אדולף אייכמן לשכה 06
צילום: מתוך הסרט 'לשכה 06'

יום השואה ב-2 ו-10: 'הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני - על האינטרס הציבורי'

המפיק הראשי של הרשות השנייה יוסי מולה מסביר לאייס למה חשוב לתמוך בדוקו, מדוע הזכייניות לא אוהבות כאלה הנחתות, וחושש לעתיד השידורים הללו
אלכסנדר כץ | (1)

כמו חרב על הצוואר - כך מרגישות זכייניות הטלוויזיה המסחריות כשהן נאלצות לשדר סרטי דוקו "כבדים", כסוג של מחויבות רגולטורית והנחתה מצידה של הרשות השנייה. אחד המועדים לכך הוא יום השואה, כשהרשות השנייה תשדר 3 סרטים ב-2 הערוצים - 2 ו-10.

יוסי מולה, המפיק הראשי של הרשות השנייה, מאמין כי החשיבות של סרטים אלו, נמצאת על כתפי הרשות. בשיחה עם אייס, אמר מולה כי "מדי שנה אנחנו ערים למגמה הזאת בה הערוצים לא משקיעים ביום השואה, בגלל שהן לא יכולות לשדר פרסומות".

-אז אתה מנחית על הערוץ את השידור הזה, למרות שהוא זכיין מסחרי ומחויב לעשות כסף

"זה נכון שאני מנחית עליו, אבל אני לוקח את הפרמטר הזה ואת הכסף שמושקע בסרט. אני מנחית עליו דברים איכותיים, סרט איכות ששומר עלינו כחברה. יכול להיות שבעיניהם אני מבלבל את המוח, אבל אני יודע שזה איכות. אנחנו (הרשות השנייה והזכיינים, א"כ) לא מדברים באותה שפה. הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני מסתכל על האינטרס הציבורי. זה פרמטר שאני לא יודע אם הם מכירים אותו. תשמע, על פי החוק, אני יכול לכפות עליהם את שידור הסרט בפריים-טיים בשעה 21:00, אבל אנחנו לא עושים את זה. חוץ מזה, בשעה 23:00 יש עומק לשידור, ואנשים שיכולים לחכות לשעה הזאת".

אתמול (יום שבת) שודר הסרט מלך הגרוטאות בערוץ 10. מדובר על סיפורו של ג'וזף יואנוביצ'י, סוחר יהודי ששיתף פעולה עם הנאצים, ונשלח לגלות בצרפת, ממנה ברח. בסופו של דבר, הוא בורח לישראל, חוזר לצרפת במעין הליך הסגרה, נעצר ומת ממחלה.

טריילר לסרט 'לשכה 06'

הערב תשדר 'רשת' את לשכה 06 - סיפורה של קבוצת חוקרים משטרתית שהכינה את כתב התביעה נגד אדולף אייכמן. מאוחר יותר הערב תשדר 'רשת' את מרק עוף עם סכינים, סיפור מסעה האישי של הבמאית ליאורה איזנשטיין לאוקראינה, בעקבות זיכרון השואה, מה שמוביל לתהליך התפכחות משפחתי.

התקציב קוצץ, הפניות רבות

לצד חוסר הרצון הבסיסי של הזכייניות להתעסק בתכנים כאלה, תקציב ההפקות של הרשות השנייה קוצץ בשנים האחרונות מ-12 מיליון שקלים ל-3-4 מיליון, ועתיד ההפקות האלה עומד בסימן שאלה.

"חלק מהתקציב הזה מוקצה לטובת הפקות ליום השואה, ליום הזיכרון ול-9 באב. הזכיינים לא משקיעים משהו שאפשר להראות אותו. אני נותן כבוד ליוצרים שלנו - אני נותן 400 אלף שקל לסרט דוקומנטרי של 50 דקות, שזה הכי גבוה בשוק. אותי מעניינים היוצרים, את הזכיינים זה לא מעניין. אותי מעניין שליוצר תהיה עדשה כמו שצריך, שאנשי ההפקה יאכלו ארוחת צהריים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-אז אתם מוציאים קול קורא, מקבלים בטח הרבה פניות והצעות. איך בסוף אתם בוחרים על איזה פרויקט ללכת? יש איזו אג'נדה, משהו שמוביל אתכם באותה שנה, נושא מסוים?

"ביום השואה אנחנו רוצים להראות סיפור אחר. בסופו של דבר אני מחפש סיפורים טובים, אנושיים, ואם אני רואה משהו שמתאים לי, או משהו שאני רוצה לקדם, אז אני הולך על זה. הנה למשל עם הסרט על החוקרים של אייכמן ('לשכה 06', א"כ), מישהו הביא סיפור על חוקר כזה שנמצא בתוכנו, על איך בכלל מרגיש התליין, הרי פעם בדור מוציאים אצלנו אדם להורג. ההצעה לסרט הזה פתחה צוהר ענק".

כאמור, הרשות מקבלת הצעות רבות מיוצרים, וצריכה לברור ולבחור פרויקטים בודדים. "הניפוי הראשון הוא האם יש הסיפור מעניין ורחב - כזה שידבר לכולם, שכל אחד יבין על מה מדובר. אני מזמין את היוצרים להציג את הקונספט, ואז אנחנו מחליטים", מתאר מולה.

"בתהליך הבחירה והענקת התמיכה לסרט, אני מכוון לסרטים רציניים", אומר מולה. "הרי מדובר על יממה ללא פרסומות וללא ריאליטי, וכך זה נותן לי את האפשרות להציג את הסרטים הרציניים האלה ללא רעשי רקע".

-לעיתים אתה נתקע עם הצעות שאתה לא יכול לתמוך בהן, אבל אתה יודע שהן מעניינות, אבל אתה מוגבל תקציבית. מה אתה עושה?

"כשנשארים סרטים ואם יש סרט שאני מתלבט, אני שמח מאד לתת אותו לקולגות. אני רוצה שיהיו סרטים דוקומנטריים, אז אני מתקשר לזכיינים, לאנשים אחרים, אומר שסרט מאד חשוב, אפילו נותן אותו למתחרים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסרט לשכה 06 נשמע ממש מעניין (ל"ת)
    מעיין 27/04/2014 21:15
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.