אלקטריאון מגייסת ברקע המצב הביטחוני
אלקטריאון טרם השלימה את מהלך הגיוס הקודם שדיווחנו עליו לפני כשבועיים, וכבר הספיקה לעדכן אותו, כאשר דירקטריון אלקטריאון אלקטריאון 0% אישר הסכם השקעה פרטי מהותי בהיקף חריג של כ-31.3 מיליון שקל. המהלך הנוכחי מבטא את הצורך במזומנים.
מאז הדיווח על הגיוס הקודם, מחיר המנייה ירד בכ-19%, מ-63.64 שקל ב-3 ביוני, מועד ההודעה על הגיוס ועד ל-51.61 שקל בבוקר ההודעה הנוכחית, והפעם החברה מנסה מהלך שמגדיל את היקף הגיוס אך באותה נשימה מגדיל גם את הדילול, וכן מעמיק את הדיסקאונט.
על פי הודעת החברה, המהלך נובע מהרצון להשלים את הגיוס ברקע אי הוודאות שיצר המצב הביטחוני, אבל עוד לפני פתיחת המלחמה המניה ירדה בימים לאחר הודעת הגיוס והדילול. זו פעולה שיכולה להיטיב עם בעלי המניות והחברה, אבל עלולה לפגוע במשקיעים הפרטיים.
כתבנו בעבר גם שמבט על ההון העצמי של החברה בהשוואה לקצב שריפת המזומנים מראה שלחברה נותרו כארבעה רבעונים של פעילות לפני שתקלע למצוקה תזרימית. ניסיון הגיוס הקודם הוביל לעלייה זמנית קצרת מועד במחיר המניה אבל ככל שהתבהר המהלך, הוא הוביל לירידת מחירים. כיום, שבועיים בלבד אחרי, ניכר כי מדובר במהלך שמעניק עוד מנת חמצן לתפעול החברה.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מנתוני הדוח לרבעון הראשון נראה שלחברה יתרות מזומנים ופיקדונות בסך של כ-72.2 מיליון שקל, אליהם יצטרפו כ 31 מיליון שקל מההנפקה הפרטית, כך שסך המזומנים יסתכם בכ- 103 מיליון שקל. בנוסף, לחברה כ-3 מיליון שקל בפיקדון משועבד ויתרת לקוחות של כ 12 מיליון שקל שלהערכת החברה צפויה להתקבל במהלך הרבעון הקרוב. כמו כן לחברה יתרת מלאי בהיקף של כ-30 מיליון שקל בגין הצטיידות מראש לקראת פרויקטים חתומים, כך שאורח הפעילות של החברה מתארך לכשנה וחצי.
פרטי הגיוס הנוכחי ושיעור הדיסקאונט
סכום הגיוס הנוכחי עומד על 31.3 מיליון שקל והוא כולל הקצאת 574,732 מניות רגילות וכן 574,732 כתבי אופציה (לא סחירים). כמות המניות המוצעת גדולה מהגיוס הקודם ואילו מחיר המניה המוצע ירד מ-59.5 שקל למניה ל-54.5 שקל למניה, ירידה של כמעט 10%. בגיוס הקודם, החברה לא עדכנה על מועד הפקיעה של האופציות, שעמדו עם שער המרה של 65 שקל. בהודעה הנוכחית, החברה מורידה את מחיר המימוש של האופציות ל-60 שקל, עם פקיעה של שנתיים, ב-31 במאי 2027. על פי מודל בלק אנד שולס, שוויו הכלכלי של כל כתב אופציה מוערך בכ-22.5 שקל. מדובר בתמחור כולל לחבילת מניה + אופציה לא סחירה, שניתנת למחזיקי עניין קיימים. כלומר, מי שרוכש את החבילה מקבל מניה בשווי אפקטיבי של 32 שקלים. הדיסקאונט, אם כך, הוא מעל 40% על המחיר בשוק נכון ליום ההודעה.
כלומר, אלקטריאון מציעה מחיר מניה נמוך יותר ודילול גבוה יותר בשילוב חבילת אופציות ששוויין התיאורטי גבוה, אך בפועל לא בהכרח ימומש. צריך לזכור שההנחות במודל בלק-שולס אינן מבטאות תמיד ערך כלכלי אמיתי, במיוחד
לאור אי-נזילות כתבי האופציה, והסיכוי שבסופו של דבר לא יומרו, כמו שקרה במקרי עבר בהנפקות של החברה.
- סקופ: עליה של 13% בהכנסות ו-7.5% ברווח על רקע ביקושים מהתעשיות הביטחוניות
- אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלו המניות שיזכו לביקושים והיצעים בשל עדכון המדדים
עם זאת, צריך לזכור כי סמיכות הזמנים בין אישור העסקה לבין ההסלמה הביטחונית מול איראן אינה מקרית, וכי הצורך בשריון מיידי של מקורות מימון הפך לקריטי לנוכח חוסר הוודאות בשווקים. בנוסף, ההחלטה לבצע את המהלך כהקצאה פרטית ולא כהנפקת זכויות עזרה לשמור על יציבות המחיר, שכן הנפקת זכויות הייתה מובילה לירידת שער המניה. הקצאה פרטית, מנגד, מאפשר גיוס מדויק יותר, מול משקיעים שמביעים אמון ארוך טווח, ובתנאים שנחשבים הוגנים מצידם ביחס לסיכון הקיים בשוק.
