
הוד השרון -"תוואי המטרו מסכן את עתידה של העיר"
הוד השרון חושבת שהיא נפגעת מתוואי המטרו - במשרד התחבורה לא חושבים כך ומדברים על האינטרס הכולל ולא של תושבי הוד השרון בלבד; הוד השרון פנתה לבג"צ
הוד השרון פתחה לאחרונה במאבק משפטי חריף נגד תוואי המטרו הצפוני (M1n), בטענה שהוא עלול לערער את התפתחותה, לפגוע בכלכלתה המקומית ולשנות לרעה את איכות החיים של תושביה. העירייה הגישה עתירה לבית המשפט העליון בדרישה להקפיא את תוכנית תת"ל 101ג, המאשרת את מסלול הקו בשטח העיר. העתירה, המופנית נגד משרדי התחבורה והאוצר, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), המועצה הארצית לתכנון ובנייה וחברת נת"ע, קוראת לבחינה מחודשת של תכנון שלטענת העירייה מתעלם ממוקדי הפיתוח המרכזיים ומהווה "כשל היסטורי" שישפיע על העיר לדורות.
המחלוקת נסובה סביב החלטה למקם את תחנות המטרו בצפון העיר, הרחק מאזורי המגורים, התעשייה והמסחר בדרום, שבהם מתוכננות שכונות חדשות ומתחמי תעסוקה משמעותיים. העירייה טוענת כי התוואי הנוכחי לא רק נכשל בשרות התושבים, אלא גם עלול להגביל את יכולתה של הוד השרון להתחרות בערים שכנות כמו רעננה וכפר סבא, תוך פגיעה בציפיות התושבים לתחבורה ציבורית יעילה שתתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי.
הוד השרון - "המטרו מדלגת על רוב העיר"
העירייה טוענת כי תוואי המטרו הצפוני סובל מפגמים תכנוניים חמורים. הקו, שחוצה את צפון הוד השרון, מתעלם מאזורי הביקוש המרכזיים בדרום, שבהם מתוכננות תוכניות כמו "נוף ירקון" ומתחם התעשייה נווה נאמן. על פי הערכות תכנוניות, כ-45% מתושבי העיר הנוכחיים ורוב התושבים העתידיים בדרום לא ייהנו מגישה נוחה למטרו, מה שיגביר את התלות ברכב פרטי ויפגע בניידות.
מחקר כלכלי שהוזמן על ידי העירייה מצביע על כך שהקמת תחנה בדרום, בסמוך לנחל קנה, עשויה להעלות את ערך הנדל"ן באזור ב-10%-15%, למשוך השקעות מסחריות ולחזק את הקישוריות לערים שכנות. לעומת זאת, התוואי הנוכחי, המתמקד בתחנות כמו רמת הדר ורמתיים, נתפס כמנותק מהדינמיקה העירונית. ראש העיר, אמיר כוכבי, הצהיר: "המטרו אמור להיות מנוע להתפתחות, לא חסם. תכנון שפוסח על מוקדי הצמיחה שלנו יפגע בתושבים ויעצור את תנופת העיר."
- עסקאות נדל"ן בהוד השרון – מחירים, מגמות ומה קורה בשוק
- הוד השרון: שפונדר פדלון משיקה את "בלנד" בהשקעה של 125 מיליון שקל
משרד התחבורה ונת"ע דוחים את הביקורת וטוענים כי התוואי הנוכחי הוא תוצר של תכנון מעמיק. לטענתם, הוועדה בחנה חלופות רבות, כולל הסטה דרומה, אך דחתה אותן בשל עלויות גבוהות, אתגרים הנדסיים והשפעה על לוח הזמנים של הפרויקט כולו. הגורמים הרשמיים מדגישים כי הקו תוכנן לשרת את צרכי גוש דן הרחב, ולא רק את הוד השרון, וצפוי להעניק מענה תחבורתי למאות אלפי נוסעים מדי יום.
העירייה, לעומת זאת, טוענת כי העלות של הסטת התוואי מוצדקת בהתחשב בתועלת ארוכת הטווח, ומציינת כי הקרקע בדרום העיר כבר מוכנה לקליטת תחנה. לדברי גורמים בעירייה, הסירוב לשקול חלופות משקף התעלמות מהצרכים המקומיים ומעדיף שיקולים תקציביים קצרי טווח על פני תכנון בר-קיימא.
