מגדל עזריאלי
צילום: BizTV

מניות הקניונים צללו על רקע החשש מכניסתה של אמזון לישראל

הדו"חות של הקניונים עדיין לא מבטאים את המגמה, אך בעולם הקניונים מאבדים עד 20% מהיקף הפעילות; הנה תזכורת - מה ויזל מפוקס עושה כדי להתגבר על הבעיה
נועם בראל | (12)

מניות הקניונים והחברות שבתוכן צנחו היום בשיעור חד, אך מי שעקב אחרי המגמה בעולם הקמעונאות בחודשים האחרונים ובשנים האחרונות בכלל, מבין שהכתובת הייתה על הקיר. מליסרון -1.95% צללה 5.7%,ביג -2.07% נפלה 5.5%. עזריאלי קבוצה נפלה ב-4%, וקסטרו -1.76% איבדה 4.4% מניית פוקס -2.14% נפלה 6%.

רכישות בקניונים - OUT, רכישות באינטרנט - IN

הדו"חות של הקניונים עדיין לא מבטאים את המגמה, אך בעולם הקניונים מאבדים עד 20% מהיקף הפעילות. השבוע פגשנו את הראל ויזל, מנכ"ל פוקס לראיון. לפוקס חנויות בכל הקניונים ובמספר קניונים אף יותר מחנות אחת. הוא יודע בדיוק מה קורה בשוק הקמעונאות הפיזי והוא נערך לזה - פוקס השיקה אתר קניות מקוון בשם טרמינל X, שאמור לקזז את הפגיעה בחנויות הפיזיות. 

לטענת ויזל, שוק ההלבשה בהיקף שנתי של 16 מיליארד שקל הולך להשתנות - "הרכישות דרך האינטרנט מסתכמות כיום בכ-2 מיליארד שקל והן יעלו תוך שנתיים-שלוש ל-3 מיליארד שקל".

המשמעות היא - זינוק עצום במכירות באינטרנט על חשבון החנויות בקניונים. מדובר בפגיעה ישירה וכואבת בקניונים שבין השאר מקבלים דמי שכירות בהתאם לפדיון, וכמובן שכשהפדיון יורד ההכנסות שלהן יורדות בהתאמה.

מעבר לכך, ברגע שהחנויות יעברו לאינטרנט, תחל ירידה בביקוש בקניונים, שיכול להיות סוג של כדור שלג מבחינתם. זו הסיבה שהקניונים פועלים במרץ לפתח מודל אינטרנטי (לדוגמא עזריאלי.קום).

ותוך כדי תנועה מסתבר שגם הענקיות הגלובליות מתכוונות להכנס לשוק האינטרנט הישראלי בכל הכוח. אמזון צפויה להרחיב את פעילותה לישראל בצורה מאוד משמעותית.

(חיים כצמן בראיון - לא חושש מהפילים הלבנים)

 

עזריאלי קבוצה

מליסרון -1.95%

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ביג -2.07%

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    עמי 26/11/2017 20:21
    הגב לתגובה זו
    אבל גולף בבעיה גדולה מאוד, פוקס תתמודד היא תפתח את האתר שלה ואולי גם תתחיל למכור לעוד ארצות, פוקס תתחזק
  • 10.
    גב' ישראלי אוהבת למשש ובסופו של דבר גם הבת שלה תמשש (ל"ת)
    מישה 26/11/2017 19:35
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    למרות שויזל פתח חנות מקווננת , המניה נופלת . לך תבין (ל"ת)
    קובי 26/11/2017 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שיצאו מהסרט, יפסיקו לעשוק וירויחו צנוע (ל"ת)
    צאו מהסרט מהר 26/11/2017 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 26/11/2017 13:57
    הגב לתגובה זו
    מה יש לו לחפש פה?
  • ליאור 26/11/2017 22:45
    הגב לתגובה זו
    בגלל שהכל יקר פה 20-50% (אלקטרוניקה לדוגמה) אפשר לעשות רווח יפה מאוד, גם אם תהיה תחרות והמחירים ירדו הצמיחה בישראל גבוהה בהרבה מבעולם המערבי, האוכלוסיה כבר גדולה מכמה מדינות באירופה, וכמה מדינות בארהב ולנו כמובן שזה מעולה
  • 6.
    מלי 26/11/2017 13:39
    הגב לתגובה זו
    כמו שחסמו את אובר יחסמו גם אותם
  • 5.
    יעל 26/11/2017 13:06
    הגב לתגובה זו
    יש דברים שאני מוכנה לקנות באינטרנט אבל בטח לא בגדים. לא מוותרת על הקניונים בשום פנים ואופן.
  • 4.
    שגי 26/11/2017 13:02
    הגב לתגובה זו
    מה עם החוויה אין לזה תחליף
  • 3.
    אבי 26/11/2017 13:02
    הגב לתגובה זו
    עוד 3-5 שנים לא יהיו את המותגים הללו בקניונים , מכסימום חנות עודפים. מבטיח לכם שאוטוטו תראו הנחות מפליגות לבעלי החנויות בקניונים..... תוך 5 שנים הקניונים יהפכו או למשרדים/בתי אבות/דירות
  • 2.
    מה יהיה עם המשביר לצרכן? (ל"ת)
    החתול ליימן 26/11/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פל 26/11/2017 12:51
    הגב לתגובה זו
    שהאתרים בישראל לא יציעו אלא אם כן הם יחתכו חזק ברווח....ענף הקניונים עומד להשתנות, קניונים רבים לא יהיו אטרקטיביים לתפעול בשנים הבאות....גם ככה יש יותר מדי.
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות
ראיון

“המכירות נחתכו, הריבית חונקת - אבל יש מניות נדל״ן שעדיין מתומחרות בחסר”

אנליסט הנדל״ן זיו בן אלי מסביר מדוע המחצית השנייה נפתחה בחולשה חריגה בשוק המגורים, איך ה׳מידל-מרקט׳ בתל אביב נשאר תקוע, למה ריטים למגורים נסחרים מתחת להון - ואילו מניות עדיין מציגות אפסייד למרות הסביבה המאתגרת


צלי אהרון |

מצד אחד האטה כבדה בשוק המגורים, שניכרת כמעט בכל נתון, ומצד שני תמחור מעניין במספר מניות נדל״ן, כולל יזמיות ומניב בחו״ל, שאולי מציגות הזדמנויות למרות תנאי המאקרו המכבידים. השנה הנוכחית נפתחה תחת אותן ההשפעות שכבר ליוו את השוק ב-2024: ריבית גבוהה, אי-ודאות כלכלית ומדינית בעקבות המלחמה, תקנות מימון מחמירות שהוציא בנק ישראל במרץ האחרון וירידה חדה בכמות העסקאות שמורגשת היטב גם בסקירת הכלכלן הראשי באוצר וגם בנתוני למ״ס. עם זאת, חברות רבות מציגות עדיין יציבות, ולעיתים אפילו המשך ביקושים במקטעים ספציפיים. 

אחת התופעות הבולטות במחצית הראשונה של השנה היתה הירידה הדרמטית במכירות הדירות, לא מדובר על תופעה של גורם אחד בלבד אלא של כמה תהליכים שהתרחשו כמעט במקביל. העלאת המע"מ בנובמבר האחרון הביאה להקדמת עסקות לסוף 2024 ופגעה ברבעון הראשון של 2025; הגבלות המימון החדשות של בנק ישראל על מבצעי המימון של הקבלנים האטו את קצב השיווק; והעימות הביטחוני מול איראן במבצע ׳עם כלביא׳ ביוני האחרון הוביל לסגירת אתרי בנייה ולבלימת עסקאות. 

גם סביבת הריבית הגבוהה ממשיכה להכביד על רוכשי הדירות, שמתקשים לסגור פערים בין הון עצמי למשכנתא גבוהה. אבל לצד תמונה זו, דוחות הרבעון השני של חברות הבנייה מגלים כי ברבעון השלישי נרשמה התעוררות מסוימת במכירות - בעיקר בפרויקטים בפריפריה או כאלה שנהנים ממבצעי מימון. הדוחות שפורסמו לרבעון השלישי רחוקים מלהיות חזקים, אך הם גם לא מבטאים חולשה לעומת רבעון קודם, אלא מגמה של עלייה קלה במכירות.  

