גלעד יעבץ מנכ"ל אנלייט
צילום: אנלייט

אנלייט אנרגיה: שת"פ להקמת פרויקטים של 600-300 מגה-וואט בספרד

חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם יזמים מקומיים בספרד לפיתוח מקבצי פרויקטי אנרגית רוח ואנרגיה סולארית בספרד, המצויים בשלבי פיתוח ראשוניים
ערן סוקול |

חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט אנרגיה -0.54%  דיווחה הבוקר (א') כי חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם יזמים מקומיים בספרד לפיתוח מקבצי פרויקטי אנרגית רוח ואנרגיה סולארית בספרד, המצויים בשלבי פיתוח ראשוניים ואשר להערכת החברה ההספק הפוטנציאלי המצרפי שלהם יגיע לכ-300-600 מגה-וואט.

לקריאה נוספת אודות התחום: אחרי זינוק של מאות אחוזים במניות האנרגיה המתחדשת - מה הלאה?

הפרויקטים ממוקמים בסמיכות לפרויקט Gecama אותו מקדמת החברה בספרד. בחברה מציינים כי בשלב מקדמי זה של פיתוח הפרויקטים אין ודאות לגבי היקף התממשותם וקידומם כפוף, בין היתר, להשלמת בדיקות היתכנות ולהשלמת הליכי פיתוח מורכבים. החברה מעריכה כי הפרויקטים אשר יתממשו מתוך הצבר יבשילו בהדרגה, באופן חלקי או מלא, על פני תקופה של 2-5 שנים.

בהתאם להסכמי שיתוף הפעולה, החברה ושותפיה המקומיים יממנו במשותף את עלויות הפיתוח של הפרויקטים לפי מפתח שהוסכם ביניהם ובסכומים שאינם מהותיים לחברה בשלב הפיתוח. כחלק ממהלך הפיתוח, החברה צפויה להעמיד ערבויות בסך 40 אלף אירו למגה-וואט, לשם חתימה על הסכמי חיבור לרשת עם חברת ההולכה וניהול המערכת ולטובת שמירת ההספק הנדרש לחיבור לרשת, והכל כתלות בקצב והיקף הפרויקטים שיבשילו לכדי חתימת הסכמי חיבור. הערבויות תושבנה במקרים מסוימים בהם לא יתאפשר חיבור מסיבות שאינן תלויות ביזמי הפרויקט.

עם השלמת הפיתוח של כל פרויקט תרכוש החברה את זכויותיהם של שותפיה המקומיים בפרויקט, בתמורה שתחושב בהתאם לסכומים שנקבעו על פי מפתח לכל מגה-וואט הספק שיתממש.

בחברה מציינים כי המהלך הינו חלק מאסטרטגיית החברה למנף את יכולות הליבה שלה ויתרונותיה היחסיים בייזום פרויקטי אנרגיה מתחדשת בשוק הישראלי והבינלאומי, משלבי הפיתוח הראשוניים, ועל ידי כך להשיג תשואות גבוהות יותר מאשר שחקנים בעלי פרופיל השקעה פיננסי.

  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: