סטארט אפ
צילום: FREEPIK

מקימים סטארט-אפ? תכננו את המס כבר עכשיו

קל יותר להתעסק עם הקמת הסטארט-אפ עצמו ולהגיד 'כשיגיע היום שנצליח נחשוב על המס' - אבל זו טעות. מדוע חשוב להתייחס לנושא המיסוי כבר עם הקמת הסטארט-אפ ועל מה צריך לחשוב?

המרחק בין רעיון מצוין להפיכתו להצלחה מסחררת ולכסף הוא רב. לא סתם רוב הסטארט-אפים לא מממשים את הפוטנציאל הגלום בהם. בתחילת הדרך, המחשבה היא איך ליישם את הרעיון: הבנת קהל היעד וקביעת יעדים, פיתוח מודל הפקת ההכנסות וכן הערכת ההוצאות הנדרשות כדי להוציא את ה"רעיון" לפועל. דווקא בשלב זה ישנה נטייה לשכוח היבט אחד ולו השלכות משמעויות נרחבות - והוא היבט המיסוי.

היבטי המס, על מורכבותם הרבה, נותרים לעיתים בצד בשלביו הראשונים של הסטארט-אפ, כך לדוגמא יזם המכוון את הסטארט-אפ לשוק האירופאי, עלול לבחור להתאגד באותה מדינה אליה הוא מכוון את פעילותו. על פניו נשמע הגיוני לנהוג כך. מעשית, היבטי המס מלווים את פיתוח הסטארט-אפ מתחילתו וגם עד לשלב האקזיט, כאשר הבנת ותכנון היבטי המס לאורך פעילות הסטארט-אפ יכולה ליצור רווחיות גבוהה יותר בידי היזמים, להקטין את הוצאות המס, ולעיתים להיות אחת הסיבות ששמרו על הסטארט-אפ בחיים וסייעו בהצלחתו. לפי רוב, ענייני מס עולים בשלב מאוד מאוחר ואז השינויים יקרים מאוד או בלתי אפשריים. משקיעים ואף רוכשים עתידיים עלולים להירתע מלהיכנס למיזם רק בעקבות חשיפה מיסויית או בנייה לא נכונה של מבנה המס. אז איך לעשות את זה נכון, החל בשלב הפיתוח בבית דרך הגיוס הראשון, ועד לשלב האקזיט.

בחינת מבנה ואופן ההתאגדות. הנטייה הטבעית להתאגד כחברה במדינה בה מתעתדים לפעול אינה תמיד נכונה. למעשה, סוג הפעילות, קהל היעד, המקום ממנו מבוצע הפיתוח והשאיפות העתידיות הם היבטים יסודיים המשפיעים על המקום והאופן בו כדאי לסטארט-אפ להתאגד. התאגדות נכונה יכולה לחסוך עלויות מס רבות (למשל במקרה בו נכנסים בגדר חוקי עידוד השקעות הון), לאפשר קיזוזי הפסדים בצורה יעילה ובעתיד גם להוביל למיקסום רווחים.

שימוש במנגנוני תשלום חליפיים (אופציות 3ט+102). המזומן הוא נשמת אפו של הסטארט-אפ, בוודאי בתחילת דרכו, ומאפשר גמישות במסגרת ניהולו ופיתוחו של הסטארט-אפ. אחת הדרכים לשמור על תזרים המזומנים היא עשיית שימוש באמצעי תשלום חליפיים –כגון תשלום באמצעות מניות/אופציות לנותני שירותים ועובדים. במדינות שונות קיימים מנגנונים מגוונים לביצוע תשלומים ללא מזומן, ואולם, חשוב לזכור כי למנגנונים אלו קיימת השפעה מיסויית, הן על החברה והן על מקבל התשלום ולכך השלכות כבדות בשלבי הגיוס והאקזיט.

הסתייעות בעובדי פרילנס. הגלובליזציה, ההתקדמות הטכנולוגית, ועל אחת כמה וכמה התפרצות נגיף הקורונה, הובילו לכך שרבים החלו לעבוד ממקומות שונים בעולם כנותני שירותים עצמאיים. התרחבותה של תופעה זו מובילה מספר שאלות מיסוייות מהותיות כגון: האם חלה חובת ניכוי מס במקור על התשלום לאותם עובדים? האם יש להוסיף מע"מ לתשלום? ובנוסף, האם אותם עובדי פרילנס יוצרים לתאגיד מוסד קבע במדינה ממנה הם פועלים?. התנהלות נכונה ומתאימה באשר לאלו תמנע חשיפה, חבויות מס עודפות והידרשות להליכים מול רשויות המס.

