אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן

נמוך יותר ומדולל יותר? אלקטריאון מגייסת שוב

אלקטריאון מעדכנת את פרטי הגיוס המתוכנן, מגדילה את הדילול, מורידה את מחיר המנייה ומציעה דיסקאונט של 40% על מחיר השוק
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון טרם השלימה את מהלך הגיוס הקודם שדיווחנו עליו לפני כשבועיים, וכבר הספיקה לעדכן אותו, כאשר דירקטריון אלקטריאון אלקטריאון 17.95%  אישר הבוקר הסכם השקעה פרטי מהותי בהיקף חריג של כ-31.3 מיליון שקל. המהלך הנוכחי מבטא את הצורך במזומנים. 

הדיווח על הגיוס הקודם, גרם למשקיעים להבין את השלכות המהלך ומחיר המנייה ירד בכ-19%, מ-63.64 שקל ב-3 ביוני, מועד ההודעה על הגיוס ועד ל-51.61 שקל הבוקר, והפעם החברה מנסה מהלך יותר אגרסיבי שמגדילה את הדילול, מורידה עוד יותר את מחיר המנייה וכן את הדיסקאונט. על פי הצהרת החברה, המהלך נובע מהרצון להשלים מהלך שנפגע בעקבות המצב הבטחוני, אבל עוד לפני פתיחת המלחמה המניה הגיבה בירידה להודעת הגיוס והדילול המאסיבי. לכן, הפרטים בפועל מראים שזוהי פעולה שיכולה להיטיב עם בעלי המניות, אבל עלולה לפגוע במשקיעים הפרטיים.  

כתבנו בעבר גם שמבט על ההון העצמי של החברה בהשוואה לקצב שריפת המזומנים מראה שלחברה נותרו שלושה ואולי ארבעה רבעונים של פעילות לפני שתקלע למצוקה תזרימית. ניסיון הגיוס הקודם הוביל לעלייה זמנית קצרת מועד במחיר המניה אבל ככל שהתבהר המהלך, הוא הוביל לירידת מחירים. כיום, שבועיים בלבד אחרי, ניכר כי מדובר במהלך שמעניק עוד מנת חמצן לתפעול החברה, אבל כזה שבעיקר בא על חשבון המשקיעים הקיימים. 

פרטי הגיוס הנוכחי ושיעור הדיסקאונט 

סכום הגיוס הנוכחי עומד על 31.3 מיליון שקל והוא כולל הקצאת 574,732 מניות רגילות וכן 574,732 כתבי אופציה (לא סחירים). כמות המניות המוצעת גדולה מהגיוס הקודם ואילו מחיר המניה המוצע ירד מ-59.5 שקל למניה ל-54.5 שקל למניה, ירידה של כמעט 10%. בגיוס הקודם, החברה לא עדכנה על מועד הפקירה של האופציות, שעמדו עם שער המרה של 65 שקל. בהודעה הנוכחית, החברה מורידה את מחיר המימוש של האופציות ל-60 שקל, עם פקיעה של שנתיים, ב-31 במאי 2027. על פי מודל בלק אנד שולס, שוויו הכלכלי של כל כתב אופציה מוערך בכ-22.5 שקל. כלומר, מי שרוכש את המניה מקבל מניה בשווי של 32 שקלים. הדיסקאונט, אם כך, הוא מעל 40% על המחיר בשוק נכון להיום. לא נכתוב את המונח מכירת חיסול, אבל שוב, המגמה ברורה. 

 העסקה תתבצע עם 12 בעלי מניות קיימים. בין המשקיעים הבולטים נמנים אורן עזר, ירון יעקובי, רן בלינקיס, יצחק חג'ג' וחברת כלל, המחזיקים יחד עם שאר הניצעים בכ-52.8% מזכויות ההצבעה בחברה טרם ההקצאה. כתוצאה מכך, ולצורך ההצעה בלבד, ייחשבו כ"בעלי שליטה" לפי חוק החברות.

