בשורה ליזמי הייטק: איגוד ההייטק השיק את פורום הסטארטאפים הישראלי
על רקע מציאות של חוסר יציבות כלכלית וביטחונית, איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים השיק את פורום הסטארטאפים – הנועד לתמוך ולהעניק מענה מקצועי לחברות סטארטאפ בתחילת דרכן.
במסגרת אירוע ההשקה שהתקיים הבוקר במשרדי הרצוג פוקס נאמן בתל אביב, נערך פאנל משקיעים שעסק באתגרים ובהזדמנויות של חברות סטארטאפ צעירות, בהשתתפות גילי אלקין, מייסדת-שותפה בקרן ICI Fund; יעל גרינבאום־כהן, שותפה בקרן aMoon; חנן ברנד, סמנכ"ל וראש חטיבת ההזנק ברשות החדשנות; רינת ברמן, מנכ"לית Fundit; וזיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל חברת Pery.
״הירידה בכמות החברות החלה כבר ב-2014, אבל אני מאמין שבשנה הקרובה נראה התאוששות מסוימת ואפילו עלייה״, אמר חנן ברנד, סמנכ"ל וראש חטיבת ההזנק ברשות החדשנות. ״זה מרשים במיוחד בשנה של מלחמה וגיוסי מילואים. הקרנות ממשיכות להאמין בנו, וזה מדהים. זה זמן מצוין להיות יזם.״
גילי אלקין, מייסדת שותפה בקרן ICI Fund, הוסיפה: ״גיוס כספים הוא סיוט, חוויה קשה גם בזמנים טובים — ועכשיו זה אפילו קשה יותר. למרות שיש הרבה כסף בשוק, אנחנו רואים ירידה בהשקעות שלא בהכרח מושפעת ישירות מהמצב בארץ, אלא ממשבר גלובלי שמשפיע גם במדינות אחרות. המצב הספציפי בארץ משפיע פחות ממה שחושבים. מה שכן, רק אחת מתוך 200 חברות מצליחה לגייס, ולכן חשוב מאוד שתהיה כימיה טובה בין היזמים למשקיעים. בסופו של דבר, זה משחק לטווח ארוך, ומערכת יחסים טובה יכולה להשפיע משמעותית על ההצלחה.
כשאנחנו בוחנים מצגות, אנחנו מחפשים את הדברים שבולטים — האם הקריטריונים מתאימים לקרן, איך נראה הצוות, ומה הפוטנציאל של התחום שבו החברה פועלת. מאחר שאנחנו קרן פרי-סיד, אנחנו משקיעים קודם כל באנשים, וזה מה שמעניין אותנו באמת בסוף הדרך."
יעל גרינבאום־כהן, שותפה בקרן aMoon: ״הקשר בין יזם למשקיע הוא כמו חתונה ודורש רמה גבוהה של אמון הדדי. זה מתבטא במיוחד במצבים מאתגרים, כמו דאון ראונד, שיכולים להיות כואבים גם ליזם וגם לקרן. ככל שהאמון גדול יותר, כך הדרך המשותפת יכולה להיות ארוכה ומוצלחת יותר, ולכן חשוב לבנות פתיחות גבוהה בין הצדדים. יזמים צריכים להיות ממושמעים בבחירת הקרנות שאליהן הם פונים. יש לוודא שאין לקרן השקעות בחברות מתחרות ולחקור את המשקיע, את הפורטפוליו שלו, ולנסות להגיע לשותפים בקרן. בתחילת המלחמה, הקרנות בארה"ב עצרו השקעות כדי להבין את כיוון המצב. כדי לגייס מקרן בחו"ל, חייבים לעלות על מטוס, להשקיע ולנסוע להכיר אותם. רק כך אפשר להביא את הכסף.
כשאנחנו בוחנים מצגות, אנחנו נותנים להן דקה וחצי ראשונה בלבד. אם הן מעניינות, נשב ונקרא כל מילה, אבל מה שלא נכנס למצגת – פשוט לא יגיע לידיעתנו. לכן, אני ממליצה ליזמים להכין שתי גרסאות למצגת: אחת מפורטת עם הרבה מלל שמציגה את הבעיה, ההזדמנות, והתוצאות, והשנייה ויזואלית וקצרה יותר, שמאפשרת להתרשם מהיזם. חשוב להימנע ממספרים חסרי פרופורציה ולבנות מצגת שמספקת תמונה אמינה ומדויקת.״
- Popai Health נחשפת עם גיוס של 11 מיליון דולר
- הרפורמה במס להייטק היא צ'ופר לקרנות הון סיכון - וממש לא להייטק עצמו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
רינת ברמן, מנכ"לית Fundit: ״אנחנו רואים בשנה האחרונה שיש חשיבות גדולה לתוכנית עיסקית הדוקה ותחנות צמיחה מובהקות ולהראות גם איך מגיעים אליהן. חברה רווחית מקבלת תוקף יותר גבוה. דבר נוסף שאנחנו רואים זה שאנגלים רוצים לתת ערך, מעבר לכסף- תשואה ריגשית מעבר לתשואה פיננסית ולתרום מהידע שלהם. כנגד כל הסיכויים אנחנו מצליחים לעמוד על הרגליים ועדיין היזמות קורית. לכן אני מאוד אופטימית.״
זיו אלול, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת Pery: ״הטעות הכי גדולה של יזמים היא להתחיל מלחמות על הערכת שיווי ואגו מיד אחרי קבלת הצ'ק הראשון. חוסר הסכמה על השווי הוא דבר נפוץ שפוגע באפשרות להצליח. אם משקיע מוכן לשים כסף, חשוב לנהל שיחה ומשא ומתן בצורה בוגרת ולא לתת לעסקה ליפול על זה. בנוסף, האגו בין היזמים עצמם, שעדיין לא הגדירו מי הם ומה תפקידם, משדר למשקיעים חוסר יציבות. זה מסוכן מאוד, כי משקיעים מזהים את חוסר הסינכרון הזה בשלבים מוקדמים, וזה פוגע באמון. עוד טעות נפוצה היא בחירת הצוות. יזמים שמגיעים עם רעיון מצוין אבל בלי CTO או איש פרודקט חזק בצוות הם פחות רלוונטיים, כי צוות מקצועי ומגובש הוא בסיס קריטי להצלחה. אני לא רואה גיוס כספים כסיוט, אלא כתהליך מדהים של למידה וקבלת פידבקים. זה תהליך קשה, אבל גם כיפי – יש בו משהו מרגש ביכולת 'למכור חלום'. לומדים מזה המון וצומחים ממנו.
מוסטפה סולימאן מיקרוסופטראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות
"חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI
מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.
סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.
מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי
בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.
ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.
- אמזון מוכיחה: ההימור על הבינה המלאכותית משתלם
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״
סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.