הפיכת החלום למציאות – גיוס משקיעים. אתם עומדים לפני הגיוס הראשון? מזל טוב(!). רגע לפני הגיוס המיוחל, חשוב לדון ולבחון כיצד אתם מעוניינים לבצע את הגיוס: השקעה במניות החברה, השקעת SAFE או הלוואה המירה למניות, רבות הן האפשרויות בהן ניתן לבצע גיוס. מעבר להיבט המסחרי קיימת השפעה מיסויית גם על אופן הגיוס בחברה עצמה וגם בקרב בעלי המניות. כך למשל אופן הגיוס יכול להשפיע על הוצאות החברה כאשר הגיוס הוא דרך קבלת הלוואה המירה, שינוי בעלי השליטה בחברה, השפעה על צדדים קשורים והצורך ביישום כללי מחירי העברה, הנדרשים לפי הדין, כאשר נערכות עסקאות בינלאומיות בין צדדים קשורים, על מנת לקבוע את תמחור העסקאות בין הצדדים הקשורים בשווי שוק.

ואם כבר הזכרנו מחירי העברה, חשוב לזכור כי התרחבות של החברה למדינות נוספות היא מהלך מבורך, אך יחד עם זאת פעילות גלובלית במסגרת חברות הקבוצה ברחבי העולם מחייבת יישומם של כללי מחירי העברה בין צדדים קשורים, וזאת על מנת לקבוע את תמחור העסקאות בהתאם למחירי שוק.

קיראו עוד ב"BizTech"

מכירת המניות או ה"אקזיט". למרות שעל פניו זה ברור – מוכרים ברווח ומשלמים את המס – לרוב קיים פער בין מועד החתימה על הסכם מכירת המניות לבין מועד הסגירה (Closing) ולבין מועד קבלת הכספים. לעיתים גם התמורה עצמה אינה ודאית, נדחית בזמן, מותנית בהמשך העסקה או מותנית באבני דרך. בכל אחד מהמקרים האלו מתעוררת שאלת מועד תשלומו וחישובו של המס.

לכך נוסיף כי שיעור המס החל על מכירת המניות בסך 30% (ועוד מס יסף 3%) על ידי בעל מניות הנחשב "מהותי", לעומת 25% (ועוד מס יסף 3%) למי שאינו בעל מניות מהותי, תלוי בשאלת סיווגו כ- "מהותי" על פי מדדי שליטה, והפרשי המס עשויים להיות משמעותיים.

הזנחה או בחינה מאוחרת של היבטי המס הנובעים מהסטארט-אפ עשויים לנגוס משמעותית בתשואה ממנו, להוביל לפגיעה תזרימית (בין היתר אם מבנה ההשקעה אינו מאפשר ניצול מיטבי של מסי החוץ ששולמו או של הפסדים, "תאונות מס" הנובעות מהתאגדות לא נכונה ותפעול לקוי של המבנה) ובכך, להפוך גם רעיון מוצלח לכישלון. החלטות מס נכונות נעשות בשלבים מוקדמים לצד ובמשולב עם ההחלטות הטכנולוגיות והעסקיות עבור המיזם.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רן ביגון 07/02/2022 20:26
    הגב לתגובה זו
    גם כשאין כסף ולרוב בסטרטאפ אין רווחים בשנים הראשונות וסטטיסטית גם עד האקזיט. נכון לתכנן על מנת להיות מוכן למכירה שתניב לך כמה שיותר (מינימום מס) לך ולמשקיע
  • 1.
    אלין הכהן 07/02/2022 11:49
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לחשוב על מס כשאין עדין כסף חברה....
מוסטפה סולימאן מיקרוסופטמוסטפה סולימאן מיקרוסופט

ראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"

מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות "חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI

אדיר בן עמי |

מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.


סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.

מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי

בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.


ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.

"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״

סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.


