רוב מניות ת"א 125 רשמו תשואה שלילית מתחילת 2018
הכוכבות והנופלות של ת"א 125 מתחילת 2018: זו שזינקה 34% מתחילת השנה והמניה שצללה 35%. צפו ברשימה
התיקון האלים שנרשם אתמול בשוק המקומי, השני בטווח זמן כל כך קצר יחסית לשנת 2017 שאופיינה בעליות באופן עקבי, החזיר את מדד ת"א 125 חודש אחורנית. עצרנו לבדוק מה עשו מניות המדד מתחילת השנה.
המניה הגרועה ביותר מבין מניות ת"א 125 היא מנייתה של חברת הפארמה הדואלית אופקו הלת' שהשלימה אתמול צניחה של כ-35% מתחילת השנה. אחריה ממוקמת מניית סלקום שאיבדה מתחילת השנה כ-30%. החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה בימים הקרובים. אחריהן, סאפייאנס ופרטנר שאיבדו מתחילת השנה כ-25% כל אחת, ושיכון ובינוי שצללה בכ-23% מתחילת השנה בצל פרשת השוחד באפריקה, פרשה שאת סיומה קשה לראות בשלב זה.
מניה נוספת שקשורה לפרשת שוחד (אחרת) זוהי שפיר הנדסה שאיבדה כ-23% גם היא מתחילת השנה. ברשימת המניות שאיבדו שיעור דו ספרתי מערכן באחוזים ניתן למצוא בנוסף את אבגול שהשלימה ירידה של 21% מתחילת השנה בצל הדו"חות הקשים, אל על (מינוס 23%), ואלקטרה צריכה (מינוס 20%) שדיווחה אתמול על הפסד של 13 מיליון שקל בצל מחלוקת עם יצרנן מכשיר הסלולר הסיני וואווי.
מניית טאואר השלימה נפילה של 17% מתחילת השנה ומניית פוקס השלימה אתמול ירידה של 19%. יחד עם עזריאלי, שאיבדה יותר מ-15% מערכה מתחילת השנה, אלו סבלו בעיקר מהחשש מירידה פדיונות השוכרים בצל כניסתה של אמזון לישראל.
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- אודיוקודס זינקה 20%, אורביט 6%; הביטוח עלה 2.7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצד הירוק של הטבלה ראשונה להוביל מבין מניות ת"א 125 היא מניית קנון שרושמת תשואה של כ-34% מתחילת השנה. אחרי שלוש שנים של כישלונות עסקיים (קריסת בטרפלייס וצניחה במחירי האשלג בכיל) קנון סגרה בתחילת השנה שתי עסקאות שהביאו לשינוי מהותי במצבה הפיננסי: בתחילת ינואר השלימה את מכירת ICP תמורת 1.2 מיליארד דולר, וכמה ימים לאחר מכן מכרה יחד עם צ'רי הסינית את השליטה במיזם הרכב הסיני קורוס לפי שווי של כמיליארד דולר. (לכתבה המלאה)
אחרי קנון ממוקמת מניית לייבפרסון שרשמה תשואה של יותר מ-30% מתחילת השנה. בחודש שעבר החברה סיפקה תחזית אופטימית עם חזרה לצמיחה דו ספרתית ב-2018 בהתבסס על שיא שנרשם ברבעון הרביעי של 2017 בהזמנות חדשות ובהיקף הממוצע של העסקות. סודה סטרים ממוקדמת אחריה עם תשואה של 27% מתחילת השנה ומניית רציו עם עליות של 18% מתחילת השנה ברקע לחתימה של שותפויות הגז על הסכם יצוא גז למצרים.
- 1.יעקב 26/03/2018 08:32הגב לתגובה זואפליית מיסוי לטובת נדל"ן חנקה את הבורסה ולא השאירה כסף פנוי להשקעה בבורסה. הכבדת מיסוי על נדל"ן חנקה גם את ההשקעה בנדל"ן . המצב כעת הוא שאין כסף פנוי: לא לבורסה ולא לנדל"ן. דחוף: להוריד מס על הבורסה ל 15 אחוז לכל היותר.

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