העסקה תתבצע עם 12 בעלי מניות קיימים. בין המשקיעים הבולטים נמנים אורן עזר, ירון יעקובי, רן בלינקיס, יצחק חג'ג' וחברת כלל, המחזיקים יחד עם שאר הניצעים בכ-52.8% מזכויות ההצבעה בחברה טרם ההקצאה. כתוצאה מכך, ולצורך ההצעה
בלבד, ייחשבו כ"בעלי שליטה" לפי חוק החברות.
שאלה של רלבנטיות
כפי שכתבנו מספר פעמים, אלקטריאון הוא חברת מו"פ שאינה צפויה לעבור לרווחיות בזמן הקרוב, אבל הבעיה עשויה להיות עמוקה מאיזון ההון וקצב שריפת המזומנים. המוצר של אלקטריאון, שהיה פורץ דרך ובעל פוטנציאל צמיחה עצום, אך בתחום תחרותי במיוחד. החיפוש אחר הפתרון להגדלת טווח הנסיעה של רכבים חשמליים הוא בעל ערך עצום, ונראה שהפתרונות מגיעים מכיוונים אחרים מהפתרון של אלקטריאון. הצורך בהקמה יקרה של תשתיות נרחבות של כבישים מתייתר במידה ועמדות הטעינה יהפכו למהירות יותר ונפוצות יותר. אם כיום חברת BYD מציעה עמדת טעינה שמאפשרת טווח של 400 ק"מ תוך 5 דקות בלבד, ניתן לשער שהטכנולוגיה תציע ביצועים טובים והחלום על הכביש החכם יילך ויתפוגג.
התייחסות חברת אלקטריאון לטעינה חוטית מהירה
טעינה מהירה אינה מתחרה בטעינה אלחוטית, אלא מהווה פתרון משלים עם מגבלות משמעותיות. היא אינה ישימה לשימוש יומיומי, שכן היא דורשת חיבור חשמל עצום – טעינת רכב אחד ב-5 דקות דורשת כ- 1.2 מגה-וואט, העלות הגבוהה תתגלגל ללקוח שישלם סביבות 300 ש"ח לטעינה מלאה במקום כ-50 ש"ח כעת (רשת החשמל עלויות טעינה בשעות שיא ושפל). כבר כיום קיימות עמדות טעינה מהירות הגובות כ-250 ש"ח לטעינה - זה אך סביר שעלות טעינה במטען של כ-1.2 מגה תהיה יקרה אף יותר.
כתוצאה מכך, מטענים
מהירים יותקנו,/ככל הנראה, רק בנקודות ייעודיות, והעלות הגבוהה של התקנה, תחזוקה וצריכת החשמל תתגלגל למשתמשים, מה שיהפוך את השימוש בהם ללא משתלם לרוב הנהגים וללא החזר כלכלי לגופים שיקימו אותם.
בשווקים שבהם אימוץ הרכב החשמלי הוא מסיבי, כמו אוטובוסים ותחבורה ציבורית, טעינה מהירה אינה ישימה – היא יקרה, מכבידה על רשת החשמל ומסבכת את התפעול, ולכן אוטובוסים כלל לא משתמשים בה. בנורבגיה לדוגמא גוף התחבורה הציבורית בטרונדהיים השווה בין טעינה אלחוטית, טעינה מהירה וטעינה מבוססת מימן – ובחר בכביש חשמלי כפתרון היעיל ביותר להפעלת צי הרכב החשמלי.
טעינה אלחוטית – פתרון חכם לכל סוגי הרכבים ולכל תרחיש
אלקטריאון מציעה פתרון טעינה אלחוטי
חכם וגמיש, המאפשר טעינה רציפה בנסיעה, בעצירה, בחניונים ובטרמינלים – ללא צורך בכבלים וללא השבתה של הרכב.
בניגוד לטעינה מהירה, אשר מייקרת את ההפעלה, מגבילה את מיקומי הטעינה ומוסיפה עומס אדיר על רשת החשמל, טעינה אלחוטית מאפשרת רציפות תפעולית, חיסכון בתשתיות והפחתת העומס על הרשת.
בנוסף, מערכות טעינה מהירות דורשות כבלים עבים מאוד אשר מסרבלים את התפעול, ועלות תחזוקה גבוהה, מה שהופך אותן לפחות כדאיות ביום יום ובטווח הארוך.
אלקטריאון: כמה דיסקאונט צריך אחרי ירידה של 70% בשנה?
אלקטריאון:
ההכנסות נחתכו ב-75%; ההפסד העמיק ל-29 מ' שקל
מתחילת השנה ירדה מניית אלקטריאון בכ-66% לאחר שזינקה בכ-18% ברקע ההודעה על הגיוס. שווי השוק של החברה עומד על כ-810 מיליון שקל.
- 16.אנונימי 18/06/2025 10:40הגב לתגובה זוצריכה להגביר מאמצי שיווק לציי מכוניות צבאיים שחייבים להיות טעונים בכוננות.
