בלוקס, צילום קבוצתי. קרדיט: אייל טואגמאנדיי גייסה 10 מיליון דולר לבלוקס הישראלית
סטארטאפ ישראלי חדש שואף לשנות את הדרך שבה ארגונים בונים כלי עבודה חכמים וסוכני AI, ללא צורך בידע טכנולוגי; מאחורי ההקמה נמצאים בכירים לשעבר במאנדיי
בפעם הראשונה בתולדותיה, מאנדיי monday.com 0.6% נכנסת לזירת ההשקעות בסטארטאפים, עם גיוס סיד של 10 מיליון דולר לבלוקס (Blocks), סטארט אפ ישראלי של יוצאי החברה, שמתמקדת בשוק הארגוני הגלובלי. מאנדיי הובילה את סבב ההשקעה יחד עם קרנות Qumra Capital ו-Entree Capital. הגיוס ישמש לפיתוח פלטפורמה חדשנית שמאפשרת לעובדים לבנות אפליקציות פנים־ארגוניות וסוכני בינה מלאכותית באמצעות ממשק שפה טבעית, ללא צורך בקוד או בידע טכני מוקדם.
כאמור, מאחורי בלוקס עומדים מיכל לופו וטל הרמתי, יוצאי מאנדיי. לופו שימשה כסמנכ"לית מוצר וצמיחה, הרמתי הוביל את תחום האסטרטגיה הטכנולוגית והיה שותף בצוות ההקמה של החברה. החברה, שהוקמה בתחילת 2025, מעסיקה 10 עובדים בישראל ונמצאית כבר בעיצומו של גיוס עובדים נוספים, במיוחד לתפקידי פיתוח, מוצר ו-GTM.
הפלטפורמה של בלוקס פונה לצוותים בכל גודל, החל בחברות ענק וכלה בעסקים קטנים, ומציעה כלים לבניית תהליכים חכמים המשלבים בין אוטומציה, ניתוח נתונים והתנהגות פרואקטיבית. הכל מתבצע בתיאורים פשוטים, בשפה רגילה, ללא צורך בכתיבת שורות קוד או הסתמכות על פתרונות מדף כלליים.
הייחוד של בלוקס נעוץ בשילוב בין בניית אפליקציות לבין הפעלה של סוכני AI מתקדמים באותה הפלטפורמה, יכולת שאין כיום בשוק. כך ניתן למשל לבנות סוכן שמחלץ נתונים מקבצים, קובע פגישות, מבצע מחקרים שולח מיילים או מתחבר ל-CRM של החברה, וכל זה בהתאמה אישית מלאה. הפלטפורמה תומכת באינטגרציות עם מערכות מוכרות כמו לינקדאין, ג'ימייל, Snowflake, Hubspot, Notion וכמובן מאנדיי. בנוסף, היא מציעה שוק תבניות פעיל, שבו ניתן להשתמש במבנים קיימים שנבנו על ידי מומחים, או לבצע התאמות מדויקות לצורכי הארגון.
- מאנדיי משיקה: סוכני AI חדשים ומוצר לניהול קמפיינים כחלק מ-CRM
- NESS מקבוצת חילן רוכשת שליש מחברת Boost לפי שווי של 60 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת אבטחת מידע, בלוקס
עומדת בתקנים המחמירים ביותר, כולל SOC 2, ISO 27001 ו-GDPR, מתוך הבנה שהשימוש העסקי בפלטפורמות AI מחייב רמה גבוהה במיוחד של הגנה וציות רגולטורי. מאנדיי לא רק השקיעה אלא גם הביעה אמון אישי ביזמים, מהלך שמסמן את התחזקות הקשר בין חברות תוכנה מובילות לבין הדור
הבא של פתרונות AI ארגוניים. גם הקרנות שהשתתפו רואות במהלך זה לא רק כהשקעה טכנולוגית, אלא כחלק מתפיסה רחבה של שינוי תרבות העבודה – ממערכות פסיביות שמחכות להוראות, למערכות פרואקטיביות שחושבות ופועלות באופן עצמאי.
"במהלך שבע השנים בהם הובלתי את פיתוח המוצרים של מאנדיי, ראיתי מקרוב איך כלי no-code שיפרו את היעילות במקום העבודה," מסבירה מיכל לופו, מייסדת שותפה ומנכ"לית בלוקס. "טכנולוגיות ה-AI הורידו את החסמים בבניית תוכנה באופן דרמטי. בלוקס לוקחת את זה צעד משמעותי קדימה ומספקת לכל עובד דרך פשוטה ליצור כלי עבודה חכמים וסוכני AI המותאמים בדיוק לצרכים שלו - משהו שלא היה אפשרי קודם בלי צוות פיתוח נרחב".
"במהלך שנות העבודה המשותפת עם מיכל וטל בתפקידיהם הבכירים במאנדיי, זכינו להכיר מקרוב את יכולות האסטרטגיה, האקסקיושן והטכנולוגיה המעולות שלהם," מציין רועי מן, מייסד ומנכ״ל משותף של מאנדיי. "אנחנו גאים שזוהי ההשקעה הראשונה שלנו בחברה חיצונית. זו הזדמנות לתמוך ביזמים יוצאי דופן שאנחנו מכירים לעומק ומאמינים ביכולות שלהם לבנות את עתיד מקום העבודה."