כל זה כשבמקביל, שוק הנדל״ן המניב שומר על יציבות יחסית, כאשר בולטים מגזרי הלוגיסטיקה והתעשייה, בעוד שוק המשרדים מציג פער חד: ביקושים גבוהים בתל אביב, לעומת קושי משמעותי לסגור עסקאות מחוץ לה. 

בשיחה עם זיו עין אלי, אנליסט הנדל״ן של IBI, שמלווה את התחום לאורך שנים ומנתח את הדוחות מסביר עין אלי איפה עומד שוק המגורים כיום, והאם יש מניות מומלצות בתחום? 

מה בעצם הביא לירידה החדה במכירות הדירות במחצית הראשונה של השנה? 

אלדד צינמן
צילום: יחצ
דוחות

מור גמל ופנסיה: צמיחה בהכנסות אבל הרווח כמעט לא עלה

למרות עלייה של כ-22% בהכנסות ברבעון השלישי, הרווח הנקי של מור גמל ופנסיה עלה בכ-4% בלבד; ההוצאות הכוללות קפצו ב-23%, בין היתר בשל גידול בעמלות סוכנים, עלייה בהוצאות שכר והוצאה מבוססת מניות של כ-6.3 מיליון שקל, מה ששחק כמעט את כל הגידול בשורה העליונה

תמיר חכמוף |

מור גמל ופנסיה מור גמל פנסיה -1.25%   פרסמה את דוחות הרבעון השלישי לשנת 2025 המצביעים על המשך צמיחה בהכנסות, אך השורה התחתונה נותרה כמעט ללא שינוי.

הכנסות החברה, בניהולו של אלדד צינמן, מנכ"ל מור גמל ופנסיה, עמדו ברבעון השלישי של 2025 עמדו על כ-171.2 מיליון שקל, עליה של כ-22% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה בהכנסות מקורה בעלייה בהיקף הנכסים המנוהלים, לאור פעילותה של חטיבת הלקוחות וערוצי הפצה שמנוהלת על ידי אורי קיסוס, משנה בכיר למנכ"ל מור השקעות, אשר מאפשרת לכלל חברות הקבוצה ליהנות מסינרגיה בפעילותן.

נכון ל-13 בנובמבר 2025 היקף הנכסים המנוהלים על ידי מור גמל ופנסיה עמד על כ-117 מיליארד שקל, צמיחה של כ-34% מתחילת שנת 2025. מתוך סך היקף הנכסים, כ-15.5 מיליארד שקל מנוהלים בקרנות הפנסיה שהחלו את פעילותן בחודש מאי 2022. החברה עדכנה בדוחות כי פעילות הפנסיה צפויה להגיע לאיזון במהלך שנת 2027.

עם זאת, ההוצאות עלו משמעותית. עמלות הוצאות שיווק ורכישה עלו לכ-64.5 מיליון שקל לעומת 66.5 מיליון שקל, והוצאות הנהלה וכלליות עלו לכ-52.8 מיליון שקל לעומת 45.9 מיליון שקל אשתקד. העלייה נובעת בין היתר מהוצאות גבוהות לעמלות סוכנים, גידול בהוצאות שכר והוצאה גדולה מבוססת מניות בגובה של כ-6.3 מיליון שקל. כולל הוצאות מימון (שרשמו ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל), סך ההוצאות עמד על 141.2 מיליון שקל לעומת 114.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה של 23% ששחקה את מרבית הגידול בהכנסות.

הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2025 עמד על 18.9 מיליון שקל, צמיחה של כ-4% בלבד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון שקל, אשר מצטרפים ל-39 מיליון שקל שחולקו השנה.

נתונים נוספים

מעבר לעלייה בהכנסות, הדוח של מור גמל ופנסיה מציג תמונה חיובית של המשך התרחבות בקצב מהיר: מספר העמיתים הכולל חצה את רף המיליון והגיע ליותר מ-1.01 מיליון חשבונות, גידול חד של כמעט 180 אלף עמיתים בתוך שנה. הצמיחה הזו נובעת מהרחבת הפעילות בכל הערוצים, ומורגשת היטב גם בהיקף הנכסים, שעמד בסוף הרבעון על כ-112.9 מיליארד שקלים, ובתאריך העדכני אף טיפס ל-117 מיליארד. מדובר בזינוק של כ-34% מתחילת השנה, שהגיע משילוב של צבירות נטו גבוהות ותשואות חיוביות בשוק.