המשך הדרך 

כפי שכתבנו מספר פעמים, אלקטריאון הוא חברת מו"פ שאינה צפויה לעבור לרווחיות בזמן הקרוב, אבל הבעיה עמוקה מאיזון ההון וקצב שריפת המזומנים. המוצר של אלקטריאון, שהיה פורץ דרך ובעל פוטנציאל צמיחה עצום, הולך ומתגלה כמוצר עם היתכנות מימוש נמוכה מאד, והוא על סף הלא רלבנטי. אמנם החיפוש אחר הפתרון להגדלת טווח הנסיעה של רכבים חשמליים הוא בעל ערך עצום, אבל נראה שהפתרונות מגיעים מכיוונים אחרים וזולים משמעותית מהפתרון של אלקטריאון. הצורך בהקמה יקרה של תשתיות נרחבות של כבישים מתייתר במידה ועמדות הטעינה יהפכו למהירות יותר ונפוצות יותר. אם כיום חברת BYD מציעה עמדת טעינה שמאפשרת טווח של 400 ק"מ תוך 5 דקות בלבד, ניתן רק לשער שהטכנולוגיה תציע ביצועים טובים יותר ויותר והחלום על הכביש החכם יילך ויתפוגג. 

אלקטריאון: כמה דיסקאונט צריך אחרי ירידה של 70% בשנה?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אלקטריאון: ההכנסות נחתכו ב-75%; ההפסד העמיק ל-29 מ' שקל


אז אם המוצר של אלקטריאון איבד את האטרקטיביות שלו והמשך הפעילות של החברה תלוי בגיוס כספים, מה ניתן לחזות עבור עתיד החברה? על פניו, החברה אמורה לגייס במחיר גבוה כדי להפחית את הדילול, אבל אנחנו רואים תהליך הפוך בקצב הולך וגדל. 


רק מתחילת השנה ירדה מניית אלקטריאון בכ-71.7%. וברקע הירידות, המנייה הגיעה סמוך לשפל שרשמה בסוף 2023, כלומר היא נסחרת במחירים שלא נראו מאז הנפילה בעקבות ה7 באוקטובר. שווי השוק של החברה עומד על כ-710 מיליון שקל. כרגע השוק מגיב באופן חיובי למהלך מגיבה בעליות. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אחד מבפנים 16/06/2025 21:53
    הגב לתגובה זו
    במקום לשים מנכל ראוי נותנים לו להמשיך להתעמר בעובדים ולהשלות את המשקיעים
  • 6.
    אנונימי 16/06/2025 21:31
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מבין בחשמל לא מבין מהחיים שלו..BYD קונספט אבל לא ישים טכנית לתשתיות ואלקטריאן ישימה כי הצריכה שלה נמוכה פי 50 ... טעינה תוך כידי נסיעה...פחות גודל סוללה..יתרון לכל תחבורה ציבורית.. ותעשיה... זו הדרך ובסוף זה יכול לעלות כמו חד קרן
  • 5.
    אייל 16/06/2025 20:00
    הגב לתגובה זו
    מי שיכול צריך לימכור
  • 4.
    אנונימי 16/06/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
    ויש אופציה שתוך כדי נסיעה הם יעדיפו לא לצאת מהרכב לעולם יש מדינות עם קור או חום קיצוניים או סתם גשם זה לא משנה יש כאן יתרון מטורף . משאיות אוטובוסים שיפור מטורף . טויוטה אין לה אופציה למכור רכבים למדינות קרות ואלקטרוני נותן לה פתרון .
  • א. מאסק 16/06/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    אז למה טסלה מוכרת כמו לחמניות שם
  • 3.
    חברות ישראליות מדללות בלי סוף את המשקיעים הקטנים בעיקר והממונה על שוק ההון שותק (ל"ת)
    אנונימי 16/06/2025 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 16/06/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    משאיות אמבולנסים ורכבי שילוח ושירות בחניון. אולי תתחילו לשווק בעצמכם
  • אפיקים 16/06/2025 22:03
    הגב לתגובה זו
    טעינה בקצב של
  • 1.
    אנונימי 16/06/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
    תרד לאג יקח שנה יקח שלוש שנים או חודש מי יודע מה שאני כן יודע זה שהיא גמורה הכל ילך שם למנכל אז תמשיכו לקנות