- צ'אטבוטים מתחנפים: האם זה מה שבאמת אנחנו צריכים? על הנזקים בשיח מתחנף
- OpenAI נכנסת לעולם המוזיקה: ראש בראש מול Suno ו-Udio
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות...
"מיכל וטל זיהו הזדמנות יוצאת דופן לחולל מהפכה בעולם היעילות הארגונית," אומר ארז שחר, שותף מנהל בקרן Qumra Capital. "הם הבינו שהכוח האמיתי של AI טמון ביכולת להפוך אותו נגיש לכל עובד, ללא קשר לרקע
הטכנולוגי שלו. אנחנו נרגשים לתמוך במשימה החשובה שלהם, לאפשר לכל ארגון לפתח כלי AI מותאמים אישית ולמנף את הפוטנציאל המדהים של הבינה המלאכותית כדי ליצור מקומות עבודה חכמים, יעילים וטובים יותר."

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם
OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.
שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.
OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.
חיסכון מוחשי בזמן ובכסף
הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.
- עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.

איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
בעוד OpenAI שופכת הון עתק על מרכזי נתונים ומנויים לצרכנים, אנתרופיק בונה עסק אמיתי - שקט, יציב ומבוסס על לקוחות עסקיים. והמספרים מתחילים לדבר בעד עצמם
OpenAI הפכה לשם נרדף לבינה מלאכותית. היא גייסה מיליארדים, בנתה חוות שרתים עצומות ומניעה את מירוץ הצ’אטבוטים הגלובלי. אבל מאחורי הקלעים, החברה מתמודדת עם בעיה בסיסית: עדיין לא ברור איך להפוך את ההצלחה האדירה הזו למודל עסקי יציב. בזמן ש־OpenAI מחפשת הכנסות, יריבתה הקטנה אנתרופיק בונה בשקט עסק אמיתי.
שתי החברות עוסקות באותו תחום: פיתוח מודלי שפה מתקדמים שמניעים בוטים, כלי עזר לעובדים, יישומי תכנות ותהליכי אוטומציה. אבל ההבדל ביניהן הוא לא טכנולוגי, אלא אסטרטגי: OpenAI פונה להמונים, אנתרופיק מדברת ישירות עם העסקים.
OpenAI נשענת על השותפות עם מיקרוסופט, שמשלבת את המודלים שלה במוצרי אופיס וב־Copilot. מעבר לכך, היא פונה לקהל הרחב: משתמשי ChatGPT שמשלמים 20 דולר בחודש בגרסה הבסיסית, או 200 דולר בתוכנית הפרו. למרות שמספר המשתמשים עצום עם יותר מ־800 מיליון מדי שבוע לפי החברה, ההכנסות רחוקות מלכסות את העלויות הכבדות של מחשוב, אחסון ופיתוח. אנתרופיק, לעומתה, נמנעת מהמירוץ אחר משתמשים חינמיים. כ־80% מהכנסותיה מגיעות מחברות - ארגונים שמיישמים את המודלים שלה לצורכי עבודה ממשיים. לפי נתוני החברה, כבר יש לה יותר מ־300 אלף לקוחות עסקיים, רובם בתחומי טכנולוגיה, משפטים ופיננסים.
חיסכון מוחשי בזמן ובכסף
הלקוחות של אנתרופיק לא מתעניינים בחוויית שיחה, אלא בחיסכון מוחשי בזמן ובכסף. הם משתמשים במודלים של החברה לכתיבת קוד, ניסוח חוזים, הפקת חשבוניות ובדיקות מסמכים. המיקוד הזה הופך את אנתרופיק לעסק ברור יותר מהמתחרה שלה. בעוד OpenAI מנסה לגבש מודל רווח מהציבור הרחב, אנתרופיק כבר רווחית כמעט על בסיס שימושים עסקיים בלבד. לפי הערכות שוק, היא פועלת בקצב הכנסות שנתי של כ־7 מיליארד דולר וצפויה להגיע לתשעה מיליארד עד סוף השנה, כמעט זהה להכנסות OpenAI, עם בסיס משתמשים קטן פי כמה.
- עסקת ענק בין גוגל ואנת'רופיק
- אנת'רופיק חוזה הכנסה שנתית של 9 מיליארד דולר ל-2025
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דו"ח של קרן ההון סיכון מנלו ונצ’רס מצביע על יתרון משמעותי נוסף: לפי סקר שערכה בקרב חברות טכנולוגיה, אנתרופיק מובילה את תחום הקידוד עם נתח שוק של 42%, לעומת 21% בלבד ל־OpenAI. גם בשימושי בינה מלאכותית כלליים בחברות, אנתרופיק ניצבת בראש עם 32% לעומת 25% ליריבה שלה.