נו, אז מה? תושבי הוד השרון לא אמורים לקבל כל מה שהם רוצים
המאבק המשפטי מעלה שאלות רחבות על עתידה של הוד השרון. אם התוואי הנוכחי ייושם, העיר עלולה להתקשות לממש את תוכניות הפיתוח שלה בדרום, מה שיפגע באטרקטיביות שלה עבור משקיעים ותושבים חדשים. הדבר עשוי להאט את הצמיחה הכלכלית ולהחליש את מעמדה ביחס לערים שכנות, שבהן תחנות המטרו מתוכננות במיקומים מרכזיים יותר. בנוסף, היעדר גישה נוחה לתחבורה ציבורית עלול להגביר את עומסי התנועה ולהעמיס על תשתיות הכבישים הקיימות.
- קצרין: התקבלו היתרי חפירה וביסוס למתחם נוסף של כ-300 דירות
- 6 אלף דירות בדרך לירושלים - אבל מי יבנה ומתי?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מנגד, הצלחת העתירה עשויה להפוך את הוד השרון לתקדים עבור רשויות מקומיות המבקשות להשפיע על תכנון תשתיות לאומיות. העירייה כבר פועלת לגייס תמיכה מרשויות שכנות, ובקרוב תתקיים פגישה של מועצת השרון לגיבוש עמדה משותפת. תמיכה של ערים כמו כפר סבא או רעננה עשויה להגביר את הלחץ על הממשלה לשקול מחדש את התוואי, ואולי אף להוביל לשינויים בתהליכי קבלת ההחלטות בפרויקטים תשתיתיים ברחבי הארץ. עם זאת, בהינתן שהגורמים המקצועיים בחרו את התוואי על פי שיקולים מערכתיים שלוקחים בחשבון את היתרונות והחסרונות, היכולות, העלויות ובהיבט רחב ולא רק של הוד השרון, הרי שאי אפשר לבוא אליהם בטענות ולגרום להם להזיז את התוואי כי לתושבים בהוד השרון זה לא נוח.
העתירה לבג"ץ היא צעד ראשון בתהליך ממושך, שצפוי לעצב את עתיד העיר, אבל אל בטוח שזה כצעקתה. כך או כך, בג"ץ צפוי לקבוע מועד לדיון בחודש הקרוב, כאשר העירייה מבקשת צו ביניים שיקפיא את העבודות בין תחנת תע"ש מזרח לרמתיים עד לבירור מלא. משרד התחבורה ונת"ע יגישו תגובה מפורטת בקרוב, תוך הצגת נתונים על היתכנות התוואי הנוכחי והצדקתו. העירייה במקביל מתכננת להשיק קמפיין הסברה, כולל אספות תושבים ופרסום נתונים על השפעות התוואי, כדי לגייס תמיכה ציבורית רחבה.
עיכוב בהכרעה עלול לשבש את לוח הזמנים של קו M1, שמתוכנן להתחיל בבנייה ב-2026 ולהסתיים ב-2033, ולהשפיע על מיליוני תושבים בגוש דן. המאבק עשוי להתפתח לכמה כיוונים. בתרחיש אופטימי עבור העירייה, בג"ץ יורה על בחינה מחודשת של התוואי, מה שיוביל להסטת הקו דרומה ולהקמת תחנה שתשרת את מוקדי הפיתוח. בתרחיש פסימי עבור העירייה, בית המשפט ידחה את העתירה, והתוואי הנוכחי ייושם, מה שיאלץ את הוד השרון להתאים את תוכניותיה. תרחיש ביניים עשוי לכלול פשרה, כמו שיפורים בתחנות הקיימות או תוכניות תחבורה משלימות לדרום העיר, אך ללא שינוי מהותי בתוואי.
המאבק של הוד השרון חושף אתגר מרכזי - כיצד לאזן בין פרויקטים תשתיתיים לאומיים, המשרתים מיליונים, לבין צורכי קהילות מקומיות. פרויקט המטרו, אחד המיזמים התחבורתיים הגדולים בתולדות המדינה, נועד לשנות את פני התחבורה הציבורית במרכז הארץ. אך החלטות המשפיעות על ערים בינוניות כמו הוד השרון מעוררות לעיתים התנגדות בטענה שהאינטרס המקומי נדחק לשוליים לטובת שיקולים ארציים. לא בטוח שזה נכון.
המקרה הזה ממשיך דפוס של מחלוקות סביב תשתיות, כמו הרכבת הקלה בתל אביב או כבישים בין-עירוניים, שבהן רשויות מקומיות נאבקו להשפיע על תכנון שפגע בצרכיהן. במקרים מסוימים, לחץ ציבורי ומשפטי הוביל לשינויים, אך לעיתים הרשויות נאלצו לקבל את הכרעת המדינה.
- 1.יוסי מלונדון . 09/06/2025 19:48הגב לתגובה זוהתכנו כפי שמופיע בכתבה גובל בטמטום וזה הזמן לשבור את הכלים ולתכנן נכון .