אדולף אייכמן לשכה 06
צילום: מתוך הסרט 'לשכה 06'

יום השואה ב-2 ו-10: 'הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני - על האינטרס הציבורי'

המפיק הראשי של הרשות השנייה יוסי מולה מסביר לאייס למה חשוב לתמוך בדוקו, מדוע הזכייניות לא אוהבות כאלה הנחתות, וחושש לעתיד השידורים הללו
אלכסנדר כץ | (1)

כמו חרב על הצוואר - כך מרגישות זכייניות הטלוויזיה המסחריות כשהן נאלצות לשדר סרטי דוקו "כבדים", כסוג של מחויבות רגולטורית והנחתה מצידה של הרשות השנייה. אחד המועדים לכך הוא יום השואה, כשהרשות השנייה תשדר 3 סרטים ב-2 הערוצים - 2 ו-10.

יוסי מולה, המפיק הראשי של הרשות השנייה, מאמין כי החשיבות של סרטים אלו, נמצאת על כתפי הרשות. בשיחה עם אייס, אמר מולה כי "מדי שנה אנחנו ערים למגמה הזאת בה הערוצים לא משקיעים ביום השואה, בגלל שהן לא יכולות לשדר פרסומות".

-אז אתה מנחית על הערוץ את השידור הזה, למרות שהוא זכיין מסחרי ומחויב לעשות כסף

"זה נכון שאני מנחית עליו, אבל אני לוקח את הפרמטר הזה ואת הכסף שמושקע בסרט. אני מנחית עליו דברים איכותיים, סרט איכות ששומר עלינו כחברה. יכול להיות שבעיניהם אני מבלבל את המוח, אבל אני יודע שזה איכות. אנחנו (הרשות השנייה והזכיינים, א"כ) לא מדברים באותה שפה. הם מסתכלים בחור של הגרוש, ואני מסתכל על האינטרס הציבורי. זה פרמטר שאני לא יודע אם הם מכירים אותו. תשמע, על פי החוק, אני יכול לכפות עליהם את שידור הסרט בפריים-טיים בשעה 21:00, אבל אנחנו לא עושים את זה. חוץ מזה, בשעה 23:00 יש עומק לשידור, ואנשים שיכולים לחכות לשעה הזאת".

אתמול (יום שבת) שודר הסרט מלך הגרוטאות בערוץ 10. מדובר על סיפורו של ג'וזף יואנוביצ'י, סוחר יהודי ששיתף פעולה עם הנאצים, ונשלח לגלות בצרפת, ממנה ברח. בסופו של דבר, הוא בורח לישראל, חוזר לצרפת במעין הליך הסגרה, נעצר ומת ממחלה.

טריילר לסרט 'לשכה 06'

הערב תשדר 'רשת' את לשכה 06 - סיפורה של קבוצת חוקרים משטרתית שהכינה את כתב התביעה נגד אדולף אייכמן. מאוחר יותר הערב תשדר 'רשת' את מרק עוף עם סכינים, סיפור מסעה האישי של הבמאית ליאורה איזנשטיין לאוקראינה, בעקבות זיכרון השואה, מה שמוביל לתהליך התפכחות משפחתי.

התקציב קוצץ, הפניות רבות

לצד חוסר הרצון הבסיסי של הזכייניות להתעסק בתכנים כאלה, תקציב ההפקות של הרשות השנייה קוצץ בשנים האחרונות מ-12 מיליון שקלים ל-3-4 מיליון, ועתיד ההפקות האלה עומד בסימן שאלה.

"חלק מהתקציב הזה מוקצה לטובת הפקות ליום השואה, ליום הזיכרון ול-9 באב. הזכיינים לא משקיעים משהו שאפשר להראות אותו. אני נותן כבוד ליוצרים שלנו - אני נותן 400 אלף שקל לסרט דוקומנטרי של 50 דקות, שזה הכי גבוה בשוק. אותי מעניינים היוצרים, את הזכיינים זה לא מעניין. אותי מעניין שליוצר תהיה עדשה כמו שצריך, שאנשי ההפקה יאכלו ארוחת צהריים".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-אז אתם מוציאים קול קורא, מקבלים בטח הרבה פניות והצעות. איך בסוף אתם בוחרים על איזה פרויקט ללכת? יש איזו אג'נדה, משהו שמוביל אתכם באותה שנה, נושא מסוים?

"ביום השואה אנחנו רוצים להראות סיפור אחר. בסופו של דבר אני מחפש סיפורים טובים, אנושיים, ואם אני רואה משהו שמתאים לי, או משהו שאני רוצה לקדם, אז אני הולך על זה. הנה למשל עם הסרט על החוקרים של אייכמן ('לשכה 06', א"כ), מישהו הביא סיפור על חוקר כזה שנמצא בתוכנו, על איך בכלל מרגיש התליין, הרי פעם בדור מוציאים אצלנו אדם להורג. ההצעה לסרט הזה פתחה צוהר ענק".

כאמור, הרשות מקבלת הצעות רבות מיוצרים, וצריכה לברור ולבחור פרויקטים בודדים. "הניפוי הראשון הוא האם יש הסיפור מעניין ורחב - כזה שידבר לכולם, שכל אחד יבין על מה מדובר. אני מזמין את היוצרים להציג את הקונספט, ואז אנחנו מחליטים", מתאר מולה.

"בתהליך הבחירה והענקת התמיכה לסרט, אני מכוון לסרטים רציניים", אומר מולה. "הרי מדובר על יממה ללא פרסומות וללא ריאליטי, וכך זה נותן לי את האפשרות להציג את הסרטים הרציניים האלה ללא רעשי רקע".

-לעיתים אתה נתקע עם הצעות שאתה לא יכול לתמוך בהן, אבל אתה יודע שהן מעניינות, אבל אתה מוגבל תקציבית. מה אתה עושה?

"כשנשארים סרטים ואם יש סרט שאני מתלבט, אני שמח מאד לתת אותו לקולגות. אני רוצה שיהיו סרטים דוקומנטריים, אז אני מתקשר לזכיינים, לאנשים אחרים, אומר שסרט מאד חשוב, אפילו נותן אותו למתחרים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הסרט לשכה 06 נשמע ממש מעניין (ל"ת)
    מעיין 27/04/2014 21:15
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.