הוד השרון -"תוואי המטרו מסכן את עתידה של העיר"
הוד השרון חושבת שהיא נפגעת מתוואי המטרו - במשרד התחבורה לא חושבים כך ומדברים על האינטרס הכולל ולא של תושבי הוד השרון בלבד; הוד השרון פנתה לבג"צ
הוד השרון פתחה לאחרונה במאבק משפטי חריף נגד תוואי המטרו הצפוני (M1n), בטענה שהוא עלול לערער את התפתחותה, לפגוע בכלכלתה המקומית ולשנות לרעה את איכות החיים של תושביה. העירייה הגישה עתירה לבית המשפט העליון בדרישה להקפיא את תוכנית תת"ל 101ג, המאשרת את מסלול הקו בשטח העיר. העתירה, המופנית נגד משרדי התחבורה והאוצר, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), המועצה הארצית לתכנון ובנייה וחברת נת"ע, קוראת לבחינה מחודשת של תכנון שלטענת העירייה מתעלם ממוקדי הפיתוח המרכזיים ומהווה "כשל היסטורי" שישפיע על העיר לדורות.
המחלוקת נסובה סביב החלטה למקם את תחנות המטרו בצפון העיר, הרחק מאזורי המגורים, התעשייה והמסחר בדרום, שבהם מתוכננות שכונות חדשות ומתחמי תעסוקה משמעותיים. העירייה טוענת כי התוואי הנוכחי לא רק נכשל בשרות התושבים, אלא גם עלול להגביל את יכולתה של הוד השרון להתחרות בערים שכנות כמו רעננה וכפר סבא, תוך פגיעה בציפיות התושבים לתחבורה ציבורית יעילה שתתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי.
הוד השרון - "המטרו מדלגת על רוב העיר"
העירייה טוענת כי תוואי המטרו הצפוני סובל מפגמים תכנוניים חמורים. הקו, שחוצה את צפון הוד השרון, מתעלם מאזורי הביקוש המרכזיים בדרום, שבהם מתוכננות תוכניות כמו "נוף ירקון" ומתחם התעשייה נווה נאמן. על פי הערכות תכנוניות, כ-45% מתושבי העיר הנוכחיים ורוב התושבים העתידיים בדרום לא ייהנו מגישה נוחה למטרו, מה שיגביר את התלות ברכב פרטי ויפגע בניידות.
מחקר כלכלי שהוזמן על ידי העירייה מצביע על כך שהקמת תחנה בדרום, בסמוך לנחל קנה, עשויה להעלות את ערך הנדל"ן באזור ב-10%-15%, למשוך השקעות מסחריות ולחזק את הקישוריות לערים שכנות. לעומת זאת, התוואי הנוכחי, המתמקד בתחנות כמו רמת הדר ורמתיים, נתפס כמנותק מהדינמיקה העירונית. ראש העיר, אמיר כוכבי, הצהיר: "המטרו אמור להיות מנוע להתפתחות, לא חסם. תכנון שפוסח על מוקדי הצמיחה שלנו יפגע בתושבים ויעצור את תנופת העיר."
- עסקאות נדל"ן בהוד השרון – מחירים, מגמות ומה קורה בשוק
- הוד השרון: שפונדר פדלון משיקה את "בלנד" בהשקעה של 125 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משרד התחבורה ונת"ע דוחים את הביקורת וטוענים כי התוואי הנוכחי הוא תוצר של תכנון מעמיק. לטענתם, הוועדה בחנה חלופות רבות, כולל הסטה דרומה, אך דחתה אותן בשל עלויות גבוהות, אתגרים הנדסיים והשפעה על לוח הזמנים של הפרויקט כולו. הגורמים הרשמיים מדגישים כי הקו תוכנן לשרת את צרכי גוש דן הרחב, ולא רק את הוד השרון, וצפוי להעניק מענה תחבורתי למאות אלפי נוסעים מדי יום.
העירייה, לעומת זאת, טוענת כי העלות של הסטת התוואי מוצדקת בהתחשב בתועלת ארוכת הטווח, ומציינת כי הקרקע בדרום העיר כבר מוכנה לקליטת תחנה. לדברי גורמים בעירייה, הסירוב לשקול חלופות משקף התעלמות מהצרכים המקומיים ומעדיף שיקולים תקציביים קצרי טווח על פני תכנון בר-קיימא.
נו, אז מה? תושבי הוד השרון לא אמורים לקבל כל מה שהם רוצים
המאבק המשפטי מעלה שאלות רחבות על עתידה של הוד השרון. אם התוואי הנוכחי ייושם, העיר עלולה להתקשות לממש את תוכניות הפיתוח שלה בדרום, מה שיפגע באטרקטיביות שלה עבור משקיעים ותושבים חדשים. הדבר עשוי להאט את הצמיחה הכלכלית ולהחליש את מעמדה ביחס לערים שכנות, שבהן תחנות המטרו מתוכננות במיקומים מרכזיים יותר. בנוסף, היעדר גישה נוחה לתחבורה ציבורית עלול להגביר את עומסי התנועה ולהעמיס על תשתיות הכבישים הקיימות.
- פטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
- אזורים קיבלה היתר בנייה ל-220 יח"ד בקרית יערים; מה קרה למחירים בשנה האחרונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
מנגד, הצלחת העתירה עשויה להפוך את הוד השרון לתקדים עבור רשויות מקומיות המבקשות להשפיע על תכנון תשתיות לאומיות. העירייה כבר פועלת לגייס תמיכה מרשויות שכנות, ובקרוב תתקיים פגישה של מועצת השרון לגיבוש עמדה משותפת. תמיכה של ערים כמו כפר סבא או רעננה עשויה להגביר את הלחץ על הממשלה לשקול מחדש את התוואי, ואולי אף להוביל לשינויים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקטים תשתיתיים ברחבי הארץ. עם זאת, בהינתן שהגורמים המקצועיים בחרו את התוואי על פי שיקולים מערכתיים שלוקחים בחשבון את היתרונות והחסרונות, היכולות, העלויות ובהיבט רחב ולא רק של הוד השרון, הרי שאי אפשר לבוא אליהם בטענות ולגרום להם להזיז את התוואי כי לתושבים בהוד השרון זה לא נוח.
העתירה לבג"ץ היא צעד ראשון בתהליך ממושך, שצפוי לעצב את עתיד העיר, אבל אל בטוח שזה כצעקתה. כך או כך, בג"ץ צפוי לקבוע מועד לדיון בחודש הקרוב, כאשר העירייה מבקשת צו ביניים שיקפיא את העבודות בין תחנת תע"ש מזרח לרמתיים עד לבירור מלא. משרד התחבורה ונת"ע יגישו תגובה מפורטת בקרוב, תוך הצגת נתונים על היתכנות התוואי הנוכחי והצדקתו. העירייה במקביל מתכננת להשיק קמפיין הסברה, כולל אספות תושבים ופרסום נתונים על השפעות התוואי, כדי לגייס תמיכה ציבורית רחבה.
עיכוב בהכרעה עלול לשבש את לוח הזמנים של קו M1, שמתוכנן להתחיל בבנייה ב-2026 ולהסתיים ב-2033, ולהשפיע על מיליוני תושבים בגוש דן. המאבק עשוי להתפתח לכמה כיוונים. בתרחיש אופטימי עבור העירייה, בג"ץ יורה על בחינה מחודשת של התוואי, מה שיוביל להסטת הקו דרומה ולהקמת תחנה שתשרת את מוקדי הפיתוח. בתרחיש פסימי עבור העירייה, בית המשפט ידחה את העתירה, והתוואי הנוכחי ייושם, מה שיאלץ את הוד השרון להתאים את תוכניותיה. תרחיש ביניים עשוי לכלול פשרה, כמו שיפורים בתחנות הקיימות או תוכניות תחבורה משלימות לדרום העיר, אך ללא שינוי מהותי בתוואי.
המאבק של הוד השרון חושף אתגר מרכזי - כיצד לאזן בין פרויקטים תשתיתיים לאומיים, המשרתים מיליונים, לבין צורכי קהילות מקומיות. פרויקט המטרו, אחד המיזמים התחבורתיים הגדולים בתולדות המדינה, נועד לשנות את פני התחבורה הציבורית במרכז הארץ. אך החלטות המשפיעות על ערים בינוניות כמו הוד השרון מעוררות לעיתים התנגדות בטענה שהאינטרס המקומי נדחק לשוליים לטובת שיקולים ארציים. לא בטוח שזה נכון.
המקרה הזה ממשיך דפוס של מחלוקות סביב תשתיות, כמו הרכבת הקלה בתל אביב או כבישים בין-עירוניים, שבהן רשויות מקומיות נאבקו להשפיע על תכנון שפגע בצרכיהן. במקרים מסוימים, לחץ ציבורי ומשפטי הוביל לשינויים, אך לעיתים הרשויות נאלצו לקבל את הכרעת המדינה.
- 3.גק 11/06/2025 07:14הגב לתגובה זומסלולים ותחנות המטרו חייבות להיות בלב ריכוזי אוכלוסייה גדולים ובהצטלבויות בין הקווים השונים של המטרו הרכבת הקלה ותחנות אוטובוסים מרכזיות .
