חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock
טור

כריסמס ומימונה: ההזדמנות השיווקית בחגים שלא ידעתם

כאנשי שיווק, עלינו לייצר פנייה ייחודית שלוקחת בחשבון כל אחד מהמגזרים, ומבינה את המנהגים ואת החגיגות. אבי זיתן על פסיפס התרבויות וההזדמנות העסקית
אבי זיתן |
נושאים בכתבה אבי זיתן שיווק

נדמה שלוח השנה שלנו מוצף במועדים והזדמנויות שיווקיות. אבל מה עם החגים המגזריים? מה המשמעות שלהם בתמהיל השיווק שלנו? עולם השיווק אינו מתקיים בבועה. הוא תמיד חלק מתרבות, מנהגים וחגים של החברה בה אנו פועלים. אנו מכנים זאת בשם occasion based marketing - שיווק מבוסס מועדים. בדרך כלל מדובר על מועדים לאומיים או חגי ישראל - חישבו על כל המבצעים שממלאים את החנויות בפסח, או ביום העצמאות. לעיתים אף מדובר על ימי בינ"ל שמושפעים מחגים בעולם המערבי - ה-black Friday שלפני חג המולד, או ולנטיין דיי בפברואר הפכו גם הם להזדמנויות צרכניות וסיבות לשיחה עם הקהל שלנו.

 

אבל כאן בדיוק חשוב לעצור רגע ולהביט על המגמות בחברה הישראלית. לאורך שנים דיברנו בישראל על כור היתוך, על מדורת שבט ו"לוח שנה" אחד שכולל בתוכו את אותם חגים לכולם. אבל כיום, החברה הישראלית היא פלורליסטית יותר. קיימים צורך ולגיטימציה לחזור לחגים עדתיים ושורשיים עם חיבור לתרבות מגזרית. זה אומר שאנו חייבים כמי שרוצה לנהל שיחה אותנטית עם הקהל להבין את לוח השנה של המגזרים השונים ולא להתעלם מהם.

 

דוגמא מעניינת אחת ראינו רק לאחרונה, בחגיגות הסיגד של העדה האתיופית. החג, שרק עד לאחרונה היה לא מוכר בציבוריות הישראלית, קיבל מקום של כבוד בשיח התקשורתי וציון בטקסים ואף אירועים רשמיים. מעניין לראות כי החג הפך מאירוע לא מוכר למוקד לסקרנות ומשיכה בקרב כלל הציבור ולא רק בני העדה האתיופי.

 

אפשר להשוות זאת לדוגמא אחרת שכולנו מכירים - חג המימונה. עד לפני שנים לא רבות, החג היה חג בלעדי של העדה המרוקאית. אבל המגמות התרבותיות - ויש להודות, גם המאכלים הטעימים - הפכו אותו לחג לאומי כלל ישראלי. לא משנה מאיזה עדה אתה - אתה תחפש את החבר המרוקאי שאפשר להתארח אצלו למופלטה של אחרי פסח.

 

תהליך דומה קורה היום לנובי גוד. חג שבעבר כמעט לא דיברנו עליו והיה נדמה שהוא הלך לאיבוד בתוך ה"סילבסטר" או ראש השנה האזרחי. בשנים האחרונות, גם הצעירים יוצאי מדינות חבר העמים מחפשים לחזור לשורשים ולמסורת שלהם ומכירים לחברה הישראלית את החג המיוחד הזה. זוהי בשורה של ממש - חג עם אופי חילוני מצד אחד אבל עם עושר של מנהגים ומאכלים וטעמים שכל אחד מאיתנו יכול להתחבר אליהם. בדיוק כפי שקרה למימונה, היום המגזר דובר הרוסית יצר עבורנו את ה"נובי גוד הישראלי" שהוא כבר עובדה מוגמרת וחלק מתרבות המקומית.

 

כאנשי שיווק, עלינו לייצר פנייה ייחודית שלוקחת בחשבון כל אחד מהמגזרים, ומבינה את המנהגים ואת החגיגות. להיות ערים למגמות התרבותיות ולהבין שהחברה הישראלית היא אינה "כור היתוך", אלא פסיפס של תרבויות שמשתלבות זו בזו וגם חיות זו לצד זו. שיהיה לכולנו חג שמח ושתמיד נמצא סיבה למסיבה.

 

הכותב אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה ויועץ לחברות וארגונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.