מ-SpaceX לסטרטאפ בתחום הרכבות: המהנדסים שמנסים לחולל שינוי
שלושה מהנדסים שעבדו בעבר בחברה של אלון מאסק, השיקו את Parallel Systems, שעוסקת בתכנון ובניית של קרונות רכבת חשמליים במטרה לשפר את היעילות האנרגטית ולהפחית את פליטות הגז הקיימות במערך משאיות המשא. החברה, שבשלב האב טיפוס, גייסה 50 מ' ד'
שלושה מהנדסים שעבדו בעבר בחברת SpaceX של אלון מאסק חשפו חברה שהקימו בשם Parallel Systems ששמה לעצמה למטרה לשפר את תחום רכבות המשא ולהפוך אותו לטכנולוגי יותר. הפרויקט החל אי שם ב-2006, ומאז נשמר בסוד על ידי השלושה. החשיפה בוצעה בצד הכרזה על סבב גיוס של 50 מיליון דולר והחשיפה עוררה עניין רב בעולם בעיקר בשל היותם של המהנדסים עובדי SpaceX לשעבר.
"רכבות משא הרבה יותר חסכוניות אנרגטית מאשר משאיות. בין השאר הודות לאווירודינמיקה טובה יותר, העברת יחידת משא אחת ברכבת לוקחת רבע מהאנרגיה הנדרשת כדי להעביר אותה במשאית", אמר המנכ"ל והמייסד מאט סול, לשעבר מהנדס בכיר ב-SpaceX.
"אבל בגלל המבנה של הרכבת, יש לה גבולות תפעוליים וכלכליים משלה", הוסיף. "אם אתה יכול לפרוץ את המחסומים האלה ולאפשר לרכבות לשרת יותר שווקים - זו ההזדמנות. אנחנו חושבים שזה מאוד רלוונטי להתמקד בהפחתת צריכת האנרגיה".
העברת מערכת ההובלה מדיזל לחשמל עשויה גם היא למלא תפקיד מרכזי בהפחתת פליטת הפחמן הגורמת לשינויי האקלים ולהתחממות הגלובלית בעולם. התחבורה מהווה 29% מסך פליטת גזי החממה בארצות הברית, לפי דו"ח שהוציאה הסוכנות להגנת הסביבה בדצמבר 2021. כמעט רבע מזה מגיע ממשאיות בינוניות וכבדות.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחברת SpaceX, אליה הצטרף ב-2006, סול היה ראש מחלקת אוויוניקה, "יצרנו את האלקטרוניקה שגרמה לטיל לעוף ישר", הוא הסביר. לאחר שעזב ב-2019, חבר לעמית נוסף, הטכנולוג ומעצב המוצר בריאן איגנאוט, וביחד הם חשבו על הפוטנציאל במערכת רכבות המשא ועל הצורך להפחית את פליטת הפחמן שלה. בינואר 2020 גייסה החברה שני עובדים נוספים של SpaceX, ג'ון הווארד ובן סטייבלר, מהנדסים בכירים שעסקו גם הם בתחום האווירודינמיקה בחברה.
החברה נמצאת רק בשלב אב-טיפוס ואין לה עדיין לקוחות או הכנסות. עם סבב הגיוס החדש,החברה החדשה- Parallel Systems, שפעלה עד היום על חשבון 3.6 מיליון דולר שקיבלה במימון ראשוני, תבנה צי רכבות, תבצע תוכניות בדיקות מתקדמות ותרחיב את הצוות.

אמזון נגד פרפלקסיטי: "אל תשלחו סוכני AI לקנות אצלנו"
אמזון מאיימת בצעדים משפטיים בעקבות פעילות סוכן ה־AI של פרפלקסיטי שטוענת מנגד לבריונות דיגיטלית וחסימת תחרות; הקרב על השליטה בחוויית הקנייה אונליין בעידן הסוכנים האוטונומיים יוצא לדרך
עימות חריג נרשם בימים האחרונים בין החברה החזקה בעולם במסחר המקוון, אמזון, לבין סטארט־אפ הבינה המלאכותית הצומח פרפלקסיטי (Perplexity), שזכה לתשומת לב בשנה האחרונה בזכות מנוע חיפוש מתקדם וסוכן דפדפן חדשני בשם Comet.
אמזון שלחה מכתב התראה (cease-and-desist) לפרפלקסיטי, ובו היא דורשת להפסיק מיד את השימוש בסוכן ה־AI, אשר לדבריה מבצע רכישות באתר אמזון בשם המשתמשים, בניגוד לתנאי השימוש וללא גילוי נאות. לדברי אמזון, הסוכן Comet פועל כאילו היה דפדפן רגיל, נכנס לחשבונות המשתמשים, מבצע רכישות ואף עוקף אמצעי הגנה שמטרתם למנוע בוטים בלתי מזוהים. החברה מתארת את הפעילות כהונאה דיגיטלית, טוענת לפגיעה בפרטיות המשתמשים ולהשחתת חוויית השופינג באתר.
פרפלקסיטי משיבה: "ניסיון לחסום חדשנות"
פרפלקסיטי, שמוערכת בשווי של כ־20 מיליארד דולר וזוכה למשקיעים בולטים לרבות ג'ף בזוס, בעל השליטה באמזון מסרה בתגובה כי מדובר בניסיון של אמזון להצר את צעדי החדשנות ולמנוע תחרות בתחום שבו גם היא עצמה פועלת.
"המשתמשים צריכים להיות חופשיים לבחור את הסוכן הדיגיטלי שלהם", כתב המנכ"ל ארווינד סריניוואס. "זה לא מתפקידה של אמזון לפקח על מי מקבל החלטות בשם המשתמש".
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- פרפלקסיטי מציעה 34.5 מיליארד דולר לרכישת דפדפן כרום מגוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נטען כי Comet אינו שואב או מאמן את מערכות הבינה המלאכותית על בסיס נתונים מאמזון, אלא פועל אך ורק על פי הרשאות שהמשתמש נותן, בין אם זו קנייה, מעבר בין מוצרים או השוואת מחירים.