- 15.כתב פאתטי 18/06/2025 08:27הגב לתגובה זוהטעינה המהירה של טסלה ושל BYD תלך ותשתפר ומקביל הסוללות משתפרות לא תהיה טעינה באינדוקציה זה יקר מאד זה מאבד אנרגיה יקרה זה מחייב מקלטים ותחנות טרנספורמציה כל מרחק קצר ולהרים כבישים. לא יקרה לא לאוטובוסים ולא בכלל. החברה הזאת מתה ונשאר רק להוציא תעודת פטירה
- 14.בסוף בעלי המניות יעשו מהמניות טפטים (ל"ת)אלי 17/06/2025 16:25הגב לתגובה זו
- 13.שווה 800 מליון על מה רק מפסידה (ל"ת)ניבי 17/06/2025 14:24הגב לתגובה זו
- 12.אין מניה גרועה מזו 17/06/2025 13:07הגב לתגובה זויפסידו ויפסידו ואז יסגרו
- 11.הפסדתי הון כאן 17/06/2025 12:45הגב לתגובה זוכל רגע הכסף מעבר לפינה וכל פעם איזה תירוץ הלוואי שיתבעו אותם ייצוגית!!!
- 10.שורטיסט 17/06/2025 10:55הגב לתגובה זוהכי טובה לשורט!!
- 9.שקר עצמי 17/06/2025 10:15הגב לתגובה זוהבטחות כמו חול. מאבדת אנרגיה לא מרוויחה עולה זיליארדים להתקין אין שום הסכם רציני. פשוט בלוף ורמיה עצמית החברה הזו תימחק
- 8.משקיע שלא שוקע 17/06/2025 10:10הגב לתגובה זוגיוס בשווי נמוך חלון של שנתיים לממש האופציות בערך בשווי העכשווי זה מראה אפס אמון ביכולת של החברה להתקדם פשוט מלכודת פתאים וחגג נפל בה מי שיש לו שכל יטפטף וימכור
- 7.אחד מבפנים 16/06/2025 21:53הגב לתגובה זובמקום לשים מנכל ראוי נותנים לו להמשיך להתעמר בעובדים ולהשלות את המשקיעים
- 6.אנונימי 16/06/2025 21:31הגב לתגובה זומי שלא מבין בחשמל לא מבין מהחיים שלו..BYD קונספט אבל לא ישים טכנית לתשתיות ואלקטריאן ישימה כי הצריכה שלה נמוכה פי 50 ... טעינה תוך כידי נסיעה...פחות גודל סוללה..יתרון לכל תחבורה ציבורית.. ותעשיה... זו הדרך ובסוף זה יכול לעלות כמו חד קרן
- 5.אייל 16/06/2025 20:00הגב לתגובה זומי שיכול צריך לימכור
- 4.אנונימי 16/06/2025 19:04הגב לתגובה זוויש אופציה שתוך כדי נסיעה הם יעדיפו לא לצאת מהרכב לעולם יש מדינות עם קור או חום קיצוניים או סתם גשם זה לא משנה יש כאן יתרון מטורף . משאיות אוטובוסים שיפור מטורף . טויוטה אין לה אופציה למכור רכבים למדינות קרות ואלקטרוני נותן לה פתרון .
- א. מאסק 16/06/2025 22:02הגב לתגובה זואז למה טסלה מוכרת כמו לחמניות שם
- 3.חברות ישראליות מדללות בלי סוף את המשקיעים הקטנים בעיקר והממונה על שוק ההון שותק (ל"ת)אנונימי 16/06/2025 17:36הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 16/06/2025 17:26הגב לתגובה זומשאיות אמבולנסים ורכבי שילוח ושירות בחניון. אולי תתחילו לשווק בעצמכם
- אפיקים 16/06/2025 22:03הגב לתגובה זוטעינה בקצב של
- 1.אנונימי 16/06/2025 17:23הגב לתגובה זותרד לאג יקח שנה יקח שלוש שנים או חודש מי יודע מה שאני כן יודע זה שהיא גמורה הכל ילך שם למנכל אז תמשיכו לקנות
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות
ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי
ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 2% , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).
ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0% שירדה ביותר מ-8%.
מתוך הדוח של מעלות
בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק
מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.
בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.
- ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות
- ג'י סיטי: ה-NOI עלה ב-7.3%, ה-FFO מהנדל"ן המניב עלה ב-24.7% ל-116 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי
שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהיום בבורסה: על נייס והשבבים - והאם אייסיאל תתקן?
הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?
השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0% ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 2.85% , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0% ואנרג׳יאן אנרג'יאן -0.15% הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 2.34% ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.
בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.
בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע - "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 1.06% ו- נובה 14.9% שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות:
- איי.סי.אל נפלה 15%, חברה לישראל איבדה 14%; מחזור המסחר - 13.4 מיליארד שקל
- היום של טבע, ומה עוד קרה בבורסה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון,
בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי.
ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין
בחמישי ידווחו נייס וספיינס.
המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0.67% צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.
