אדולף אייכמן לשכה 06
צילום: מתוך הסרט 'לשכה 06'

יום השואה ב-2 ו-10: 'הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני - על האינטרס הציבורי'

המפיק הראשי של הרשות השנייה יוסי מולה מסביר לאייס למה חשוב לתמוך בדוקו, מדוע הזכייניות לא אוהבות כאלה הנחתות, וחושש לעתיד השידורים הללו
אלכסנדר כץ | (1)

כמו חרב על הצוואר - כך מרגישות זכייניות הטלוויזיה המסחריות כשהן נאלצות לשדר סרטי דוקו "כבדים", כסוג של מחויבות רגולטורית והנחתה מצידה של הרשות השנייה. אחד המועדים לכך הוא יום השואה, כשהרשות השנייה תשדר 3 סרטים ב-2 הערוצים - 2 ו-10.

יוסי מולה, המפיק הראשי של הרשות השנייה, מאמין כי החשיבות של סרטים אלו, נמצאת על כתפי הרשות. בשיחה עם אייס, אמר מולה כי "מדי שנה אנחנו ערים למגמה הזאת בה הערוצים לא משקיעים ביום השואה, בגלל שהן לא יכולות לשדר פרסומות".

-אז אתה מנחית על הערוץ את השידור הזה, למרות שהוא זכיין מסחרי ומחויב לעשות כסף

"זה נכון שאני מנחית עליו, אבל אני לוקח את הפרמטר הזה ואת הכסף שמושקע בסרט. אני מנחית עליו דברים איכותיים, סרט איכות ששומר עלינו כחברה. יכול להיות שבעיניהם אני מבלבל את המוח, אבל אני יודע שזה איכות. אנחנו (הרשות השנייה והזכיינים, א"כ) לא מדברים באותה שפה. הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני מסתכל על האינטרס הציבורי. זה פרמטר שאני לא יודע אם הם מכירים אותו. תשמע, על פי החוק, אני יכול לכפות עליהם את שידור הסרט בפריים-טיים בשעה 21:00, אבל אנחנו לא עושים את זה. חוץ מזה, בשעה 23:00 יש עומק לשידור, ואנשים שיכולים לחכות לשעה הזאת".

אתמול (יום שבת) שודר הסרט מלך הגרוטאות בערוץ 10. מדובר על סיפורו של ג'וזף יואנוביצ'י, סוחר יהודי ששיתף פעולה עם הנאצים, ונשלח לגלות בצרפת, ממנה ברח. בסופו של דבר, הוא בורח לישראל, חוזר לצרפת במעין הליך הסגרה, נעצר ומת ממחלה.

טריילר לסרט 'לשכה 06'

הערב תשדר 'רשת' את לשכה 06 - סיפורה של קבוצת חוקרים משטרתית שהכינה את כתב התביעה נגד אדולף אייכמן. מאוחר יותר הערב תשדר 'רשת' את מרק עוף עם סכינים, סיפור מסעה האישי של הבמאית ליאורה איזנשטיין לאוקראינה, בעקבות זיכרון השואה, מה שמוביל לתהליך התפכחות משפחתי.

התקציב קוצץ, הפניות רבות

לצד חוסר הרצון הבסיסי של הזכייניות להתעסק בתכנים כאלה, תקציב ההפקות של הרשות השנייה קוצץ בשנים האחרונות מ-12 מיליון שקלים ל-3-4 מיליון, ועתיד ההפקות האלה עומד בסימן שאלה.

"חלק מהתקציב הזה מוקצה לטובת הפקות ליום השואה, ליום הזיכרון ול-9 באב. הזכיינים לא משקיעים משהו שאפשר להראות אותו. אני נותן כבוד ליוצרים שלנו - אני נותן 400 אלף שקל לסרט דוקומנטרי של 50 דקות, שזה הכי גבוה בשוק. אותי מעניינים היוצרים, את הזכיינים זה לא מעניין. אותי מעניין שליוצר תהיה עדשה כמו שצריך, שאנשי ההפקה יאכלו ארוחת צהריים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-אז אתם מוציאים קול קורא, מקבלים בטח הרבה פניות והצעות. איך בסוף אתם בוחרים על איזה פרויקט ללכת? יש איזו אג'נדה, משהו שמוביל אתכם באותה שנה, נושא מסוים?

"ביום השואה אנחנו רוצים להראות סיפור אחר. בסופו של דבר אני מחפש סיפורים טובים, אנושיים, ואם אני רואה משהו שמתאים לי, או משהו שאני רוצה לקדם, אז אני הולך על זה. הנה למשל עם הסרט על החוקרים של אייכמן ('לשכה 06', א"כ), מישהו הביא סיפור על חוקר כזה שנמצא בתוכנו, על איך בכלל מרגיש התליין, הרי פעם בדור מוציאים אצלנו אדם להורג. ההצעה לסרט הזה פתחה צוהר ענק".

כאמור, הרשות מקבלת הצעות רבות מיוצרים, וצריכה לברור ולבחור פרויקטים בודדים. "הניפוי הראשון הוא האם יש הסיפור מעניין ורחב - כזה שידבר לכולם, שכל אחד יבין על מה מדובר. אני מזמין את היוצרים להציג את הקונספט, ואז אנחנו מחליטים", מתאר מולה.

"בתהליך הבחירה והענקת התמיכה לסרט, אני מכוון לסרטים רציניים", אומר מולה. "הרי מדובר על יממה ללא פרסומות וללא ריאליטי, וכך זה נותן לי את האפשרות להציג את הסרטים הרציניים האלה ללא רעשי רקע".

-לעיתים אתה נתקע עם הצעות שאתה לא יכול לתמוך בהן, אבל אתה יודע שהן מעניינות, אבל אתה מוגבל תקציבית. מה אתה עושה?

"כשנשארים סרטים ואם יש סרט שאני מתלבט, אני שמח מאד לתת אותו לקולגות. אני רוצה שיהיו סרטים דוקומנטריים, אז אני מתקשר לזכיינים, לאנשים אחרים, אומר שסרט מאד חשוב, אפילו נותן אותו למתחרים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסרט לשכה 06 נשמע ממש מעניין (ל"ת)
    מעיין 27/04/2014 21:15
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.