שתיה כתוצאה משימוש בבקבוק וראינו גם עליה בשביעות הרצון של הלקוחות. כך שיש לנו נתונים אותם אנחנו מצפים לראות במוצר שפפסיקו תשיק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה המשמעות של העסקה לחברה?

"למעשה, החברה עברה ממצב של הסכמי פיתוח ופיילוטים להסכמים מסחרים. מבחינת הפוטנציאל, פפסיקו מוכרת דרך חטיבת משקאות הספורט, בסדר גודל של 13 מיליארד דולר, ושולטת במעל 70% מהשוק. במובן הזה, אנחנו רואים בשוק האמריקאי כפוטנציאל עצום. גם הכמות ההתחלתית עליה הודענו היום, היא כזאת שתייצר מהפכה בשוק הבקבוקים החכמים ביותר, ותהפוך, ככל הידוע לנו, לעסקה הגדולה ביותר בתחום אי פעם. העובדה שהחברה המובילה בעולם נכנסת לתחום של אריזות חכמות, היא חותמת איכות לטכנולוגיה שלנו".

המטרה לשנה הקרובה: פיילוטים שיבשילו להסכמים מסחריים

לדברי בנטקובסקי וחושן, "החברה היא המובילה בתחום ההפיכה של מוצרי צריכה רגילים, לחכמים. כיום, המותגים הללו, לא יודעים מה קורה עם המוצר מרגע שיצרו אותו ושלחו אותו למדפים, כשגם הלקוח מצדו לא מחזיק ביותר מדי נתונים. אנחנו סוגרים את הפער הזה, והופכים את המוצרים לחכמים, ולכאלה שמייצרים נתונים עבור הצרכנים והיצרנים".

כיום, מתמקדת החברה בשני קווי מוצרים מרכזיים, תחום השתייה, שוק שנאמד על פי החברה בכ-70 מיליארד דולר, ותחום הוויטמינים עם שוק של כ-170 מיליארד דולר. בעתיד ינסו בחברה להיכנס לתחומים נוספים, "הפלטפורמה שלנו מתאימה לתחומים נוספים, כשמהלך הנה האחרונה אנחנו מבצעים בדיקות עסקיות, כשבמהלך השנה נבחר תחום נוסף אליו נכס ויצטרף לפורטפוליו".

איפה החברה תהיה בעוד שנתיים?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משקיע 21/02/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
    טכנולוגיה חכמה ומוצר מהפכני.
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.