- 2.dw 10/06/2025 12:44הגב לתגובה זואנו תושבי תא כבר סובלים מזה כעשור מעבודות הרקל ונשמח אם המטרו ידחה בכמה שנים כדי לתת לנו כמה שנים של שקט לפני שנכנסים לעוד עשור של בלאגנים.בזמן הזה אפשר לתכנן טוב יותר את תוואי המטרו וכן להכשיר עוד כא מקצועי לפרויקט. אין בישראל מספיק כא בשביל פרויקט כזה גדול. פשוט אין ולוקח זמן להכשיר מהנדסים.
- דונלד 11/06/2025 07:18הגב לתגובה זואנחנו באיחור של 30 שנה לפחות . ורק במכרז בינלאומי מהשקל הראשון . מהתכנון ועד ההפעלה בחוזה ל30 שנה .
- 1.יוסי מלונדון . 09/06/2025 19:48הגב לתגובה זוהתכנו כפי שמופיע בכתבה גובל בטמטום וזה הזמן לשבור את הכלים ולתכנן נכון .
אספת דיירים (X)כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?
כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים
דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה.
טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין
במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש.
בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.
בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש. זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה, הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.
בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה.
מה מייקר את דמי הוועד
הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.
הדמיה של פרויקט LOV LOD, קרדיט: STUDIO Yפטור ממשכנתא ל-5 שנים בהתחדשות עירונית בלוד; דירות 2 חדרים החל ב-1.72 מיליון שקל
רוטשטיין וציפחה ימכרו 133 דירות חדשות בלוד, עם פטור ממשכנתא לתקופה של עד 5 שנים לרוכשי הדירות מחיר דירת 3 חדרים החל מ- 2.05 מיליון שקל
החברות רוטשטיין רוטשטיין -1.92% וציפחה משיקות את השלב השני בפרויקט ההתחדשות העירונית LOV LOD. לקראת ההשקה, יצאו החברות במבצע מימון יוצא דופן, המעניק לרוכשי דירות בפרויקט חופש מהמשכנתא לתקופה של עד חמש שנים מרגע הרכישה.
פרויקט LOV LOD הינו פרויקט התחדשות עירונית ברחוב איינשטיין בעיר שהקמתו החלה לפני מספר חודשים ובמסגרתו נבנות 488 יחידות דיור חדשות בשני שלבים. עד כה, נמכרו בפרויקט למעלה מ-40 דירות. כעת כאמור מתחילה החברה בשיווק השלב השני של הפרויקט שכולל 133
דירות במגדל בן 23 קומות. בין הדירות שמוצעות למכירה, כיום, דירות בנות 2 חדרים בשטח של כ 68 מ"ר עם מרפסת בשטח של כ-9 מ"ר, המוצעות למכירה במחיר של 1.72 מיליון שקל. דירות 4 חדרים בפרויקט בשטח של 106 מ"ר עם מרפסת בשטח 14 מ"ר מוצעות למכירה במחיר של החל מ-2.53 מיליון
שקל. אכלוס הפרויקט צפוי להיות במחצית השניה של 2029.
הפרויקט ממוקם בלב העיר, במרחק הליכה מתחנת הרכבת, צירי תנועה ראשיים, מוסדות חינוך, פארקים וגינות ציבוריות, מרכזי תרבות ועוד. בלב המתחם תוקם חצר פנימית ירוקה וקומת מסחר לרווחת קהילת המגורים החדשה.
כמו כן יכלול הפרויקט שטחי ציבור, מסחר ותעסוקה לטובת דיירי המתחם, השכונה ותושבי העיר כולה.
המהלך נועד לתת פתרון ממשי לאתגרי המימון של משפחות צעירות ורוכשי דירות ראשונות ולהקל על הנטל הכלכלי בתקופת הבנייה והאכלוס. כמו כן, יאפשר למשפרי הדיור גמישות מירבית בעיתוי מכירת הדירה הישנה ללא לחץ. במסגרת המבצע, יינתן לרוכשים בפרויקט מימון בהיקף של עד 70% ממחיר הדירה ברכישה, וכן פתרון מימוני המאפשר לשלם רק 15% בחתימת החוזה, קבלת הלוואת קבלן ל 5 שנים. ההלוואה בתנאים ייחודיים לתקופה ארוכה מהמקובל בשוק.
- רוטשטיין: הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-122 מ׳ שקל; מכרה 291 דירות מתחילת השנה
- התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת
הלוואת הקבלן מאפשרות החברות דחיית תשלומי המשכנתא לבנק, אשר יחלו רק שנתיים לאחר האכלוס, כשתשלומי הריבית בתקופה זו חלים על רוטשטיין וציפחה כך שהרוכשים נהנים מתקופת שקט כלכלי, ללא תשלומים כפולים. היתרה תשולם באמצעות הלוואת קבלן ומשכנתא נוספת, כשתשלום ההחזר בגינן
יחל רק לאחר תקופת הפטור.