מוסטפה סולימאן מיקרוסופטמוסטפה סולימאן מיקרוסופט

ראש הבינה המלאכותית במיקרוסופט: "תפסיקו לחפש מודעות ברובוטים"

מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים לתודעה אמיתית וכל ניסיון לחקות אותה הוא טעות. לדבריו, מטרת הבינה המלאכותית היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. החברה מאמצת קו זהיר ומתרחקת מהמרוץ ליצירת מערכות "חושבות" שמובילות חברות כמו מטא ו־OpenAI

אדיר בן עמי |

מוסטפא סולימן, ראש חטיבת הבינה המלאכותית במיקרוסופט, ביקר השבוע את מה שהוא רואה כמגמה בעייתית בתעשייה. לדבריו, מפתחים וחוקרים צריכים להפסיק לנסות לבנות מערכות שנראות כבעלות מודעות. סולימן טוען שרק יצורים ביולוגיים מסוגלים למודעות אמיתית, וכל ניסיון ליצור "מודעות מלאכותית" הוא בזבוז של זמן ומשאבים.


סולימן, שהצטרף למיקרוסופט השנה לאחר שהחברה רכשה את הסטארטאפ שהקים תמורת 650 מיליון דולר, אמר בראיון ל־CNBC במהלך כנס AfroTech ביוסטון כי העולם שואל את השאלה הלא נכונה. "כשאתה שואל שאלה לא נכונה, אתה מקבל תשובה לא נכונה", הסביר. מבחינתו, הדיון הזה אינו רק פילוסופי, הוא נוגע ישירות לאופן שבו מושקעים מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית.

מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי

בזמן שמטא ואילון מאסק מפתחים בוטים שמדמים קשרים אישיים, ו־OpenAI של סם אלטמן שואפת לפתח בינה כללית הדומה ליכולות אנושיות, סולימן משרטט גבול. מיקרוסופט לא תיכנס לשוק הבוטים הרגשיים, ולא תנסה ליצור מערכות שמדמות תודעה אנושית. הטיעון שלו נשען על תיאוריה פילוסופית המכונה "נטורליזם ביולוגי", שגיבש הפילוסוף ג'ון סירל. לפי התיאוריה, מודעות יכולה להתקיים רק במוח ביולוגי. סולימן מסביר שהסיבה שאנו מעניקים זכויות לבני אדם היא היכולת שלהם לחוות כאב ולהימנע ממנו. לדבריו, למודלים של בינה מלאכותית אין תודעה, רגשות או חוויה סובייקטיבית, הם רק מדמים תגובה.


ההבחנה הזו, לדבריו, קריטית לעתיד התחום. כשמערכת בינה מלאכותית "חווה" כאב, אין כאן רגש אמיתי או סבל. מדובר בסימולציה שמדמה חוויה, אך לא בחוויה עצמה. סולימן מדגיש שהמטרה של הטכנולוגיה היא לסייע לבני אדם, לא להחליף אותם. לדבריו, זה אולי נשמע עקרוני בלבד, אך יש לכך השלכות אתיות ועסקיות משמעותיות. הגישה הזו באה לידי ביטוי במוצרים החדשים של מיקרוסופט. החברה הכריזה השבוע על יכולות חדשות לשירות Copilot, בהן בוט לשיחות קבוצתיות ודמות אינטראקטיבית בשם מיקו. כל הפיצ'רים מתוכננים כך שידגישו את זהותם כיישומי בינה מלאכותית, לא כיישויות עצמאיות. המיקוד הוא ביצירת כלים שעובדים עבור המשתמש, לא במקומו.

"אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה״

סולימן הציג גם תכונה חדשה בשם "Real Talk" - מצב שיחה שבו הקופיילוט מאתגר את המשתמש במקום להסכים איתו. הוא סיפר שבמהלך הניסויים הכלי "תקף" אותו בבדיחות כשכינה אותו "אוסף של סתירות", על כך שהוא מזהיר מפני הסכנות של בינה מלאכותית בזמן שהוא עצמו מוביל את הפיתוח שלה. לדבריו, זהו לב הסתירה של התחום כולו - טכנולוגיה שמרתקת ומאיימת בעת ובעונה אחת. "אם אתה לא מפחד ממנה, אתה כנראה לא מבין אותה", אמר. "הפחד הוא בריא. הוא מחייב אותנו להיזהר". סולימן סבור שהגישה של מיקרוסופט צריכה להיות מדודה וזהירה, בניגוד לאופטימיות האגרסיבית של חלק מהמתחרות.