ערוצי טלוויזיה קשת רשת ערוץ עשר
צילום: אייס

אנשי השיווק מעריכים: איחוד רשת-עשר יעלה את מחירי הפרסום

כך עולה מסקר שנערך עבור אייס בקרב חברי איגוד השיווק. עוד עולה כי בעידן החדש - מעריכים אנשי האיגוד כי תהיה תחרות שוויונית בין 2 הערוצים המסחריים הגדולים
כתבי אייס |

על רקע המהלך לאיחוד בין רשת 13 לערוץ עשר, כשהממונה על ההגבלים העסקיים דנה בימים אלו בבקשת האיחוד, אייס באמצעות איגוד השיווק הישראלי, פנה לחבריו להבין את הלכי הרוח בכל הנוגע למהלך - שיחזיר את שוק הטלוויזיה שוב לעידן 2 ערוצים מסחריים. התוצאות לא מאד מפתיעות, החששות - דווקא כן. 

הסקר נערך בשבוע האחרון באמצעות שאלון שנשלח לאנשי שיווק החברים באיגוד. 169 איש השלימו את המענה על השאלון הדיגיטלי שכלל 4 שאלות בלבד. בשאלה האם המיזוג טוב או רע למפרסמים, התשובות היו חלוקות. כך גם בשאלה האם יגדלו או יקטנו תקציבי הפרסום בעקבות המיזוג.

בכל הנוגע למחירי הפרסום עם שוק שיחזור ל-2 מתמודדים, התשובות היו חד משמעיות: מחירי הפרסום יעלו. הסיבה ברורה: פחות ערוץ, פחות תחרות, והכוח של הערוצים עולה במשא ומתן עם משרדי הפרסום והמפרסמים. 

אנשי השיווק מאמינים כי איחוד כזה בין רשת 13 לערוץ עשר ייצור דווקא תחרות שוויונית בין 2 הערוצים המסחריים שיישארו - קשת 12 ורשת-עשר, בניגוד למצב שהיה עד 31 באוקטובר 2017, עם שליטה כמעט מוחלטת של ערוץ 2 על פני ערוץ עשר. 

ענף הפרסום מנסה לחוש את השטח לקראת האיחוד בין רשת 13 לערוץ עשר. לכל מיזוג או פיצול, הגדלה או קיטון של מספר השחקנים בשוק הטלוויזיה המסחרי יש השפעה ישירה על ענף הפרסום, ברמת מלאי זמן הפרסום שעומד לרשותם לרכישה ומשם ליכולת המיקוח שלהם שמשתנה במצב של 3 זכיינים או שניים ולבסוף במחיר לנקודת רייטינג. בזמנו אמר נבו כרמי, שותף במשרד יהושע TBWA ומי שמנהל שנים רבות את כל תחום המדיה במשרד כי "המיזוג אם יאושר, הוא בשורה רעה לשוק הפרסום ועוד יותר מזה למפרסמים עצמם, כי הוא מקטין את מלאי הרייטינג בשוק שגם ככה עכשיו נמצא בחוסר גדול". לדבריו "יש עודף ביקוש עצום מצד המפרסמים וכל יום נשארות כמויות עצומות של זמן אוויר מחוץ ללוח. הם לא עומדים בביקושים ומעבר ל-2 ערוצים רק יקצין את המצב".

 

גורם בכיר אחר אמר לאייס כי "אין פה שוק ל-3 ערוצים ולכן הם (הערוצים) מפסידים. בטווח הקצר זה נותן להם יתרון, אבל טקטי בלבד, ולכן המעבר ל-2 ערוצים חזקים עם תחרות אמתית ברמת המיצוב". סברה נוספת שהוא מעלה נוגעת לתוכן עצמו: "אם יש לך ערוץ שלם ועגול שבחיבור בין רשת לעשר, מחבר בין חדשות חזקות לתוכן טוב, פריסת המדיה שלך ללקוחות טובה יותר".

 

גם באיגוד השיווק המאגד תחתיו את המפרסמים הגדולים בישראל, הבינו כי 3 ערוצים מסחריים מפסידים עם סכנת קריסה שמרחפת מעליהם, היא אסון לשוק הפרסום. "מאז שעלה רעיון הפיצול, אנו מתריעים על כך שהשקעות המפרסמים בטלוויזיה לא יאפשרו היתכנות כלכלית ל-3 ערוצים מסחריים", אמרה בזמנו תלמה בירו, מנכ"ל האיגוד. "עקבנו בדריכות ובדאגה אחרי הערוצים המפוצלים וההפסדים העצומים שספגו מאז הפיצול. אין ספק שהמיזוג הוא צעד מתבקש ונכון, גם אם מבחינתנו התחרות נחלשת ומספר הערוצים מצטמצם, מה שיכול להביא לעליית מחירים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.